DUNGEON LORDS |
DUNGEON LORDS |
Koniec 80tych a začiatok 90tych rokov bol zlatým obdobím neskutočne trvácnych a hlavne chytľavých dungeonov. Nehovorím o akčných sekačkách a mlátičkách (Diablo a Sacred), tým ich samozrejme nechcem odsudzovať. Vyšším výpočtovým potenciálom domácich miláčikov vzrástla aj hodnota a hlavne atraktívnosť týchto titulov. Od hier, v ktorých bola nutnosť kresliť si mapy na štvorčekový papier a bludiská sa učili naspamäť (nazdar Beholder) sa vyvinul tento žáner v jeden z najhranejších v tej dobe. Hovoriť o dominantách je veľmi ťažké. Každý rok priniesol zaujímavé tituly a neustále sa zdokonaľovali. Za mnohé stačí spomenúť sériu Eye Of The Beholder, nezabudnuteľný Dungeon Master, Lands Of Lore, Might&Magic, z novších Stonekeep, Wizards&Warriors a hlavne posledné diely série Wizardry. Práve za poslednými menovanými Wéčkami stojí meno jedného muža a tým je D.W.Bradley. Jeho kroky nakoniec viedli k založeniu vlastného vývojového štúdia Heuristic Park a zahájeniu prác na novodobom dungeone nazvanom Dungeon Lords. Ak by sme hľadali posledného mohykána medzi dungeonmi, narazili by sme na Arx Fatalis od Arkane Studios. Len dodám, že si autori adoptovali technológiu Source (Half-Life 2) a pripravujú pravdepodobne pokračovanie Arx Fatalis.
D.W.Bradley je tvorcom rozľahlých a úspešných posledných dielov série Wizardry (siedme pokračovanie sa stalo legendou). Vývoj zatiaľ posledného dungeonu Wizards&Warriors prebiehal veľmi bolestivo a po vydaní prepadol v predajnosti. Bradley sa na pár rokov utiahol do úzadia a strávil obrovský čas štúdiom existujúcich RPG hier. Pri vytváraní konceptu pre Dungeon Lords (ďalej DL) sa zameral hlavne na silné stránky týchto hier a pozorne počúval potreby hráčov. Ako vraví sám D.W.Bradley, DL skrýva myšlienku RPG z pred 20 rokov. V tom čase však nebol dostatočne rýchly hardvér, ktorý by umožnil realizovať náročný projekt. Preto sa v tej dobe tímy orientovali na turn-based súboje a dobrodružstvá partií hrdinov. Koncept Dungeon Lords sa odkláňa od zaužívaných schém a štandardov. Znie to možno až trúfalo, DL sa odkláňa od hardcore a inklinuje skôr k mainstremu. Tento fakt je veľkým otáznikom. Bradley je známy vo vytváraní hier pre skúsených hráčov, skalných priaznivcov však nechce sklamať. Ak by sme mali popísať DL v jednej vete, bola by to pekná zmes žánrov. DL je 3rd person akčnou hrou so silným vplyvom RPG elementov a bojmi podobnými konzolovým bitkám. Z toho snáď nemôže vzniknúť poriadne RPG!?
|
|
|
Základom DL je epický príbeh rozdelený na dve hlavné a množstvo vedľajších zápletiek. Po smrti veľkého kúzelníka Galdryn Of The Meadows sa objavila temná konšpirácia v ráde Circle Of Mages. Sila a spojenectvo sa vyparilo a ríša Lorda Davenmora sa stala útočiskom úhlavného nepriateľa Lorda Barrowgrima. Zem sa stala okamžite semeniskom vojen a konfliktov. Aby sa udalosti v ríši ukľudnili, ponúkol Davenmor ruku svojej dcéry Barrowgrimovi. Jej srdce však patrí kapitánovi otcových vojsk. Davenmor jej nechuť vydať sa za jeho nepriateľa zavetril a kapitána uväznil ďaleko od svojej dcéry. Keď sa to princezná dozvedela, mysteriózne sa vytratila. Barrowgrim zacítil možnú zradu, dal povel k opätovnému útoku a chce skoncovať s Davenmorovým kráľovstvom raz a navždy. Príbeh o láske, nenávisti, zrade a pomste, cti a zle začína.
