KDE STE NEXT-GEN KONZOLY? TU SME! |
KDE STE NEXT-GEN KONZOLY? TU SME! |
Nestáva sa často, aby si nový hardvér niekoľko mesiacov pred uvedením na trh našiel cestu k vám. Svoju premiéru si väčšinou odbije na masovej akcii (výstave) a od tohto momentu dávajú firmy zbohom špekuláciám a falošným správam o bombastických technických parametroch. V našom prípade sa stalo to, čo nik nečakal. K Mohamedovi prišla samotná hora a na chrbte priniesla čierneho koňa.
Vojna konzol je naplánovaná na tento máj, kedy sa v Los Angeles koná v poradí už 11. ročník herného festivalu E3. Nerozlučná trojica – Sony, Microsoft a Nintendo predstavia novú generáciu konzol a pripravia hráčov aj na novú generáciu hier a na novú generáciu cien. Či si budú môcť hráči odskúšať niektoré hry priamo na pľaci alebo budú tie drahé prístroje prezentované za sklom, nikto nevie. Takisto nik nevie s určitosťou povedať, či sa okrem spomínanej konzolovej trojice neobjaví nový konzolový hráč. My to však vieme, nazreli sme s čiernym koňom do budúcnosti next-gen konzol a zistili sme, že aj keď technológie smerujú míľovými krokmi vpred, hrateľnosť sa uberá opačným smerom ku koreňom tej pravej zábavy. Budúcnosť bude viac než lákavá.
Spoločnosť, ktorá nám zapožičala novú konzolu nechce byť menovaná z dôvodu silnej konkurencie medzi tuzemskými distribútormi. O tento kus hardvéru sa strhne ešte boj, preto ďakujeme nemenovanej spoločnosti, že sme mohli stráviť nezabudnuteľné chvíle s konzolou s kódovým označením PSK. Rozlúsknuť tajomnú skratku sa nám nepodarilo a nech sme pátrali na internete alebo sa vyhrážali našim donášačom, nedostalo sa nám uspokojivej odpovede. Niečo nám však hovorí, že písmeno K supluje slovo Killer (žeby PlayStation Killer?)! Rovnako sme nemohli použiť vlastné fotografie a nafotiť nový prístroj zo všetkých strán, ale v článku narazíte iba na dodaný obrazový materiál. Prejdime k samotnému PSK.
PSK dorazilo v jednoduchej kartónovej krabici vyplnenej polystyrénom, ktorý obopínal šedé telo konzoly a bohaté príslušenstvo, ktoré bude štandardne dodávané v niekoľkých verziách. Základ balenia tvorí samotné PSK dodané v rannom, strohom, ale účelovom dizajne. V krabici boli ďalej dva gamepady, light gun, potrebné káble na prepojenie a externý adaptér. Absenciou napájacej časti sa docielili malé, skoro až kompaktné rozmery, ktoré sa vo finále môžu zmeniť kvôli úprave technických parametrov. Prototyp mal veľmi podobné proporcie ako PSone, na tele sa nachádzali tri tlačítka Power, Eject a rafinovane schovaný Reset.
K PSK bolo možné pripojiť naraz dva ovládače, vo finálnej verzii sa tento počet zdvojnásobí. Na zadnej strane sa nachádzali neodmysliteľné Audio/Video výstupy a konektor pre adaptér. Ranný dizajn počíta aj s pripojením PSK k starým televízorom bez PAL vstupu rovno na anténny RF konektor. PSK bude vo finálnej verzii ponúkať aj optický výstup, LAN a dva USB porty na pripojenie pripravovaného príslušenstva (klávesnice, gamepady, kamery...). Nás však zaujímalo, čo sa skrýva pod povrchom.
