CASTLE STRIKE |
CASTLE STRIKE |
Počas historického obdobia za dávnych čias stredovekej Európy, v časoch storočnej vojny, sa zrodil chrabrý hrdina. Vlastne sa hrdinom zatiaľ len mal stať. Volal sa Thorwald Rabenhorst. Z chlapca vyrástol mocný muž a jeho otec si želal, aby z neho vyrástol ešte väčší kráľ, ako je on sám. Preto sa rozhodol, že ho pošle študovať taktiku a umenie boja. Tu začína jeho príbeh:
Je krásny slnečný deň, ale tu v tábore mi to začína liezť na nervy. Vtáci škriekajú a kvetiny smrdia všade naokolo. Dnes mám ale veľký deň. Čakajú ma záverečné skúšky, po ktorých sa môžem vrátiť späť domov do Rabenhorstu. Pod svoje velenie som dostal bandu nováčikov s oštepmi a mečmi. Môj učiteľ mi práve ukazuje základné taktiky dobývania hradu. Ale kto by ho počúval. Hovorí niečo o tom, aké sú rebríky dobré, aby sa vojaci mohli dostať na cimburie a o tom, že dobrá veža na kolesách s lukostrelcami je pri dobývaní k nezaplateniu. Aha. Prečo som ho nepočúval lepšie? Teraz mám za úlohu dostať sa do akože nepriateľského hradu. Beriem so sebou tú bandu nováčikov a hovorím im, že sú skupina jedna. Zdá sa, že všetkému rozumejú. Vyrazili sme k hradu. Po ceste stretávam skupinu lukostrelcov, ktorí sa v krčme s pohostinským stavili, že sa ku mne pridajú. Nič nenamietam a hovorím im, že budú skupina dva. Rozumejú mi. Mám trocha problém s ich jazykom, pretože ja hovorím anglicky a oni nemecky. Vystúpili sme na kopec a vidím, ako sa už z diaľky blížia cudzí vojaci. Všetci sa ozlomkrky rozbehli na nich, len ja som zostal stáť a nevedel som sa vymotať z mapy, ktorú som dostal. Otáčal som ju v rukách, ako sa dalo, približoval, vzďaľoval, no stále som nevedel nájsť prijateľný pohľad na vec. Podarilo sa. Bežím na pomoc vojakom. Polovica lukostrelcov je už mŕtva. Kričia niečo o tom, prečo som im nedal príkaz na bránenie. Vyhováram sa, že učiteľ nič také nespomínal. Po šarvátke na bojisku zostala útočná veža na hradby. Zabavujem ju a používam na prekonanie prvých hradieb. Priestory v nej sú stiesnené a dá sa do nej napchať iba osem ľudí. 4 obranci úplne hore a 4 do priestorov veže. Darmo im hovorím, aby išli úplne hore lukostrelci, že to bude lepšie. Nie, hore išli chlapi s mečmi a do veže naskákali lukostrelci pripravení na útok z blízka. Sú to vaše životy, mne je jedno, povedal som. Vež sa pomaly blížila k hradbám. Nepriateľ spustil paľbu. Chlapi na streche sa sťažujú, že šípy im zakrývajú výhľad a po jednom zomierajú. Lukostrelci sa im vo vnútri veže smejú. Veža prirazila k múru a spustili sa padacie dvere. Lukostrelci rezko vyskákali na hradby. Oproti nim sa postavili šermiari. Lukostrelci sa už nesmejú. Ležia v kaluži krvi. Hovoril som im, že to nie je dobrý nápad. Zbytok posielam cez vežu na hradby. Kopijník Haláslé hlási, že prví štyria zostali vo veži, hrajú oko a odmietajú ostatných pustiť hore. Na piaty pokus vežu opustili a aj ostatní sa pomocou rebríkov a veže dostali hore. ....