Herný svet, v ktorom sa odohráva DL je veľmi rozmanitý a rozsiahly. Nechýbajú rozličné lokácie a bohatý herný svet. Centrom sú ľudské obydlia, ktoré zahŕňa aj Davenmorove kráľovstvo. Na západ sa rozprestierajú hlboké lesy a bažiny. Na juhovýchode má svoj domov rasa Demigoth a na severe sú situované zasnežené hory, ktoré sú domovom dwarfov. Divočina je obrovská, nájdete tu hrady, obranné veže, dungeony a ruiny. Tieto lokácie sú veľmi nebezpečné, pretože ich okupuje Davenmor a jeho spojenci. S hlavnou postavou sa hráč dostane aj na mystické, magické a démonické pláne.
Vytváranie postavy, základ každého RPG, je zatiaľ nejasné. Z minima informácií sa nám podarilo zistiť aspoň základy. Hráč si bude môcť vybrať rasu (elf, človek, Demigoth, dwarf). Rasa Demigoth sa ďalej ešte vetví na rôzne špecializácie. Postavu si môžete prispôsobiť vašim požiadavkám, vyberiete si pohlavie, tvár alebo štýl účesu. DL je dobrodružstvom iba jednej postavy a jej osobnosti je venovaný prepracovaný systém získavania skúseností a vylepšovania vlastností. Postavu definuje šesť základných vlastností, ktoré sú ovplyvňované množstvom atribútov. Základ tvorí košatý strom zručností. Hrdina sa môže zamerať na viac ako jednu špecializáciu. Dosiahnutie maximálnych hodnôt bude problematické a vytvárať si univerzálnu postavu je neefektívne. Vývoj jednotlivých vlastností a zručností je ovplyvnený niekoľkými spôsobmi získavania skúseností. Ani jeden hrdina nebude rovnaký, čo sa týka vlastností, aj keď budú mať identickú špecializáciu. Každé jedno zdokonalenie postavy bude okamžite evidentné. Vývoj postavy bude veľmi dôležitý a keďže sa nebude iba bojovať, investovať sa bude musieť aj do non-combat zručností (deaktivovanie pascí, vplyv na NPC postavy, obchodovanie). Všetky zbrane a zbroj majú svoje vlastnosti a pri použití niektorých z nich bude vaša postava penalizovaná. Niektoré sú určené výhradne pre silné charaktery alebo úzko profilované špecializácie. Predmety sú ďalej rozdelené podľa ceny: bežné, netradičné, vzácne a unikátne. K posledným menovaným sa dostane iba hŕstka najvytrvalejších hráčov, pretože budú vyžadovať naozaj silné postavy a skúsenosti hráča. Odmenou im však budú veľmi mocné artefakty, zbrane, brnenia alebo ťažko dosiahnuteľné skúsenosti.
|
|
|
Súboje s nepriateľmi sú majoritnou časťou DL. Použitý je nový systém založený na vlastnostiach postavy a hráča, ktorý určuje, kedy zošle kúzlo, udrie alebo vykryje útok. Na mnohých miestach je DL označovaný ako akčná bojovka. Preto sa upustilo od hádzania kockou počas bojov. Výsledok súboja závisí od šikovnosti hráča a jednotlivej kombinácie útokov a obrany. Autori sa snažia, aby každý boj bol unikátnym a hráč nepociťoval stereotyp. Každý nepriateľ má svoju slabinu, nájdenie ktorej mnohokrát rozhodne o víťazovi. Súboje prebiehajú kombináciou myši a kláves WASD, kde pri zatlačení ľavého tlačítka útočíte a pri zatlačení pravého myšítka sa bránite. Pravdepodobne pôjde o kombináciu týchto štyroch kláves, na základe ktorých sa bude vytvárať kombo alebo špeciálny úder. Všetky pohyby závisia od zbrane a štítu, ktorý máte v ruke. S ťažkým obojručákom budete pomalší, ako so šabľou. Medzi základné údery patrí bodnutie, blok a seknutie. Stret s nepriateľom môžete riešiť rôznymi spôsobmi: vrhnete sa do boja, použijete mágiu, lapíte ho do vlastnej pasce alebo presvedčíte NPC postavy, aby za vás príšeru precvičili. V závislosti od vášho presvedčenia sa budú k vám pripájať NPC postavy a budú zomierať po vašom boku. Nepriatelia budú útočiť a budú útočiť veľmi tvrdo. Skúsenosti zohrajú veľkú rolu. Prežiť môže iba naozaj skúsený hrdina.
