Na rozdiel od prvého dielu, v Etherlors II už nie je možnosť zdokonaľovať a dobíjať hrady a verbovať nových hrdinov, takže spomínané suroviny používate IBA na zdokonalenie vášho JEDINÉHO HRDINU. Navyše artefakty a kúzla sú neraz vojnovou korisťou, a tak platidlá už nemajú veľký význam a namiesto troch prvkov by pokojne stačil jeden. K zaujímavým budovám na ktoré narazíte, patria oltáre s dočasnými bonusmi (zvyšujú silu hrdinu, podporujú vybrané jednotky a pod. ), miesta na regenerovanie artefaktov a dobre strážené podstavce s kľúčmi od uzamknutých brán a pokladov.
Konečne sa dostávam k tomu najdôležitejšiemu – k súbojom. V Etherlordoch je ich naozaj veľa a sú animované v nádhernej 3D grafike. Pred každým bojom je dobré pripraviť si vhodné kúzla, pretože to, čo platí na jedného nepriateľa, neplatí na iného. Takže si treba upraviť HRACIE KARTY s magickými symbolmi. Bez nich by bol hrdina len bezbranný pútnik, pretože on sám nezápasí a všetci bojovníci, monštrá ako aj podporné veci sú vlastne dočasnou ilúziou, ktorá sa zhmotní a povstane na bojovom poli. Teda najprv vytvoríte kompletnú sadu kariet a to jednoduchým presunom – výmenou kartičiek zo záložnej sady. (Získané darom, v boji, v marketoch). Potom, ak uznáte za vhodné a máte na výber, zmeníte ŠPECIALIZÁCIU HRDINU, to znamená, že mu určíte dominantnú schopnosť, ktorou bude disponovať počas nasledujúceho ( a ak to nezmeníte aj ďalšieho ) súboja. Mne osobne sa veľmi osvedčila vlastnosť REBIRTH, znovuzrodenie. Po úspešných nepriateľových útokoch môj hrdina niekoľkokrát zregeneroval body zdravia a zabiť ho bol pre súpera veľmi tvrdý oriešok. Samozrejme, sú tu aj iné efektívne schopnosti – bonusy pre jednotky, jedovaté výpary pomaly likvidujúce útočníka atď.
Keď ste pripravení, kliknete na vybraného oponenta. Ak neustúpite ani pri pohľade na ikonu s uvedenou úrovňou a bodmi života vás a súpera, potvrdíte súboj a čaká na vás boj na život a na smrť. Pri tom je nutné si uvedomiť, že každý tvor vo Svete éteru má magické schopnosti a tak ak narazíte napríklad na mechosaura, nepočítajte s tým, že pred vami bude stáť len jeden úbožiak, ktorého zmetiete z povrchu stručným úderom meča alebo bleskom. Na začiatku súboja stoja proti sebe len dve postavy- Páni, vyvolávači. ( Vy a nepriateľ) Bitka prebieha na kolá. V každom kole pribudne jeden éterický kanál. To znamená, že na počiatku máte jeden, v druhom kole dva, v treťom tri atď. Éterický kanál predstavuje množstvo éteru, ktorý môžete využiť v nastávajúcom kole. Z vybraného balíčka kariet sa v NÁHODNEJ POSTUPNOSTI objavujú vyvolávacie, podporné a smrtonosné kúzla. Samozrejme, čím silnejšie monštrum a lepší efekt, tým viac éteru treba investovať. Teda logicky na začiatku súboja určite nevyvoláte čierneho draka ani nevrhnete meteor. Aj keď je mnoho kúziel čo urýchľujú prísun éteru. Napríklad vodopád, ktorý stojí jeden éter vám dodá ďalšie tri, iné kúzlo uberá súperovi vzácnu energiu vždy, keď zaútočí. Vyvolaná kreatúra zotrváva na bojisku, kým nie je zlikvidovaná alebo inak vylúčená z poľa a v každom kole môže buď zaútočiť, alebo vykrývať súperove výpady. Prípadne odpočíva. Niekedy má možnosť použiť osobitné špeciálne schopnosti - vystreknúť jed, život ubraný oponentovi pridá vlastnému hrdinovi, uspí útočníka... Môže byť posilnená hrdinovým podporným kúzlom. Konkrétna situácia. V kole máte päť bodov éteru. Vyvoláte dva potkany s útokom jeden a obranou dva (1/2). Každý stojí dva body éteru, spolu štyri. Za zvyšný bod vyberiete kartu, ktorá zvýši útočné číslo jednej kreatúry o jeden. Obidva potkany pošlete do boja. Súper sa bráni pred útokom posilneného potkana (2/2) tak, že proti nemu pošle hada s útočným aj obranným číslom jeden (1/ 1). Pred slabším potkanom sa nechráni. Silnejší hlodavec zlikviduje hada, lebo jeho útočné číslo je väčšie ako hadova obrana, ale už nemôže pokračovať v útoku a stiahne sa do úzadia. Slabší potkan napadne vyvolávača, ktorý má 15 životov a uberie mu jeden bod. Nasleduje ťah súpera, ktorý má teraz 14 životov. Ak ani jeden z mágov - vyvolávačov nepadne v určenom počte kôl, obaja oponenti dostávajú zásahy bleskom, kým na bojisku nezostane len jeden z nich. Víťaz inkasuje skúsenostné body, prípadne nejakú odmenu a niekedy získa aj novú úroveň. S vyšším levelom sa hrdinovi zvyšuje aj počet životov a k tomu je tu možnosť zlepšiť niektorú z hrdinových podporných vlastností - zvýšená pravdepodobnosť, že hrdinova špecializácia nezlyhá, viacnásobné použitie karát v súboji, viac skúseností zo súbojov...