UFO: AFTERMATH |
UFO: AFTERMATH |
Tí, čo hrávali prvé diely X-COM určite s napätím očakávali nové pokračovanie UFO Aftermath! Na remaku hry pracovala brnenská firma ALTAR Interactive. Zvládli túto neľahkú úlohu? Je nové UFO ešte lepšie, než predchádzajúce? Keď chcete poznať odpoveď, tak čítajte ďalej!
UFO Aftermath ponúkne len jednu rozsiahlu singleplayer kampaň, v ktorej je samozrejme vašou úlohou zachrániť svet pred inváziou a obrániť zbytky ľudskej rasy. Môžete si vybrať obtiažnosť a počiatočnú lokáciu, ktorá môže byť v Amerike, Európe alebo Ázii. Možno si všimnete že hra neponúka žiadny multiplayer, ale ten sa v hre ani nečakal.
|
|
|
Takže poďme sa ďalej pozrieť na hru. Základ tu zostal rovnaký ako v starých ufách, teda vašou úlohou rozvíjať svoje technológie, zostreľovať nepriateľské ufá, a ničiť mimozemšťanov v pozemných misiách. Celé to začína starou známou obrazovkou, pripomínajúcou klasické UFO, teda máte tu 3D zemeguľu so zobrazenými miestami akcií a vašimi základňami, okolo nej sú ikonky na výskum a posádku. Ďalej máte k dispozícií niekoľko typov základní a to vojenskú, inžiniersku, výskumnú a neskôr pribudne aj základňa na ničenie biomasy. Vojenská základňa je určená na bojové akcie, odtiaľ štartujú stíhačky, prípadne vrtuľník na presun vojakov na misiu, nakoniec slúži aj ako sklad. Inžinierska základňa je na analýzu všetkého mimozemského čo sa týka zbraní, brnenia, či výzbroje ufo. Keď získate nejaký artefakt, hneď ho tu môžu začať inžinieri skúmať a pripraviť pre vás nejakú novinku alebo upgrade. Čím viac základní tohto typu máte, tým rýchlejší je výskum a výroba. To isté platí aj o výskumnej, tá je však zameraná na výskum šedivákov, ako sú často mimozemšťania nazývaný v hre. Druhá obsiahlejšia časť hry sa bude odohrávať v taktickej časti, v ktorej sa už s výsadkom vašich vojakov dostanete do samotnej akcie k pristátemu, alebo havarovanému ufu. Na začiatku sa vám hneď ponúkne výuková misia, ktorá sa naozaj oplatí prejsť, naučí vás základné pohyby, útoky a zabijete si aj pár emzákov. Potom príde správa od Zemskej rady s prvou misiou, odteraz riadi planétu v krízovom režime a koordinuje boje proti nepriateľom. Jej správy vlastne určujú kľúčové misie, na ktoré treba ísť a ktoré zvládnuť pre postup ďalej. Rada rovnako všetko financuje, takže máte všetko zadarmo a nič nemusíte kupovať. Je to trochu škoda, keďže v prvých častiach UFO série boli peniaze veľmi dobre zapracované. Stíhačky sa tiež nevyzbrojujú, jedine výskumom sa dá zlepšiť ich pohon, zbrane a obrnenie.
Po prvých cvičných misiách začnú úlohy rýchlo pribúdať, všetky aktívne miesta budú označené na mapke červeným trojuholníkom, kde sa po kliknutí na ne objaví obsah misie, mesto, vplyv misie a naliehavosť. Na každú misiu však nemusíte chodiť, stačí dať poveriť a čakať, či to dopadne dobre, alebo nie. Ak misiu prijmete, automaticky vzlietava vrtuľník s vašimi vojakmi a dopraví ich na misiu. Predtým si ich však musíte na základni vyzbrojiť a dobré je ich aj vytrénovať. Tréning je celkom jednoduchý a dôležitý hlave na začiatku hry, kedy si musíte trochu vycvičiť tých amatérov čo vám sem posielajú z ústredia, ale poďme na samotnú misiu. Misie sú orientované do miest, pustín, alebo mimozemských základní. Oblasť je autentická s tým, kde sa nachádza aj v skutočnosti na mape, takže v Afrike je kopec paliem a piesku, na Arktíde je samý ľad atď. Lokality sú náhodne generované takže sa vám nestane, že by boli misie rovnaké. Zo začiatku ma trochu ma sklamalo že celá mapa bola odkrytá (asi satelitnou technikou) a neponechali štýl starého UFA s postupným objavovaním prostredia. V priebehu hry, som ale zistil, že hre to nič neubralo, ba skôr naopak viac ma to vtiahlo a značne to zrýchlilo realtimeové boje. Ale aby to nebol len hurá systém, tak sú tu rovnako ako v strategickej časti 3 úrovne času s možnosťou pauzy. Teda si len určíte kam majú vojaci ísť a oni idú podľa zvolenej rýchlosti. Pauza sa vám vždy automaticky zapne ak vojaci spozorujú nepriateľa, pri útoku na nich alebo nejakej dôležitej udalosti. Potom máte čas na zadanie ďalších príkazov, ktoré sa hneď po znovu - spustení času vykonajú. Môžete vojakmi zamieriť na nepriateľa, ak je v dostrele, potom vždy vidíte akú percentuálnu šancu máte na zásah. Občas je to zdĺhavé, pretože každý má určitú energiu a treba do neho nahustiť viacej nábojov. Najlepšie je dať vojakovi takú zbraň, na akú je vojak vycvičený, čím viac skúseností má s danou zbraňou, tým je väčšie percento zásahu a teda aj rýchlejšia smrť nepriateľa. Sú tu okruhy zbraní, či sú to pištoľky, alebo pušky, ostreľovačky, raketomety, alebo zbrane na hádzanie. Každá zbraň má svoje vlastnosti ako dostreľ, poškodenie a to pri dávke, alebo pri presne mierenej strele, no a samozrejme váha.
