LEGO BRICKTALES |
LEGO BRICKTALES |
Už od útleho veku bola kreativita hnacou silou mojej existencie, a preto bol presne tento atribút tým, na ktorý som sa pri formovaní svojho charakteru rozhodol primárne zamerať. Túto kreativitu som rozvíjal typickým hraním hier, učením sa nových schopností, zakladaním DIY projektov a množstvom iných činností, medzi ktoré primárne patrilo aj skladanie Lego stavebníc. A verím, že nie som jediný, kto rád zaspomína na tie naivné detské časy, keď každá nová stavebnica znamenala množstvo hodín unikátnej a v našich hlavách vytvorenej zábavy. Každé nové kocky pre mňa totižto neboli iba rozšírením niekoľko desiatok-kilovej kolekcie plastov, ale zároveň priestorom pre tvorenie si fiktívnych príbehov s minifigúrkami v ich tematickom svete.
Presne tento známy pocit ma okamžite zahrial pri srdci aj po zapnutí novej iterácie digitálneho Lega, ktoré sa mi dostalo na recenziu. Titul Lego Bricktales je verný nielen svojmu menu, ale aj našim detským predstavám. Skladanie stavebníc? To tu, samozrejme, nájdete! Plastovými dimenziami obmedzené behanie figúrok v ich tematických setoch? Nech sa páči, vývojári nám to servírujú tiež! Príbehy poskladané z kociek, plné humoru známeho z každej dobrej Lego reklamy? Áno, nájdete tu skutočne asi všetko! TT Games dominujú na trhu Lego hier dostatočne dlho a zosadenie z plastového trónu im napríklad od nedávno vydaného Lego Brawls ani z ďaleka nehrozilo. Bricktales sa rozhodne o to svojím rozsahom taktiež nepokúša, avšak ak máte chuť pocítiť nostalgiu, ktorú by ste našli v kartónovej krabici novej stavebnice, toto je pre ten účel bezchybný autentický titul.
Certifikované LEGO kocky všade navôkol
Prvou vecou, ktorú si na titule všimnete a rozhodne na ňom oproti iným Lego titulom (s výnimkou Lego Worlds) oceníte, je práve fakt, že skutočne všetko čo uvidíte je poskladané z virtuálneho plastu. Z Lega je vytvorená tráva, vrstvy zeminy, fauna a flóra všeobecne, ale kockami simulujú vývojári napríklad aj vodu či piesok, no a dokonca aj také oblaky. Po Legu budete s vašou minifigúrkou behať, teda skôr svižne vykračovať, budete z neho skladať množstvo stavieb a hlavne sa ponoríte do veľmi autentických plastových príbehov, zasadených práve v týchto kockovaných svetoch. Počas svojej viac ako 25-ročnej existencie si Lego videohry na hernom trhu získali nezanedbateľnú komunitu a predstavili už poriadnu kôpku titulov. Bricktales je však po zopár rokoch akýmsi závanom čerstvého vzduchu, nakoľko neprerozpráva iba svetoznáme príbehy, ale stavia si úplne originálnu cestičku.
Skromnejšia stavebnica plná humoru, rozmanitosti a kreativity
Príbehové putovanie týmto menším titulom vám dá kontrolu nad nepomenovaným plastovým protagonistom, ktorého si na svoj pozemok s vidinou nového objavu povolá jeho starý otec. Tento šialený geniálny vedec sa skrýva v útrobách pivnice situovanej rovno pod zábavným parkom, ktorému hrozí bankrot a zbúranie. Jeho prevratným objavom je stroj na cestovanie medzi dimenziami (v hre reprezentovaný vytunovanou práčkou), pomocou ktorého by sa mu mohlo podariť park zachrániť. Náš protagonista sa tak bez váhania vydáva na dobrodružné putovanie piatimi tematickými Lego svetmi, aby získal esenciu šťastia, ktorá údajne stroj poháňa.