|
|
|
... Prvé hradby sú dobyté a straty sú v norme. Nachádzam opustený vojenský arzenál, ktorý sa mi bude určite hodiť. Kopijník Haláslé tvrdí, že tento Hollow Hannah je najlepší na otváranie brány. A že multi barell guns sú dobré na pechotu. Povyšujem ho za kapitána Hollow Hannah a prideľujem mu ľudí aj k baliste a multi barell gunu. Približujeme sa k bráne a chlapi pri multi barell gune sa rozhodli, že si to pôjdu omrknúť bližšie. To nemali robiť. Kričím, aby sa vrátili, ale točia sa dokolečka ako dementi. Zachránil sa jeden. Haláslé spustil paľbu na bránu. Mal pravdu v tom, že je to dobrá zbraň, ale s kratším dostrelom, ako lukostrelci na múroch. O tých sa mala postarať balista. Kde je balista?, kričím na Haláslého. Chlapi včera popili trocha viac omšového vína a rozkaz o útoku si vysvetlili po svojom. Našiel som ich na druhej strane mapy, ako sa snažia dostať cez potok. Odvolávam ich z balisty a prikazujem, aby sa okamžite vrátili. Samozrejme si zvolili tú najkratšiu cestu ku mne rovno cez nepriateľské územie. Straty sú však stále v norme. S posledným výstrelom Hollow Hannah sa brána rozsypala. Lenže ani lukostrelci na hradbách nelenili a tak padla aj Hollow Hannah. Vbieham dnu a kričím: skupina jedna na hradby a skupina dve podporná paľba. Nič sa nedeje. Pribieha jeden lukostrelec a snaží sa vytiahnuť šíp. Padá mŕtvy na zem. Haláslé sa s úsmevom na perách obhajuje tým, že boli pridelení ku kanónom a nemôže si predsa pamätať, v akej bol skupine. A kde je skupina dva? Mali sme málo ľudí a aj lukostrelci boli pridelení na nabíjanie kanónov, takže ani oni si nemôžu pamätať, v akej boli skupine. Hromžím a beriem zostatky armády manuálne a posielam ich na hradby. Mám veľké straty a už sa skôr podobáme na bandu vyvrheľov. Nikto si už nepamätá formácie a ani skupiny, ku ktorým bol pridelený. Hradby padli. Zostávajú posledné. Cestou k nim som stretol chlapíka, ktorý si hovoril Sapper. A že ho mám zobrať so sebou, že sa vie podhrabať pod hradby a otvorí nám bránu. Beriem ho teda so sebou. Trvalo mu celú večnosť, než si spomenul, ako sa to vlastne robí, že sa dá podhrabať len v určitej vzdialenosti od hradieb, nie však až moc ďaleko, aby sa nepretrhol od roboty. Ako povedal, tak nakoniec aj urobil a brána sa otvorila. Ako stádo som vbehol dovnútra so zvyškom vojakov, kde ma privítal môj učiteľ a sucho mi oznámil, že záverečnú skúšku som vyriešil na jednotku. Zajtra sa vraciam späť do Rabenhorstu. Haláslého som preložil na ťaženie dreva a rudy. Tam ho tie srandičky prejdú....
