CHICAGO 1930 |
CHICAGO 1930 |
Po nie príliš podarenej stratégii Gansters a naopak značne vydarenej Mafii z dielne českých Illusion Softworks prichádza ďalšia hra, ktorá sa snaží ťažiť z prostredia mafiánskych bitiek proti FBI v období 30 rokov, kedy Ameriku sužuje nezmyselné nariadenie o ilegalizácii alkoholu (tzv. prohibícia). A tak si niekoľko čerstvo prisťahovaných talianov povie, že by z tejto zhovadilosti mohli niečo vyťažiť. Následne je v rozpätí niekoľkých rokov Amerika doslova zaplavená organizovaným zločinom a s ním spojeným čiernym trhom s liehovinami. Nezákonne pálené sa tak stáva obchodnou surovinou číslo jedna a o vyschnuté hrdlo zákazníka sa postupne rozpútavajú čoraz intenzívnejšie a krvavejšie boje. Obzvlášť drsným bojiskom sa stáva mesto Chicago, ovládané kriminálnikom, vrahom a priekupníkom Al Caponem, ktorý postupom času preberá moc nad väčšinou verejných inštitúcii, ako sú noviny či polícia. Mohutne skorumpovaná štátna správa sa tak len bezmocne prizerá, ako sa mesto postupne mení na sodomu a gomoru. Nadvládu Caponeho ukončuje až skupinka „nedotknuteľných“ agentov FBI na čele s Eduardom Nessom, pričom Al je usvedčený a uväznený len z daňových podvodov. Koniec Mafie je však v nedohľadne. Ešte tu zostala jedna persona a tou ste vy.
Podobne ako aj predošlé úspešné tituly Desperados a Robin Hood: Legenda Sherwoodu, pochádzajúce z dielne Spellbound Interactive, aj ich novinka sa radí do žánru taktická stratégia. Toto zaradenie je však veľmi povrchné a hocikoho môže od tejto gamesy ľahko odradiť. Prečo? To sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.
|
|
|
Pretože žijeme v politicky korektnej ére, môžete si zahrať nielen za oficiálnu fízlovskú zložku, ale môžete si vyskúšať aj pohľad z druhej strany, ktorá má na vec diametrálne odlišný názor. Kampane sú teda dve a oproti klonovaným scénarom, tak typickým pre real-time stratégie, predstavujú skôr dve samostatné hry. Keďže sa mesto hemží zločinom, oblastný prokurátor dáva dohromady oddiel chlapov z FBI, ktorí majú jedinú primitívnu úlohu a to vymiesť tento Augiášov chliev nerestí a nastoliť tak v meste opäť poriadok a bezpečnosť. Ich kapitánom sa stáva perspektívny vyšetrovateľ Edward Nash, ktorý sa postupom času stane obrovským tŕňom v oku dona Falconeho. Pred započatím misie si vyberiete tím, pozostávajúci maximálne z piatich chlpatých, vyzbrojíte ho arzenálom hodným Slovenskej armády (tzn. shitovným) a hurá do akcie. Kedže, ale predstavujete stranu zákona, nemôžete si dovoliť strieľať len tak na hocikoho, ale krvavému kúpeľu predchádza proces vyšetrovania. Tento proces pozostáva z vypočúvania zločincov, ktorí sú dostatočne ochotní spolupracovať. Svedkovia následne označia tých gangstrov, ktorí sa rozhodli ísť cestou zločinu a až po zobrazení symbolu pút nad ich gebuľami, je možné tieto kriminálne živly zatknúť, nie odkrágľovať. Rozstrieľať na sračky môžete gangsterov jedine v prípade, že napriek umravneniu budú odmietať dobrovoľné nasadenie želiezok. Ak toto pravidlo porušíte a náboje vášho nalešteného koltu 1911 poputujú do žalúdku nesprávnej osoby, do vášho záznamu pribudne varovanie. Ak týchto prehreškov voči zákonu vykonáte určitý počet, FBI sa s vami nebude piplať a rovno vás pošle bručať do lochu k býčím šijam, ktoré si krásu väzby vychutnávajú práve vďaka vám. Misie za „Untouchables“ (FBI) sa zameriavajú predovšetkým na likvidáciu mafiánov, chránenie dôležitých osôb, hľadanie nelegálneho alkoholu a iné s nastoľovaním poriadku spojené, úlohy.