Podobným spôsobom ako sa bojuje, sa aj zosielajú kúzla. Mágia je rozdelená na štyri základné školy. Arcane sa špecializuje na útočné kúzla. Nether sa zameriava na prekliatia. Celestial je podpornou mágiou, lieči, spomaľuje nepriateľov, pri používaní tejto mágie sa mana vyciciava zo špeciálnych kryštáľov. A posledná škola mágie Rune je zhodná s Celestial, ale pri kúzlení sa využíva sila rún. Kúzlenie prebieha pomocou kníh (spellbook) a každá z nich môže byť použitá iba raz. Kúzla zohrajú strategickú rolu v súbojoch a iba presné načasovanie prinesie žiadaný účinok. Do nekonečna sa nebude dať zosielať fireball alebo blesk.
Hnacou silou pre vývojárov je interaktivita s nepriateľmi, s viacerými skupinami a samotným prostredím. Cieľom je vytvoriť RPG dobrodružstvo, ktoré je uveriteľné. Je to veľmi vysoký cieľ, avšak nie nereálny. Činy vášho hrdina budú ovplyvňovať okolie a závisí iba od vzťahov s NPC, či vám pomôžu s niektorými extra tuhými potvorami. Epický príbeh bude doplnený o množstvo questov a subquestov. NPC zohrajú veľkú úlohu vo forme informátorov a nositeľov noviniek zo sveta. Niektoré z nich sa budú dať vyriešiť rôznymi cestami a nie všetky sú povinné. Hneď na začiatku, pri odchode z mesta, čakajú na hráča tri veľmi dôležité a rozhodujúce úlohy, každá vedie iným smerom a každá inak rozvíja hlavný príbeh. Medzi množstvom úloh narazíte aj na personálne questy, splnením ktorých získate práve unikátne predmety a skúsenosti.
|
|
|
Intenzívne ponorenie sa do príbehu a prežívanie dobrodružstva zabezpečí minimalistický interface. Na obrazovke sa nebudú nachádzať žiadne rušivé elementy, ktoré by mohli pútať hráčovu pozornosť. Jedinou informáciou o stave vašej postavy budú dva merače (stamina a život) v ľavom hornom rohu. Dokonca (a to je veľká škoda) nebudú mať ani príšery health meter. Absenciou tohto prvku nebudete informovaný o počte životov, ktoré ešte potvore zostávajú. Bradley to popisuje ako odvádzanie pozornosti hráča od diania na obrazovke. Autori nezabudli na množstvo quick slotov, klávesových skratiek a všetkých prvkov, ktoré hranie spríjemnia. Obtiažnosť hry a počet nepriateľov sa bude upravovať podľa levelu postavy a počtu spolubojovníkov, ktorých máte pri sebe. Čosi nám hovorí, že súboje budú naozaj ťažké a vyzývavé! Príbeh DL si bude môcť vychutnať až osem hráčov v kooperatívnom multiplayeri! Na tejto možnosti sa momentálne intenzívne pracuje. Postavu bude možné zameniť a rozbehnúť hru s úplne odlišným hrdinom, takisto bude možné prevádzať postavu zo single do multiplayeru a opačne.
DL nikoho neurazí ani svojím technickým spracovaním. Jeho sila však spočíva v hĺbke podávaného príbehu, inovatívnom prístupe k vytváraniu a personalizácii postavy a odovzdávaniu skúseností samotného hráča hrdinovi. Jednoduchý interface a koncepcia bojov má prilákať široké masy, čo sa môže odraziť na celkovej plytkosti. Obavy sú však zbytočné. Veď za DL stojí D.W.Bradley, čo je zárukou kvality. Koniec roka pravdepodobne prinesie návrat ku koreňom dungeonov a malú revolúciu v titule Dungeon Lords.
Načo sa najviac tešíme:
-D.W.Bradley sa vracia v plnej sile
-intenzívna akcia a prežívanie príbehu
-obrovský svet s množstvom questov
-vývoj postavy a real-time súboje