HISTÓRIA FIRMY ID SOFTWARE |
HISTÓRIA FIRMY ID SOFTWARE |
Vydanie remaku klasiky DOOM3 si vyžiadalo retrospektívny prístup a začiatkom tohto týždňa sme vám priniesli pohľad do minulosti a pohľad na zrod tejto revolučnej značky. Každý hráč, aj ten menej zainteresovaný spája Doom s vývojárskym tímom id Software a hlavne s programátorom Johnom Carmackom. Málo známe, či už vplyvom času, sklerózy alebo nevedomosti, sú fakty o založení tohto štúdia a jeho vývoja. Podobne ako v predchádzajúcom článku o histórii Dooma, sme zozbierali z dostupných materiálov založenie a rozvoj legendárneho štúdia id Software.
Nebudeme sa zaoberať podrobným popisom jednotlivých titulov od id Software, ale zameriame sa na prierez portfólia id Software.
Názov id má všetko spoločné s freudovskou základnou teóriou - inštinktami poháňanej tváre ľudskej duše.
Ak si myslíte, že id Software začali okamžite po založení chŕliť jednu FPS za druhou, tak ste vedľa. Každý nejako začínal a história id začala v softvérovej firme Softdisk. V tejto spoločnosti už nejaký rok pracoval Tom Hall spolu s Johnom Romerom. Ten si neskôr všimol práce mladého programátora Johna Carmacka a priviedol ho do Softdisku. Obaja Johnovia okamžite začali spolupracovať. Tom Hall sa tajne s nimi stretal, pretože manažment Softdisku zakazoval otvorenú spoluprácu medzi kolegami. Carmack napísal v krátkom čase jednoduchú rutinu vertikálneho scrollingu použitú na pozadia, ako ju poznáme dnes v platformovkach (skákačkách). Na konzolách Nintendo to bola úplne bežná vec, ale na platforme PC iba neprebádané teritórium. Táto rutina sa stala stredom bodom pozornosti žartu, ktorý Carmack s Hallom narafičili na Romera. Kompletne prerobili jeden level zo Super Maria 3, po niekoľkých hodinách práce, nebol ani jeden pixel pôvodný a postavička Maria bola vymenená za nebezpečného Davea. Tento žart považuje Carmack ako prvotnú myšlienku založenia vlastného vývojárskeho tímu, neskôr id Software.
Keď Romero prišiel na druhý deň do práce a našiel na stole disketu s prerobeným Mariom nestačil sa čudovať. Okamžite zavetril komerčný úspech a bežal za Jay Wilburom manažérom Softdisku. Stretol sa však z nepochopením a demo Maria sa rozhodla trojica (Carmack, Hall a Romero) ďalej rozvinúť a dokončiť, samozrejme v tajnosti.
Medzitým začali prúdiť do Softdiku listy prekypujúce superlatívmi na adresu Romerových hier. Johnovi po niekoľkých dopisoch došla trpezlivosť a poslal výhražný dopis na spätnú adresu. Tak sa Romero skontaktoval s partónom id Software Scott Millerom, zakladateľom Apogee Software. Millerovi sa Romerove hry z produkcie Softdisk nesmierne páčili a chcel ich distribuovať formou sharewaru. Len pripomenieme, že Apogee je označovaná ako pionierska spoločnosť distribúcie herného softvéru formou shareware. Keď Miller uvidel demo PC Maria, okamžite ponúkol trojici peniaze. Vypýtali si 2,000$ a Miller im ich s radosťou poslal. Tri mesiace pracovali vo voľnom čase na prvom titule Commander Keen: Invasion Of The Vorticons. Potrebovali však na dokončenie posledných úrovní pomoc. Novou krvou v trojici sa stal výtvarník Adrian Carmack (pozor, nie je to Johnov brat).
|
|
|
Po vydaní prvej epizódy Commander Keen (14.decembra) firmou Apogee sa opäť bankový účet nafúkol o 10,000 dolárov. Obaja Johnovia (Carmack, Romero) počas obedu so šéfom Softdisku oznamujú, že odchádzajú a na cestu si berú aj Adriana. id Software začali oficiálne fungovať pod týmto menom 1.februára 1991, aj keď už nejakú dobu členovia spolupracovali. id Software bol na svete, ale ešte stále vytvárali softvér pre Softdisk.
