FORZA MOTORSPORT |
FORZA MOTORSPORT |
Veľmi rád recenzujem racingovky, lebo sa dajú hrať veľmi intenzívne, ale vy to tak ani nepociťujete. Zoberte si The Last of Us Part II napríklad. Aj keď je to veľmi dobrá hra, ak by som pri tomto sedel 12 hodín takmer bez prestávky, asi si niečo spravím. V tej hre sa dejú veci, od ktorých si potrebujete oddýchnuť. Ale 12 hodín sa pozerať na parádne autá, ako ich motory revú, keď sa preháňajú po svetoznámych okruhoch, to je radosť. To je relax. To je jednoducho pohoda. Hodiny krúžiť, prekonávať nielen umelú inteligenciu či iných hráčov, ale hlavne samého seba, keď sa o desatinky posúvate vpred, to naozaj ani nie je práca. Teda hlavne v prípade kvalitných hier, kam sa nová Forza Motorsport jednoznačne radí.
Hra bola vo vývoji poriadne dlho, zabehnuté vývojové cykly boli pretrhnuté a dokonca sme stratili aj číslicu v názve. Nie je to však cesta na začiatok, ale posun do budúcnosti. Nová generácia, ktorá prichádza pomaly v polovici životného cyklu aktuálnych konzol. Ale prichádza po poctivej príprave a nabitá novými technológiami, aby nám predviedla, ako má pretekárska hra v tejto dobe vyzerať. Taktiež je kulmináciou mnohoročných skúseností, ktoré dobre známy tím Turn 10 zozbieral. No a hlavne je o autách. O ničom inom, len o autách.
To je už vec, na ktorú dnes mnohé racingovky často zabúdajú a bolo by fajn, ak by si na to napríklad v EA spomenuli. Samozrejme, aj tu si vytvoríte svojho jazdca, ale je to veľmi simplexné – vyberte si pohlavie a kombinézu, to stačí. Čo potom? Potom už jazdíte. Autori si pre vás prichystali veľmi pekný úvod, ktorý vám ukáže, o čom hra je, zároveň každému bez rozdielu schopností umožní hladko vkĺznuť do pretekárskeho kresla a nechať sa omámiť vôňou vysokooktánového benzínu (prípadne batérie v prípade elektromobilov). Úvodná prezentácia vás pohltí a krok sa krokom vás následne hra prevedie tým, čo od vás chce.
Nie je to nič zložité, no ani nič jednoduché. Musíte jazdiť. Musíte veľa jazdiť. Okrem toho sa budete vŕtať v autách, ale to je všetko. Celý herný zážitok je zjednodušený a priamočiary tak, aby ste sa vždy čo najskôr dostali buď za volant, alebo pod kapotu. Ak hráte Forzu, chcete sa pustiť asi hlavne do kariéry. Tá je ťažiskom, už teraz obsahuje kopu obsahu a ďalšie kopy sú na ceste. Máte tu jednoducho pohár, ku ktorému sa dostanete cez krátky tutoriál a potom už len postupujete z jedného šampionátu do ďalšieho. Ak dobre bodujete, zbierate tituly a idete ďalej. Každý šampionát tu má nejakú tému, výkonnostné obmedzenia a iné konfigurácie tratí, aby ste vždy dostali trochu iná zážitok. Raz jazdíte v amerických muscle kárach, potom zase v japonských coupe, v európskych hot hatchoch a podobne.
Takto prejdete všetky kategórie výkonu, všetky dôležité éry motorizmu, všetky významné archetypy. Do zbierky vám budú pribúdať trofeje a vždy na konci aktuálnej tour (ktorá sa skladá z niekoľkých šampionátov a tiež sa každá nejako tematicky líši) vás čakajú špeciálne preteky a rovnako špeciálna odmena. Dostanete napríklad nový Ford GT. Odmena tu naozaj pôsobí ako odmena. Ako niečo, čo si zaslúžite za tie odkrúžené kilometre a vydreté víťazstvá. Ale zase neženie vás vpred. Akurát si poviete, že by bolo pekné mať v garáži týchto pekných pár stoviek koníkov navyše.
