História Irrational Games |
Keďže Irrational Games štúdio, autori Bioshocku, končia vo forme ako ich poznáme, je ten správny čas zhrnúť si ich tvorbu.
Keďže Irrational Games štúdio, autori Bioshocku končia vo forme ako ich poznáme, je ten správny čas zhrnúť si ich tvorbu. Totiž po dokončení druhého DLC sa z veľkého Irrational Games stane malé a vyvíjať bude len malé hry
Firmu v roku 1997 vytvorili zamestnanci z Looking Glass Studios pod vedením Kena Levine, Johnatana Cheya a Robert Fermiera. Hneď v roku 1999 začali s kvalitným System Shockom 2 a aj keď nasledujúce roky to nemali jednoduché, napriek stále slušne kvalite pracovali na menej výrazných projektoch, mali aj veľa zrušených a museli brať aj iné značky, až nakoniec ich z problémov vytiahla až Bioshock séria. Možno aj vďaka odkúpeniu 2K Games, ktorý ich získal v roku 2005 a vtiahol na chvíľu do sveta AAA, aby z neho po dvoch Bioshock hrách vypadli a pretransformovali sa späť na malú firmu.
Totiž napriek dvom najkvalitnejším hrám im to celé to prerástlo cez hlavu. Ken Levine chcel dokonalé hry a čím boli väčšie, tým viac ľudí na tom muselo robiť a čím viac to en odkladal, tým viac sa prerábalo. Nakoniec to napriek hodnoteniam vyzerá tak, že ani Bioshock Infinite nepokryl svoje náklady a 2K Games sa rozhodlo zasiahnuť. Na hre pracovali prakticky 6 rokov a to je čas, ktorý sa ťažko finančne vykryje. Veľmi podrobne to po kontaktoch s vývojármi rozpísal Polygon. Ken Levine je podľa toho veľký detailista a rôzne časti hry sa neustále museli prerábať a ľudia sa s ním musia naučiť pracovať.
1999 System Shock 2 - PC - priemer hodnotení 9.2
Štúdiu otvorilo dvere do sveta herného biznisu pokračovanie legendy System Shock, ktorú v roku 1993 priniesol Warren Spector a Ken Levine po ňom prebral žezlo a vytvoril jedinečnú kombináciu puzzle-akcie a atmosféry, ku ktorej sa dokázal vrátiť až v Bioshocku. Zaujímavosťou bola na tú dobu kooperácia.
2002 Freedom Force - PC - priemer 9.0
Druhá hra štúdia bolo komiksové Freedom Force, ktoré kombinovalo komiksové prvky taktiku a RPG elementy aplikované na postavy. V hre sme so superhrdinmi museli obrániť planétu a bola to hra, ktorá ako jedna z prvých zachytila skutočný komiksový štýl.
2004 Tribes: Vengeance - PC - priemer 8.3 - sector 8.8
V roku 2004 vydali pokračovanie klasickej multiplayerovky Tribes, znovu ukázali, že kvalitu vedia robiť a napriek tomu, že pridali kampaň, s hrou už nezaujali tak, ako pôvodné časti série. Séria bola jednou z tých, ktoré rozbiehali multiplayer na PC. Bola vtedy iná ako ostatné a to hlavne vďaka jetpackom, ich kombinácii s rôznymi vysoko umiestnenými základňami a prídavkom vozidiel. Na svoju dobu to bol prakticky sci-fi Battlefield.
2005 Freedom Force vs the 3rd Reich - PC - 8.6 - sector 9.0
O rok neskôr nasledovalo pokračovanie úspešného Freedom Force a rovnako bolo kvalitné, ale bolo aj rovnaké ako predchodca. Vylepšila sa viac-menej len grafika, zmenili prostredia, mechaniky ostali rovnaké a inovácie boli minimálne. Stále to však bola kvalitná hra.
2005 SWAT 4 - PC - priemer 8.5 - sector 8.7
V rovnakom roku pre Sierru vydali pokračovanie úspešnej taktickej série SWAT, ktorá k čisto multiplayerovej hre teraz pridala aj kampaň. Titul pokračoval v pomalom a taktickom FPS tempe, kde sme prehľadávali budovy a vystrieľali teroristov.
2007 BioShock - PC, Xbox360, PS3 - 9.6 - sector 10
Prvý Bioshock bol nečakaný a efektívny úder do príbehových hier, Ken Levine sa v ňom vrátil späť k System Shock štýlu, ale pridal atraktívne, neokukané prostredie, so zaujímavými prvkami hrateľnosti, a ešte zaujímavejšími postavami obývajúcimi zničené podzemné mesto. Titul bol zároveň prvý, ktorý autori vydali mimo PC a teda aj na konzoly.
2013 BioShock Infinite - PC, Xbox360, PS3 - 9.4 - sector 10
Až šesť rokov Levinovi trvalo, aby dorazili v poradí už tretí Bioshock a znovu sa mu podarilo zaujať. Tentoraz so vzdušným lietajúcim mestom, znovu atmosferickým a iným ako svety, ktoré sme videli doteraz. Aj keď to tentoraz možno trochu prekombinoval s cirkvou a paralelnými svetmi a málokto vlastne pochopil o čo šlo. Dve expanzie ten chaos ešte zamiešali. Napriek tomu, znovu to bol pozoruhodný titul.
Infinite však bol aj titul, ktorý zničil štúdio ako ho poznáme a možno aj značku. Ďalej značku Bioshock preberú rýchlejšie štúdiá, ktoré hru dokážu spraviť za dva-tri roky a so ziskom. Nový mini-Irrational sa už bude sústrediť len na menšie tituly, skôr v indie štýle. Je možno škoda, že sa Levine nepustil rovno na indie dráhu a stále ostáva pod 2K Games.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- RECENZIA: Dragon Age: The Veilguard 226
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 44
- RECENZIA: Call of Duty: Black Ops 6 101
- Za akú cenu poskladáte herné PC s novými Intel Ultra procesorom? 159
- Novembrové hry 27
- Aké boli najpredávanejšie hry v USA za posledných zhruba 20 rokov? 89
- DOJMY: Indiana Jones and The Great Circle 42
- Google dostalo v Rusku pokutu väčšiu ako celosvetové HDP 88
- Očakávaný procesor Ryzen 7 9800X3D bol oficiálne predstavený 185
- GTA San Andreas má 20 rokov, technický riaditeľ spomína na pôvodné plány hry 101 zobraziť viac článkov >