V rámci kampane mafiánov sa vám pod ruku dostáva elegantný zabijak, v prvých verziách historicky doložený Frank Nitti, tentokrát premenovaný na Jacka Berettu, ktorého úlohou je pomôcť kmotrovi Falconovi získať kontrolu nad celým mestom a to všetkými dostupnými prostriedkami. K tomu, ale nestačí len riadne podplácať a korumpovať politikov a políciu, majoritným problémom je existencia konkurenčného gangu vedeného Hankom O’Neilom. A tak vaša parta masových vrahov, po zuby ozbrojená svetoznámymi thompsonmi, brokovnicami a granátmi, bude často vyrážať do boja, aby z členov O’Nielovej „skupinky“ urobila zmes krvavej beztvarej hmoty z mäsa a kostí, ochutenej dávkou olova. Masakrovanie nevinných obetí zo strany gangsterov má ale tiež obmedzenia a často existuje aj iná alternatíva, než umlčanie svedkov ich popravou. Príliš mnoho tuhých totiž presvedčí ostatných občanov, aby sa priklonili na stranu polície a tak sa často uchýlite k menej drastickým metódam ako je presviedčanie alebo podplácanie. Za stranu mafiánov sa budete zaoberať množstvom rôznorodých úloh - od likvidácie nepohodlných osôb, cez podplácanie prokurátorov, až po hľadanie ukrytého protizákonného chľastu.
|
|
|
Pomaly sa dostávam k novinkám, ktoré náramne zvyšujú hrateľnosť a menia už raz zabehnutý štýl, nastolený kvalitnými hrami ako Commandos, či Desperados. Každá postava, ktorú si pred zahájením misie do svojho tímu vyberiete, je bez akýchkoľvek špeciálnych akcií (napr. v Commandos to bol šofér, sniper, potápač... skrátka, každý charakter mohol robiť len určité činnosti, ktoré boli spojené s jeho špecializáciou). Spolubojovníci s hlavnou postavou majú, ale päť charakteristík, ktoré si môžu postupne vylepšovať. Jedná sa o streľbu, boj na blízko, ovládanie vrhacích zbraní, prvú pomoc a niektorí získajú aj charizmu, potrebnú pre podplácanie resp. vypočúvanie postáv. Okrem toho majú jednotliví muži aj pevne dané bonusy v podobe rôznych skillov (napr. extra presná streľba z brokovnice, či rešpekt ostatných), ktoré je však možné získať aj opakovaným prevádzaním určitej činnosti. Keď ešte spomeniem tajné jednorázové zlepšováky, často poskrývané na tých najtajnejších miestach, bude výpis RPG elementov kompletný.
Územie mesta tvorcovia rozdelili na niekoľko zón a práve o kontrolu nad nimi budete urputne bojovať. Každý obvod je pritom daný určitou úlohou, po splnení ktorej budete môcť čerpať výhody z budov a inštitúcii, ktorej do neho spadajú. A tak vám zbrojnice rozšíria arzenál, sídlo miestnych novín vám zvýši popularitu u obyvateľov a v baroch resp. policajných staniciach nájdete ďalšie posily v podobe nových rekrútov.
