EMPIRE OF SIN |
EMPIRE OF SIN |
Meno Romero má v hernom svete unikátny cveng. Každý ho má spojené s Johnom, ktorý dizajnoval levely v prvých dvoch Doom hrách, pracoval na prvej Quake hre a neskôr priniesol aj svoju Daikatanu. Jeho manželka Brenda Romero je však legenda rovnakého kalibru, veď má na konte prácu na Jagged Alliance a Realms of Arkania sériách, pričom pracovala aj na Wizardry 8, ktorá vo svete taktiež bodovala. Obaja už teraz pracujú vo vlastnom štúdiu Romero Games, kde práve Brenda vedie vývoj ich novej taktickej Empire of Sin. Na Gamescome hru vôbec po prvý raz dali do rúk novinárom a za tie roky, čo na Gamescom chodím, to bola jediná hra, s ktorej demom som strávil 2 hodiny.
Hra vás zavedie do Chicaga v 20. rokoch minulého storočia a ak túto éru poznáte z akéhokoľvek média, asi už tušíte, o čo tu pôjde. Prohibícia, gangy a mafiáni sú hlavnou témou hry, pričom alkohol a celý biznis naviazaný naň je jadrom hry. Inšpiráciou pre hru bola história mesta Ogdensburg, v ktorom Brenda vyrastala a doteraz na ňom badať to, že kedysi slúžilo na pašovanie alkoholu do USA. Jeho prirodzenou hranicou je totiž rieka, na ktorej druhom brehu sa nachádzala Kanada. A ak pred takmer 100 rokmi ľudí od alkoholu delila len rieka, už si vedeli nájsť spôsob, ako sa k nemu dostať. A o tom vlastne hra je.
Empire of Sin sa aktuálne nachádza v štádiu niekde medzi alpha a beta verziou. To znamená, že demo, ktoré sme hrali, úplne nereprezentuje finálnu podobu. Art v hre rozhodne nebol finálny a taktiež v deme boli problémy s balansom (skôr v tom zmysle, že celé demo bolo veľmi jednoduché). Dôvod je jednoduchý – v prvom rade sa autori v štúdiu sústredia na obsah a až potom na balans. Hra pritom nebude nejako extrémne dlhá, no je založená na rôznorodých postavách, ich vzťahoch a možnostiach, ktoré z toho všetkého pramenia, čo je ten dôležitý obsah, ktorý najskôr treba dotiahnuť.
Empire of Sin je všetkým možným. Je manažmentovkou a zároveň je taktickou ťahovkou. Riadite tu totiž svoje kriminálne impérium a to z pozície jeho bossa. Dohliadate tak na každý jeden aspekt. A zároveň sa impérium nedá riadiť bez toho, aby ste si občas isté situácie vyriešili...povedzme priamočiarejšie – za pomoci pästí, či dokonca zbraní. Manažment impéria a chod mesta pritom prebiehajú v reálnom čase, strieda sa tu denná doba a práve čas je jedným z vašich súperov, keďže máte 13 rokov v hernom svete na tom, aby ste ho ovládli. Súboje sú však ťahové, teda napríklad v štýle XCOMu.
V celej hre chcú ponúknuť až 14 rôznych bossov na výber hneď v úvode, pričom my sme si mohli vybrať zo štyroch: Al Capone, Frankie Donovan, Daniel McKee Jackson a Goldie Garneaux. Ide teda o mix reálnych a fiktívnych postáv. Každý z bossov je unikátny, má vlastné pozadie a aj vlastné možnosti. Navyše sú tu aj isté špecifické prvky, ako je napríklad napätie medzi írskou a talianskou mafiou. Boss môže vstupovať aj do boja, kde navyše môže využiť svoju špeciálnu schopnosť. Taký Frankie Donovan vie byť napríklad poriadne brutálny.