Séria Commander Keen má 6 epizód, bola kompletne naprogramovaná v EGA grafike a všetky vyšli v rokoch 1990 - 1991 formou shareware pod hlavičkou Apogee. Epizóda 4-6 bola prerobená aj do CGA grafiky, pretože veľa hráčov sa potýkalo s problémami na starších grafických kartách. Piata epizóda je označovaná za najlepšiu, možno preto, že bola vytvorená až po šiestej.
Prvé tri epizódy Commander Keen sú označované aj ako Commander Keen Invasion Of The Vorticons Trilogy. Prvá časť Marooned On Mars bola vydaná 14.decembra 1990, nasledovaná The Earth Explodes a Keen Must Die. Po trilógii nasledovala malá odbočka v Keen Dreams, označovaná ako Keen 3.5 alebo Lost Episode pre Softdisk. Štvrtá epizóda niesla názov Secret Of The Oracle, piata The Armageddon Machine a posledná, šiesta Aliens Ate My Baby Sitter. Kto je vlastne Commander Keen? Keen je osem ročný chlapec, ktorý zistil, že Zem sa nachádza v ohrození. Zobral bratovu baseballovú prilbu, nasadol do podomácky urobenej rakety, aby sa stal ochrancom planéty.
id v platformovkách pokračovali ďalej, vydaním Dangerous Dave In The Haunted Mansion v roku 1991. Dave je nebezpečný chlapík, ktorý sa ničoho nebojí a v rukách má nabitú brokovnicu. Davov brat Delbert sa stratil v strašidelnom dome na kopci a hráč sa musí prestrieľať miestnosťami naplnenými zombíkmi a inou háveďou, aby ho zachránil. Plodné obdobie roku 1991 pokračovalo vydaním dvojdielnej série Rescue Rover. Pes Rover je uväznený v bludisku z 30 miestností, ktoré sú plné pascí. Rovera zachráni iba ten, kto sa im dokáže vyhnúť a prežije. Druhý diel Rescue Rover priniesol nové pasce a nové miestnosti. Rok 1991 bol veľmi produktívny a už vtedy sa začali autori, prevažne John Carmack zamýšľať nad pridaním ďalšieho rozmeru.
Úplne prvou 3D FPS hrou bol titul Hovertanks vydaný v roku 1991. Tento titul uviedol na svet aj Wolfensteina 3D. Avšak späť k Hovertanks. Hra bola vydaná Softdiskom a je označovaná aj ako vôbec prvá 3D hra pre MS DOS. Podobnosť s ďalšími titulmi tu môžete nájsť iba v koncepte, ktorý sa ďalej rozvíjal. Objekty boli sprajty a steny nemali textúry. Hovertanks využíval engine, ktorý renderoval iba to, čo vidí hráč a nie všetko naokolo. Po Hovertanks nasledoval Catacomb 3D, koncept tohto titulu položil John Carmack v rokoch 1989-1990 a pokračoval v stopách Catacomb II, ktorý už využíval 3D engine. Pôvodný Catacomb bol 2D titulom určený pre platformu PC a Apple II. Prvá verzia Catacomb 3D mala podtitul A New Dimension, neskôr bola znovu vydaná ako Catacomb 3D: The Descent. Catacomb 3D bol postavený na technológii, ktorá poháňala Hovertanks a hráč sa ocital vo fantasy prostredí. Steny už boli otextúrované a hra bežala v EGA grafike. Catacomb pokračoval v trilógii Catacomb Fantasy Trilogy, ktorú tvorili Abyss, jediná hra zo série, ktorá bola vydaná ako shareware Softdiskom v roku 1992. Abyss nasledovali Armageddon (Curse Of The Catacombs) a Apocalypse (Terror Of The Catacombs).
|
|
|
Všetky hry id software sa distribuovali prostredníctvom shareware. Až neskôr s príchodom Doom II, začali vydávať hry v krabicových verziách cez iných vydavateľov (do dnešného dňa nezmenili vydavateľa, je ním Activision). id software bol vtedy najúspešnejším shareware vydavateľom. Mali nesmiernu radosť zo shareware distribúcie a považovali to za dobrý krok, ako sa môže titul dostať ľudom do rúk. Aj napriek nízkym cenám za plnú verziu, narastajúci zisk prekračoval predstavy a tak nebolo dôvod sťažovať si.