Hra má taktickú a strategickú časť. Zatiaľ čo v strategickej časti kampaní postupne obsadzujete jednotlivé mestské štvrte, jadrom taktickej časti sú adventurovo - akčné príbehy. Oproti takému Commandos vás hra zavalí množstvom adventúrových problémov, pričom nejde len o to niekam sa dostať, ale cesta k úspešnému rozťatiu gordického uzla znamená aj vedieť koho vyspovedať, kde nájsť zodpovedajúce kľúče, či nájsť alternatívnu cestu do hermeticky uzavretých miestností. Adventúrových prvkov si užijete hlavne v kampani za polišov, pretože ako dobre viete, gangstri najprv strieľajú a až potom sa pýtajú. Ďalšou špecialitou je možnosť zapnutia si spomalenia času. V prípade strhnutia bojovej mely si môžete čas v pohode spomaliť a tak si sprehľadniť súboj a naplánovať ďalšie kroky, čím čiastočne predídete masakru vašich postáv. Táto možnosť sa mi však zdá vcelku zbytočná. K zbytočnosti existencie tohto efektu značne prispieva slabá AI nepriateľov, ktorí sú čisté gumy a kým vás zbadajú a vykonajú určitú akciu (napr. čo i len pohyb), stihnete si urobiť kávičku, naučíte sa hebrejsky a k tomu ešte zostrelíte lietadlo. Situácia sa čiastočne zlepší s nastavením vyššej obtiažnosti, kedy už pri boji proti viacerým nepriateľom môžete už mať mierne problémy. Tu odporúčam ľahšie obtiažnosti hrať hlavne adventuristom a menej takticky založeným hráčom, ktorý si chcú vychutnať atmosféru, pre tých, ktorí prešli Desperados a Commandos ľavou zadnou, odporúčam ihneď zapnúť najvyššiu obtiažnosť.
|
|
|
Z grafického hľadiska sa jedná o poctivú ručnú prácičku a Chicago 1930 dokazuje, že 2D plochy majú stále niečo do seba. Prostredie svojou detailnosťou vyráža dych a je hotovou pastvou pre hráčove kukadlá. Škoda len, že tých lokácii je len osem (podľa rozdelenia mesta na štvrte) a tak eufória zo špičkovej grafiky opadne vcelku rýchlo. Z toho teda vyplýva, že za obe strany konfliktu si zahráte v tých istých prostrediach a to nie je veľká sláva a keď okrem toho uvediem, že kampaň tvorí len 20 misií (10 pre obe strany), pokorenie tohoto kúsku vám zaberie maximálne týždnik, a aj to v prípade, že ste si trúfli na vyšší stupeň obtiažnosti. Keď už som pri tých nedostatkoch, musím sa ešte posťažovať na mapu, ktorá je prehľadná, ale prítomná je len v prípade, že prerušíte hru. Keďže v akcii máte pod palcom často piatich maníkov, ich hľadanie po leveli by bolo určite rýchlejšie, keby bola už spomínaná mapa zobrazená aj počas hrania. Okrem toho si ešte zarýpem do ovládania, ktoré mohlo byť predsa len ergonomickejšie a kým sa naučíte uspokojivo prevziať kontrolu nad vašou partou, pribudne na vašej hlave viacero šedivých vlasov.
Zvukovo je Chicago 1930 na tom taktiež OK, prestrelky a hudba majú ten správny nádych 30-tych rokov, už si len otvoriť fľašu whisky a nechať sa vtiahnuť do atmosférou prekypujúcej hry úplne. Hra sa na náš trh dostáva kompletne lokalizovaná do češtiny a tak v nej zaznejú hlasy známych českých hercov ako Tomáša Hanáka, či Antonína Molčíka. V dôsledku použitia 2D enginu odpadá strach z vysokých hardwarových nárokov a tak si na pohodové hranie vystačíte aj s Pentiom 1000 a 256 Mb pamäťou.
Každopádne, ale ide o vysoko nadpriemerný titul, ktorý nebyť krátkosti hracej doby, slabšej AI a nedoladenosti ovládania, mohol útočiť na méty najvyššie. Aj tak sa však jedná o výborný počin, ktorý zábavnosťou bezpochyby prekonáva doterajšie mafiánsko-strategické pokusy a mne neostáva nič iné len vám ho všetkým odporučiť.
RECENZIE HRÁČOV |
Vývoj: Wanadoo / Spellbound Štýl: stratégia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|