CRYSTAL KEY II: THE FAR REALM |
CRYSTAL KEY II: THE FAR REALM |
Spoločnosť The Adventure Company, sesterská firma DreamCatcheru, zaoberajúca sa distribúciou a vydávaním výhradne adventúr, nás už neraz zaskočila s nízkou kvalitou ich ponúkaných titulov. V portfóliu tejto firmy narazíte prevažne na adventúry vytvárané s nízkym rozpočtom. Ich výsledná kvalita sa potom odráža na celkovej (ne) hrateľnosti a kritika ich nijako nešetrí.
Pamätám si doby prvých point-n-click adventúr, keď legendárneho Indyho prechádzalo niekoľko ľudí naraz a riešilo spoločne logické hádanky. S príchodom renderovaného Mystu nastala malá revolúcia a vývojári sa predbiehali v kvalite grafiky a logických hádanok. V čase svojho rozkvetu dokázal žáner adventúr zaujať širokú hráčsku základňu a prikovať ich k stoličkám na dlhé hodiny každým novým titulom. Žiaľ, zlaté časy tohto žánru sú už len krásnou spomienkou. Nebuďme však zbytočne sentimentálny a nostalgiu prenechajme dôchodcom. Predpovede o poprave, rýchlej smrti a sebavznietenia adventúr sa nakoniec nenaplnili a dokonca aj dnes vychádzajú hry, ktoré mali vyjsť pred niekoľkými rokmi.
|
|
|
Dnes vládne zhýčkaná doba. Hra, ktorá nemá dokonalú grafiku, špičkový soundtrack, scenár hodný oskara a vysoký rozpočet, za ktorý by ste natočili tri trilógie LOTRa, nemá šancu na úspech. Dobre, trocha som to prehnal. Pri predaji sa najprv predáva obal a až potom jeho prehnité vnútro. Náramne chutne vyzerajúcim jabĺčkom, ktoré je vo vnútri riadne prehnité, je napríklad Crystal Key II (CK2). V pokračovaniach (ne)úspešného diela by sa mali autori vyvarovať vlastným chybám a všetky mechanizmy, ktoré fungovali perfektne, by mali zdokonaliť. Či je CK2 trúfalosťou alebo nedostatočne financovaným produktom necháme na marketingové oddelenie a odvahu tímu Earthlight vydať tento titul.
Prirovnať Crystal Key II k už existujúcemu titulu nie je vôbec žiaden problém. Na krabici mohlo byť kľudne napísane tučnými písmenami: „Inšpirované hrou MYST“. A prečo som nenapísal celou sériou Myst? Tam, kde sa momentálne nachádza posledný titul z tejto série URU: Ages Beyond Myst tj. na špičke medzi puzzle adventúrami, tam sa nikdy CK2 nedostane.
Planéta Evany je okupovaná čudesnou silou. Vysáva život z každého jej obyvateľa a necháva ich na pospas osudu. Medzi bábkami bez duše sa nachádza aj hlavný hrdina Call Lifeson, ktorého čírou náhodou vymieľanie mozgov obišlo. Pri usporiadavaní myšlienok sa pred ním zjaví záhadný portál a z neho vybehne žena kričiaca jej meno. Jej krik je v zápätí stlmení strážami a tie ju odvedú nevedno kam. Jediná cesta za záchranou zomierajúcej planéty Evanny vedie cez záhadný portál.
