GRID: AUTOSPORT |
GRID: AUTOSPORT |
Na to, čo si pre nás každý rok pripravia benzínom navoňaní vývojári z Codemasters Racing Team, sa teší každý milovník bezolovnatého moku. Teda niežeby nemali konkurenciu, no vo svojom žánri polo-arkádového a polo-simulátorového jazdenia, sú dlhodobo jednotkou. Isteže, posledné Gran Turismo či Forza boli fajn, ale len na svojich domovských platformách, ostatným ostali oči pre plač. Ešteže tu teda máme anglických borcov z Codemasters, ktorí sú známi skôr vďaka všetkým tým Dirtom (predtým Colin McRae Rally), Gridom (predtým Race Driver a pôvodne bola na začiatku TOCA) a F1, než Overolordom či Jerichom.
K nahliadnutiu pod kapotu novučičkého GRID: Autosport sme dostali osekanú verziu, ktorá obsahovala všetkých 5 druhov šampionátov. Mohli sme si vyskúšať všetky triedy vozidiel, no išlo len o malé predvedenie toho, čo nás v plnej verzii čaká. V prvom rade, musíte zabudnúť na akékoľvek výrazné zmeny. Autá od Codemasters sa držia vo vyjazdených koľajach už roky. Hoci na minimum invencie upozorňujeme už dlhšiu dobu, vždy sa to napokon skončí tak, že na najnovšom tátošovi zo stajne Codemasters jazdíme s iskrou v oku a baví nás to. Dôvodom je rokmi vybalansovaný jazdný model, ktorý síce nedovolí jazdiť s plynom na podlahe, prinúti používať brzdu (dokonca s citom), ale do simulátorového šialenstva má tento kúsok príliš ďaleko a k reálnemu jazdeniu sa jednoducho nepribližuje.
Ale je to zábava a o tú ide predovšetkým. V novinárskej bete sme sa mohli pozrieť do už spomínanej pätice šampionátov v kariére alebo si zajazdiť v móde Custom Race. Na multiplayerové zápolenie si preto musíme ešte niekoľko dní počkať. Online položka je tentoraz úplne oddelená od singleplayeru a nespája tieto dva, v poslednej dobe sa viac a viac prelínajúce, svety. Vôbec nám to nevadí, no zatiaľ sme si nemohli na vlastnej koži vyskúšať nakupovanie vozidiel a ich nutnú údržbu pred každým pretekom. Nadobudnuté financie totiž budeme musieť investovať do opravy jednotlivých komponentov vozidla - v zjednodušenej forme, napríklad prevodovku, ovládanie alebo motor, žiadne šmelenie súčiastok sa nekoná. Aby to bolo zaujímavejšie, každá oprava bude finančne náročnejšia. Avšak málokto sa bude chcieť vzdať svojho miláčika, s ktorým odjazdil stovky kilometrov, povyhrával desiatky pretekov a vymeniť ho za nového, hoci lacnejšieho na údržbu.
O to viac sme si mohli všímať umelú inteligenciu ďalších pretekárov. K čo najlepšiemu zážitku odporúčame minimalizovať vplyv asistentov (nepotrebujete predsa, aby za vás hra brzdila) , damage dať na full, trakčnú kontrolu a ABS jemne vyladiť a protivníkov dať na hard. Niežeby boli príliš slabými súpermi, no práve s vyššími ambíciami rastie aj ich dravosť, nejazdia za sebou v zástupe ako kačičky a navyše sa neboja bojovať medzi sebou. Užijete si nejeden súboj jazdcov pred vami, z ktorého napokon môžete vyťažiť práve vy. Mimo trate zamávate pretekárovi, ktorý nezvládol riadenie a podobne. Agresivita protivníkov je v niektorých prípadoch možno až príliš vysoká, čo by nevadilo, keby sa súboje skončili pre všetkých rovnako, avšak väčšinou pískajú gumy a ohýbajú sa plechy hlavne vám.