Ako som už písal, toto je hra, ktorá je v prvom rade o vašom aute. Môžete ich pokojne zbierať, ale autori chcú, aby ste sa s nimi zžili. Na začiatku šampionátu si tak vyberiete auto z dostupných (či už vo vašej garáži alebo si kúpite, ak nič vhodné nemáte) a potom už všetky pripravené preteky (5-6 a podobne) absolvujete s ním. Okrem vás je na trati 23 AI pretekárov, ktorým sa tiež počítajú body do tabuľky, takže musíte bojovať o to, aby vás nepreskočili. Vyhráte preteky, pozriete si nejaké tie oslavné animácie a zistíte, čo ste za to dostali. Dostanete nejaké tie nové diely na auto, kredity na nákup áut a ďalšiu formu kreditov na nákup modifikácií a upgradov pre auto.
Po každých pretekoch tak máte šancu si auto trochu vylepšiť, kúpiť nejaké nové diely, niečo úplne vymeniť. Zmeníte nielen jeho dizajn, ale hlavne to, čo z neho dostanete na trati. Musíte ale dbať na to, aby ste sa nedostali z výkonnostného „chlievika“, v ktorom práve pretekáte. Taktiež si môžete upraviť nastavenia auta, prípadne stiahnuť nejaké, ktoré už pred vami vytvorili iní hráči. Alebo môžete aj vy byť tými, ktorá sa hodiny hrabú v nastaveniach, sledujú rôzne krivky a hľadajú to ideálne nastavenie. Možno si tu ale nechajte až na chvíle, keď vyrazíte na trať v tréningu. Vtedy môžete zistiť, že vás čaká upršaný víkend, čo znamená, že s nastaveniami auta musíte opäť popracovať.
V rámci kariéry sú tréningy povinné, ale vždy obmedzené len na pár kôl, ktoré slúžia na to, aby ste sa zoznámili s podmienkami a konfiguráciou trate. Ak navyše zdoláte predtým zadaný čas, máte ďalšie kredity aj skúsenostné body k dobru. Možno si myslíte, že vás to bude otravovať, no je to len pár kôl a sú dôležité. Možno vás dobre pripravia na jazdu v noci. Možno na jazdu v daždi. Ochytáte si nové auto, čo padne vhod, ak napríklad nejazdíte so zadokolkami, ale téma šampionátu to teraz vyžaduje. Na základe toho sa potom môžete vŕtať v nastaveniach, upraviť si brzdný balans, aby ste trochu vykompenzovali pretáčavosť auta, prípadne upravíte aj tlak v pneumatikách. Potom už len nastaviť palivovú a pneu stratégiu a ide sa na to.
Toto je režim kariéry v stručnosti. Ako som už skôr písal, je priamočiary a aj keď prezentačne bohatý, celý je postavený na tom, aby ste hneď jazdili, upgradovali alebo tunovali. Všetko ostatné je zbytočnosť, preskočte to stlačením tlačidla. Avšak bez ohľadu na to, aký režim práve hráte, stále je to o tom konkrétnom aute, v ktorom virtuálne sedíte. Predbiehate, zvládate zákruty a podobne. To všetko sa vám počíta a postupne zvyšuje level auta, čo znamená ďalšie diely, ktoré môžete získať. Autori chcú, aby ste naozaj autá vedeli ovládať. Aby ste vždy trafili apex, aby ste vždy presne vystihli ideálny brzdný bod, aby ste vždy správne využili slipstream na predbehnutie.
Je to drobnosť, ale za každú perfektnú desiatku, ktorou vás hra odmení pri prekonané nejakého úseku trate, budete vždy veľmi radi. Poteší vás, ako to zvládate, ako sa zlepšujete. Zároveň vám to umožňuje lepšie odhaľovať svoje nedostatky – kde ubrať, kde pridať, ako správne prejsť vývrtku na okruhu Laguna Seca a podobne. Auto tak levelujete stále a všade – v kariére, v multiplayeri, v rýchlych pretekoch a podobne. Síce vás tá kariéra prinúti ho s ďalším šampionátom zmeniť, ale zase možno o dve tour neskôr sa k nemu vrátite. Toto je hra na roky, nie prvé tri týždne po vydaní a potom s ňou utekať do bazáru.
