CURSE: THE EYE OF ISIS |
CURSE: THE EYE OF ISIS |
Žáner Survival Horor bol vždy doménou hracích konzol, iba málo titulov sa dostalo na platformu PC a tie, ktoré sme si mali možnosť zahrať boli niečím inovatívne. Stačí si spomenúť na AITD 4 (Alone In the Dark: New Nightmare) alebo na úžasne atmosférické posledné diely Silent Hillu. Dve hrateľné postavy, množstvo zbraní a nepriateľov v prípade AITD a pri hraní Silent Hillu ste prežívali naozajstný horor vďaka silnému príbehu a mrazivej atmosféry. Curse: The Eye of Isis je akýmsi kompromisom, zo žánru si berie výhradne to najlepšie a nebojí sa kopírovať úspešnejšie tituly. Vykrádaním nápadov z AITD a Silent Hillu sa s Curse, stal zaujímavý mix, ktorý sa celkom dobre hrá.
Zlo v hlavnej úlohe tentokrát prichádza z mocného artefaktu The Eye Of Isis, malej sošky nesmiernej ceny, prinesenej do Európy niekoľkými archeológmi. Hľadanie tohto artefaktu sprevádzalo niekoľko nehôd končiace smrťou a záhadná nemoc spôsobujúca šialenosť. To bola však daň za tento exemplár a malá obeta aby sa vôbec mohla otvoriť v múzeu expozícia venovaná práve Eye Of Isis. Výstava sa má otvoriť presne zajtra, všetko je pripravené a na stráž je okrem internej ochranky, prizvaná aj polícia. Na scénu vstupuje Darien dlhoročný priateľ z detstva Victorie, ktorá má na starosť celú expozíciu. Pred vstupom do múzea ho však čaká rozhovor s políciou o tom, že múzeum je zatvorené a nemôžu nikoho dnu ani von pustiť. Darien to nevzdáva a do múzea sa predsa dostane, paradoxne cez hlavný vchod.
|
|
|
Hra začína veľmi nevinne s preskúmavaním obrovského interiéru múzea a hľadaním Victorie. Sošku Eye Of Isis, niekto odcudzil a tým uvoľnil prastaré zlo číhajúce na každom kroku starého múzea. Vo vnútri, aj napriek vysokej koncentrácii ochranky a polície sa nik nepohybuje. Neskôr sa začínajú objavovať prvé telá a podivná žltá hmla vznášajúca sa tesne nad podlahou. Od prvého padlého policajta si berie Darien obušok, ktorý vzápätí použije na monštrum, kedysi ochrankára. Hmla má moc oživiť mŕtve telo a premeniť ho na zombie s jediným cieľom zabiť čokoľvek živé. Darien je z udalostí zmätený, až kým nenarazí na rodinného priateľa Abdula, vždy sa objaví keď to najviac potrebujete. Abdul rozpráva o prebudení zla a o kliatbe, ktorá je dedičná a trpí ňou aj Darien. Jediným liekom je vrátenie sošky na jej pôvodné miesto a tým je hrobka kdesi v Egypte.
Stačí nájsť tú sošku a vrátiť ju na pôvodné miesto, veci sa však komplikujú keď sošku niekto ukradne a začína hon na zlodeja a utekanie pred monštrami, ktoré po sebe zanecháva žltá hmla. Darienove dobrodružstvo znepríjemňujú všade prítomné zombie, múmie a pištoľníci bohatého zberateľa, ktorý si najal zlodeja na odcudzenie artefaktu Eye of Isis. Zabití nepriatelia môžu vďaka hmle opäť povstať proti vám, a tak budete zabíjať tých istých protivníkov dva krát. Rozmanitosť protivníkov je nízka, rovnako ako ich AI, nemusíte sa zaoberať taktikou boja, ani vymýšľať finty. Úplne postačí základný obušok a obiehať okolo každého z nich až pokiaľ nespadne na zem. Jedinou výzvou tak budú sochy z kameňa a bossovia po každej úrovni. Pri týchto protivníkoch sa dostanú na radu aj strelné zbrane, pištole, brokovnice, granátomet a plameňomet. Pri používaní zbraní musíte rátať s pomalým nabíjaním a mierením pre úspešný zásah. Pri mierení sa objavia štyri body, ktoré pomaly splývajú v jeden, čím sú bližšie pri sebe, tým je zásah presnejší. Pri bossoch, si je dokonca možné vybrať zásahovú zónu, kam chcete páliť.
