LAST TRAIN HOME – LEGION TALES |
LAST TRAIN HOME – LEGION TALES |
Hra o československých legionároch patrila k tomu najlepšiemu, čo sa minulý rok objavilo vo svete videohier. Dá sa povedať, že vývojári kujú železo, kým je ešte horúce a pár mesiacov po vydaní Last Train Home priniesli prvý sťahovateľný prídavok Legion Tales. A koho bavila pôvodná hra, ten si ho zrejme nenechá ujsť.
DLC tvorí v hre samostatnú zložku, a teda nie je súčasťou hlavného príbehu s obrneným vlakom, ktorý uháňa cez Rusko po skončení prvej svetovej vojny. Železnica ale predsa len má svoju menšiu úlohu aj v Legion Tales. V kupé vlaku sa totiž partia legionárov na ceste domov stretáva s americkými paničkami a predovšetkým všetečný Zoltán, s určitým zveličovaním, im rozpráva zážitky z bojov. A tie už musíte vybojovať vy. Celkovo to je desať misií, ktoré sa postupne odomykajú a každá predstavuje malý samostatný príbeh so špecifickými úlohami a v rôznych oblastiach Ruska.
Na každú misiu je predurčená niekoľkočlenná čata, ktorá je označená ako príbehová, pretože priamo tej sa týkajú nastávajúce udalosti. Ale po dokončení misie si môžete odomknúť iné čaty, prípadne delostreleckú podporu. Na to ale potrebujete zdroje označené ako suveníry a sú to vlastne odmeny za dokončenie hlavnej úlohy, ale aj splnenie výziev a vedľajších úloh. Tie síce nie sú povinné, ale niečo na prilepšenie sa hodí a navyše sú ich plnením príbehy zaujímavejšie a dramatickejšie.
Autori pritom upozorňujú, že niektoré sekundárne zadania nesplníte počas prvého prechádzania, ale potrebujete si na to niečo nové odomknúť. Avšak ja osobne som väčšinu misií zdolal so všetkým, čo priniesli, na prvý šup a nepotreboval som náhradu za pôvodný tím. Suveníry som takmer vôbec nevyužil. Každopádne, nové čaty alebo doplnky môžu priniesť mierne odlišný zážitok pri prechádzaní, s použitím inej taktiky.
Vývojári sa snažili, aby misie boli čo najviac odlišné. Takže sa odohrávajú v rôznych prostrediach Zavedú vás do otvorenej krajiny v rôznych ročných obdobiach, inokedy vtesnajú do podzemných banských chodieb a jedna misia sa dokonca odohráva aj na lodi – len škoda, že tú autori nevyužili trochu viac. Okrem toho očakávajte rozmanité úlohy a ciele. Budete oslobodzovať zajatcov z táborov, odstraňovať barikády a hasiť oheň, aby ste zachránili dedinčanov. Alebo nesmiete dovoliť, aby nepriatelia zničili most, treba získať, naplniť palivom a brániť tank, odstrániť vysokého dôstojníka či zradcu, získať pomocníkov, čo sa postavia po vašom boku.
Zadania sú pritom bežne viacfázové, čiže ich tvorí viacero úloh, ktoré na seba nadväzujú. Napríklad najskôr dostanete civilistov z ruín a potom ich musíte previesť cez nepriateľské územie do nemocnice, kde ale ešte musíte nájsť kľúč k východu. Pritom kvôli zraneniam pomaly strácajú život, takže si treba švihnúť, prípadne ich priebežne doliečovať – ak je čím. Toto ale nie je jediný prípad, keď vás bude tlačiť čas. Vo viacerých misiách sú pasáže, kde musíte splniť úlohu v krátkom časovom limite, inak je koniec. Niekedy to má opodstatnenie, napríklad keď nepriatelia spustia alarm a sú pripravení odpáliť nálože. Inokedy je to zbytočne stresujúce, napríklad v misii s tankom, ktorá mohla byť výborná, nebyť toho, že sa v nej prejavili rôzne nedostatky.