Vy začínate ako nikto a v taxíku dostanete ponuku na prvú drobnú službu. Nič náročné. Síce to predstavuje problém so zákonom, ale dať niekomu cez prsty nepôsobí ako veľká mafiánska poprava. No tým to len začína a vy taktiež začínate šplhať hore po rebríčku. Musíte navyše počítať s tým, že čím vyššie idete, tým viac pozornosti už začnete pútať. Samozrejme ide o pozornosť polície, ktorú sa môžete rozhodnúť podplatiť, chytiť do pasce, či ovládnuť. Riešenie je len na vás, no každá činnosť má svoje následky. Dokonca vám môžu do vašej organizácie nasadiť krtka, ktorý na vás bude donášať, s ktorým sa taktiež musíte nejaké vyrovnať a práve tu dohry vstupujú zaujímavé možnosti rôznorodých vzťahov.
Čo by ste to boli za bossa, keby ste nemohli regrútovať postavy do svojho impéria. Tých tu bolo 60 a to od bežných tvrdých chlapov z ulice až po expertov. Podľa toho sa líšia aj veci, na ktoré ich nasadíte. Postavy majú svoje štatistiky, atribúty, schopnosti, príjem a aj vzťahy. Môžu si vytvárať priateľov aj nepriateľov, dokonca nájsť milencov. Môže tu napríklad nastať udalosť, že si žena vo vašom impériu nájde milenca medzi strážami nepriateľského bossa. Spolu s ňou podniknete útok na jeho úkryt a tohto zamilovaného nešťastníka zabijete. Tá sa ale v tom momente rozhodne pomstiť svojho milenca a pustí sa tak do vás niekto, kto vám má kryť chrbát.
Všetky tieto postavy sú unikátne a zaujímavá je dynamika, ktorú takto poskytujú. Čo sa týka výbavy, meniť môžete nielen zbrane, ale aj použiteľné predmety, granáty a podobne. Postavy môžu mať dve zbrane, k tomu potrebujú náboje a ideálne je mať vo vreckách aj nejakú melee zbraň. Zbrane sú pritom reálne a na výber ich tu je naozaj dostatok. Čo sa týka vzťahov, tak aj vy si môžete vytvárať priateľov a nepriateľov v meste. Napríklad tak, že sa rozhodnete vykradnúť banku. Síce získate peniaze, no máte problém nielen so zákonom, ale aj s inou zločineckou skupinou v meste. Banka totiž mohla byť pod „ochranou“ niekoho iného. Môžete peniaze vrátiť, alebo si to vybavíte neskôr zbraňami, no musíte sa mať na pozore.
Hra teda ponúkne rôzne frakcie a bude len na vás, ako sa k nim budete správať na svojej ceste na vrchol. Samozrejme, situácie môžete riešiť akčne, no nemusí to byť jediná cesta. Môžete si spolu sadnúť k vyjednávaciemu stolu a skúsiť to prebrať tam prostredníctvom interaktívnych dialógov ako v adventúrach. Navyše vždy, keď vyjednávanie zlyhá, môžete oponenta poslať do čerta a nabudúce k nemu poslať chlapcov s pálkami. Môžete tiež niekomu urobiť službu, čo ovplyvní vzťahy, prípadne naňho získať informácie a využiť tie. Alebo ešte môžete obchodovať, no aj tam sa dá vymyslieť netradičné riešenie. Napríklad namiesto dobrej whisky vypálite jed a predáte ho ďalej. Ak nepriateľom, zbavíte sa ich. Ak priateľom, máte problém.
