NBA LIVE 2005 |
NBA LIVE 2005 |
Kobe Bryant, Kevin Garnett, Shaq O`Neal, Lebron James, Carmelo Anthony, Tim Duncan, Allen Iverson, Tracy McGrady, Vince Carter… Ak vám tieto mená niečo hovoria a ste zároveň fanúšikmi počítačových hier, iste nedočkavo očakávate tohotoročnú nádielku basketbalu v podaní EA Sports. Čakanie skončilo, NBA 2005 je tu.
Po prvom spustení hry ma v menu okrem klasických položiek, ku ktorým sa vrátim neskôr, čakalo „tajomné“ menu Freestyle Challenge. Po jeho otvorení som takmer neveril vlastným očiam. Súťaž v trojkových pokusoch už tu bola. Ale súťaž v smečovaní? Žeby páni z EA Sports konečne vypočuli hlasy fanúšikov a dovolili hráčom smečovať podľa vlastnej kreativity a nie podľa toho, ako sama hra určí? Fantázia sa tentokrát stala skutočnosťou. Ale pekne po poriadku, pozrime sa na to, čo NBA Live 2005 ponúka.
|
|
|
Základom je samozrejme exhibičný zápas s ľubovolne vybranými družstvami. Nechýba možnosť odohrania celej jednej sezóny s vybraným mužstvom. Akousi nadstavbou sezóny je voľba Dynasty, ktorá hráča usadí do kresla generálneho manažéra jedného z tímov NBA na dlhých 25 rokov (to je samozrejme maximálna doba). Aj táto funkcia bola prepracovaná. Dáva hráčovi väčšie možnosti pri riadení tímu a po vzore NHL pribudol aj osobný PDA s najdôležitejšími správami. Pre začiatočníkov je veľmi nápomocná možnosť individuálneho tréningu v telocvični, kde sa dajú naučiť základné pohyby, streľba a smeče. Po zvládnutí týchto herných činností príde vhod zápas 1on1 (teda jeden na jedného). Ďalšou novinkou oproti minuloročnej verzii je možnosť odohrať (takmer) celý ALL-Stars víkend. Skladá sa z Rookie Chalenge, kde nastúpia proti sebe najlepší nováčikovia a najlepší „druhoročiaci“, súťaže v trojkách, smečovaní a samotného zápasu hviezd. Chýba teda už len súťaž v zručnosti a zápas 3 na 3 (žeby pribudli vo verzii 2006?). Zápas hviezd sezóny 2004/05 sa mimochodom bude konať 17. až 21. februára 2005 v Denveri, a možno aj pre to je hráčom NBA 2005 hviezda Denver Nuggets - Carmelo Anthony. K dokonalému nacvičeniu trojkových hodov a smečov slúži už spomínaný herný mód - Freestyle Challenge. Obrazovka sa rozdelí vertikálne na dve polovice, pričom v jednej strieľa/smečuje hráč a v druhej jeho počítačový oponent.
Chýbať samozrejme nesmie multiplayer (hra po sieti alebo Internete), vytváranie si nových alebo editácia už existujúcich hráčov. Pri editácii hráča je k dispozícii toľko možností, že aj Sims 2 by sa mohli hanbiť :). Existujú tony čeleniek, okuliarov, potítok, tetovaní a podobne, za všetko snáď spomeniem len 50 rôznych typov obuvi značky Nike a Jordan.
Grafická stránka hry je oproti minulému roku (samozrejme) vylepšená - viac polygónov, lepší motioncapture, podrobnejšie tváre, kvalitnejšie textúry. Všetko je pravda, ale pomerne rušivo pôsobí akási biela aura, ktorá obkolesuje hráčov. Ak to majú byť odlesky, tak sa to veľmi nepodobá :). Bohužiaľ, nie veľmi šťastne je spracovaná animácia preletu lopty obručou. Niekedy to totiž vyzerá, ako by lopta obručou ani nepreletela, ale iba sa dotkla sieťky, pričom kôš platí. O hudobný doprovod sa opäť starajú rapperi zvučných i menej zvučných mien. Soundtrack tvorí 13 skladieb od autorov, ako Lloyd Banks alebo Mc Lyte.
|
|
|
A teraz prichádzame k tomu najdôležitejšiemu: „ako sa to celé hrá?“. Pre tých, čo majú skúsenosti s NBA 2004 je odpoveď jednoduchá - takmer rovnako, ako minuloročná verzia. Áno, nové en-bí-ejko síce prináša nové animácie, nové pohyby (napr. možnosť naznačiť pohyb do protismeru pri streľbe z odskoku), nové možnosti, ale na hrateľnosť ako takú, to nemá zásadný vplyv. Jediné, v čom som postrehol výraznejší rozdiel je upravenie funkcie Power dribble, ktorej takmer každé použite v 2004-ke viedlo k úspešnému preniknutiu do obrany (cez obranu) a následný ľahký kôš. Tento rok to už nie je také jednoduché, pričasté a hlavne nevhodné používanie tejto funkcie má za následok vypichnutie a stratu lopty.
Tým, čo sa s 2004kou nestretli, sa môže na začiatku ovládanie a hrateľnosť zdať trošku kostrbatá a kŕčovitá. Hra sa ovláda takmer desiatkou kláves, pričom existuje napríklad zvlášť klávesa na streľbu a zvlášť na donášku/smeč (v starých verziách sa hra sama „rozhodla“, či z danej pozície strieľať alebo smečovať). Ďalšie tlačidlá slúžia na prihrávku, crossover (existuje slovenský ekvivalent tohto slova? :)), pivotovanie, alleyup (prihrávka chytená vo vzduchu dokončená efektným zasmečovaním), turbo (zrýchlenie hráča), už rozoberaný power dribble, plus ďalšie tlačidlá slúžiace na vyvolanie nacvičených akcií. Samozrejme, každý z ovládacích prvkov má inú funkciu počas útoku a iný v obrane. Po určitom čase, sa ale tento systém ovládania dostane do krvi a nespôsobuje pri hraní žiadne problémy.
Čo sa týka freetyle air smečovania, odporúčam zaobstarať si gamepad s dvoma krížnymi ovládačmi. Samotný smeč totiž pozostáva zo správneho načasovania odrazu, voľby smeča (dve ruky, tomahawk, windmill, popod nohy...), modifikátoru smeča a prípadnej rotácie hráča vo vzduchu. V praxi to potom vyzerá asi tak, že sa treba rozbehnúť na kôš, v správnom čase stlačiť jedno tlačidlo, následne na to druhé pre voľbu smeča, a potom otáčať ovládačom pre rotáciu. Odmenou za tento (hlavne zo začiatku) neľahký postup sú, ale dokonalé smeče, ktoré sú ešte umocnené matrixovským spomalením a natočením kamery pri úspešnom zakončení. A to som ešte nespomenul, že hra si umožňuje na smeč aj nahodiť. Fantázii sa ozaj medze nekladú - videl som, ako sa počítačom riadený hráč postavil chrbtom ku košu, hodil si zadovkou loptu o časomieru nachádzajúcu sa nad konštrukciu koša, rozbehol sa, vo výskoku chytil loptu, prehodil si ju medzi nohy a so 180° rotáciou zavesil dvoma rukami.
|
|
|
Podčiarknuté, zrátané - NBA Live 2005 je ako každé nové pokračovanie športovej série od EA Sports. Prináša aktuálne zostavy (napríklad Shaq už samozrejme hrá za Miami), pár výrazných noviniek, niekoľko menších vylepšení, ale bohužiaľ aj niekoľko zbytočných chýb.