Už som načrtol obsah, tak poďme v tomto smere ďalej. Okrem kariéry vás tu čakajú, samozrejme, aj rýchle preteky. Tie teda nie sú až také rýchle, keďže si ich viete nastaviť do posledných detailov, ale o to lepšie si zajazdíte podľa vlastného gusta. Môžete jazdiť okruhy, časovky, čokoľvek. Potom sú tu Rivali, teda klasické porovnávanie sa s hráčmi online, akurát teraz priamo na trati v samostatnom režime. Dookola krúžite a snažíte sa prekonávať časy iných hráčov v danej triede. Dokážete tu stráviť hodiny. Desiatky minút len na tom, že nechápete, ako nejaký chmuľo na spotenej Honde dokázal na ovále Eaglerock Speedway dostať o 3 tisíciny lepší čas, pričom viete, že jazdíte lepšiu stopu, ale vždy pred cieľovou lajnou je kúsok pred vami.
Niečo to však chýba a je to niečo, čo je minimálne pre mňa dosť bolestivé. Racingovky často považujem za jednu z posledných bášt splitscreen hrania a aj keď dnes už s partiou toľko nejazdíme naraz, keď si už nájdeme čas si spolu niečo zahrať, stále by som bol rád, ak by som tu možnosť mal. Honba za technologickou kvalitou ale znamená, že by hra nedokázala naraz 2x renderovať obraz, aby to hardvér stíhal, takže prišli sme o možnosť zahrať si vo dvojici na rozdelenej obrazovke. Škoda.
Online multiplayer tu však nechýba a je zastúpený dosť hojne. Je tu súťažné online jazdenie a voľné jazdenie s priateľmi. Tam je to ako v prípade rýchlych pretekov – halda nastavení a sami si tak určíte pravidlá, aby ste sa s priateľmi v partii zabavili. Súťažné hranie už dbá na rating a to ako váš, tak vášho jazdeckého štýlu. Inými slovami, či nejazdíte ako hovädo. Na výber máte uzavreté a otvorené série, pričom ich prebieha niekoľko v rôznych fázach a rovno si môžete pozrieť, čo bude ďalej. V tvorených máte možnosť voľby auta. V uzavretých jazdia všetci v rovnakých podľa stanovených pravidiel. Ak máte čas, odjazdíte si tréningy (nelimitované maximálnym počtom kôl), kvalifikáciu (máte 3 pokusy) a potom už musíte bojovať o pozíciu na trati až do cieľa. Online hranie funguje dobre a ťaží z toho, že je samotná hra zábavná a aj dobre nadizajnovaná.
A prečo je zábavná? Forza Motorsport opäť ponúka obrovské množstvo nastavení, takže sa snaží byť pre každého. Môžete si nastaviť kvalitu Drivatarov, pravidlá, penalizácie, model poškodenia, asistencie a neviem čo všetko. Do toho možnosti prístupnosti na úrovni, že aj nevidiaci hráči si dokážu zajazdiť. No a hlavne je to stále simulácia. Ak to potrebujete, pomôže vám v niektorých oblastiach. Ak to chcete mať bez pomôcok, pripravte sa na pomerne realistický herný zážitok, ktorý je teraz detailnejší ako kedykoľvek predtým a reaguje na oveľa viac faktorov. Brzdný bod sa bude posúvať podľa teploty trate aj pneumatík. Pogumovanie trate bude mať dopad na trakciu. Aj bod kontaktu s vozovkou je oveľa presnejšie lokalizovaný a lepšie sa prenesie do ovládania. Je za tým kopa inžinierskej „mágie“ a je zbytočné to rozpisovať. Ak vás to zaujíma, sú o tom videá aj články priamo od autorov. Dôležité je, že to je jednoducho radosť hrať.
Akurát ten model poškodenia je stále veľmi ľahučký, čo je dôsledok toho, že automobilky nemajú rady, keď na svojich virtuálnych autách vidia pokrčené plechy. Takže skončíme maximálne tak s pohľadom na tie pokrčené plechy a kopy škrabancov, no to je tak všetko. Auto tu ale rozbiť dokážete. Minimálne teda z toho pohľadu, že prestane fungovať.
To je všetko krásne, ale poďme na negatíva. Umelá inteligencia v preview builde bola dosť zlá. V review verzii je stále rovnako zlá. Spektrum nastavení Drivatarov je široké, dokážu robiť realistické chyby a podobne, ale rovnako vás dokážu zostreliť aj napriek tomu, že máte nos vpredu, teda máte možnosť si vybrať ideálnu jazdeckú stopu v zákrute. Sú príliš agresívni a príliš ľahostajní k tomu, či po zrážke s vami tiež neskončia mimo trate. Toto treba opraviť a akútne. Sľubne aspoň funguje umelá inteligencia hodnotiaca vaše zrážky, ktorá hodnotí nielen zrážku, ale aj to, či bola odvrátiteľná, ako ste hrali a podobne. Podľa toho potom dostanete penalizáciu alebo odpustenie. Dokonca by som povedal, že je občas dokonca benevolentná, ale je založená na učení, takže zatiaľ nemá veľa dát, z ktorých mohla čerpať.
