WAR THUNDER GROUND FORCES |
WAR THUNDER GROUND FORCES |
Určite už ste všetci zvedaví, ako to dopadlo vo veľkej vojne medzi sesterským duom World of... a ich súperom War Thunder. No ja som sa rozhodol, že vás radšej sklamem hneď na začiatku, než na konci. Ešte to nedopadlo nijako. Ground Forces sa zatiaľ len batolia v uzatvorenej bete, pokým WoT je už pán v najlepších rokoch. Akékoľvek porovnávanie, ku ktorému by som na nasledujúcich riadkoch inklinoval, nemôže byť férové. Vopred prezradím aspoň toľko, že s tankmi vo War Thunder budete musieť zaobchádzať inak, než ste si zvykli u bieloruskej konkurencie.
Skôr, než sa pozrieme priamo na bojisko, mali by sme si predstaviť aktuálnu ponuku jednotiek. Gaijin sa sústredil na to, čo pozná najlepšie – Veľkú vlasteneckú vojnu. Na bojisku sa teda zatiaľ stretávajú tímy zložené výhradne zo sovietskych a ríšskych strojov. V ponuke tak nájdeme veľa starých známych, vrátane T-28, T-34, T-34-85, KV-1, KV-2 a vozidiel série IS aj SU. Na druhej strane, samozrejme, nesmú chýbať tigre, panthery, jagdtigre, stugy či ferdinandy. Prítomná nie je mobilná artiléria a do očí samozrejme okamžite udrie trieda “self-propelled anti-aircraft“ (SPAA), určená k boju s nepriateľskými letcami. K nej sa ale vrátime neskôr.
Ďalej je nutné nádejných tankistov upozorniť, že rovnako ako piloti, aj oni si pred každým bojom vyberajú z arkádového, reálnejšieho a simulačného režimu náročnosti. Toto je, aspoň v mojich očiach, veľké plus oproti konkurencií, ktorá hádže hráčov túžiacich po rýchlej akcií do jedného vreca s tými, ktorí si prišli užiť čo najvernejšiu hru na vojnu a hlavne vyhrať, z čoho vznikajú časté škriepky a zvady.
Atmosféra v arkádovom režime je tak o čosi uvoľnenejšia. Možnosť použiť po zničení prvého tanku aj druhé či tretie vozidlo nabáda hráčov k akčnejšiemu a trochu odvážnejšiemu postupu. Na tých istých mapách a v tom istom čase prebiehajú aj oddelené stretnutia náročnejších a rozvážnejších tankistov, ktorí sa na oplátku zbavili “kamikadze“ spolubojovníkov, vedúcich svätú vojnu proti kemperom celého sveta.
Dá sa očakávať, že najviac inovácií prinesie práve reálnejší a simulačný režim, keďže sa obidva budú viac líšiť od doterajšieho MMO tankového monopolu. Tankisti, ktorí nadávali na prílišnú arkádovosť WoT, tu nájdu nie len dlhšie trvajúce opravy poškodených pásov, absenciu zameriavacieho kríža s funkciou semafóru (červená-stoj, žltá-možno a zelená-páľ!) a bez vysvietených obrysov nepriateľských tankov vzdialených viac než pol kilometra. Autori zašli ešte o krok ďalej a do režimu simulácie zakomponovali povinný first-person pohľad. Testuje sa aj manuálna prevodovka, ktorá zatiaľ funguje na dobrovoľnej báze, ale vo finálnej verzií by mohla byť tiež povinná - aspoň pre hráčov najťažšieho režimu. A verte, že aj radenie spiatočky, otočka o 180 stupňov, či výstup do trochu strmšieho svahu dostanú s manuálnou prevodovkou novú príchuť.
Tým sa môžeme plynulo presunúť k dostupným vylepšeniam tanku i posádky. Tí z vás, ktorí už War Thunder hrávajú, alebo hrali, môžu tento odstavec rovno preskočiť, pretože Gaijin proste zobral fungujúci systém z lietadiel a aplikoval ho na tanky. Namiesto hŕstky skokových vylepšení ponúka radšej dve až tri hrste menších, lacnejších a zväčša menej významných upgradov. Okrem nevyhnutných oblastí ako motor, mechanizmus otáčania veže či hlaveň, vylepšujete aj spomínanú prevodovku, pásy, brzdy, ďalšie typy munície, maskovanie a dokonca aj vzduchové, olejové a palivové filtre. A to som ešte nevymenoval všetko. Na jednej strane je to zaujímavé a dobre sa na takýto výpočet možností i pozerá. Na druhej strane by som ale možno dal predsa prednosť menšiemu počtu o to významnejších vylepšení, na ktorých zakúpenie sa človek môže tešiť aj pár dní a na vyšších úrovniach i týždňov.
