Bývalý zamestnanec Westwoodu sa rozhovoril o tom ako ich odkúpilo EA |
Westwood nikdy nemal s Electronic Arts dobré vzťahy a niektoré hry na to tvrdo doplatili, no prebratiu sa nemal ako ubrániť.
Bývalý zamestnanec štúdia Westwood, herný dizajnér Joseph Hewitt, sa po dlhých rokoch odhodlal zverejniť niektoré podrobnosti o akvizícii legendárneho štúdia obrím distribútorom Electronic Arts, vzájomných vzťahoch medzi týmito dvoma spoločnosťami pred odkúpením a dozvedáme sa aj o nepomenovanom projekte, ktorý nikdy neuzrel svetlo sveta.
Podľa Hewitta sa všetko začalo, keď sa Westwood stal "príliš veľkým" a prišlo niekoľko nesprávnych rozhodnutí, ktoré vyvrcholili predajom spoločnosti do rúk EA.
"Westwood sa poriadne rozrástol a Brett a Louis (Sperry a Castle - zakladatelia) usúdili, že si hry buď musíme vydávať sami, alebo sa nevyhnutne musíme spojiť s už existujúcim vydavateľom. Nejaký čas sme koketovali so Sierra Online, ale k dohode nedošlo. Dokonca sa po krátkom čase znova vrátili a opäť sa rokovalo, lenže z toho nakoniec aj tak nič nebolo."
Majitelia sa tak dohodli na fúzii so spoločnosťou Virgin Interactive, dcérskou spoločnosťou Virgine Group. Obaja zakladatelia Westwoodu dostali akcie vo Virgine, funkcie a právomoci, no v skutočnosti stratili kontrolu nad tým, čo sa bude so štúdiom diať v budúcnosti. Tvorcovia Duny i Command & Conquer sa tak stali súčasťou štruktúry britsko-americkej spoločnosti.
Až tu sa do príbehu vložila EA. Tá sa s Virgin group najprv chcela dohodnúť na odpredaji celej dcérskej spoločnosti Virgin Interactive, no vo Veľkej Británii zasiahol protimonopolný úrad. Virgin Interactive sa tak rozdelilo na dve časti a EA prevzala "iba" štúdio Westwood a ďalšie štúdio Virgin v Californii, ktoré sa premenovalo na Westwood Pacific. Či už zakladatelia štúdia s takýmto prevzatím súhlasili alebo nie, na ich názore už v skutočnosti nezáležalo.
Vzťahy medzi Westwoodom a EA neboli pred prevzatím vôbec dobré a doplatilo na to niekoľko titulov.
"Začalo to už pri našom prvom vlastnom titule Mars Saga (1988), ktorú distribuovalo práve Electronic Arts. Vydali verziu pre Commodore 64 a mali vydať aj verzie pre PC a Apple II, ktoré ešte neboli hotové. No práve vtedy mala EA nejaké problémy s financiami a rušila projekty. Podľa zmluvy sa mali práva na vydanie vrátiť naspäť nám, no EA o tom nechcela ani počuť. Celú vec prebrali právnici a Westwood zo sporu vyšiel ako víťaz. Obe verzie prevzal Activision a vydal ich pod značkou Infocom. Predtým ale upravil príbeh a preniesol hru z Marsu na Titan, jeden z mesiacov Saturnu."
Westwoodu ale nestačilo, že sa popálil raz a o pár rokov šiel do spolupráce s Electronic Arts znovu. EA do svojho tímu totiž dostala producenta hry Battletech a ten vybavil ďalšiu spoluprácu. Tentokrát išlo o akčnú cyber punkovú RPG, na ktorú Hewitt spomína ako na "Body Count". Medzi Westwoodom a EA ale opäť došlo k treniciam a aj tento projekt EA škrtla, no tentoraz sa už projekt nepodarilo zachrániť a nikdy neuzrel svetlo sveta.
Aké životné ponaučenie si z toho bývalý zamestnanec Westwoodu nakoniec odniesol?
"EA nás jednoducho odkúpila a nakoniec úplne zrušila. Nikdy nezabúdajte, že môžete zvíťaziť v niekoľkých bitkách a aj tak prehrať celú vojnu."
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 292
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 95
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 80
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >