THE RED SOLSTICE |
THE RED SOLSTICE |
The Red Solstice je hardcore taktická akcia s pohľadom zhora, v ktorej sólo hráč nemá žiadnu nádej na prežitie. Príbeh vás zavedie do postapokalyptickej budúcnosti, konkrétne do roku 117 AE (After Earth). Keďže Zem je už minulosťou, ľudstvo sa uchýlilo do bývalých kolónií na Marse a snaží sa prežiť uprostred nehostinnej červenej pustiny. Niežeby to šlo zle, lenže v osudovom roku 117 prišla počas zimného slnovratu prachová búrka, taká obrovská, že dostala vlastné meno – Red Solstice. Spojené kolónie zrazu stratili kontakt s Tharsisom, hlavným mestom planéty a vy ste, bohužiaľ, členom elitnej jednotky, ktorá má vyšetriť, čo sa stalo. Vyšetrovanie sa však veľmi rýchlo zvrháva v boj o holý život. Steam Early Access verzia, ktorá sa mi dostala do PC, ešte nemá kampaň, takže po krátkej výuke nezostalo nič iné, len sa pustiť rovno do multiplayeru.
Boju predchádza výber postavy a výzbroje, ktorý je soľou a korením hry. K dispozícii je hneď 8 bojových oblekov (povolaní), množstvo zbraní, schopností, perkov... Prirýchlo? Tak spomaľme. Toto si asi povedali aj v Ironward štúdiu a nesprístupnili hneď všetky povolania, aby medzi nimi noví hráči neprebiehali ako jahniatka stratené uprostred cukrárne, neschopné si vybrať. Na začiatku je teda k dispozícii priebojný assault, ťažko vyzbrojený heavy a odvážny medik. Až keď sa v boji oťukáte a získate nejaké tie skúsenosti, odomkne sa rýchlonohý recon (skaut) a milovník ohňostrojov demolition, neskôr i marksman (sniper), hi-tech terminator a ťažkotonážny pyromaniak hellfire.
Myslím, že už samotný výpočet možných povolaní musí znieť zaujímavo. Navyše prezradím, že napríklad assault si do boja vyberá štyri z celkovo jedenástich špeciálnych schopností, tri z tuctu perkov, jednu primárnu zbraň z desiatich a jednu z piatich sekundárnych. K tomu ešte aj rôznu muníciu. Podobné je to u ďalších povolaní. Na bojisko teda môžete dostať medika vybaveného štyrmi schopnosťami zameranými na liečenie a odstraňovanie jedov, s perkami podporujúcimi rýchly beh, aby sa počas boja vždy objavil tam, kde ho práve potrebujú. Prijateľný je ale aj dobre vyzbrojený medik, schopný otráviť nepriateľa. Aj tieto položky sa však odomykajú postupne, spolu so získanými skúsenosťami. Tie sa ešte delia na viazané ku konkrétnemu bojovému obleku a spoločné a tie ovplyvňujú ďalšie vlastnosti postavy, ako rýchlosť behu, zásobu života i šikovnosť pri nabíjaní zbrane.
Hráči sa spájajú v bežných lobby miestnostiach, dohadujú sa na zložení tímu i náročnosti a potom sa už maximálne osemčlenný tím konečne dostáva do akcie. Raketoplán vás môže vysadiť všetkých na jedno miesto, alebo dáte prednosť výsadkovým modulom pokrývajúcim väčšiu plochu mesta. Tak, či onak, ulice sú totálne vyľudnené a objavujú sa prví démoni. Pekelníci na Marse síce nie sú úplne originálnou myšlienkou, ale to vôbec nevadí, atmosféra je správna.
Či už zo začiatku narazíte na malých, väčších štvornohých alebo ešte menších zubatých démoníkov, po absolvovaní tutoriálu nepredstavujú vážnu hrozbu. Pokojne môžete dočasne nastaviť streľbu na automatiku a začať s rabovaním. Prvá fáza hry je presne o tom. Obyvateľstvo je s najväčšou pravdepodobnosťou mŕtve a v meste sa množia démoni. Takže sa netreba hanbiť a môžete vyraziť na vlastnú päsť do domov a skladísk. Tu nájdete granáty, bomby, lekárničky a všetko sa bude hodiť. Alfou a omegou je však munícia.
Do akcie ste dostali zásoby v štýle “keby náhodou“, no teraz budete potrebovať zlikvidovať tisíce a tisíce najhnusnejších netvorov a to sa bez rozpálených hlavní dokázať nedá. Zároveň sa už ale deje niekoľko vecí. Cestou po meste aktivujete obranné veže, zapájate generátory a skôr či neskôr narazíte aj na radarovú stanicu. V princípe stačí prežiť 52 minút do príletu evakuačného lietadla, no oplatí sa venovať aj misiám, ktoré váš tím popreháňajú krížom-krážom po mape. To už ale prichádza pokročilejšia fáza. Útoky démonov a pekelných hnusôb vytiahnutých z hrobov, sa stupňujú a združujú sa do stále silnejších vĺn. Na príchod novej vlny upozorňuje aj soundtrack, ktorý dočasne prechádza od skladieb dokresľujúcich atmosféru, k niečomu, čo vám až nebezpečne vysoko zdvihne tlak.
Vo vlnách nepriateľov sa zrazu objavuje pekelná verzia nosorožca a neďaleko za ním sa kotúľa čosi plné jedovatého slizu a pripravené po smrti explodovať a... Tu to končí. Teda aspoň pre tímy začiatočníkov. Spomenul som už, aké je náročné prežiť tú necelú hodinu? Kampaň som síce ešte nemohol vyskúšať, no pochybujem, že niekedy ponúkne nezabudnuteľný príbeh. Samotné bitky si však užijete.
Grafické spracovanie je síce pekné a hlavne prehľadné, no žiadne hody plné realistických striekancov krvi to nie sú. Keď si budete hru na druhý deň opäť zapínať, pravdepodobne preto, že tentokrát už chcete prežiť celé to peklo až do konca, nasadnúť do záchranného lietadla a konečne vyskúšať aj vyššiu, čiže normálnu úroveň náročnosti. A nebudete prví, nebudete druhí, ani predposlední, nie je to smola a nikto sa vám nebude smiať. Hra je skrátka náročná. Dobrou správou ale je, že aj po neúspešných misiách si pripočítate skúsenosti a tak pomaly silniete a získavate prevahu.
Teraz už ste schopní prežiť základný nápor a dostatočne rýchlo nazbierať a v správnu dobu použiť výbušniny, zásobiť sa muníciou, získať pár levelov, vylepšiť svoje schopnosti. Ako plnohodnotný člen tímu sa zúčastníte druhej fázy bojov, v ktorej sa tím musí opäť stretnúť a v neustálom pohybe spoločne odoláva vlnám najsilnejších nepriateľov a pokračuje v plnení úloh. Red Solstice je rozhodne výzva.
Okrem najjednoduchšieho režimu ponúka hra multiplayer a pár ďalších možností. Môžete zaškrtnúť políčko so sekundárnymi misiami, môžete nechať vonku zúriť prachovú búrku a presunúť väčšinu bojov do interiéru, môžete povolať viac, no slabších zombíkov, môžete celú hru urýchliť a hoci to znie neuveriteľne, je tu aj hardcore mód. Tiež je tu zaujímavý „Bunker Mode“, ktorý je menej o behaní a viac o budovaní obrany s tým, že ste zásobovaní zo vzduchu. Okrem toho je už v príprave aj “Point Capture“ režim.
Keď som chcel zistiť čosi viac o štúdiu Ironward, veľmi ma prekvapila skromná webová stránka, ktorá hlása, že štúdio sídliace v chorvátskom Záhrebe má iba sedemčlennú posádku. Do svojej prvej hry museli autori vložiť veľa úsilia a verím, že sa im to bohato vyplatí. Ešte by mohli trochu zapracovať na ľahšom rozpoznávaní bojových oblekov a hráčov. Ako medik som totiž trochu zápasil s orientáciou uprostred bojovej vravy a často nebolo jednoduché rýchlo lokalizovať a rozpoznať raneného spolubojovníka. Ak si ale tykáte s top-down akciami a ste tímový hráč, iste by ste mali vývoj tejto hry bedlivo sledovať a pouvažujte o verzii s predbežným prístupom na Steame.
PC
Vývoj: Ironward Štýl: Stratégia Web: domovská stránka hry | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|