Ako začínalo Valve? |
Na internete sa objavil pekný pohľad do zákulisia začiatkov Valve.
Monica Harrington, jedna z dôležitých osôb, ktoré boli pri založení Valve, porozprávala príbeh firmy, naznačila problémy a postupný vývoj. Totiž bola pri tom, ako jej vtedajší manžel Mike Harrington spolu s Gabeom Nevellom založili Valve a rozbiehali. Rozpísala to v rozsiahlom článku na medium.com
Monica spomína, že všetci predtým pracovali pre Microsoft, pričom zatiaľ čo Mike a Gabe skúšali založiť firmu, ona tam ešte zostala. Pracovala v marketingu a zároveň dozerala na marketing hier, čo sa jej neskôr vo Valve zišlo. Zároveň, keďže Mike mal kamaráta Mikea Abrasha v id Software, rovno od nich zobrali id Engine. Ten použili pri vývoji Half Life, ktorú zo začiatku ponúkali Microsoftu, ale ten veľmi nechcel spolupracovať s bývalými zamestnancami. Následne si našli Sierru, aj keď to, čo jej ukázali, ešte nebolo plnohodnotnou hrou a museli tvrdo pracovať, aby ju dokončili. Po odložení ju nakoniec koncom roka 1998 dokončili. Vtedy Mike a Gabe priviedli Monicu do firmy, aby sa venovala marketingu, ktorý rozbehla a vďaka nemu sa hra stala známou. Pomohlo aj to, že získala množstvo ocenení pre hru roka. Pre zaujímavosť, vtedy zobrali aj gameoftheyear.com doménu, kde vypísali všetky ocenenia hry.
Aj keď po vydaní hry to nebolo ružové – Mike bol vyhorený, keďže bol hlavným programátorom, s Gabeom sa hádali a peňazí nebolo veľa. Mali totiž ako nevýhodnú zmluvu so Sierrou, tak vtedy bolo pirátstvo na PC veľmi rozšírené. Objavili sa aj CD duplikátori. Táto situácia však spravila z Valve to, čím je dnes. Do Half-Life totiž pridali povinnosť online registrácie, čo ich priamo spojilo so zákazníkmi a neskôr viedlo k vytvoreniu Steamu. Zároveň sa vďaka tomu mohli vymaniť spod Sierry.
So Sierrou mali totiž až takú zlú zmluvu, že značka Half-Life patrila Sierre, museli pre nich vytvoriť ďalšie dve hry a Sierra si nechávala 85 % z výnosov z predaja (Valve dostávalo len malých 15 %). Navyše Sierra hru ani nefinancovala, a preto na nej nebolo ani jej meno. Ako by to nestačilo, Sierra používala marketingovú stratégiu "Launch and Leave" – teda po uvedení hry na trh stiahla všetku marketingovú podporu. To však nebolo v súlade s plánmi Valve. Našťastie, vďaka úspechu Half-Life si Valve mohlo prejednať zmluvu. Vyhrážali sa, že vytvoria ďalšiu značku bez Sierry, a tak sa im značka Half-Life vrátila a zmluva sa upravila.
Plán Valve rozširovať hru ďalej sa realizoval otvorením hry pre modding komunitu. Gabe najal autorov Team Fortress modu a neskôr aj tvorcov Counter-Strike. V tom čase prejednali aj zmluvu s id Software, pretože museli platiť licencie, aj keď bol engine takmer celý prepísaný, a dohodli sa na jednorazovom odkúpení práv.
Zo zaujímavostí, v istom bode sa Valve chcelo spojiť s Amazonom, aby spoločne vytvorili digitálnu online platformu. Aj keď sa dohodli, uvedomili si, že by to mohlo zmeniť firmu a poškodiť to, čo vytvorili. Nakoniec si vytvorili Steam sami. V tom čase už Monica a Mike z firmy odišli a s Gabeom sa dohodli na predaji svojich podielov. Firmu tak nechali v jeho rukách a tímu vo Valve.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 294
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 80
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >