AI vyhľadávanie už útočí na Google |
Tradičný model desiatich modrých odkazov čelí konkurencii zo strany AI.
Tradičný model vyhľadávania spoločnosti Google, známy ako "desať modrých odkazov", aktuálne čelí zmenám v dôsledku nástupu vyhľadávania poháňaného umelou inteligenciou. Ide tak o kompletnú zmenu spôsobu, ako ľudia vyhľadávajú informácie na internete.
Podľa správy od Adobe Analytics zaznamenalo AI vyhľadávanie počas dňa Cyber Monday v roku 2024 nárast o 1 950 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Tento trend naznačuje rastúcu popularitu AI nástrojov, ako sú ChatGPT od OpenAI a Perplexity AI, ktoré poskytujú používateľom priame odpovede so zoznamom zdrojov namiesto tradičného zoznamu odkazov, čo samozrejme, vo väčšine prípadov je rýchlejšie a efektívnejšie.
Spoločnosť Google reaguje na tieto zmeny zavedením experimentálnej verzie svojho vyhľadávača založenej najmä na AI, ktorá nahrádza tradičné "modré odkazy" AI generovaným zhrnutím, podobne ako Copilot vo vyhľadávači Bing. Táto funkcia je však momentálne dostupná len pre predplatiteľov služby Google One AI Premium. Bývalý generálny riaditeľ Google, Eric Schmidt, zdôraznil, že Google nie je len o "modrých odkazoch", ale aj o organizovaní svetových informácií. Verí, že AI môže zlepšiť efektivitu reklamy a že spoločnosť bude schopná monetizovať AI odpovede. To sa však nemusí týkať menších webov, ktoré si bežný používateľ cez umelú inteligenciu jednoducho nevyhľadá, a tak nenavštívi ich stránku. V konečnom dôsledku tak prídu o finančné prostriedky z reklám, čo môže byť vo veľa prípadoch veľmi náročná situácia.
Zaujímavé sú však štúdie, ktoré naznačujú, že používatelia, ktorí sú presmerovaní z AI vyhľadávania na odkaz zdroja, zostávajú na stránkach dlhšie, prehliadajú ich taktiež viac a menej často okamžite opúšťajú stránku v porovnaní s tradičnými vyhľadávaniami. To naznačuje, že AI nástroje môžu smerovať používateľov na relevantnejší obsah, čo zlepšuje celkovú používateľskú skúsenosť. Samozrejme však rátame s prípadom, že si daný používateľ otvorí zdroj, na základe ktorého AI napísalo zhrnutie.
Google si stále vo svete drží svoje dominantné postavenie. Počet vyhľadávaní dokonca od vzniku ChatGPT vzrástlo o 20% na 5 biliónov, takže tradičné vyhľadávanie je stále relevantné, a veľmi pravdepodobne to tak ešte nejaký čas ostane.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Nové zľavy v Alza dňoch 44
- Mafia: The Old Country vyjde v auguste 52
- Grafických kariet je na skladoch stále viac, ceny sa zlepšujú 104
- Zabudnite na štvorkolky, Kawasaki posúva offroad mobilitu vpred 43
- PS6 portable vraj nebude taký výkonný ako PS5 65
- The Last of Us seriál už má odsúhlasenú tretiu sériu 123
- Dolár padá, zlepšia sa nám ceny hardvéru? 41
- PlayStation 5 Digital Edition stúpa cenou na 499 eur 137
- Článok: Xiaomi 15 Ultra 56
- GeForce RTX 50: Technológie novej generácie predstavené na Half-Life 2 RTX Remix 28 zobraziť viac článkov >