|
|
|
Tím Earthlight zaspal dobu, na technickej úrovni CK2 vychádzali hry pred 4-5 rokmi. Dokonca aj trojročný Myst III vyzerá lepšie ako mazanice, produkované týmto titulom. Skúste si pozrieť okolité obrázky a posúďte sami. Po dôkladnom prieskume prídete k záveru, že niektoré scény alebo dokonca celé lokácie boli vytvorené už pred nejakým rokom. Po celú hru vás bude sprevádzať divný pocit, či náhodou nehráte dva kvalitatívne rozdielne tituly naraz. Medzi najkrajšie lokácie možno zaradiť starý prístav, kde grafika doslova exceluje, na toto miesto som sa veľmi rád vracal. Autori si pri veľkej dávke kompresie mohli dovoliť zabudnúť na detailnosť a bohatosť prostredí. Panoramatické obrazovky sú značne rozmazané a textúry sú značne fľakaté. Pri takej veľkej kompresii však nechápem, prečo je hra na dvoch cdčkách. Adventúram, kde je použitý pohľad z prvej osoby a hráč má možnosť rozhliadať sa okolo seba o 360°, už dávno odzvonilo. Táto technológia bola brzdená hlavne rozsahom a výslednou vizuálnou kvalitou. Spomeňme na Schizm, kde cdčková verzia stroskotala iba kvôli použitej vysokej kompresii. Posledný Myst a druhý diel Mysterious Journey jasne ukázal smer, kadiaľ sa majú puzzle adventúry uberať. Výkon dnešných počítačov je na vysokej úrovni a rendering v reálnom čase už nie je problém. Stačí sa pozrieť po grafických skvostoch Painkiller alebo Far Cry. Zvuková stránka hry ma absolútne ničím neoslovila a počas hrania som mal permanentne vypnutý zvuk. Výhoda tejto hry je, že sa dá hrať aj bez pustených reproduktorov, teda až na zvukové puzzle, tam rozhoduje váš hudobný sluch.
Medzi svetlé momenty CK2 patrí rozmanitosť lokácii, medzi ktorými budete veľmi frekventovane cestovať. Po príchode na planétu Meribah sa môžete ihneď vybrať na niekoľko otvorených lokácií. Po krátkom oťukaní, sa dostanete k jetpacku a otvoria sa vám ďalšie lokácie až začnete strácať prehľad, kde ste čo videli. Hlavým nedostatkom CS II je jeho neprehľadnosť. Na jednu stranu je to rozmazanou grafikou a na druhú je to množstvom zbytočných prázdnych obrazoviek a veľkým počtom otvorených lokácii od samého začiatku. Zatiaľ čo pri Syberii prázdne obrazovky fungovali ako odmena za postup, v CS II to má opačný efekt, zdanlivo prázdnu lokáciu prebehnete a môžete ľahko minúť dôležitý predmet. Áno, pixelhunting je v plnej zbroji a tak vám nezostáva nič iné, ako prehľadávať každú jednu obrazovku a dôkladne si všetko zapisovať. Každý jeden klikihák alebo séria znakov môže byť ku koncu dôležitá. Len pripomeniem, že hneď na začiatku natrafíte, ak poriadne preskúmate pristávaciu plochu, na jeden z troch kódov, ktoré budete potrebovať na otvorenie dverí pri konci hry. Samotné hranie prebieha prieskumom každej lokácie a cestovaním medzi nimi. Frekventované pendlovanie z jednej strany planéty na druhý je značne frustrujúce a ak sa nedajbože zaseknete a nie ste padavky (nepoužijete návod), budete musieť prehľadať všetky obrazovky odznovu! Väčšinou nájdený predmet použijete na opačnom konci sveta. Cestovanie medzi lokáciami umelo naťahuje veľmi krátku hrateľnosť. Tu by možno pomohol okamžitý presun na dané miesto pomocou mapy, v CS II sa však musíte na požadovanú obrazovku pracne preklikať. Môžeme ďakovať autorom, že sa držali logickosti všetkých hádanok. Tie môžem ohodnotiť ako priemerné a medzi najlepšie patrí bezosporu legenda o bojovníkovi Merikovi.
|
|
|
Crystal Key II možno zaradiť do skupiny hier, ktoré počas hrania ničím nezaujmú a po dohraní na ne veľmi rýchlo zabudnete. Takouto priesvitnosťou trpí celá hra. Je to možno škoda, pretože z kultúr jednotlivých svetov by sa dalo vyťažiť viacej. Ponoriť sa do príbehu vám hra nedovolí. Neustále sa budete stretať s podivnými tvormi, ktorých by som skôr strieľal, ako ich prosil o radu alebo pomoc. Veľmi plytko pôsobia rozhovory a ani koncept o záchrane sveta pred skazou nikoho nezaujme. Odporučiť CK2 možno iba absolútnym fanúšikom, ktorí musia mať každú jednu adventúru vo svojej zbierke. Ostatní ruky preč!