Recenzia knihy: Umění klasických adventur, historie point-and-click her |
Obľúbený žáner je podrobne analyzovaný na viac ako 600 stranách a obsahuje špeciálnu kapitolu venovanú českým point-and-click adventúram.
Hmmm, takže umenie, v poriadku. Nie síce výtvarné umenie, ani hudba, literatúra, divadlo, či film a ani komiks nie, ale videohry a to ani nie všetky, ale ich relatívne špecifický žáner. Síce stále aktuálny, ale do veľkej miery ťažiskovo existujúci na sklonku minulého storočia, teda v deväťdesiatkach. Niežeby pred tým nevznikali point-and-click adventúry a niežeby neexistovali po tom, ale to najdôležitejšie, definujúce, sa odohralo vtedy a tam. A teraz o tom v Česku vyšla prekladová licencovaná knižka, ktorá niežeby nebola zaujímavá sama osebe, vo svojom anglickom origináli, ale rozhodujúcim faktorom zmyslu jej existencie v Češtine je nová pôvodná kapitola napísaná českými autormi o českých, respektíve československých hrách predmetného žánru. Menovite o sérii Polda, o Memento Mori, o Tajemství Oslího ostrova, o Sabotuerovi a ďalších stotridsiatich piatich, v drvivej miere českých hrách, ktoré možno s predmetným žánrom akosi spojiť. Väčšina z nich je v knižke prítomná len skrz svoj názov, tým naozaj podstatným sa však autori „českej“ kapitoly venujú, pochopiteľne, viac.
Predhovor k českej časti napísal Pavel Dobrovský, doslov Jarek Kolář, s ktorým je aj v knižke publikovaný rozhovor. Jeden z deviatich, ak teda zostaneme pri českej časti, ďalej boli interviewovaní Petr Mandík, Miroslav Fídler, Miroslav Mrňa, Petr Svoboda, Zdeněk Holub, Slavomír Pavlíček, Mirek Papež a Petr Vochozka. Atraktivita rozhovorov s nimi spočíva do veľkej miery v tom, či čitateľ vopred vie, o koho ide a prečo je ten ktorý človek v danom kontexte dôležitý. Toľko k necelej jednej šestine z predmetnej buchly, teda veľkej knižky. Veľkej, majestátnej a ťažkej, váži takmer dva a pol kila. Jej príznakovou kvalitou je maximálny dôraz na vizuálnu prezentáciu, teda na ilustrácie, na obrázky z hier, o ktorých sa v nej hovorí, respektíve, o ktorých hovoria ich tvorcovia, často legendy videoherného priemyslu, nielen v kontexte príslušného žánru.
Tých rozhovorov je v knihe plus-mínus päťdesiat, tvoria podstatnú časť jej textovej zložky a píše, respektíve zhovára sa v nej o hrách a sériách, ako Broken Age, Broken Sword, Discworld, King´s Quest, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Leisure Suit Larry, Maniac Mansion, Police Quest, Sam & Max, Simon the Sorcerer, The Secret of Monkey Island, Space Quest, Zak McKraken and the Alien Mindbenders a mnohých, mnohých, mnohých ďalších. Ono je totiž dosť dobre možné, že videohry predmetného žánru (point-and-click adventure) sú v knihe spomenuté viac-menej všetky, čo len trošku dôležitejšie, z anglosaskej produkcie, samozrejme.
„No dobre,“ povie si potenciálny čitateľ recenzie, keď sa dočíta až sem, „a čo ja s tým“? A ja, z pozície niekoho, kto o knižke píše, lebo ho nadchla, nemôžem napísať nič iné, len, že neviem. V skutočnosti si totiž myslím, že knižka Umění klasických adventur je dosť elitárska záležitosť, knižka napísaná predovšetkým a primárne pre pamätníkov a fanúšikov predmetného žánru, teda point-and-click adventúr, ktorý však v skutočnosti žiadnym žánrom nie je a sekundárne pre ľudí, ktorých zaujímajú videohry ako také, nie nevyhnutne hráčov, pričom tento typ, či presnejšie tento spôsob hrania, je natoľko silným fenoménom, že vlastnú knižku si zaslúži.
Ono je to totiž tak, že adventúrne, dobrodružstvo je jednou zo základných kvalít, ktoré nám videohry dokážu sprostredkovať a onen mechanizmus hrania – point and click – ukáž a stlač, nádherne ilustruje, že dobrodružstvo môže byť vyrozprávané aj relatívne pokojným, až rozvážnym spôsobom avšak bez toho, aby sa z neho vytratilo napätie, pocit ohrozenia či naliehavosti. Je zábavné a inšpiratívne hrať hry takýmto neatletickým spôsobom a je opojné nechať sa pohltiť rozprávaním, ktoré má svojou podstatou bližšie k príbehu ako akékoľvek RPG. Nič proti nim, naopak, point-and-click adventúry však predsa len predstavujú inú videohernú skúsenosť.
Mojou definujúcou skúsenosťou s predmetným žánrom bol Manic Mansion. Hral som nejaké videohry aj predtým, samozrejme, avšak až Manic Mansion ma zaujímal nielen kvôli procesu hrania samotného, ale aj kvôli tomu, o čom to je, kam to smeruje a ako to skončí a všetky tieto ďalšie akoby naviac veci, avšak veci, ktoré dávajú hraniu hlbší zmysel. Rozumiem, že ide o do veľkej miery o neprenosnú skúsenosť pamätníka, avšak práve kvôli tejto skúsenosti a kvôli takémuto prístupu k hraniu ma predmetná knižka nadchla a nemôžem ju neodporúčať. Na druhej strane si však uvedomujem, že podstatnú časť hráčov toto jednoducho nezaujíma, preto by asi bolo najlepšie, ak zvažujete kúpu, knižku si najprv prelistovať a až potom sa rozhodnúť.
Pamätníci a fanúšikovia point-and-click adventúr, respektíve všetkého toho, o čom tá kniha je a čo reprezentuje, ju už aj tak majú doma.
Názov: Umění klasických adventur, historie point-and-click her
Autor: Bitmap Books - Sam Dyer, Steve Jarratt. Předmluva Gary Whitta
Vydavateľstvo: Xzone
Jazyk: čeština
Počet strán: 604
Knihu kúpite za 49 eur.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Prvý trailer na Witcher IV je tu! 228
- História Indiana Jones hier 81
- Mafia: The Old Country ukázala krátku reklamu, príde v lete 2025 79
- Mafia: The Old Country sa viac odhalila a priblížila nám Sicíliu v roku 1900 121
- Nové výpredaje spustené 24
- Čas vydania GTA 6 nedá herným firmám spávať 131
- Cyberpunk 2077 update 2.2 je už dostupný 65
- Naughty Dog predstavilo svoj novú hru Intergalactic: The Heretic Prophet 277
- Robí Ubisoft všetko, aby znížil cenu akcií? 100
- CD Projekt naplánoval stream k Cyberpunk 2077 update 2.2 79 zobraziť viac článkov >