Dátum 5.máj 1991 sa nezmazateľnými písmenami zapísal do histórie FPS žánru. Formou shareware vychádza prvá epizóda Wolfenstein 3D (hra využívala VGA grafiku a zvuky). Vydanie tohto titulu navždy zmenilo pohľad na 3D FPS žáner a jeho ďalší vývoj. Celosvetovo uznávaný titul, ktorý sa dostal do siene slávy Computer Gaming World za celkové ovplyvnenie smeru herného priemyslu. Ďalšími míľnikmi id Software je 10.december 1993 (vydanie Doom) a 10.október 1994, kedy vyšiel Doom 2. Pred vývojom Dooma odchádza Tom Hall z dôvodu nepresadenia konceptu pre tento titul do Apogee. Fenomenálny úspech týchto titulov katapultoval id Software medzi uznávaných vývojárov a na trhu sa začali objavovať klony Dooma. O kompletnej histórii tejto značky sa môžete viacej dočítať v tomto článku.
id Software mali za sebou niekoľko úspešných značiek a stali sa pionierom FPS žánru. Čo bolo ďalej? Sláva a úspech dohnal tvorcov k prekonávaniu vlastných pravidiel. A po Doom 2 sa rozbehli práce na ďalšej úspešnej značke Quake. Quake znamenal ďalší vývojový skok. Bol to prvý titul, ktorý bol kompletne v 3D. Pridaním freelook pohľadu si mohli hráči vychutnať kompletne nové prostredie, novú sadu zbraní a monštier. Quake si odniesol opäť niekoľko prvenstiev ako Rocket Jump alebo prvá aplikácia, ktorá demonštrovala možnosti grafického čipu Voodoo od spoločnosti 3Dfx. Quake (mission pack Scourge Of Armagon a Dissolution Of Eternity) vyšiel 31.mája 1996 a dodnes sa ho predalo spoločne s pokračovaniami Quake II (rok 1997 - datadisky The Reckoning a Ground Zero) a Quake III Arena (rok 1999 - addon Quake III Team Arena v roku 2000) viac ako 4 milión krát (číslo je orientačné). Po dokončení prác na Quake odchádza John Romero z tímu id Software a spolu s Tomom Hallom zakladá „preslávený“ ION Storm Dallas. V roku 1997 zaznamenali id Software veľký posun v technológií vydaním Quake II. Znovu posunuli hranice a multiplayer podporoval až 32 hráčov. Objavili sa aj tvrdenia, že hry od id sú dôvodom na kúpu nového PC.
Medzi vývojom DOOM3, id Software spolupracovali s partnerom Gray Matter Studios na oživení legendy Return To Castle Wolfenstein, ku ktorému sa už chystá pokračovanie. Odkaz Quake má v rukách Raven Software a na Quake IV pracuje od začiatku 2001. Štvrté pokračovanie bude využívať, podobne ako Return To Castle Wolfestein technológiu DOOM3.
|
|
|
id Software pôsobí v čiernej sklenenej budove v Mesquite na predmestí Dallasu (Texas). Neďaleko od sídla sa pravidelne koná aj stretnutie komunity QuakeCon. Momentálne je id Software v zložení: Adrian Carmack (spolumajiteľ, výtvarník), John Carmack (spolumajiteľ, technical director), Kevin Cloud (spolumajiteľ, výtvarník) Todd Hollenshead (spolumajiteľ, riaditeľ), Tim Wilits (spolumajiteľ, hlavný dizajnér). Kompletné zloženie tímu nájdete pod článkom v zaujímavých linkoch.
Budúcnosť vývojárskeho tímu id Software zabezpečilo vydanie očakávaného titulu DOOM3. Autori však pokračujú v posúvaní hraníc ďalej. Vo vývoji je už ďalší titul, ktorý nebude pokračovaním známej značky.
Zaujímavé linky:
Oficiálna stránka id Software
Kompletné zloženie tímu id Software
História Doomu na sectore
História Commander Keen
Hovertanks na stránke id Software
Catacombs 3D na stránke id Software
Všetko o Quake