POWERDROME |
POWERDROME |
Pamätníci si isto zaspomínajú na rok 1989, na zaplnené ulice demonštrantov s transparentmi a na neznámych ľudí, z ktorých sa stali polici. Nežná revolúcia bola v plnom prúde, keď sa na platforme Atari ST objavil futuristický racing Powerdrome od EA. Neskôr sa tento titul naportoval aj na legendárnu Amigu a PC. Po pätnástich rokoch prichádza jeho reinkarnácia podobe vynovenej, naleštenej PS2 a Xbox verzii. V budúcnosti to majú prevádzkovatelia smrteľných súťaží jednoduché. Zoberú zopár vyhnancov, zopár mutantov, posadia ich do ultrarýchlych špeciálne upravených vozidiel a nech sa na trati trebárs pozabíjajú, hlavne nech sú kredity! Argonaut Games sa riadili pri vytváraní Powerdrome pravdepodobne podobnými zákonmi.
V budúcnosti vytlačia vysokorýchlostné preteky na okruhoch akýkoľvek iný šport a v Powedrome to nie je inak. Na futuristických rýchlych tratiach súťaží o čas, prestíž a česť osem závodníkov. Súťaže sa môže zúčastniť každý samovrah so svojím upraveným monštrom. Autá sú nahradené vznášadlami kombinované s motorkou s vysokou manévrovateľnosťou a raketovým pohonom s diabolským zrýchlením (nazvime ich klzáky). Rýchlosť sa stáva jediným spojencom pri dosahovaní najvyšších mét.
|
|
|
Príbeh by sme v tomto titule hľadali márne, ako aj kopec iných herných prvkov. Powerdrome si môžete zahrať v štyroch herných módoch: Quick Race, Time Trial, Championship a Multiplayer. Jednoznačnou voľbou je šampionát, v ktorom si odomykáte všetky trate, bonusy, jazdcov a bonusový materiál v podobe obrázkov, konceptov, in-game videí, plagátov a prvotných nákresov. Tento herný mód sa však dá prirovnať ku Quick Race, kde prakticky iba jazdíte a snažíte sa skončiť v prvej trojke najlepších jazdcov. Ako je to možné? V Powerdrome sa zabudlo na tak podstatné veci, ako kredity (peniaze), vylepšovanie vznášadiel a kariéru. Šampionát pozostáva z 23 súťaží rozdelených do niekoľkých kategórií s odstupňovanou obtiažnosťou. V niektorých nájdete iba jednu, v iných trebárs štyri trate. Pred každým štartom si môžete vybrať jazdca aj so vznášadlom (ak ste si ich odomkli) a súťaž môže začať. To, že sa zabudlo na kariéru spôsobuje odosobnenie hráča od jazdca. Postupným vyhrávaním súťaží sa dostávate k čoraz silnejším protivníkom, ťažším tratiam a rýchlejším vznášadlám. Pritom, ak chcete vyhrávať, musíte chtiac nectiac vymeniť jazdca aj s klzákom. Za vyhrané preteky nezískavate nič, iba kopec bonusov a lepšie časy! Po pár súťažiach sa stáva Powerdrome nudným prechádzaním tých istých tratí.
Autori sa snažili šampionát oživiť niekoľkými kategóriami. Sú prakticky iba dve, duel a KO. Duely sa odohrávajú v industriálnom prostredí, kde sa jazdí nad splaškami z továrni. Trate sú navrhnuté pre obrovskú rýchlosť s čo najmenším počtom zákrut. Rovné trate vám občas skrížia stĺpy alebo tunely. O víťazovi rozhoduje radenie rýchlostí (automatika funguje spoľahlivo) a predovšetkým afterburner. Stačí maličká chybička a prehrali ste. Vyzývateľ je neustále na vás nalepený a nabíjanie afterburneru sa vám snaží prekaziť. Pretek formou KO sa jazdí na rovnaký počet kôl, ako je závodníkov na trati. Pri každom novom kole vypadáva posledný. Čiže, ak je na trati osem zavodníkov, jazdíte osem kôl.