Misia s tankom nazvaná Veselý rozviedčik mi nepripadala mi vôbec veselá, skôr bola v istej fáze utrpením. V prísnom limite sa treba prebiť cez kolónu vozidiel a pechoty, pričom váš tank nesmie byť zničený. Ignorovať nepriateľov sa neoplatí, lebo utrpíte veľké poškodenie, boje s nimi vás, prirodzene, zdržia a ešte sa vyskytne nečakaný problém s poškodeným mostom. Kameňom úrazu je predovšetkým zlá fyzika, respektíve balistika a správanie vášho tanku – ale podobný problém je aj s pechotou. Pri členitom teréne s rôznou výškou a okolitými objektmi totiž strely bežne nepreletia cez niekedy zrejmé, inokedy neviditeľné prekážky. No tank tvrdohlavo neefektívne páli bez zmeny, takže ho musíte veľmi precízne presúvať, aby bol schopný zasiahnuť cieľ a aby sa pritom nezasekol. Tým strácate drahocenný čas, vystavujete sa ďalším útokom protivníkov a pôsobí to nemotorne a neprirodzene.
Navyše sa mi stalo, že som síce úspešne eliminoval okolitý odpor, ale úzku a jedinú cestu k cieľu môjmu tanku zablokovali vraky vozidiel, ktoré som chvíľu predtým zničil. Nedalo sa ich zbaviť a nebolo možné splniť cieľ, na ktorý bolo navyše vyhradených posledných pár minút. Frustrujúce. Takže reštart od najbližšej uloženej pozície – aspoňže je možné takmer kedykoľvek postup manuálne ukladať a nahrať. Aj problém so zasekávaním o okolité predmety však nie je úplne ojedinelý a týka sa aj iných misií.
Okrem toho som v misiách neraz blúdil, keď som sa snažil objaviť miesto či osobu, čo malo súvis s výzvami a vedľajšími úlohami. Nakoniec to bol nejaký ľahko prehliadnuteľný úsek, alebo sa cieľ dal splniť iba v istej fáze misie, na čo vás ale hra neupozorní. K tomu je zvláštne, že nepriateľské psy sú nebezpečnejšie a majú aj väčšiu výdrž ako samotní vojaci a je ťažké si s nimi poradiť, obzvlášť zblízka. Škoda týchto zbytočných zaseknutí a neduhov, pretože odhliadnuc od toho sú misie zaujímavé, majú dobrý dizajn aj náplň.
Na druhej strane, potešili rôzne nenápadné odkazy, hoci si ich niektorí hráči možno ani neuvedomia. Napríklad sa vaším spoločníkom môže stať pes Šarik, ale toho zrejme poznajú len starší hráči, ktorí si pamätajú legendárny poľský seriál Štyria tankisti a pes. V súvislosti s tým musím spomenúť aj malú kuriozitu. Na ovládanie tanku je potrebné do vnútra presunúť posádku. Umiestnil som tam vojakov aj psa, ktorému hra pridelila funkciu šoféra a vtipné bolo hlavne to, že pri každom pokyne pre tank sa namiesto potvrdenia povelov vojakom ozývalo brechanie.
Legion Tales je fajn prídavok do výbornej hry, ktorý môže obzvlášť potešiť tých, čo nemajú chuť na manažment vlaku a survival, ale chcú si čisto len zabojovať v teréne. V tomto smere je DLC ideálne, misie sú dobre navrhnuté, vyžadujú taktiku a dajú sa prejsť s veľkým rachotom, ale aj stealth postupom. Treba ale zohľadniť aj nedostatky na bojisku, ktoré do istej miery znepríjemňujú ponúkaný zážitok. Tie sa síce miestami vyskytovali už v pôvodnej hre, ale pri tom masívnom obsahu a rozsahu sa dali s prižmúreným okom tolerovať. No v skromnejšom DLC, navyše zameranom vyslovene na boje, už sa objaviť nemuseli a autori ich mohli odstrániť. Neznamená to, že sa kúpa Legion Tales neoplatí – práve naopak, za veľmi priaznivú cenu, za ktorú iné hry ponúkajú niekedy len bezvýznamnú kozmetiku, tu máte solídnu vojenskú kampaň. Ale úplne komfortná bude až po nejakých záplatách a opravách.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: THQ Nordic / Ashborne Games Štýl: Stratégia / Managementová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|