Hra je rozdelená na štyri kapitoly, múzeum, stoky a železničná stanica, parník a nakoniec hrobka v Egypte. Okrem samotných bojov sa objavia aj adventúrne prvky a minirozhovory väčšinou s Abdulom. Logické hádanky nie sú vôbec ťažké, sú priam jednoduché, platí tu rovnaký vzorec ako pri AITD alebo Silent Hill, nájdi zamknuté dvere, na druhom konci lokácie kľúč a zavreté dvere odomkni nájdeným kľúčom. Pre lepšiu orientáciu je v hre mapa, ktorá však ukazuje len najbližšie okolie a nie celý level. Úrovne nie sú príliš veľké, majú väčšinou niekoľko poschodí a množstvo priestoru pre ďalšie hádanky, ktoré zostali nevyužité.
|
|
|
Darien trpí kliatbou, ktorá sa prejavuje šialenstvom a podobne ako zombie aj on útočí na živé bytosti. Na jeho záchranu je tu Victoria, čoby druhý hrateľný charakter. Každá postava má odlišný inventár a iné predmety, ktoré si medzi sebou môžu vymieňať. Každá kategória (zbrane, dokumenty a zbytok) v inventári je obmedzená na počet predmetov, ak sa vám stane, že nemôžete zobrať dôležitý predmet, stačí sa vrátiť k Abdulovi a zbytočné predmety mu jednoducho dať. Abdul slúži aj ako save point a občas sa uňho nájdu aj lekárničky alebo protijedy.
Rozdiely medzi oboma hrateľnými charaktermi sú minimálne, okrem vizáže prakticky žiadne. Používajú rovnaké zbrane, riešia podobné úlohy a čelia rovnakým nepriateľom. Väčšia členitosť puzzlov alebo aspoň štýlu boja medzi Darienom a Victoriou by prospela k stereotypu ku koncu hry.
Curse: The Eye of Isis nie je bezchybným kúskom, je chybami doslova prepchaná. Okrem slabej AI protivníkov, ktorý nereagujú na streľbu z diaľky, ani na útok vedľa stojaceho gaunera, postavy sa radi zasekávajú o neviditeľné steny, a razia si cestu naprieč stenou. Vidieť ako pochoduje oproti stene boss je naozaj zábava. Z ďalších chýb môžem spomenúť nemožnosť doplniť si poloprázdny kanister na olej, alebo krkolomné ovládanie, ktoré sa nedá prestaviť. Ovládanie šípkami mnohým nevyhovuje a aktivovanie mapy alebo výmena predmetov na funkčných klávesoch, čo to na nás skúšate?
|
|
|
Hra beží na 3D engine s pevne definovanými kamerami, ktoré scénu zoomujú alebo sa otáčajú za postavou. Fungovalo to v AITD, ale tu to nefunguje! Postava sa kedykoľvek môže dostať mimo dosah kamery, stratí sa z dohľadu čo pri bojovej vrave nie je výhra. Ani uhly pohľadu, akokoľvek autori experimentovali, nie sú zvolené ideálne. Grafika hry je svižná, úrovne sú veľmi pekne vymodelované a postavy výdatne animované. Po zvukovej stránke autori vykradli kompletne Silent Hill, vrátane zvukov pri otváraní inventára.
Curse: The Eye of Isis mohla byť určite lepšia, horor umiestnený do viktoriánskeho obdobia tu už dlho nebol, nebyť zbytočných chýb a väčšej invencie mali by sme tu určite konkurenciu Silent Hillu, takto je to slabý nadpriemer.