WARLORDS IV: HEROES OF ETHERIA |
WARLORDS IV: HEROES OF ETHERIA |
Warlords. Toto slovo určite veľa hovorí predovšetkým milovníkom fantasy žánru, pretože často označuje hrdinov a dobyvateľov v príbehoch plných sily a mágie. Tí, ktorí sa trochu lepšie orientujú na poli počítačových hier, vedia, že týmto označením sa pýši aj séria strategických hier.
Prvý diel Warlordov sa spája s počiatkami počítačovej zábavy. Warlords prešli niekoľkými zmenami a to hlavne čo sa týka grafiky a herných princípov, ale niečo si zachovali až dodnes- pútavosť a očarujúci svet fantázie. Jedná sa o kvalitné ťahové stratégie, hoci v posledných rokoch sa objavili aj dva príspevky pretransformované do real-time módu-Warlords:Battlecry a Battlecry II (čoskoro sa objaví aj tretie pokračovanie). Warlords IV: Heroes of Etheria sa vracia k pôvodným koreňom a ťahovému systému, pričom si ale ponecháva mnohé osvedčené prvky, nápady a jednotky zo spomínaných Battlecry.
|
|
|
Na počiatku najnovších Warlordov si zvolíte ľubovoľný charakter a určíte jeho priority. To znamená -vyberiete portrét hrdinu, zvolíte domovskú rasu (elfi, temní elfi, nemŕtvi, démoni, rytieri, orkovia, trpaslíci...) a určíte mu dve základné danosti. Napríklad ja som mojej elfskej hrdinke priradil vyvolávaciu mágiu a bojaschopnosť. Na základe toho ju počítač označil ako bojového mága. Možných kombinácií je ale podstatne viac. Na výber je predovšetkým množstvo škôl mágie. Nájdete tu všetko od spomínaného vyvolávania, cez runovú mágiu, po nekromanciu.
Neostáva nič iné iba sa pustiť do hry. V kampani vám hra sprístupní mapu Etherie s vyše tridsiatimi rôznymi krajinami, ktoré čakajú na svojho dobyvateľa. Nemusíte sa zmocniť všetkých, na úspešné zavŕšenie kampane stačí splniť misie na vybraných územiach. Ale vo vlastnom záujme je vhodné neignorovať ani zvyšné krajiny. Keď ich ovládnete, získate podporu schopných hrdinov, alebo možnosť ovládnuť niektorú z ďalších rás. Výber bojového poľa závisí výlučne na vás a povinné misie absolvujete podľa uváženia a nemusíte sa ponáhľať s ich plnením.
V úvode strategickej časti vlastníte jedno veľkolepé sídlo. Jeho neoddeliteľnou súčasťou je postava, ktorú ste vytvorili na začiatku kampane. Hoci váš najvyšší nemôže prekročiť bránu a hradby hlavného mesta, dokonale sa uplatní v prípade nepriateľského útoku. Ale keďže na to aby prišiel o svoju urodzenú hlavu, musí súper obetovať veľa schopných jednotiek, nebývajú tieto útoky časté. Našťastie. Totiž keď padne panovník a hlavné sídlo, znamená to definitívnu porážku. Podobne je to aj u nepriateľov, ktorých domovské sídla chránia drsní vojvodcovia. Teoreticky k víťazstvu stačí nájsť súperovo centrum a zlikvidovať jeho obranu. Samozrejme, nebude to také ľahké, pretože krajina je celá zmorená nepriateľskými armádami a mestami. V každom meste, alebo opevnení sa dá verbovať šesť rôznych druhov jednotiek. Produkcia každej z nich si vyžaduje istý čas. Bojovníci a príšery najnižšej úrovne sú k dispozícii po jednom až dvoch kolách hry, kreatúry strednej úrovne vyžadujú tri - štyri ťahy a najvyššie postavené jednotky a hrdinovia štyri až päť kôl. V ponuke hradných jednotiek sa najčastejšie vyskytujú ľahko ozbrojení pešiaci, alebo slabšie kreatúry, útočníci na diaľku (lukostrelci, kušostrelci...), obliehacie zbrane (katapult , vrhač kameňa...), jazda, alebo vyspelejšie monštrá (rytieri, kavaléria, golem...), dominantná jednotka (ohnivý drak, pegas, elementál...) a napokon je tu možnosť vytvoriť hrdinu.
|
|
|
Obrana každého mesta a prístupnosť spomínaných jednotiek závisí od úrovne daného sídla. Ak máte čím zaplatiť, nie je problém zvýšiť úroveň daného opevnenia. Mestská posádka, alebo bojová výprava môže mať maximálne osem členov, ale počet obrancov môže byť dvojnásobný, ak je nejaká výprava prítomná v obliehanom hrade. V týchto skupinách môže byť ľubovoľný počet hrdinov.
