SIMCITY |
SIMCITY |
Ostáva už len niekoľko vývojárskych spoločností, ktoré sú verné PC platforme a nepúšťajú sa do zbytočných experimentov. Maxis je jednou z nich. Tvorcovia úspešnej série The Sims a Sim-hier boli v poslednom čase menej úspešní. Spore, respektíve Darkspore, sa nepresadili v takej miere, ako by sa na projekty od Maxisu patrilo. Pomôcť mohlo jediné: návrat k tomu, čo bude zaručene fungovať. K hre, ktorá stála na počiatku slávy. K SimCity.
Simulovať výstavbu mesta – v rámci možností stále zábavnú, avšak i komplexnú – nie je vôbec tak jednoduché. Nikomu sa nepodarilo dosiahnuť kvalít pôvodných štyroch dielov SimCity. Nedokázala to ani séria Cities XL so svojou megalomanskou myšlienkou prepojenia virtuálnych svetov jednotlivých hráčov. Aby sme nechodili príliš ďaleko, SimCity: Societies, ktoré mali spraviť stavanie mesta zábavnejšie a prístupnejšie pre masy, prepadlo a k ostatným dielom SimCity ho z úcty k sérii radšej ani nezaraďujeme.
Piaty diel SimCity (žiadne SimCity 5) má teda vývojárom z Maxisu nielen znovu pomôcť k úspechu, ale zároveň chcú dokázať, že na hernom trhu je možné uspieť so stratégiou určenou výhradne pre PC hráčov. Reštart série prebieha od piky. Novinkou je engine GlassBox, ktorý zvláda všetky tie zábavky, na ktoré sme pri 3D stratégiách zvyknutí. Rotovanie, zoom, zmena uhlu kamery – a všetko v 3D. Vyzerá to skutočne nádherne, avšak pod GlassBoxom sa toho skrýva omnoho viac.
Ide o komplexný systém nástrojov, ktorý sa napríklad stará aj o simuláciu správania sa obyvateľov vášho mesta. Bezcieľne blúdenie postavičiek sa stane minulosťou. Všetko so všetkým súvisí, tentoraz ale prirodzeným spôsobom. Ak je v niektorých lokalitách väčšia miera znečistenia ovzdušia alebo iný druh možnej zdravotnej závady, začne sa to prejavovať na tom, že obyvatelia, ktorí v danej časti mesta pracujú, bývajú v nej alebo sa v nej nachádzajú, začnú vyhľadávať zdravotnú starostlivosť.
Preplnenosť nemocníc bude len prvým problémom. Chorí ľudia totiž nezostávajú v anonymite a ide o zamestnancov spoločností, ktoré sa musia zaobísť bez pracovnej sily. Klesá výroba v určitých odvetviach, do vašej pokladnice tým prúdi menej finančných prostriedkov z exportu a rôznych služieb. Rastie nespokojnosť obyvateľov a problémy pribúdajú. Podobne sa napríklad auto hasičov musí reálne dostať zo stanice k miestu požiaru. Nezačne im horieť doslova pod nosom a poobedné zápchy na cestách situácii nepomôžu. Tie sa navyše tvoria prirodzene v určitých miestach a dobe, takže môžete pracovať na ich odstránení systematicky.
Presne o tom je GlassBox – nejedná sa o iba o nástroj k vizuálnej poteche, ale simuluje správanie sa obyvateľov mesta tak, aby všetky akcie vyvolávali reakcie. Či už pozitívne alebo negatívne a my mohli sledovať skutočne dynamický vývoj mesta i s jeho problémami. Dôležitým faktorom úspechu sa stanú vyčerpateľné suroviny (uhlie, ropa) – ak totiž na nich postavíte celú ekonomiku mesta, musíte počítať s tým, že sa raz minú a ekológiu ignorovať taktiež nemôžete. Pre príklad netreba chodiť ďaleko, Hornonitriansky región poznáte istotne všetci.