Všetku ale stojí nejaké peniaze, pričom hra okrem nich pozná aj dva ďalšie kľúčové zdroje. Tými sú alkohol a vaše assety. Medzi assetmi sú najmä budovy, ktoré vlastníte. Začnete síce na ulici, no postupne môžete získavať budovy buď silou, alebo ich odkúpite. Samozrejme si ich môžete pomenovať a hlavne im zadať určenie. Môže to byť vaše útočisko, môže to byť pokojne aj bar, kasíno, bordel (kde pracujú aj muži) aj pálenica. Tieto miesta samozrejme môžete časom upgradovať, aby ste ponúkli zákazníkom viac, no možno z nich aj viac dostali. Čo sa týka alkoholu, ten je naozaj dôležitým zdrojom v hre a prichádza v niekoľkých rôznych stupňoch kvality. Ako aj v skutočnom živote. Môžete ho vyrábať, skladovať, predávať a samozrejme aj piť.
Manažment je však len jedna časť Empire of Sin. Často si treba vyhrnúť rukávy a ísť do boja. Môžete ísť aj s vlastným bossom, alebo ho necháte sedieť na zadku a pošlete komando hrdlorezov. Súboje prebiehajú na ťahy, pričom hra vytvorí postupný rad toho, ako jednotlivé postavy ťahajú. Máte tu body na presun a aj na akciu. Pri presune pritom musíte mať na pamäti, že potrebujete byť aspoň čiastočne v kryte, aby ste zmenšili šancu nepriateľov toho, že vás zasiahnu. Na druhú stranu ale potrebujete výhľad na nepriateľov, ktorí sa taktiež radi schovávajú v krytoch. Občas tak niečo obetujete, aby ste súpera zložili. A ak ho nezabijete v boji, môžete ho popraviť po ňom.
Súboje tak nie sú príliš dlhé, ale dokážu zabaviť. Nenájdete tu však žiadne náhodné útoky a buď útočíte vy, alebo na vás útočia už znepriateľené frakcie. V súboji sa vždy hra sama prepne do ťahového režimu a upraví aj kameru tak, aby ste boli detailne na mieste, kde sa bojuje. Mapa tu má totiž niekoľko podôb medzi ktorými môžete zoomovať. Môžete nazerať priamo do budov, zavesiť kameru trošku vyššie nad ulice, odzoomovať vysoko na low-poly zobrazenie mestských štvrtí, alebo sa prepnúť na najvzdialenejšie zobrazenie, kedy máte pred sebou mapu celého mesta, ktoré máte ovládnuť. Stačí jednoducho scrollovať kolieskom a máte aké zobrazenie, aké potrebujete. Presúvať sa nemusíte len svojpomocne, ale aj funkciou fast travel, ktorá tu je v podobe platených taxíkov.
Grafika v rámci žánru rozhodne ujde a neurazí, no taktiež to nie je žiaden zázrak a badať, že pravdepodobne autori nepracujú až s takým rozpočtom. Alebo to je oblasť, ktorá do vydania v druhom štvrťroku 2020 vylepšia. Potešila však veľmi príjemná hudba, ktorá dobre dotvára atmosféru a k takejto hre sa hodí. O to viac, ak je zakomponovaná inteligentným spôsobom a tu to je napríklad tak, že počúvate hudbu, ktorá práve hrá v bare, v ktorom sa vaša postava nachádza.
Zatiaľ tu máme chytľavý námet, zaujímavé vyhotovenie snúbiace dva herné žánre a rozhodne obrovský potenciál. No tiež obavy o to, ako to autori dotiahnu a aby hra nebola až príliš krátka. Kampaň je síce fajn a rôzni bossovia ponúknu znovuhrateľnosť, no ono by to možno chcelo aj nejaký ten sandbox režim. Navyše je tu veľa detailov, ktoré na jednu stranu potešia, no na druhej vyvolajú obavy, či sa podarí všetky vyladiť a opraviť, ak majú chyby. Napríklad kamera v deme hnevala, trošku situáciu komplikovala pri rozhovoroch (hovoriaca postava bola mimo záber), alebo sa tu nešťastne spawnovala jedna dôležitá NPC, ktorú som potreboval pre postup vpred. Bola by škoda, ak by nápaditú hru nakoniec ťahali dole menšie chyby.
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: Paradox / Romero games Štýl: Stratégia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|