Nový GRID: Autosport ponúka bohatý program a neobmedzuje sa len na jednu kubatúru. V pätica šampionátov si každý nájde to svoje - aj keď preteky ťahačov ako v starej TOCE tu nie sú. GRID: Autosport vďaka odlišným pretekom vyzerá ako pozliepaný z rôznych hier. Hrateľnosť tým výrazne netrpí, aspoň si je z čoho vyberať, no na druhe strane, nie je žiadny z pretekov dotiahnutý do bravúrneho konca. V Touring Cars si na klasických okruhoch (my sme krúžili na Sepangu) vyskúšate pretekanie s upravenými vozidlami, takže to, čo dobre poznáme a treba uznať, že 16-členný pelotón je zábavné zdolávať za akýchkoľvek okolností. Ak ďalej vynecháme Street Racing pre 12 jazdcov, ktorý vám ponúkne výkonom o čosi slabšie, no stále neskutočne živé vozidlá v známych mestách (Barcelona, San Francisco, Washington, Dubai) a Tuner (driftovanie alebo snaha o prejdenie čo najrýchlejšieho kola dverami napred), ostanú nám dve chuťovky.
Endurance je zaujímavým pokusom, ktorý pravdepodobne nebude šmakovať príležitostným hráčom, no vytrvalostné preteky, ktoré sa neskončia do 5 minút a musíte v nich skutočne šetriť svoje vozidlo, majú svoje čaro. Už len preto, že sme v Yas Marine jazdili v noci so špeciálmi od Mercedesu či Audi. Stovkami koní nadupané motory sa správajú úplne inak, než bežné vozidlá, takže im zadok pri plnom kotli lieta zo strany na stranu. Ďalej je nutné sa naučiť jemne narábať s plynom, brzdou a volantom netočiť ako odušu. Taktiež sú nárazy fatálne pre samotné správanie sa vozidla, nehovoriac o postupne sa ničiacich pneumatikách. Nepomôže im, ak budete vytrvalo drať gumy prudkým brzdením a ku koncu preteku budete radi, ak sa na trati vôbec udržíte. Nie je to síce stále poriadne hardcore, aby vás to udržalo hodinu v kokpite s potom tečúcim po sústredenej tvári, ale podľa preview verzie sa konečne máme na čo tešiť. O tomto je skutočné pretekanie.
Ďalším príjemným osviežením je Open Wheel s formulami z C kategórie. Odlišná skúsenosť z iného jazdenia - a taktiež od technikou prepchatých formúl, ktoré k nám ešte len o niekoľko mesiacov dorazia v podobe samostatného titulu - sa napokon ukázala len ako dočasná. Avšak stále je to iný pocit jazdiť s neuveriteľne rýchlo akcelerujúcou formulou než upraveným vozidlom. Šampionáty sa skladali z niekoľkých jázd (na okruhových s kvalifikáciou), avšak žiadne dlhodobé maratóny s viac než desiatkou naháňačiek tu nečakajte. Je to možno trochu škoda. Hra vás sama núti neustále víťaziť, alebo sa aspoň dostať na pódium, pretože nikdy netušíte, čí vám ten bodík v štyroch pretekoch nebude chýbať. Ako "milovníci driftov" sme takto nepokorili šampionát Tuner - dve jasné víťazstvá v najrýchlejších kolách a zahanbujúce posledné miesto v arkádovom šmýkaní sa po krátkej trati.
Inak tu máme všetko po starom. Levelujete po úspešných pretekoch, odomykáte si nové vozidlá, hru poháňa dostatočne silný Ego engine, takže ak vám šliapal posledný Grid, nebudete mať problém ani tentoraz. Zvuky nevynikajú, v menu, chvalabohu, Codies neexperimentovali (už nikdy žiadny karavan), ovládanie dostanete okamžite do ruky. Pri pohľade na okolité obrázky sa nenechajte zmiasť tým, že sú všetky spoza vozidla, na trať sa samozrejme môžete pozerať aj z kapoty, nárazníku či pricapený na prednom skle. Alebo dokonca spoza volantu. No buď sú tieto pohľady neprehľadné, či ten z kokpitu maximálne odpudivé pre neuveriteľne strohý interiér bez štipky detailov. Niežeby sme museli vidieť dokonale prepracovanú prístrojovú dosku, ale píše sa rok 2014, takže by to nebolo celkom od veci, a teda by sa to žiadalo.
Záverečný ortieľ sa bude niesť skôr v pozitívnom duchu. GRID: Autosport sa hrá veľmi dobre. Niekoľko minút trvajúce preteky ponúkajú instantnú a kvalitnú zábavu, pričom neskĺzajú k bizarným arkádam. Otázkou ostáva už len to, či sa budeme škeriť aj po hodinách hrania. To, prečo môže GRID: Autosport skutočne pohorieť (a priznajme si to, je to vysoko pravdepodobné), je konkurencia a predchádzajúce preteky z dielne Codemasters.
PC
PS3 Xbox 360 Switch 2 Vývoj: Codemasters / Codemasters Štýl: Racing
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|