|
|
|
Hra Castle Strike je dobrá a inovatívna. Lenže bohužiaľ, čo je dobré, nie je inovatívne a čo je inovatívne, nie je dobré. Hra je rozdelená na dve časti, kde v jednej staviate vlastné mesto, hradby a hrady a v druhej dobývate pomocou rôznych vehiklov, samostrelov a diel samotné hrady protivníka. Prvá časť sa podobá na Age of Empires alebo aj Settlers. Musíte postaviť kamenára na zber kameňa, lesníka na sadenie stromov, ktoré potom plebs seká. Stajne pre jazdu, workshop pre delá, kasárne pre pechotu, obytné chatky alebo domy na dosiahnutie vyššieho počtu postavených jednotiek. Takmer v každom domčeku môžete robiť ďalšie upgrady pre vojakov. Napr. zvýšenie dostrelu pre lukostrelcov, lepšie meče pre pechotu atď. Z inovatívnejších by som spomenul potrebu studne, pretože nepriatelia môžu katapultami domy zapáliť a poddaní potom rýchlo nosia vodu z najbližšej studne a hasia. Veľmi pekne je vyriešená stavba hradov a opevnenia, kedy postavíte múr a potom naň nasadzujete vežičky. Aké chcete. Na stavbu opevnenia však nepotrebujete žiadnych ľudí. Stačí, že máte dosť zásob a postaví sa to samo. Zásoby treba samozrejme niekde získať. Ťaží sa kameň, drevo, ruda (alebo čo sú to za guličky) a zlato (získava sa u vymáhača daní). No pri dobýjaní hradov si užijete kopec srandy. Jednotky nedržia formácie, ak ich pridelíte napr. ku katapultu a odvoláte, nepamätajú si už skupinu, kam boli pridelení. Taktiež im treba nastaviť agresívne alebo defenzívne správanie, čo je problém, ak máte skupín viac a zabudnú, kde boli, ale správanie im zostáva nastavené. Takže nastávajú situácie, keď sa polovica z novovytvorenej skupiny rozbehne za nepriateľom a druhá si okusuje nechty. K dispozícii je aj samotný hrdina, ktorý však sám veľa nezmôže. Niekedy nezostáva nič iné, ako vrhnúť sa s ním proti presile na nepriateľov, lebo vojaci odmietajú resp. im dlho trvá než pochopia a správne si vyložia vaše príkazy.
Ku grafike len toľko, že je to priemer. Engine bol už predtým použitý v hre No Mans Land. Kto to hral alebo videl, si vie zhruba predstaviť, ako Castle Strike vyzerá. Postavičky majú málo polygónov a ich animácie nie sú tiež bohviečo. Na druhej strane sa aspoň nekonajú krvavé HW nároky a hra zvláda vykresľovať veľa jednotiek pri slušnom FPS. Jedna vec, čo ma dosť zarazila, ale aj potešila, je približovanie mapy. Priblížiť sa môžete až do takej miery, že ak by mal vojak chlp v nose, tak ho uvidíte. Pre stratégiu je to síce nepodstatné, ale poteší to. Okolité prostredie je dosť členité a je vidieť veľa priepastí a vysokých hôr, čo niekedy pomáha a inokedy zmätie v orientácii. Hudba a rinčanie zbraní ku hre veľmi sadnú. Bojové motívy počas boja sa striedajú s pokojnejšou muzičkou pri budovaní mesta a opevnenia. Na ovládanie si treba trocha zvyknúť, pretože aj keď sa snaží prebrať z každej realtimovky to najlepšie a najjednoduchšie, niekedy to proste nezvládnete a namiesto toho, aby sa vojaci posunuli na určité miesto, skupinu odselektujete. Ale nehovorím, že sa na to nedá zvyknúť. Nie je to štandard ako v C&C alebo Warcraft.
|
|
|
Ak ste omdlievali z toho, aký je Stronghold dokonalý a koľko rôznych taktík zdolania hradu sa dá vymyslieť, ak sa vám páčil štýl Settlerov, kde bol resource mamagement premakane zvládnutý, kde jedna budova závisela od druhej a ak ste milovali vylepšovanie panáčikov a budov v Age of Empires alebo Warcraft, tak to všetko nájdete aj tu. Samozrejme nie až v takej rozľahlej podobe, ako v uvedených hrách, ale z každej sa snažili autori vypichnúť to najlepšie a zakomponovať do hry ako celku. To sa im nakoniec aj podarilo, no trocha to pripomína rozprávku. Tam tiež psíček a mačička piekli tortu podobným spôsobom. Výsledkom bol nechutný guláš. Občas sa stáva, že takýto herný guláš zažívate aj na vlastnej koži. Castle Strike je vcelku zábavná, nijak výnimočne originálna hra, ktorú tiahne hore stavanie hradov a hradieb a dole staršia grafika, nie najlepšie ovládanie a biedna umelá inteligencia.
RECENZIE HRÁČOV |
Vývoj: Databecker / Related Design | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|