Okrem starého otca vám na cestách bude pomáhať aj levitujúca robotická hlava jedného z dedkových vynálezov, ktorá sa po prvom riadnom spustení stroja (pri prvom pokuse sa totižto rozbil a prvou misiou je jeho oprava) vynorila z multiverzového portálu. Rusty, ako sa tento robotí zvyšok predstaví, sa stane akýmsi sprievodcom po svetoch, ktorý nielenže zastupuje replikami vášho nemého protagonistu, ale vždy vás aj poučí o všetkom, čo sa vo svete deje. Hodia sa vám jeho tipy ako začať so stavaním, ako sa popasovať so schopnosťami, ale taktiež vás viac oboznámi s fungovaním virtuálneho Lego sveta a neraz poriadne zavtipkuje.
Už po prvých minútach hra jasne udáva tón aj smer, akým sa celé toto dobrodružstvo bude uberať. Na pravoboku je množstvo kreatívneho stavania, na ľavoboku zas objavovanie sveta plného drobných príbehov a celé toto plavidlo nabité obsahom kormidluje poriadna dávka humoru. Neustále narazíte na množstvo popkultúrnych narážok, akými je napríklad Excalibur zapichnutý v kameni, odkazy na Indiana Jonesa alebo aj šialeného doktora Frankensteina či iné stereotypy, z ktorých si hra robí srandu. Autori si nezabudli často uťahovať aj zo samotného Lega a jeho obmedzujúcich dimenzií (Rusty poukazuje napríklad na fakt, že figúrky sú iba z plastu a nebezpečie im tak nehrozí) či napríklad typickej štruktúry herných úloh (protagonista sa naháňať kade-tade po svete a neustále tvrdo maká pre absolútne neschopné NPC postavy).
Bricktales má vražedných robotov, draky a čarodejov, no nechýba ani múmia a blázniví piráti
To čo odlišuje Bricktales od ostatných Lego hier nie je nutne iba podpichovačne-humorný prístup a unikátna hrateľnosť. Oba tieto aspekty sú totižto veľmi úzko a precízne previazané s herným svetom, jeho skúmaním a všadeprítomnou „plastodiverzitou”. Preskúmate päť rôznych svetov/ biómov, zložených z kolekcie tisícov kociek, inšpirovaných skutočnými Lego stavebnicami. V každom svete sa nachádza niekoľko NPC postáv a viacero drobných misií, v ktorých bude vždy nutné dačo postaviť, nájsť alebo čosi nápomocné vykonať. Nechýba ani pre daný svet unikátna mena, obchodníci, predmety pre zberateľov a predovšetkým aj množstvo premyslených Lego stavieb.
Lego City je inváziou robotov postihnuté veľkomesto, v Jungle si pripomeniete všetky tie džungľové dobrodružstvá Indiho, Caribbean zas zaváňa známym pirátskym zápachom, v stredovekých krajoch Medieval Worldu sa vydáte na draka a pieskom zahalená Desert je zas veľmocou hrozivej múmie. Každý zo svetov má svoju unikátnu kampaň, no v každom z nich je v podstate jednotným cieľom vysporiadať sa s problémami utrápených minifigúrok, čo vám za odmenu vyprodukuje esenciu šťastia. Každý svet má esenciu iba jednu a po jej obdržaní sa okamžite vraciate do parku, kde s ňou vždy opravíte jednu z rozbitých atrakcií v parku. Pre každú atrakciu zároveň sami navrhnete tri vlastné vozidlá/sedadlá (jednoducho tá časť atrakcie kam si sadá minifigúrka) pre jeden z kolotočov, ktorý práve esencia opraví.
