HIDDEN STROKE II |
HIDDEN STROKE II |
Keby sme chceli spočítať real-time stratégie z obdobia druhej svetovej vojny, zrejme by nestačili prsty na obidvoch rukách. V poslednom období sa objavuje niekoľko titulov ročne. Niektoré lepšie, iné horšie, ale všetky s ambíciou zaujať hráčov a ponúknuť im efektné dobové boje. Jedným z mnohých vojnových titulov je aj Hidden Stroke II. Pozrime sa na hru podrobnejšie a uvidíme, či je to len priemerný titul, alebo sa radí medzi špičku v danej oblasti.
O tom, že tvorcovia berú pochmúrnu históriu a vybraný námet vážne, svedčí bohatý výber kampaní. V hre ich nájdete až päť. Každá z nich je rozsiahla a mapuje historicky významné udalosti a boje. Jednotlivé časti obsahujú misie, kde hráč preberá úlohu vojsk USA , Veľkej Británie, Ruska, Nemecka a Japonska. Menu je naozaj pestré a bohatá ponuka zabezpečí hráčovi zábavu na naozaj dlhý čas. Teda, ak sa vám dovtedy nezunuje. Prostredníctvom početných misií navštívite mnohé územia v Európe a Ázii, kde sa odohrávali najvýznamnejšie potýčky. Boje sú sústredené na niekoľkých rozličných povrchoch. Ocitnete sa v slnečnom Taliansku, v Tobruku medzi piesočnatými dunami a palmami, v zasneženom Rusku a na mnohých iných miestach.
|
|
|
Jednotlivé mapy sú veľmi rozsiahle. Hráč musí častokrát plniť niekoľko nie práve jednoducho zvládnuteľných úloh v jedinej lokalite. Splnenie kompletnej misie, to znamená všetkých vytýčených úloh na jednej mape, je neraz otázkou niekoľkých hodín. Vojsko sa nevyrába a hráč je odkázaný na vybrané jednotky, ktoré vlastní na počiatku misie. Našťastie pri úspešnom plnení požiadaviek sú k dispozícii extra jednotky a podporné vojenské systémy. Takže neraz získate pešie tankové či delostrelecké divízie a k tomu v limitovanom množstve použiteľnú leteckú alebo delostreleckú podporu, prípadne paragánov.
Úroveň misií a dejová línia sú vcelku vydarené a dobre navrhnuté, napriek tomu boje umožňujú minimálne využitie taktiky. Nevíťazí sa prostredníctvom vhodnej stratégie, skôr počítajte s rýchlymi a neprehľadnými bojmi s kvantom jednotiek. Na vojnovom poli máte pod kontrolou desiatky tankov a vozidiel a stovky pešiakov. Pri presune do nebezpečnej zóny nepriatelia pália zo všetkých strán a nemáte čas ani priestor na nejaký koordinovaný útok. Jednoducho pálite po všetkom, čo vás ohrozuje. Určitým plusom je, že jednotky sú pomerne inteligentné a opätujú paľbu. Na druhej strane z neznámeho dôvodu sa niekedy zaseknú aj na úplne rovnom povrchu. Vtedy musíte použiť spiatočku a nájsť iný prechod.
Nech sa akokoľvek snažíte, každý pokus o taktický postup skôr či neskôr stroskotá. Napríklad, keď vyčleníte určitú skupinu jednotiek, aby prerazila na danom území, alebo zmiatla nepriateľa, početnú armádu v zálohe prepadnú bombardéry. Keď zasiahnu oblasť s vysokou koncentráciou jednotiek, spôsobia hotovú pohromu. Ani s kvalitnou protileteckou obranou nezabránite ťažkým stratám, takže sa zrejme pokúsite o rýchly výpad, kým máte s čím útočiť. Hoci jednotky majú viacero bojových a taktických módov, v praxi sa veľmi neosvedčia. Plaziaci sa pešiaci nemajú veľkú šancu dostať sa bližšie k nepriateľovi. Súper ich čoskoro zbadá a kým ich stihnete použiť, alebo stiahnuť, už voňajú fialky odspodu.
|
|
|
Hoci autori kadečo posľubovali, v hre sa nedočkáte žiadnych výrazných inovácií a atraktívnych prvkov. V podstate všetko, čo stojí za zmienku sa dá zhrnúť v jedinom odstavci. Vojaci sa môžu voziť na tankoch, ktoré zas dokážu prekonať menšie prekážky, zbúrať plot a podobne a nechávajú na niektorých povrchoch nemiznúce stopy. Občas má hráč k dispozícii unikátne bojové systémy a možnosti. Napríklad loď s ďalekonosnými kanónmi môže výborne podporiť jednotky hlboko vo vnútrozemí. Je pravdou, že na mapách nájdete množstvo objektov a budov, ako aj rôznorodých jednotiek. Tvorcovia hovoria o 500 rôznych budovách a až o 760 rôznych jednotkách! Keďže územie s vojskom pozorujete z veľmi veľkej výšky a okrem nápisu pri označenej jednotke nie je žiadny doplnkový nákres alebo niečo podobné, mnohé zložky sa podobajú ako vajce vajcu. Najmä pechota. Hovoriť o stovkách rôznych jednotiek je v takomto prípade veľmi diskutabilné.
To už som sa dostal k otázke grafického spracovania. Grafika a nepochybne celá hra vyzerá akoby z oka vypadla titulu Sudden Strike. Totálne zastaralé spracovanie, ktoré neumožňuje priblíženie jednotiek, rotáciu mapy a aspoň aký-taký prehľad o situácii sa už niekoľko rokov nenosí. O slabo spracovaných výbuchoch, efektoch a celkovo nemotornom dizajne ani nehovoriac. Ozvučenie je na tom oveľa lepšie. Autentické výstrely jednotlivých bojových systémov a zbraní, hlášky mužstva a dunivé explózie znejú dobre. Dokonca počujete aj efektné zvuky, keď pešiaci s puškami prebíjajú nový zásobník. Obnosenej grafike prináležia skromné nároky, ktoré môžu potešiť majiteľov dožívajúcich PC. Zostava s CPU 800MHz, 64MB RAM a 8MB grafickou kartou je dostačujúce a v súčasnosti práve taká slabá, ako táto hra.
Hidden Stroke nezachráni ani multiplayer, ktorý umožňuje hráčom bojovať proti sebe na lokálnej sieti aj na internete, ani editor, kde si môžete vytvárať a upravovať mapy. Tento titul jednoducho zaspal dobu a hodí sa už len pre počítačových pamätníkov alebo totálnych nadšencov druhej svetovej vojny.
|
|
|
Hidden Stroke II je pomerne zábavný, ale ničím výnimočný titul. Nachvíľu zaujme, ale okrem stratégov zaťažených na hry z druhej svetovej vojny zrejme nikoho vážne neosloví. Hra ma po hernej ani technickej stránke nepresvedčila o tom, že je viac, ako iba priemerná tuctová stratégia. Jedná sa o prostoduchú kópiu projektu Sudden Strike, o akýsi omyl, ktorý sa na trhu objavil o niekoľko rokov neskôr ako mal. V minulosti by bol hodný chvály, ale dnes už veľké ovácie nezožne.