LORDS OF THE REALM III |
LORDS OF THE REALM III |
Tak na túto stratégiu som netrpezlivo čakal niekoľko rokov. Tuším sa mi triasla ruka, keď som po nenáročnej inštalácii klikol na spúšťaciu ikonu. Privítalo ma sympatické intro. Nebolo síce zvlášť originálne, ale v pohode. Upravil som si herné nastavenia a hurá na singleplayer. Aký bol môj dojem z dlho očakávaného titulu, vám teraz rozpoviem na nasledujúcich riadkoch.
LORDS OF THE REALM III je pokračovaním vynikajúcej hry. Je to už dlhá doba, odkedy sa objavila nevšedná dvojka. Keďže nové pokračovanie Lordov sú už o niečom inom, rozhodol som sa, že porovnám oba tituly. Tak možno najlepšie posúdiť, čo sa zmenilo k lepšiemu a čo k horšiemu. Celá hra je v podstate rozdelená na dve zložky. Strategickú a bojovú.
STRATEGICKÁ ČASŤ HRY
AKO TO BOLO: Krajina sa delila na mnoho menších území. Vybrané lokality patrili šľachticom, ostatné boli neutrálne. Pre dobytie neutrálnych provincií stačilo naverbovať skromnú armádu. Na nových územiach sa dali postaviť drevené alebo kamenné opevnenia. Dobytie územia iného šľachtica prebiehalo zložitejšie. Takéto rozhodnutie vyžadovalo lepšie vyzbrojenú armádu a obliehacie stroje na dobýjanie pevností. Na jednotlivých územiach sa pestovalo obilie, choval dobytok, ťažilo drevo alebo kovy, jedlo bolo potrebné pre rast populácie a stabilitu krajiny. Najedení sedliaci sa rýchlejšie množili a ochotnejšie platili dane. Z dreva a kovu sa vyrábali zbrane. Pri dostatočnej populácii a zásobe vojenskej výbavy ste mohli verbovať armádu. Zloženie vojska záviselo od dostupných zbraní. Ak ste vyrobili 50 mečov a brnení, mohli ste najať 50 rytierov, 12 lukov znamenalo tucet lukostrelcov atď. V prípade potreby sa suroviny a predmety nakupovali u obchodníkov. S ostatnými šľachticmi sa udržiavali diplomatické styky. Mohli ste uzatvárať pakty a aliancie, žiadať podporu, prípadne im diplomaticky "vynadať". Celý proces bol rozdelený na kolá a prebiehal na ťahy.
|
|
|
ČO ZOSTALO: Krajina je naďalej rozdelená na niekoľko území, parcely. Dobýjanie sa uskutočňuje presunom armád z jednej lokácie na druhú.
ČO SA ZMENILO: Celý hospodársky systém je od základu nový. Čerstvo získané územia sú neproduktívne, kým tam neumiestnite správcu - VAZALA. Ak je vybraným vazalom RYTIER (KNIGHT), na parcele sa automaticky vybuduje opevnenie a súčasne získate armádu. Môžete ju použiť na útok aj obranu. Okrem najímania žoldnierov je to jediný spôsob, ako zvýšite stav vojska! Keď zvolíte MEŠŤANA (BURGHER), na mape sa zobrazí mesto, táto parcela produkuje peniaze. V prípade, že je vazalom NEVOĽNÍK (doslovný preklad slova SERF, nie je čudné, že nevoľníka volíme do funkcie?), zobrazí sa farma. Územie produkuje jedlo. Napokon je tu KŇAZ (CLERGYMAN). Prítomnosť duchovného zvyšuje popularitu kresťanstva u obyvateľov a zároveň má pozitívny vplyv na produkciu v okolitých parcelách. Niektorí vazali majú navyše špeciálne schopnosti. Takýto správcovia majú samozrejme vyššiu hodnotu, pretože územie pod ich vplyvom viac prosperuje.
Zásadnou zmenou je zrušenie ťahového systému. Všetko sa teraz odohráva v realtime móde. A treba povedať, že je to nešťastný nápad. Predtým ste priebeh obliehania a počítačom generované bitky mohli urýchliť niekoľkonásobným kliknutím na presýpacie hodiny. V novom systéme musíte čakať nekonečné minúty, kým sa rozhodne o výsledku. Keďže hospodárska časť stratégie spočíva len v určovaní typu vazalov, vlastne nemáte čo robiť. Buď prevezmete velenie v boji, alebo zostáva nekonečné vyčkávanie a nuda. Tu sa natíska otázka: Ako sa mohli autori hry dopustiť takejto strašnej chyby???
BOJOVÁ ČASŤ HRY
Ak ste sa rozhodli osobne viesť boj, čaká vás vedenie vojenskej výpravy.
AKO TO BOLO: Bitky a vojsko ste sledovali na 2D mape, pohľadom zhora. Jednoduchým označením pomocou myši ste presunuli časť armády a poslali ju do útoku. Pri tom ste využívali výhody a nevýhody terénu: mosty, stromy, kamenné úžiny. Fantastické bolo dobýjanie hradov, cieľom bolo eliminovať súperove jednotky, alebo získať bojovú zástavu. Tá bola samozrejme ukrytá za hradbami. Pri útoku na opevnenie ste používali posuvné obliehacie veže, baranidlá a katapulty. Obrancovia na hradbách ostreľovali útočníkov šípmi z lukov a kuší. Výdatne im pomáhali kotle so smolou. Boje prebiehali v real time-móde.
|
|
|
ČO ZOSTALO: Základný princíp sa v podstate nezmenil. Naďalej používate početné vojsko, katapulty a obliehacie veže. Útočník sa musí zmocniť pevnosti. Bitky prebiehajú v reálnom čase.
ČO SA ZMENILO: Predovšetkým grafika. Povrch a armády sú zobrazené v peknej 3D grafike. Vojsko je delené na menšie celky, na ich čele stoja rytieri. Mužstvo sa dá zoradiť do niekoľkých formácií, niektoré jednotky majú špeciálne útoky, napr. jazda využíva rýchly ničivý výpad. Z malebného hradu zostala len skromná silueta. Dobýjanie opevnení už nie je také zábavné, skôr symbolické. Celkovo vzaté súboje nedopadli až tak zle. No ak ste zažili predošlých Lordov, nostalgicky budete spomínať na bitky vo veľkom štýle.
V hre toho príliš veľa neuvidíte. Tomu zodpovedajú aj hardwarové nároky. Taký 800Mhz procesor,128MB RAM a 3D karta nie sú v súčasnosti náročnou požiadavkou.
Ak som priveľa písal o LORDS II a menej o LORDS III, malo to svoj účel. Chcel som vám ukázať, o čo ste prišli v novej hre. Vďaka snahe autorov o zjednodušenie, sa z LORDS OF THE REALMS III stalo úbohé pokračovanie. Vlastne ani niet o čom hovoriť. SIERRA by sa mala hanbiť za to, že sa podpísala pod tento amatérsky a trápny pokus. Najmä keď zvážime, že vývoj trval niekoľko rokov. Hra ma strašne sklamala a znechutila. Autori projektu urobili z vynikajúcej hry brak. Kúpa LORDS OF THE REALMS III sú zbytočne vyhodené peniaze.
|
|
|