ENTENTE: WW1 BATTLEFIELDS |
ENTENTE: WW1 BATTLEFIELDS |
Prvá svetová vojna bola dôkazom ľudskej hlúposti a chamtivosti, a aj keď neskôr došlo k jej zatieneniu druhou svetovou, dodnes predstavuje (a bude predstavovať) jeden obrovský šrám na kolektívnej duši ľudstva. V poslednom čase bol však svet zaplavený hrami prevažne s tématikou WW2 a na toto temné obdobie civilizácie sa akosi pozabudlo. To sa rozhodli napraviť Ruskí vývojári z Buky a na naše obrazovky monitorov nám prinášajú Entente, real-timeovku, ktorá sa pokúša znovu oživiť masívnosť, surovosť a epickosť prvej svetovej vojny.
Ako sa patrí na hru z prvej svetovej vojny, v základe sa jedná o gamesu zameranú na vyhladzovací štýl boja v tom najväčšom meradle. Na pokorenie vás čaká viac než 60 scenárov, v ktorých sa zhostíte role jednej z piatich Európskych mocností (Amerika, ktorá do vojny vstúpila neskôr, nie je prítomná). Porcia real-time stratégie je teda vskutku obrovská, pričom to isté platí aj pre všetky mapy, kde nie je problém manévrovať s viac než desaťtísickami jednotiek a následne sa s nimi vrhnúť do boja. Každý zo scenárov čerpá z reálií skutočných bitiek resp. kampaní z vojny, no aj keď ste často informovaní o možných riskantných manévroch a chytrých fínt, väčšina misií sa odohráva v duchu ťaženia a kumulovania zdrojov, výstavby budov, trénovania nových jednotiek, a rýchlych tankových prepadov v enormnom meradle. Hra tým brutálne trpí a tak jediná možnosť, ako poraziť súpera, je do bojov vysielať väčšie množstvo jednotiek ako nepriateľ. Každý pokus hrať Entente ako akúkoľvek konvenčnú RTS hru, skončí pravdepodobne vašou hladkou porážkou, ani sa nestihnete diviť, ako rýchlo dokázal oponent vybudovať tak OBROVSKÚ armádu, keď vám práve z kasárne vybieha jubilejný 10 vojačik. Toto nie je normálna realtimovka, pretože všetko sa tu deje v obrovskom meradle. Nestačí vám vybudovať jedny alebo dve kasárne; potrebujete ich postaviť aspoň šesť alebo sedem, aby ste mohli vôbec ustáť útoky zo strany nepriateľa, a ako tak sa postaviť na vlastné nohy. To isté platí aj pre ostatné budovy, ktoré je taktiež nutné pre istotu postaviť viackrát. Kasárne produkujú panákov extrémne rýchlo a preto musíte neustále obnovovať ich produkciu. Potom je tu množstvo rôznych upgradov, ktoré sú prítomné pri každej budove a ich nákup je priam nevyhnutnosťou. Je teda naozaj zadosťučiňujúce, že autori pridali možnosť zapnúť ekonomického poradcu, ktorý jednoducho nechá počítač, aby sa postaral o všetko to budovanie, ťaženie a produkciu jednotiek a nechá vás koncentrovať sa len na boj.
|
|
|
Nanešťastie, bojová časť nie je taktiež jednou z najľahších, aj keď sa nemusíte starať o produkciu. Najväčším problémom je fakt, že nemôžete kombinovať jednotky do skupín, väčších ako 126 členov. Teda, keď máte pod svojim velením tisícky jednotiek, musíte túto grupu rozdeliť na množstvo 126 členných skupín a uznajte, narábanie s nimi je obzvlášť obtiažne. V hre, kde stovky pešiakov sa dokážu presúvať z jedného miesta na druhé behom niekoľkých sekúnd, je to naozaj nevďačná a patová situácia. Boj dokáže taktiež zvýšiť hladinu adrenalínu v krvi; pechota sa vrhne na nepriateľa za použitia zbraní na blízko a pritom vyslovene chcete, aby zostali na mieste a použili svoje pušky. Všetky jednotky na obrazovke potom vytvoria jednu obrovskú masu, kde je absolútne nemožné povedať, čo sa v nej deje. V hre nie sú prítomné žiadne formácie, žiadna kontrola agresivity (za akých podmienok má, tá ktorá jednotka zaútočiť), alebo niečo, čím by ste mohli ovplyvniť správanie jednotiek. Ale nebojte sa, je tu možnosť si zapnúť aj vojenského pomocníka, ktorý prakticky nechá comp bojovať za vás, a to omnoho efektívnejšie, ako by ste to urobili vy.