Svety však nefungujú ako v typickej adventúre alebo inom Lego dobrodružstve, nakoľko každý z nich je rozdelený do akýchsi sektorov, medzi ktorými prechádzate cez krátku čiernu načítavaciu obrazovku. Tieto sektory sú plochou štvorcové výseky nejakého väčšieho sveta a pokračujú presne tam, kde predchádzajúci svet skončil. Môžete si to teda predstaviť podobne ako sériu Lego stavebníc a teda každý sektor je individuálnym setom, ktoré by sa po kúpe všetkých stavebníc dali na seba bezproblémovo napojiť. Tieto sektory majú rôznu výšku, ale plocha je v podstate vždy rovnaká. Každý sektor ponúkne vizuálne unikátny a fotogenický dizajn, no a uprostred sa takmer vždy nachádza čosi oku lichotiace. Medzi všetkými sektormi sa budete neustále presúvať a keď časom z vás opadne prvotné nadšenie, tak si uvedomíte, aká otravne pomalá je vlastne vaša figúrka. Rozhodne by som teda ocenil aspoň nejaký beh, lebo neustála potreba presúvania Lego tempom sa časom stala otravnou.
Nemožno však poprieť fakt, že každý svet je veľmi unikátny, plný postavičiek aj zvierat a srší z neho akýsi Lego život. Nájdete tu aj plno skrytých priechodov a miestností, ktoré napríklad vyžadujú použitie schopností odomknutých až v poslednom leveli. Ak sa teda pokúsite o stopercentné splnenie každého zo svetov, je nutné sa do lokácií opätovne vracať a ponachádzať všetky tajné truhlice (skrývajúce pre daný svet unikátnu menu), nájsť všetky zberateľské predmety (tých je v každom svete 20 a sú to lienky, chameleóny, zajace, vtáky a kraby), odkúpiť všetky produkty obchodníka (nové oblečenie, teda časti tiel figúrok, limitované súčiastky a ich farebné variácie) a preskúmať tak efektívne každý dielik štvorcový danej mapy...
Zohľadňovať pri stavbe fyziku a statiku musia aj Lego inžinieri
Hra sa už od svojho predstavenia pýši poctivou fyzikou Lego kociek a ja môžem zodpovedne prehlásiť, že sme sa jej veru dočkali. A veruže je niekedy skutočne otravná... Ako som spomínal, vo svete sa nachádzajú spomínané sektory a v nich sa nachádzajú takzvané miestnosti pre stavbu. Predstavte si ich ako strohé testovacie prostredie Matrixu, kde si budete stavať svoje stavby, testovať ich a následne ich aj vkladať do sveta. Na vybraných miestach každého sektoru sa totižto budú nachádzať žiariace hologramy kladiviek, ktoré jasne signalizujú, že v tejto sekcii sa čosi stavia alebo stavať má. Teda prídete k hologramu, odsúhlasíte, že chcete niečo postaviť a hra vás hodí do spomínanej belavej ničoty. Zo začiatku sa pri týchto kladivkách nachádzajú aj tutoriálové výkričníky, ktoré vás všetko potrebné naučia.
Hra pred vás postaví od veľkosti danej stavby závislú plochu, na ktorej budete tvoriť jednotlivé iterácie vášho plastového inžinierstva. Toto návrhárske prostredie pred vás postaví sadu dostupných kociek a nechá vás sa s nimi hrať. Po postavení stavby prejde vaša kreácia certifikovaným Lego testovaním a ak je všetko v poriadku, stavba sa objaví priamo vo svete. Stavby budú buď akýmisi environmentálnymi prvkami, ako most, schodisko, či nejaká socha, ktoré sa iba vložia do sveta, alebo môže byť samotná stavba priamo hlavolamom, ktorý po poskladaní musí splniť nejakú presnú úlohu, úspešnosť ktorej sa spomínaným testovaním overí. Nenájdete tu skutočne žiadne návody a tak je teda to ČO, ale aj AKO to postavíte, iba vo vašich rukách (alebo gamepadoch a myšiach). Občas však narazíte aj na stavby, ktoré majú isté obmedzenia alebo vyžadujú od vás zaplnenie istej plochy, no úplnú kontrolu vám vývojári berú z rúk skutočne neradi.