Hľadanie najrýchlejšej cesty z bodu A do bodu B sa preto stáva dôležitou činnosťou. Práve toto vyhodnocovanie situácie na základe niekoľkých indícií je problémom nejednej stratégie. Tzv. path finding sa neraz ukázal ako nedostatočný, ak ste vyslali jednotky z jednej strany mapy na druhý, a tie to buď nedokázali efektívne alebo sa na miesto určenia ani nedostavili. Preto v Maxise vymysleli Agentov. Ide o virtuálne postavičky, ktoré vidíte len fyzicky, no nie sú u vás ubytované, nepracujú a v podstate ani nežijú. Ich jediným cieľom je nájsť čo najefektívnejšiu cestu na určité miesto. Zbieranie týchto informácií od mnohých Agentov sa stáva základom pre skutočných obyvateľov vášho virtuálneho mesta a bude zaručovať, aby nezmyselne neblúdili alebo si nezvolili nevhodnú cestu. Nejde iba o to nájsť najkratšiu vzdialenosť, do rozhodovania môže prehovoriť dopravná zápcha vyskytujúca sa na rôznych ťahoch v rôznych časoch a podobne.
Považujeme to za základný kameň úspechu hrateľnosti SimCity. To, že to bude teraz celé vyzerať k svetu, všetky akcie obyvateľov mesta budú animované, takže ak osoba vstúpi do obchodu, skutočne otvorí dvere, berieme ako omáčku okolo. Nie zbytočnú, ale stále čosi navyše. Aj preto sme boli zvedaví na hardvérovú náročnosť. GlassBox istotne nie je jednoduchou aplikáciou a už len algoritmy Agentov budú záťažou, no vývojári nás ubezpečili, že na spustenie nám bude stačiť dvojjadrový procesor s 2 GHz, 2 GB RAM a 256 MB grafická karta (Nvidia 7800 / Ati X1800). Berieme to ako minimum, pre maximálny vizuálny zážitok to bude omnoho viac. Sme však radi, že dôraz je kladený i na optimalizáciu – spomeňme si na, v tomto nie príliš podarený, tretí diel SimCity.
Samotná výstavba mesta bude prebiehať už tradične. Rozdelenie na tri dôležité zóny (rezidenčná, industriálna a komerčná) je s nami už roky, no v rámci zábavného zjednodušenia funguje. Vždy nás fascinovalo to, ako to v meste skutočne žije. Tentoraz nás čakajú napríklad i vylepšiteľné budovy, takže mesto bude môcť plynule meniť svoju tvár. Za nesmierne dôležitú považujeme výstavbu infraštruktúry. Doplatilo na to napríklad posledné Cities XL 2012, kde bolo po jednoduchých prestavbách problémom všetko efektívne prepojiť alebo i vrátiť do pôvodného stavu. Nelineárne ukladanie ciest bude citlivou záležitosťou. Americký štýl mesta (do blokov) nemusí totiž sadnúť každému a je výhodný do centra mesta, na jeho okrajoch si radi doprajeme predmestia s kľukatými uličkami.
V Maxise si vážia hernú komunitu. Veď to boli práve oddaní fanúšikovia, ktorí udržali SimCity 4 pri živote i roky po jeho vydaní. Aj preto plánujú do nového dielu vložiť editačné nástroje. Umožnia šikovnejším z nás tvorbu nového obsahu do GlassBoxu. Nemalo by to byť problémom, tvorcovia s tým počítajú a veľmi dobre vedia, že komunita dokáže niekedy viac než drahá reklama. Ako dopadne multiplayer až pre 16 hráčov, skutočne netušíme. Jeden región bude pozostávať z niekoľkých miest a činy vykonané v jednom z nich ovplyvnia iné – takéto glogálne spojenie nám príde už skutočne gigantické a či bude funkčné, ukáže až čas. Ide však o krôčik smerom k realite.
Písať o novom SimCity by sa dalo ešte dlho. Napríklad o funkcii ukladania pozícií na cloud, takže si svoje mesto vychutnáte kdekoľvek a na akomkoľvek. Fascinuje nás prepojenie vyčerpateľných surovín a ekonomiky mesta. Alebo dokonca celého regiónu v multiplayeri, kde neovplyvňujete len vlastný hrad z piesku, ale aj všetky ostatné. SimCity vychádza v roku 2013. Tešíme sa naň.