Pri boji sa na jednej strane obrazovky zobrazia vaše, na druhej súperove jednotky. Uprostred je bojisko, kde sa vždy stretnú len dvaja zástupcovia znepriatelených strán (jeden z každého tábora)Víťazná jednotka zostáva na bojovom poli so zbytkom života a súperí s ďalším nepriateľským borcom až kým nepadne, alebo víťazstvom nezavŕši celú bitku. Škoda, že nie je možné po každom duely vystriedať poškodenú jednotku a tak zabrániť jej úmrtiu. Poradie vašich útočníkov závisí na vašom rozhodnutí a keďže na rozličných bojovníkov platia rôzne jednotky, treba dobre zvážiť výber. Niekedy aj veľmi silnú kreatúru dokáže pomerne ľahko zlikvidovať aj relatívne slabý bojovník. Napríklad skromný pešiak dragonslayer, ktorý väčšinou rýchlo padne pod súperovým mečom, dokáže rozdrviť ohnivého draka.
V potýčke veľa zaváži aj morálka a unikátne vlastnosti zúčastnených jednotiek. Trebars ak máte v družine jednorožca, bude po každom súboji liečiť bojujúcu jednotku (ak prežije J ), alebo obliehacie stroje z úzadia likvidujú vežu, ktorá pri obrane mesta vystreľuje nepríjemné šípy. Všetci, čo prežijú , získavajú cenné skúsenosti a samozrejme levely. Jednotky s vyššou úrovňou nielenže majú krajší vzhľad a výraznejší efekt v boji, ale zlepšujú sa aj ich unikátne schopnosti. Ich výber opäť záleží len na vás. Takže vy rozhodujete, či lukostrelec bude mať presnejší zásah, alebo viac života a či sa zlepšia hrdinove vodcovské schopnosti, jeho obrana, alebo pridáte schopnosť regenerácie.
Na rozdiel od iných hier podobného typu na produkciu jednotiek nepotrebujete žiadne suroviny, ale za ich vydržiavanie sa už platí. Ak ste na tom finančne dobre, môžete si občas najať skúsených hrdinov, alebo extra jednotky. Ale ak sa vám aj rozkotúľajú všetky mince, nie je to tragédia. Hotové jednotky neutečú, ani sa nestratia, len nebudete môcť produkovať ďalšie, kým sa pokladnica znovu trochu nenaplní. Peniaze môžete získať niekoľkými spôsobmi-dobíjaním hradov, prehliadaním hrobiek a ruín, alebo splnením špeciálnych úloh.
Pri dobíjaní miest, po úspešnej eliminácii obrancov môžete buď ovládnuť hrad a získať pravidelný príjem, alebo ho čiastočne vyrabovať a ponechať si ho, čím získate značnú sumu, ale úroveň opevnenia klesne o jeden stupeň. Prípadne celé mesto vypálite a získate vysokú jednorazovú sumu. (Niektoré sídla sa dajú obnoviť , iné nie)Špeciálne úlohy sa obvykle skladajú zo štyroch častí. Zvyčajne treba preskúmať niekoľko oblastí a oslobodiť hrdinu z rúk nepriateľa, alebo poskladať artefakt. Odmenou bývajú okrem zlata extra skúsenosti, jednotky, alebo magické predmety.
|
|
|
Hre je podobne ako predchodcovia stále 2D grafike, no teraz to trochu ožíva množstvom menších 3D efektíkov. Na hru vám v pohode postačí 1Ghz procesor s priemernou 3D kartou, ale aj na silnejších strojoch hra počas súboja niekedy nechutne seká. Zvyčajne je to pri strete konkrétnych monštier a zrejme sa jedná o chybu, ktorú , dúfajme, odstráni patch. Všetko to ožíva v milej slušivej grafike doplnenej dobovou hudbou.
Warlors IV ponúka kvalitný herný zážitok v prepracovanom fantasy prostredí, a jednoduché, ale efektívne súboje prebiehajúce v ťahovom systéme. Hoci hra nie je natoľko prepracovaná ako tituly z obdobnej série stratégií Heroes of might and magic, jedná sa o veľmi vydarený titul, ktorý určite osloví mnohých gamesníkov.
Plusy:
+ kvalitné fantasy prostredie
+ nenáročné, ale zaujímavé súboje
+ celková hrateľnosť
+ unikátne schopnosti a vylepšovanie jednotiek
Mínusy:
- závady počas súbojov
- nemožnosť vystriedať poškodenú jednotku v súboji
- málo nových nápadov