|
|
|
Klzáky sú futuristickým hybridom motorky a stíhačky. Zrýchlenie z 0 na 700 pod 5 sekúnd! Aj keď by ste mohli z tej rýchlosti dostať závrat, frčať 700kou po trati je vyhliadková jazda. V Powerdrome sa pozabudlo na pocit z rýchlosti. Čísla, ktoré ukazuje ciferník tachometra sú predimenzované. Od uvedenej rýchlosti sa začína nabíjať afterburner alebo nitro. Nabíja sa väčšinou pár sekúnd, počas ktorých nesmiete naraziť do prekážky, zvodidiel alebo protivníka. V obrovskej rýchlosti (rozumej nad 1200) je naozaj ťažké udržať stroj na ceste bez toho, aby ste do niečoho narazili. Obvykle po náraze prudko klesá rýchlosť. Nabíjanie nitra znemožňujú aj protivníci, pretože nedržia stopu, lietajú po celej šírke trati a snažia sa vás blokovať pri predbiehaní. V duely je takýto bodíček častokrát fatálny a trať sa musí opakovať. Nitro má obmedzený počet nabíjacích slotov, avšak pri rýchlej jazde budete čakať na každé jedno nabitie, ako na spasenie. Na klzáky nie je aplikovaný deštrukčný model, ale kolízia s prekážkami sa podpisuje na ovládaní a technickom stave. Jeden slot nitra môžete použiť aj na okamžitú opravu počas jazdy.
Klzákov je v Powerdrome 12. Definuje ich maximálna rýchlosť, odolnosť, akcelerácia, váha, ovládanie a šmýkanie sa. Pre víťazstvo je dôležitá rýchlosť a váha. Čím väčšia je váha, tým rýchlejšie môžete vyberať zákruty aj šmykom. Avšak s príliš ťažkým klzákom sa pomalšie rozbehnete. Ľahký klzák ma precíznejšiu manévrovateľnosť, ale nesedí poriadne na trati a v 180° zákrutách vyletí mimo trať a poškodí sa. Výber správneho klzáku často rozhodne o víťazovi, ale pred závodom neviete na akej trati budete jazdiť. Chýba tu totižto mapa trate, ktorá je paradoxne počas závodu na HUDe. Výber tratí je široký, jazdíte pri pláži, v mestách, na okruhoch a v niekoľkých denných dobách. Dlhé rovinky striedajú smrteľné serpentíny, esíčka alebo obracačky o 180°. Aj keď je počet tratí vysoký (niektoré jazdíte aj zrkadlovo) sú značne stereotypné a nezáživné. Počas súťaže budete častokrát jazdiť na tej istej alebo kozmeticky upravenej trati s inými, silnejšími protivníkmi. Inteligencia jazdcov je veľká záhada. Podvádzajú a v niektorých momentoch si na vás počkajú. Je absolútne jedno, aký máte klzák, prvý traja vyštartujú oveľa rýchlejšie ako vy! Trate je možné prechádzať systémom na plný plyn, bez použitia brzdy. Jazda do zákruty spomaľuje a malý kontakt s krajnicou klzák nepoškodí tak, ako čelný náraz v plnej rýchlosti. Úplná deštrukcia klzáku končí výbuchom a respawnom na trati.
|
|
|
Grafika Powerdrome je veľmi rýchla, pestrá, farebná a miestami neprehľadná. Je to hlavne zásluhou množstva rušivých elementov v podobe zle postavených objektov popri trati a neónových nápisoch cez pol obrazovky, ktoré vás informujú o použití nitra, zajazdení najlepšieho času alebo, že niektorí zo súťažiacich skončil. Takýto nápis spôsobuje stratu koncentrácie, kolíziu a stratu drahocenných sekúnd. Otvorená stavba klzákov odhaľuje vodičov pri riadení, prejavujú radosť (zdvíhaním rúk) alebo hnev (búchanie do volantu) keď vás niekto predbehne. Na klzákoch je vidieť ako sa otvárajú a zatvárajú rôzne klapky pri vyberaní zákrut alebo brzdení. Pozitívom technického spracovania sú efekty pri použití nitra a pri kolíziách kedy dochádza k rozmazaniu a roztraseniu scény s odozvou na dualshocku. Zvuková stránka hry je priemerom. Nevýrazná hudba sa stráca v zvukoch motora a okolia, čo je obrovská škoda.
Popri klasických herných módoch Quick Race, Time Trial si môžete zahrať Powerdrome s kamarátom v splitscreene na odomknutých tratiach zo šampionátu. Je to však málo. Powerdrome je titulom, ktorý aj po dohraní nenasýti hlad po rýchlosti. Autori mohli na hre trochu viacej zapracovať a namiesto odomykateľných obrázkov, pridať možnosť upgradovať klzáky. Týmto prvkom by sa dostatočne oživil pretek a celok by nepôsobil tak stereotypne. Powerdrome je arkádový futuristický racing bez odpadávania súčiastok, bez nákupu upgradov, bez dobrej hudby so stereotypnými traťami a krátkou trvácnosťou. Chcete stráviť leto v budúcnosti alebo radšej pri vode a slnku?