Prísny zákaz fotografovania vnútra a vypisovania hodnôt súčiastok nám zviazal ruky. Čo však prezradiť môžeme, že procesor s kódovým označením Magnum vzniká v spolupráci medzi NEC a Texas Instruments a o výrobu sa postará fabrika TSMC. Procesor bude zameraný výhradne na paralelné spracovanie inštrukcií a bude obsahovať niekoľko jadier. V budúcnosti sa počíta aj so škálovateľnosťou, čím sa životnosť konzoly bude predlžovať pridaním druhého procesora. Frekvencie a výrobná technológia Magnumu sú záhadou, trúfame si odhadnúť, že procesor bude mať takt okolo 3GHz. Grafický subsystém obstaráva výkonný čip s kódovým označením Bullet (vychádza z novej generácie PowerVR), ktorému bude sekundovať 256MB rýchlej pamäte a bude sa o ňu deliť s hlavným procesorom. Technické parametre sa stali nepodstatnými v momente, keď konzola nabootovala.
|
|
|
Drobný nápis na spodnej strane PSK „New Home Computer“ udáva smer, ktorým sa snaží ísť aj Sony a Microsoft a touto cestou chce rozhodne ísť aj táto konzola. PSK je ekvivalentom moderného multimediálneho centra. Prehrávanie DVD, Audio-CD, streamovania videí cez LAN a multimediálnych súborov je samozrejmosťou. Povráva sa o kombinovanej mechanike, ktorá dokáže uložiť TV program alebo dokonca záznam z aktuálneho hrania. Prototyp mal všetky tieto funkcie vypnuté a mohli sme sa pokochať iba novou generáciou grafiky a interakcie.
Štart konzoly je bleskový a za sprievodu úvodnej retro skladby sa ocitnete v minimalistickom menu, kde sa jednoducho pohybujete gamepadom. Finálna verzia počíta s ovládaním celého menu telom po pripojení kamery, hlasom (môžete si nahovoriť vlastnú sadu príkazov, mikrofón nebude súčasťou základného balenia) alebo light gunom, ktorý bude podobne ako gamepady vybavený gyroskopom. V súvislosti s týmito vymoženosťami sa bude vykláňanie ovládača alebo kývanie ruky využívať napr. na regulovanie rýchlosti prehrávania filmu, pretáčania skladieb či na prezeranie obrázkov.
Samotné menu má dopĺňať jednoduchá logická hra, ktorú bude možné hrať online. S uvedením PSK na trh, bude spustená aj online služba (počíta sa len s minimálnymi mesačnými poplatkami), kde nebudú evidované iba dosiahnuté skóre v hrách, ale hráči si medzi sebou budú môcť pokecať cez chat či video chat a vymieňať videoukážky a fotografie. Zatiaľ nie je rozhodnuté, či bude obsahovať konzola na ukladanie dát a pozícií pevný disk alebo veľkokapacitnú pevnú pamäť, ktorou bol vybavený prototyp.
Rovná desiatka hier v podobe herných ukážok bola uložená v internej pamäti neznámej kapacity, odhadujeme, že sa pohybuje rádovo v GB. Prvý kontakt s next-gen titulmi nás nechal stáť dlhé minúty s otvorenou sánkou. Zabudnite na všetko, čo ste doteraz videli na renderoch a podvrhoch. Kvalita grafiky je tak vysoká, že zanecháva za sebou aj taký skvost ako Far Cry či Half-Life 2 s HDR efektami. Intenzívnym využívaním normal máp, shaderov a bump mappingu dosiahli autori verné farby, vysokú ostrosť a neuveriteľne bohaté prostredia plné života. Ukážky, ktoré sme mali možnosť otestovať zahrňovali neznámu plošinovku, športových nadšencov potešila FIFA Soccer 2006. Nás však zaujímal viacej Project Trigger a Burnout 4. K úplnosti dodáme, že medzi ukážkami sa objavila aj streľba na terče a lovecký simulátor podobný Deer Hunterovi.
