NO MAN'S LAND |
NO MAN'S LAND |
Krajina nikoho. Asi tak by sa dal najvýstižnejšie preložiť názov novej real-time stratégie. Pravdaže Amerika, o dobíjanie a ovládnutie ktorej sa jedná v danej hre, vždy mala svojich obyvateľov. Pôvodne bola domovom indiánov, neskôr sem pár krát nakukli zcestovaní vikingovia a po čase tu omylom zakotvil Krištof Columbus, keď sa pokúšal nájsť novú cestu do Indie, aby sa následne pokojná harmonická krajina zmenila na dlhoročné bojisko. Jedni držali v rukách zbrane, aby dôstojne prežili a nestratili domovinu, iní sem prišli rabovať a kradnúť, respektíve v lepšom prípade kopať a ryžovať zlato. A objavili sa aj snílkovia, ktorí si sem prišli uchmatnúť kus zeme, pásť čriedy dobytka a vychovávať novú ehm... slobodnú generáciu. No boli tu aj takí, čo sa sem dostali nedobrovoľne, v okovách. Akoby problémov nebolo dosť po čiastočnom zharmonizovaní nového sveta vypukla občianska vojna sever proti juhu. V podstate o tom všetkom je, alebo chce byť, nový klon Age of Empires, ktorý sa práve pokúša získať vašu priazeň.
Podobne ako v Age of Empires aj v No man's land ťažíte suroviny, staviate civilné a vojenské budovy, prístavy a farmy, produkujete pracantov, bojovníkov a loďstvo a snažíte sa skočiť do úsmevu nežiadúcim protivníkom. Hra obsahuje tri kampane plus tutoriál a šesť rôznych súperiacich strán vrátane prérijných a lesných indiánov, španielov či angličanov. Čo sa týka kampaní, nezdajú sa mi zvlášť zaujímavé a duchovia zapletení do dobyvačných bojov mi pripadajú ako trochu nešťastný nápad. Autorom možno šlo o rozmanitosť , ale mňa tento spirituálny doplnok skôr rušil. Čo sa týka osadníkov, môžete najímať zvlášť ženy a mužov. Na získanie muža musíte prispieť väčším množstvom jedla, pretože okrem rúbania stromov, ťažby zlata a farmárčenia sa celkom dobre uplatní aj v boji. (Inak nespomínam si, žeby sa prérijní indiáni zaoberali ťažbou zlata).
Zaujímavou - ale nie pôvodnou myšlienkou je možnosť usadiť a zosadiť vybrané jednotky na koňa. Aj keď u osadníkov to má malý význam, pretože na koni nedokážu vykonávať žiadnu zmysluplnú činnosť, maximálne sa tak rýchlejšie presunú do vzdialenejšej lokácie, kde je dostatok užitočných surovín. Za zmienku stoja špeciálne postavy a vymoženosti. Napríklad správca kolónie, ktorý môže okrem iného vyberať dane, alebo likvidácia špeciálnych jednotiek za pomoci nájomných vrahov. Potešia aj delá, ktoré sa dajú umiestniť do výhliadkových veží.
Milovníci mora a námorných bitiek zrejme ocenia sympatické duely na vodnej hladine. Je to pekný pohľad, keď sa stretnú dve súperiace flotily a zarachotia lodné delá. V tejto súvislosti oceňujem nápad samoopravy plavidiel v blízkosti domovského prístavu. Maličkosť, ale poteší. Nie len lode, ale všetky bojujúce jednotky získavajú po úspešnom ťažení skúsenosti a dosahujú nové úrovne. Vojnoví veteráni sú oceňovaní vyšším počtom hitpointov a spôsobujú v boji väčšie škody.
Multiplayer ponúka štandartné možnosti ako väčšina hier tohoto typu a v zásade mu niet čo vyčítať. (Budovanie sídla, boje, posielanie surovín a diplomacia) Spestrením sú módy ako - ochráň / zlikviduj železnicu, alebo zabi nepriateľských hrdinov. Ale vadilo mi (podobne ako pri voľnej hre pre jedného hráča), že v úvodnom menu sú jednotlivé strany na výber označované dosť nejasnými a mätúcimi skratkami. Ale to je len detail.
Napriek istej snahe o rozmanitosť je v hre pomerne málo budov a zaužívaný prechod do vyspelejších období, pomocou vylepšenia v hlavnom centre mohli tvorcovia ponechať. Aby sme si rozumeli, hrá sa to celkom dobre, ale pripadá mi to skôr ako nadupaný datadisk a nie plnohodnotná hra.
Čo sa týka fantázie vývojárov, škoda že sa nedržali svoje staršieho vydareného titulu America, tam o originalitu nebola núdza. Napr. kovboji chovali kravy, ktoré na pastve tučneli, mali viac mäsa a dali sa predať za slušné peniaze. Na druhej strane NO MAN´S LAND nie je len tupé produkovanie extrémneho množstva bojovníkov, ktorí víťazia nad protivníkom početnou prevahou, ako to bolo v hre Conquest of the new world, s podobnou myšlienkou zobraziť osídľovanie nového kontinentu.
Hoci mám dosť vrúcny vzťah k westernu a indiánskej tematike, nenašiel som zatiaľ stratégiu v tomto duchu, čo by uspokojila moju hráčsku dravosť. Nepodarilo sa to ani aktuálnej novinke. Ak mám byť úprimný, z herne podobných záležitostí radšej uprednostním Age of mythology s jej novým datadiskom, pretože určite ponúka viac možností a gamesáckeho vyžitia.
|
|
|