Európsky parlament schválil DSA a DMA smernice |
Pre veľké firmy začnú ťažké časy. Budú sa musieť prispôsobiť novým podmienkam na trhu.
EU parlament schválil dlho očakávané smernice Digital Services Act (DSA) a Digital Markets Act (DMA). Pre veľké firmy to nebudú najpríjemnejšie veci.
Smernice sa budú týkať ako zodpovednosti za obsah a fake news pri sociálnych platformách, algoritmy vyhľadávania veľkých firiem budú musieť byť dostupné alebo aj biznis s reklamou bude musieť byť transparentný. Messengeri budú musieť vedieť spolupracovať (hlavne Apple to má uzavreté) a rovnako Stores nebudú môcť obmedzovať konkurenciu. Apple zrejme bude musieť pridať alternatívne stores, sideloading a zaviesť platby cez tretie strany. Presnejšie:
- Musia umožniť používateľom inštalovať aplikácie z obchodov tretích strán a pridať možnosť načítať ich priamo z internetu.
- Umožniť vývojárom ponúkať v aplikáciách platobné systémy tretích strán, ako aj možnosť propagovať svoje ponuky mimo platforiem správcu brány.
- Umožniť vývojárom integrovať ich aplikácie a digitálne služby priamo s tými, ktoré patria majiteľovi systému. To zahŕňa zabezpečenie interoperability služieb odosielania správ, hlasových hovorov a videohovorov so službami tretích strán na požiadanie.
- Poskytnúť vývojárom prístup k akejkoľvek hardvérovej funkcii, ako napríklad „technológii blízkej komunikácie, bezpečným prvkom a procesorom, mechanizmom autentifikácie a softvéru používanému na ovládanie týchto technológií“.
- Musia zaistiť, aby boli všetky aplikácie odinštalovateľné a poskytnúť používateľom možnosť odhlásiť sa zo služieb základnej platformy za podobných podmienok ako pri predplatnom.
Veľké platformy budú mať komisie, ktoré na ne budú dohliada a zároveň všetci, ktorí budú chcieť v EU pôsobiť budú musieť mať pobočku v EU, aby sa malo na koho obrátiť.
Pokuty za porušenie DSA môžu byť do 6% celkových tržieb firiem a môže prísť aj k zákazu pôsobenia v EU. Pokuty za DMA budú 10% až 20% v prípade opakovaných porušení, ale aj nutnosť odpredania alebo oddelenia časti spoločnosti, ak systematicky porušujú pravidlá.
EU hovorí, že je prvou jurisdikciou na svete, ktorá stanovila komplexný štandard pre reguláciu digitálneho priestoru.
V skratke to zhrnuli nasledovne:
- Nové prísne povinnosti v boji proti všetkým formám nezákonného obsahu: falšované alebo nebezpečné výrobky, podnecovanie k násiliu, nenávistné prejavy; ako sprostredkovateľ nemusíte niesť zodpovednosť, ale určite musíte byť zodpovedný;
- Inovatívny rámec na ochranu základných práv a boj proti škodlivému obsahu a dezinformáciám;
- Väčšia dôvera a ochrana spotrebiteľov na online trhoch;
- Väčšia ochrana používateľov sociálnych sietí, najmä detí ;
- Viac príležitostí pre inovatívne podniky a širší výber inovatívnych produktov a služieb;
- nový rámec pre online reklamu s cieľom obmedziť používanie údajov a chrániť najzraniteľnejších používateľov, najmä deti;
- A nakoniec, jeden bod, ktorý považujem za podstatný: o otvorenie „čiernej skrinky“ algoritmov, ktoré sú jadrom systémov platforiem.
Celé to začne platiť na jeseň.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 373
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 86
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Porovnanie vizuálu Stalkera 2 a skutočnosti 22
- Filmová recenzia: Gladiátor II 55
- Stalker 2 naplánoval svoje zajtrajšie vydanie 75
- Prichádza aj remaster Tomb Raider: Legend trilógie 28 zobraziť viac článkov >