Project Trigger je jednoduchým príkladom rýchlej, neutíchajúcej akcie, v ktorej ovládate gamepadom raketku v 3D prostredí. Po vytriezvení z tých úžasných efektov, ktoré sa blížili tým zo Star Wars, sme sa odvážili navigovať vesmírny koráb medzi meteoritmi a kosili rad-radom tony nepriateľov. Technické spracovanie je na takej úrovni, že máte pocit, že sa dívate na vysokorozpočtový film. Všade samé výbuchy, koncert farieb, odletujúcich trosiek a do toho neutíchajúca paľba laserov. O návykovosti tohto titulu nemožno pochybovať. Svoj koráb nielenže môžete upgradovať a vyblázniť sa v bezmála stovke úrovní, ale hra obsahuje aj editor, ktorým si môžete vytvoriť vlastné levely. Pri existencii online služby ich bude možné samozrejme posielať iným hráčom. Hru je možné ovládať aj light gunom.
Nebyť Burnoutu 4 zotrvali by sme vďaka nákazlivej hrateľnosti práve pri Project Trigger. Štvrté pokračovanie diabolsky rýchleho racingu nám okamžite rozprúdilo v žilách adrenalín a po cestách sme sa hnali s našimi upravenými autami 400km/h. Koncept hry sa prekopal od základov, agresívna jazda je však povinnosťou. K plnej nádrži Burnoutu sa tentoraz dostanete iba zbieraním akýchsi power-upov, ktoré sa stávajú kľúčovými pre úspešné dohranie preteku. Power-up napĺňa totižto aj nádrž s benzínom a tá sa pri rýchlej jazde ukrutne rýchlo vyprázdňuje. Demo obsahovalo jednu trať a dva herné módy, variáciu na Road Rage a Time Attack. Technická stránka sa veľmi ťažko popisuje, je jednoducho neuveriteľná. Detailné modely áut sa rozpadajú každým nárazom a do cieľa je možné doraziť aj bez blatníkov na troch kolesách! Grafika hraničí so šialenstvom, vtiahne vás do hry a máte pocit, že riadite skutočné auto. Prostredie dokonca ráta s takými detailami ako život na ulici, kde po chodníkoch kráčajú chodci a v parku sa hrajú deti! Trúfame si tvrdiť, že to bude práve Burnout 4, ktorý ukáže plnú silu PSK v akcii.
|
|
|
Po prvých hodinách strávených s next-gen titulmi sme dospeli k názoru, že autori si vybrali správnu cestu jednoduchosti a uprednostnili ju pred komplikovaným interfacom, čo vedie k okamžitej zábave. Okamžite nás napadla analógia s prvými hrami na 8-bitoch, ktorým nechýbala originalita a trvácnosť pri zachovaní vysokej hrateľnosti. Nazretie do pripravovaného line-upu bol veľmi prekvapivý. Absentuje síce poriadne RPG, ale o slovo sa hlásia retro tituly a dokonca aj pokusy o originalitu v podobe logického rýchlika na štýl Tetrisu, kde rukami ovládate padajúce bloky.
Budúcnosť PSK je nejasná, vydanie je naplánované na koniec roka a svoju premiéru si odkrúti na tohtoročnej E3, kde sa postaví zoči-voči najväčším konkurentom a upresnia sa všetky špecifikácie. Jednoznačnou prednosťou je škálovateľnosť hardvéru, bohatá štandardná výbava za priaznivú cenu (odhaduje sa, že by cena nemala presiahnuť $300) a herné tituly zamerané na vysokú hrateľnosť pri neuveriteľnej prezentácii.
Bude veľmi zaujímavé sledovať, ako prijmú túto platformu vydavatelia, niektorí už prisľúbili podporu (paradoxne je medzi nimi Nintendo nasledované Ubisoftom, Take-Two a Activision). Takisto nás zaujíma akým spôsobom budú distribuované herné tituly, či na klasických DVD alebo pristúpia k výmenným vysokokapacitným kartridgom. Staršie hry rovnakého žánru by sa mali pri druhom menovamom modely zgrupovať do jedného púzdra kartridgu. Budúcnosť je skvelá a určite sa máme na čo tešiť, prvá lastovička nasadila kvalitu veľmi vysoko, uvidíme, či sa ju podarí prekonať herným gigantom.