Áno, je to pravda. So zapnutým ekonomickým a vojenským pomocníkom, Entente je hra, ktorá sa hrá sama. Môžete si dať dlhú prestávku spojenú s popíjaním kávičky a sledovaním nejakého DVD a keď sa vrátite späť, počítač už bude mať viacero bitiek za sebou a vaša základňa bude prežívať svoj zlatý vek. Obaja pomocníci sú chytrí tak akurát, robiť základnú prácu, ale nerobí im problém neustále posielať konvoj vojakov proti guľometnému hniezdu, ktoré ich už po x-tý krát rozpráši na mraky. Práve toto je charakteristickou črtou Entente, ktorá vás stavia do role bezmocného pozorovateľa, ktorý sám proti počítačovému oponentovi nemá šancu, ale na druhú stranu so zapnutými pomocníkmi sa môže na tie prehmaty len bezmocne prizerať.
|
|
|
Vlastne, nie je to až tak pravda. Vašou hlavnou úlohou je klikať na upgradovacie tlačítka, pretože ekonomický pomocník nevie, ako skúmať a vynachádzať nové technológie. Toto môže trvať aj dosť dlho, pretože väčšina technológii vyžaduje množstvo surovín, ako napríklad 100 000 jedla, 25 000 zlata, 10 000 ropy a tak ďalej. A keďže ekonomický manager je zaneprázdnený produkciou jednotiek, ktoré sú následné hodené do frontovej línie, v dôsledku toho konzumuje všetky možné vyťažené suroviny. Teda jedna bitka sa môže v pohode natiahnuť až na tri hodiny. V hre sa nachádza šesť surovín, ktoré musia byť vyťažené: zlato, jedlo, drevo, železo, ropa a elektrina. Všetky suroviny okrem elektriny, sú zobrazené v úzkej lište v hornej časti obrazovky, množstvo elektrickej energie sa naopak zobrazuje v lište v pravom dolnom rohu. Práve elektrina je najdôležitejšia surovina, pretože jej množstvo udáva rýchlosť ťaženia ostatných surovín a produkcie jednotiek. Táto dôležitá informácia je len okrajovo spomenutá v tutoriále a aj to si ju musí človek nájsť medzi zobrazovanými hintami.
V hre je taktiež viacero otáznych designerských riešení, pričom najviditeľnejším z nich je: zaradenie fog of war, ktorá pokryje temnotou všetky oblasti, v ktorých nemáte aktívne jednotky, čo je totálna magorina. Toto je predsa Európa v 20tom storočí a teda kontinent, ktorý je obývaný už niekoľko tisíc rokov. Z toho vyplýva, že Frantíci by už predsa mali mať mapu svojej krajiny, nie? Fog of war by mal predsa zakrývať len jednotky nepriateľa, ktoré nevidíte a nie celú mapu! Niektoré objekty hry vyzerajú veľmi pekne, napríklad lode a lietadlá, ale pechota a terén vyzerajú graficky veľmi chudobne, pravdepodobne z toho dôvodu, aby engine umožňoval renderovať toľké množstvo jednotiek v boji. Dokonca aj interface s panelmi pre výrobu jednotiek a stavieb je jednoduchý a na 100% človeka odradí od hrania. V hre je taktiež prítomná aj hudba, ktorá predstavuje zaujímavý mix dobovej muziky s klasickými piesňami ako napríklad Bolero od Ravela.
|
|
|
Je to veľká škoda, že sa autorom nepodarilo vyťažiť viac potenciálu z tejto hry a tak sa Entente stáva len ďalším projektom, ktorý sa ocitá na smetisku dejín. Hra predovšetkým padá na stranách spektra strategickej komplexnosti: buď je kompletne nezvládnuteľná alebo je naopak automatická a hrá sa sama. Tak či onak, ako prvá svetová vojna, tak aj táto gamesa nepredstavuje žiaden príjemný zážitok.