Vašu dokončenú stavbu vždy otestuje robot, ktorý sa vzhľadom na svoju váhu alebo pohyb buď na moste prepadne, alebo ho jednoducho bezproblémovo prejde. Často sa stane, že sa jeho na hlave týčiaca sa anténka zaprie o nejakú kocku alebo stačí, že sú jeho pseudo-plechové ramená príliš široké a vy sa môžete rovno vrhnúť na kompletnú prestavbu... Tu ma často iritovalo, že stavbu nedokážete jednoducho celú zmazať, ale je nutné kocku po kocke búrať vaše nefunkčné dielo. Testuje sa napríklad aj stabilita niektorých stavieb, či sa držaním vo vzduchu nerozpadnú, nenakláňajú sa príliš do jednej strany, alebo či vydržia pod konštantným tlakom istý čas. Pri akomkoľvek teste sa tak budete modliť, aby tá vaša, z obmedzeného počtu súčiastok stvorená ohava, záťažovky vydržala. Inokedy vás zas prekvapí správnosť alebo stabilita absurdného či prehnane jednoduchého riešenia a podobne vás prekvapí aj fakt, keď sa vám rozpadne skutočne solídna stavba.
Stavať budete nielen z kociek, ale občas aj z častí už hotovej stavby alebo iba dopĺňať zopár blokov na už hotové dielo. Mosty, schodiská, helikoptéra, loď, obrovský reproduktor, socha v džungli, studňa, hrad z piesku, predajný stánok, monument, a mnoho iných vašich stavieb sa objaví všade navôkol vašej figúrky, ktorá si, prirodzene, privlastní všetky zásluhy za stavbu. V priestore na navrhovanie sa môžete voľne pohybovať do všetkých smerov, otáčať kameru a aj ju posúvať v priestore, avšak pohľad zhora aj zospodu je obmedzený iba do istého uhla. Osobne by som ocenil menšie obmedzenie tohto nakláňania, a to hlavne pri pohľade zospodu, nakoľko pri niektorých stavbách som vrchnú plochu príliš zahltil kockami, ale netušil som už, ako je na tom stabilita pôdorysu. Ovládať hru myšou a klávesnicou bolo občas síce kostrbaté, ale nakoľko navigácia aj celkové ovládanie v navigačnom móde bolo uspokojivé, nemal som sa na čo sťažovať. S obmedzeným pohľadom pri putovaní po svete bolo občas ťažšie presne navigovať figúrku, ale nejako som sa s tým popasoval. Je mi ale úplne jasné, že niekto by minimálne pre tento pohyb po svete ocenil práve gamepad.
Rozhodne treba spomenúť aj rozsiahlejšie sandboxové možnosti titulu, vďaka ktorým sa ku ktorejkoľvek úspešne dokončenej stavbe môžete vrátiť a pohrať sa s ňou v podstate neobmedzene. Navyše bude každá takáto hotová stavba obohatená o selekciu farebných a pre svet tematických kociek s možnosťou ich dokúpenia. Nejde však však o žiadne mikrotransakcie, ale iba o nákup u lokálneho obchodníka za hernú menu.
Najsilnejšia a najštýlovejšia minifigúrka v multiverze!
Prvé čo chcem povedať nielen k protagonistovi, ale aj ostatným postavám, zvieratám aj elementom celého sveta, je to, že všetko sa skutočne hýbe ako plastovými proporciami obmedzené Lego. Spomínaná fyzika je viditeľná nielen pri spájaní kociek, ale aj pri obyčajnom pohybe po svete. Postavičky sa pohybujú, poskakujú aj vedú dialógy, ako keby ich držalo v rukách nejaké dieťa a vytvára si vlastné fiktívne svety alebo si jednoducho pozrite Lego Movie a viete presne, o čom hovorím.