Špecialitkou je odomknutie a vylepšovanie delostreleckej podpory. Hlavným cieľom delostrelectva je dať raz za čas každému aktívnemu tankistovi možnosť poľahky vyhnať niektorého z kemperov von z pohodlia jeho brlohu. Vráťme sa ale na tankové bojiská. Tie sú spravidla väčšie než u konkurencie a rozhodne oveľa členitejšie a plné vegetácie. Až teraz som si uvedomil, že tanková MMO, ktorú som hrával doteraz, má mapy vlastne v MOBA štýle. Zhora dole alebo sprava doľava vedú dve, tri či štyri cesty, hráči si zvolia tú svoju obľúbenú a následne sa s nepriateľom stretávajú niekde uprostred. V Ground Forces sa, samozrejme, tiež oplatí hrať tímovo a držať sa pokope, ale mapy ponúkajú dostatok priestoru, aby sa nepriateľské tímy navzájom obišli, alebo aby sa spojenci nechtiac rozdelili. Všetko má však svoje pre i proti a ja sa nechcem stavať na stranu jedného titulu. Nakoniec, väčšie mapy znamenajú aj dlhšie „nudné“ presuny či zdĺhavejšie hľadanie protivníka a hustá vegetácia zas prekáža vo výhľade.
V arkádovom režime, kde majú hráči k dispozícií zelený/žltý/červený zameriavací kríž, to bohužiaľ znamená, že veľmi často pálite proste len do toho zeleného kríža, pretože protivníka pre záplavu haluzí a lístia vôbec nevidíte. A to sa potom boje stávajú o dosť menej osobnými. Isté ale je, že Ground Forces idú vlastnou cestou, nie cestou kopírovania úspešného protivníka.
Jedna z vecí, ktorá by sa mala ešte pred otvorením beta testu vylepšiť, je fyzika objektov. Tank si občas poškodíte tvrdým nárazom do stromu, ktorý by ste azda zo zeme vytiahli aj holými rukami. Inokedy skončíte hore pásmi len preto, že vás na úzkej ceste potlačil “dobrosrdečný“, ale trocha nedočkavý tímový kolega. Nemá samozrejme zmysel vypisovať všetky neduhy ranného beta štádia. Na opravu drobností v podobe neprehľadnej minimapy či hlášok typu: „Víťazstvo je naše, letíme domov!“ zostáva ešte dostatok času.
Chuť vám ale počas hrania neustále napráva grafika. Už v beta teste Ground Forces zahanbujú konkurenciu a ponúkajú krajšie a plnšie mapy, podrobnejšie spracované a hlavne oveľa uveriteľnejšie modely tankov. Aj na obyčajnom Pz II môžete vidieť stopy hrdze, nečistoty a odreniny, hlavne ale nemáte pocit, že je vozidlo odliate z jedného kusu sadry. Bandaskám veríte, že sú na tanku len uviazané a náhradnému kolesu, že drží hlavne silou vôle.
Na čo som zabudol? Keď si tak vymieňate vysokopriebojné pozdravy s nepriateľskou KV-1, občas vedľa vás spadne polovica lietadla. Len tak. Krídlo alebo chvost - komu by na tom záležalo? Samozrejme, spojenie leteckej a tankovej MMO do jedného celku je veľkým lákadlom, inováciou v rámci celého herného priemyslu a poriadnou výzvou, ktorú prijal iba Gaijin. Nie som si ale úplne istý, či ruská spoločnosť nakoniec vôbec dokáže zlúčiť pilotov a tankistov do jednoliateho celku.
Príkladom zmiešaných pocitov môže byť moja skúsenosť s triedou SPAA, konkrétne so sovietskou dodávkou s parádnym kanónom inštalovaným na korbe, familiárne nazvanou 72-K GAZ MM. S týmto vozítkom sa môžete vyškriabať na najbližší alebo najvyšší kopec a čakať, kým okolo poletí nejaké lietadlo. Sledovať minimapu i oblohu, číhať a nakoniec to naozaj napáliť do nepriateľského ľahkého bombardéra, bol skvelý pocit a vdaka, Gaijin, že som si to mohol vyskúšať. Ale vyčkávanie asi každého rýchlo omrzí. Možnosti pozemných strojov v bojoch proti lietadlám sú dosť obmedzené. Lietadlá sú rýchle, ich mapa je väčšia, takže často nevidíte ani jediný teoretický cieľ a keď sa už nejaké lietadlo priblíži práve k vášmu stanovisku, pravdepodobne letí príliš vysoko, alebo naopak príliš nízko pod úrovňou kopca... Extra zábavné mi to teda nepripadalo.
Frustrujúca je aj pozícia pilota ľahkého stíhacieho lietadla, ktorému sa podarilo vyčistiť celú oblohu. S malými kanónmi tankom sotva nejako ublíži a ešte predtým by sa mal zbaviť hniezd protileteckej obrany ovládaných UI... Podstatne zábavnejšia je interakcia medzi pilotom malého bombardéra a tankmi pod ním. Nie je síce jednoduché niektorý z tankov naozaj trafiť, ale o to väčšia je to zábava. Teda aspoň pre pilota bombardéra, pre nechránených tankistov možno ani nie...
Celkovo vkročili pozemné jednotky na bojiská War Thunder správnou nohou a svižným tempom. Prinášajú odlišné výzvy než konkurencia, pomerne kvalitné technické spracovanie, výzvu i zábavu. Kombinácia leteckých a pozemných jednotiek však zatiaľ hlavne vylepšuje atmosféru na bojiskách a vzájomné stretnutia dvoch svetov bývajú skôr opatrné. Ale kto vie, možno všetko doladí pár drobných vylepšení a šancu dávam hlavne príchodu nových herných režimov so špeciálnymi úlohami pre pozemné a letecké jednotky.
PC
PS4 Xbox One Xbox Series X|S PS5 Free2play Vývoj: Gaijin Entertainment / Gaijin Entertainment Štýl: Akcia / Multiplayer Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|