Už horšie to funguje v online pretekoch, kde musí hodnotiť veľa hráčov a tu má fakt slabé chvíľky. Zoberte si situáciu, že je po štarte, vy začínate z nejakého 6. miesta, takže okolo vás bude dosť áut v prvej zákrute. Držíte sa, ale niekto vás zozadu zostrelí. Vy sa síce udržíte na trati, ale pošle vás do dvoch ďalších áut, ktoré jednoducho vytlačíte. On má menšiu penalizáciu, napríklad pol sekundy. Vám už na konte svietia štyri sekundy, lebo ste vytlačili dvoch súperov mimo trate. Čo z toho, že vás do nich niekto iný poslal. Túto AI treba rýchlo kŕmiť dátami, aby podobné situácie čo najskôr zmizli, pritom ak sa to stane pri offline jazdení, nedáva takéto hlúpe verdikty.
Sú tu aj nejaké menšie bugy, respektíve glitche, ale sú dosť špecifické. So Suprou GT na jednej konkrétnej trati a pri určitých podmienkach so zapnutým ray tracingom na zadnom skle preblikával odraz. Zjavne to tam hra v daných podmienkach nevedela dobre prepočítať alebo čo. Malá vec a možno si ju ani nevšimnete. Najhoršie na týchto veciach ale je, že ak si ich už raz všimnete, budete sa tam pozerať stále. Možno raz mi nešiel Quick Resume a raz mi hra nedala achievement za prejdenie tour, aj keď som ju prešiel a ešte aj auto ako odmenu som dostal.
A kým na tieto veci si vývojári nedali pozor, na technickej stránke odviedli kus dobrej roboty. Hra vyzerá skvele a na výber máte z troch režimov zobrazenia, aby ste si vybrali ten, ktorý vám vyhovuje vzhľadom na kvalitu, rozlíšenie a snímkovanie. Autá sú krásne detailné zvnútra aj zvonka, efekty pôsobia živo, hlavne časticové ako hmla a podobne. Skvele ale vyzerá aj jazdenie počas západu slnka, kedy vás svetlo tak oslepuje, že pomaly nevidíte pred seba. Nový model nasvietenia je pekne realistický, ale tým pádom uberá farby, na aké ste z hier zvyknutí. Výrazne rozšírená je geometria sveta. Zvuk je tiež výborný, hudby je tu len minimum, čo je škoda, keďže by som si rád niečo dobré vypočul popri jazdení. Viac je tu komentárov – k sériám, k tratiam a ich histórii a podobne. Česká lokalizácia vo forme titulkov je príliš strojová, ale ak ju k hraniu potrebujete, pomôže napríklad pri upgradovaní a tunovaní. No a jedna pikoška na záver, hra pekne využíva Impulse triggery na gamepade. To som už roky nevidel a myslel som si, že na to všetci zabudli.
Viac ako 500 áut, 20 kompletne nanovo vytvorených tratí a každá s rôznymi variantmi, už teraz bohatá kariéra a chytľavý multiplayer. To je pritom len začiatok novej Forza Motorsport. Turn 10 naozaj prinášajú racingovku novej generácie, ktorá zahadzuje zbytočnosti a sústredí sa na jazdenie a vás zážitok z neho. Budete tu jazdiť naozaj veľa, budete sa zlepšovať, budete si odomykať nové veci a budete sa baviť. To je to najdôležitejšie. Postupne navyše všetkého pribudne ešte viac. Nedostatky tu sú, umelú inteligenciu treba čo najskôr vyriešiť a aj vyladenie niektorých glitchov by do vydania potešilo. Absencia splitscreenu mi láme srdce. Tá je ale daňou za audiovizuálne spracovanie.
RECENZIE HRÁČOV |
8.0
GARCIA HOTSPUR
11.10.2023
+ hratelnosť+ Auta+ mulťak- bugy- pády - technicka stranka mohla byť lepšia...
zobraziť
|
PC
Xbox Series X|S Game Pass Vývoj: Microsoft / Turn 10 Studios Štýl: Racing
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|