Váš protagonista je upravovaným kusom plastu, ktorému môžete navoliť vami preferované torzo s rukami, nohy, hlavu a jej pokrievku/vlasy. Úpravy nie sú nijako prehnané alebo prekomplikované, ale každý zo svetov v sebe skrýva tematické kusy oblečenia. Tie si môžete kúpiť u obchodníka ducha v džungli za banány, v meste za vyprážané šišky, v stredovekom hrade za kuracie stehná, na vyprahnutej púšti za nanuky, no a piráti vám predajú všetko za nablýskané mušle. NPC duch sa zároveň objavuje v parku vášho dedka, kde predáva lístky na jednotlivé atrakcie. Len pre zaujímavosť, jeho meno je Boo a aj vývojári vedia o jeho absurdnosti a, samozrejme, na ňu ako na všetko ostatné nezabúdajú poukázať.
Okrem oblečkov je však váš protagonista vyzbrojený aj piatimi špeciálnymi schopnosťami, z ktorých každú získate v jednom z piatich svetov. Schopnosťami vlastne nedisponuje ani tak samotný protagonista, ale jeho verný spoločník a reprezentant myšlienok Rusty. Ten totižto vždy v špecifickej časti daného sveta zhltne akúsi špeciálnu kocku a posunie sa tak na vyššiu formu bytia, respektíve jeho telo dostane nový upgrade. Pri vykonávanej schopnosti sa vždy prilepí na telo vašej minifigúrky a asistuje jej. Napríklad pri údere do zeme zo seba vytvorí akýsi jet-pack na chrbte protagonistu a umožní mu veľmi násilne sa hodiť o zem a rozbiť vybrané prekážky. Particle efekty pri tejto animácii sú taktiež vytvorené z drobných Lego studs a vyzerá to skutočne fantasticky!
Spomínané plesknutie o zem rozbije krabice alebo rastliny označené špeciálnym symbolom a doplnia ho štyri ďalšie schopnosti. Je to striekanie alebo vysávanie vody, kedy Rusty vytvorí na chrbte akési delo, pripomínajúce zbrane zo série Ghost Busters, alebo aj nejaký elektrinou nabitý batoh, ktorý nielenže eliminuje vybraných robotov, ale aj umožní premiestňovať sa po gramofónových doskách (nepýtajte sa, ja tiež nechápem). Radar na chrbte zas umožní vidieť v bublinovom dosahu svet cez röntgenový pohľad a odhaliť tak veci z iných dimenzií, no a poslednou schopnosťou je premena Rustyho na hower board, ktorým sa môžete pohybovať o trochu rýchlejšie po svete a cestovať po fialových mostíkoch, ktoré sú bez schopnosti neviditeľné. Každá z týchto schopností je veľmi unikátna a disponuje spolu s prislúchajúcimi environmentálnymi predmetmi či puzzlom aj vlastnou farbou (červená, modrá, žltá, zelená, fialová).
Schopnosti si môžete kedykoľvek ľubovoľne meniť v kruhovej ponuke a toto by sa skutočne hodilo vedieť aj predtým, než som behaním za prislúchajúcou schopnosťou premárnil tri celé svety... Totiž v niektorých hlavolamoch je váš kruhový výber uzamknutý a na zmenu schopnosti je preto nutné využívať akési oltáre, ktoré vám podľa farby aktiváciou priradia danú schopnosť. Keď už som spomínal tie farby, nesmiem zabudnúť aj na fakt, že dvere obchodníka sú vždy označené fialovým rámom. Všeobecne je na farby veľký dôraz pri puzzle aj organizácii samotných svetov a viem si predstaviť, že pre kohokoľvek s nejakým zrakovým či iným znevýhodnením môže byť orientácia vo svete problematickou... Žiaľ, pri prechádzaní nastavení som žiadne možnosti prispôsobenia nenašiel, čo je rozhodne škoda a treba na to pri kúpe myslieť.
Kvalitné plasty sa nezaprú, alebo čo dobré v titule ešte nájdete a čo naopak ešte chýba
Hudba je veľmi rozprávková a má v sebe akúsi magickosť, a to či už v dedkovom zábavnom parku, alebo v ktoromkoľvek svete. Rozhodne sa vďaka nej budete cítiť ako poriadny pirát alebo nejaký lovec pokladov niekde hlboko v kobkách pyramídy. Podobne kvalitné sú však aj ostatné zvuky a rýchlo si obľúbite klikajúce skladanie plastov, cupkanie postáv po svete a ambientné zvuky prostredí. Audio stránka sa tak nemá za čo hanbiť a spolu s detailným vizuálom a plastovými pohybmi dokonale tvorí ilúziu skutočných Lego stavebníc.