|
|
|
V misiách nemôžete vstupovať do budov, vstúpiť sa dá jedine do základní alebo zostrelených úf. Základne sa veľmi výzorom veľmi nelíšia, sú na jedno kopyto , líšia sa prakticky iba veľkosťou. Myslím, že tieto časti nie sú príliš vydarené, aj keď na druhú stranu sa nestretnete s tým, že hľadáte 10 minút jedného ufóna. Stačí ísť do najväčších miestností a tam ich pekne prehovoriť, aby sa dali na katolícku vieru..., no jasne, že nie, pár guliek do hlavy to spraví. Misie v ufách sú trochu klaustrofobické, sú tu moc malé priestory a sem-tam som hral misiu aj hodinu, pretože ku mne prišli z dvoch strán alieni vyzbrojení technikou, o ktorej moji chlapci vtedy ešte len snívali a začali do nich hustiť rakety. Emzákov je tu dosť druhov a niektorý vyzerajú celkom zaujímavo. Pri spozorovaní nabehne na nich automatická kamera obkrúži ich a ukáže ich v celej kráse.
Jedinou záhadou bolo pre mňa, rozdeľovanie skúsenosti medzi vojakov, na konci misií vám to vypíše číslo, ktoré predstavuje celkové skúsenosti. To sa asi potom delí rovnomerne medzi ostatných, takže aj tí, čo stáli vzadu a hrali tam karty, dostali rovnako skúseností ako tí, čo nasadzovali život priamo pre našu Zem a dostali aj sem tam pár rán. Pri postupe na ďalší level je možnosť výberu zo šiestich vlastností pre vojaka, ktoré mu ovplyvňujú viacej vecí. Je to celkom prehľadne urobené, stupňov je asi 5-6 a tam sa treba aj rozhodnúť, ktoré veci zlepšiť, aby mohol ísť vojak na tréning, pretože pri nich sú tieto vlastnosti potrebné.
Celkovo misie nie sú zdĺhavé, čo je len a len výhoda, ale zase rýchle hranie po čase omrzí, hlavne keď sa hra mení len pomaly a pomaly pribúdajú nové upgrady. Upgrady získavate výrobou, tu je veľmi vhodné dobre si vybrať, čo chcete vyrobiť, pretože to chvíľu trvá a vždy to najprv treba preskúmať a až potom vyrobiť. Je nutné neustále si upgradovať brnenia, aby nešli príliš rýchlo k zemi vojaci, zbrane aby ste boli stále silnejší, ale aj lietadlá a všetko ostatné aby ste sa nakoniec vyrovnali mimozemšťanom a nakopali ich do zadku. Výskum je tu taká nenápadná položka, ktorou vlastne zisťujete, čo sa vlastne stalo a dozvedáte sa nové fakty o mimozemšťanoch, posledná časť hry sú vzdušné súboje. Táto časť je kvalitne graficky urobená a hlavne na prvý pohľad to je paráda, vaše stíhačky tu efektívne naháňajú a zostreľujú nepriateľské ufá. Ale aby som sa nenechal oslepiť grafikou, tak si treba všimnúť, že sú tu len dve možnosti a to utiecť a preskočiť, po ktorom nahodí len výsledok, trošku taktiky by tam nebolo od veci.
|
|
|
Hudba v hre je dosť uspávajúca a ničím nezaujala, dobré sú občasné hlášky vojakov, ale ani toto si myslím, že nie je najlepšia stránka hry. Po získaní mimozemšťanov (v jednej misie zachránite dvoch dobrých mimozemšťanov) som čakal nejaké zaujímavé zvuky, ale na miesto toho som sa dočkal len rovnakých zvukov ako u ostatných vojakov.
Na záver to všetko zhrniem. Osobne som očakával, že ma to bude baviť ako X-COM 1,2 aj 3. A zo začiatku to tak aj bolo, ale celkovo myslím že predchádzajúce diely, hlavné prvé dva, to po stránke hrateľnosti a zábavy neprekonalo. Myslím však účel Altaru nebol, aby skoro autenticky napodobnili tieto staré skvosty, chceli len znovu oživiť sériu a aspoň sa priblížiť k atmosfére prvých dielov, čo sa im podarilo. Hra je pekne graficky spracovaná a zaujímavá, priniesla nové prvky, ktoré celkom dobre zapadli do hry a urobili ju akčnejšiu, rýchlejšiu. Možno tá akčnosť a realtime strategické boje nebudú sedieť každému, ale je to len otázka zvyku. Inak u nás sa samozrejme hra predáva kompletne v češtine.
Plusy :
+ pekná 3D grafika
+ konečne hra takéhoto druhu
+ akčnosť a dynamickosť
+ čeština
Mínusy:
- žiadne peniaze, žiadne kupovanie
- tesné priestory a monotónnosť v ufách
- hudba sa mi vôbec nepáči
- nemožnosť vstupovať do budov
- dlhotrvajúce ukladanie a nahrávanie