Hra rozhodne nemieri na drobné detské publikum, ale aj tak ma prekvapilo, koľko textu sa v titule nachádza. Je škoda, že každá NPC postava má iba zopár replík a následne opakuje jednu a tú istú vetu dookola. Hra nemá žiadny dabing čo, samozrejme, ničomu nevadí, ale také to ikonické mrmlanie známe z TT hier by sa tu podľa mňa náramne hodilo. Samotné repliky sú vždy veľmi dobre napísané a aj keď vám občas budú pripadať trochu trápne, scenáristi takúto situáciu často veľmi rýchlo zachránia vtipom, ktorý sa vydarí.
Počas hrania som nenarazil na žiadne závažnejšie technické problémy a ani grafické glitche či bugy. Jediné čo som zaznamenal, bolo veľmi mierne spadnutie fps pri scénach, kde sa pohybovala drobnými kockami simulovaná voda či piesok. Pri využívaní schopnosti surfovania sa mi tiež zopárkrát objavil drobný bug, kedy postavička po dokončení dráhy z hower boardu nezoskočila a ja som ňou nemohol hýbať. Avšak po chvíli sa hra chytila a opäť mi kontrolu nad chodiacim panáčikom dovolila. Okrem týchto pár incidentov bolo však všetko optimalizované na výbornú, načítavania boli extrémne krátke a osobne ma aj zaskočilo, že samotná hra má iba čosi okolo 800MB.
Rozhodne by som rád spomenul aj to, ako úžasne inteligentne vás Lego Bricktales aj po vypnutí vhodí do hry, nakoľko sa nájdete bez akéhokoľvek načítavania priamo v pauznutom menu levelu, z ktorého ste odišli. Takýto plynulý prechod je veľmi príjemný a ocenil by som ho skutočne pri viacerých hrách. Posledným drobným nedostatkom by som asi označil to, že pre posun v príbehu je vždy nutné dokončiť jeden svet, ktorý sa práve odomkne. Teda je tu fixne dané poradie ich sprístupnenia a myslím si, že výber sveta, v ktorom chcete pokračovať v príbehu, by hru viac ozvláštnil.
Takmer dokonale poskladané sandboxové dobrodružstvo, ktorého chceme viac
Lego Bricktales by som vedel v skratke opísať ako súhrn týchto bodov: stavanie virtuálneho Lega, dôraz na Lego fyziku, premyslené pestrofarebné Lego svety, NPC postavy so zaujímavými príbehmi, zábavné schopnosti a šikovné mechaniky na hodiny zábavy. Podľa vývojárov by sa v hre dalo stráviť 5-10 hodín, no ja som ich s počúvaním hudby v menu a neustálym obnovovaním mojich kreácií nazbieral až 30. Je to skutočne nostalgiu vzbudzujúci titul, ktorý pri každej novej stavbe vo vás vyvolá pocit, že ste si kúpili novú stavebnicu. Je to zábavné a podarené Lego dielo, ktoré robí viacero vecí oproti TT Games tak trochu inak a nie vždy to je na škodu. Vývojári ClockStone majú kopu dobrých nápadov a určite sa im už v hlavách otáčajú kocky ohľadom ďalších potenciálnych titulov. Bricktales rozhodne nie je najdokonalejšou Lego hrou a má aj zopár chybičiek, ktoré potrebujú ešte eliminovať. Bez ohľadu na to je však toto stavanie extrémne zábavné a podobných virtuálnych Lego stavebníc chceme na trhu viac!
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch Xbox Series X|S PS5 Android iOS VR Oculus Quest Vývoj: Clockstone / Thunderful Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|