O novej konzole zo stajne Nintendo chyrujú v poslednej dobe zaujmavé zvesti. Naposledy to bola informácia o ultranízkej cene 99 dolárov. Správne, reč je o next-gen konzole Nintendo Revolution. V čase, keď na dvere klope zázrak od Microsoftu (v EU 2.decembra) sa na svetlo sveta dostávajú stále chutnejšie klebietky k next-gen Nintendu. Rôzne webové stránky, zaoberajúce sa hardwarom, informovali o jeho špecifikáciach a v priebehu dňa stále menili a na novo interpretovali rôzne fakty a čísla. Čo je pravda na týchto klebetách? Kto hovorí pravdu? To a ešte o niečo viac, sa pokúsime rozobrať v ďalších riadkoch.
Predstavitelia Nintenda sa k svojmu miláškovi vyjadrujú pomerne jednotne. Shigeru Miyamoto sa v interview pre IGN vyjadril: „...we might not have the horsepower that some other companies...“ teda cca: „nemáme toľko „konskej sily“ ako niektoré spoločnosti (čítaj: MS a Sony)...“ a tiež vyjadrenia Prezidenta Satoru Iwata, že výkonné riešenia zbytočne predražia konzolu a vývoj hier na ňu, čo nie je v ich záujme. Splniť vyhlásenie, ktoré bolo vyslovené na E3: „small, quiet and affordable console“ (malá, tichá a lacná konzola) nie je ale vôbec jednoduché. V tejto vlne senzačných hlášok má sólo webová stránka forums.g4tv.com. Menovaná stránka hovorila o tom, že Nintendo by malo tohto času stáť pred ťažkým rozhodnutím, a síce rozhodnúť sa medzi dvoma prototypmi Revolúcie.
Tu sú špecifikácie k údajnému favorizovanému prototypu od Nintenda:
|
konzola v rôznych farbách
|
CPU:
- IBM Custom PowerPC 2,5 GHz, 128 KB L1 Cache a 2 interné (prispôsobené) G5 jadrá (každé o takte 2,5 GHz)
- Jedno G5 jadro má 128 KB Cache. Celé CPU (vrátane jadier) má 256 - 512 KB L2 Cache
- 10 miliárd dpo (dot product operations)
GPU (Grafický procesor):
- ATI Custom based RN520 core (To "N" znamená Nintendo)
- Bude mať dve GPU - jadrá (niečo podobné ako
Dual 7800GT riešenie od Asusu)
- Obe GPU - jadrá majú mať takt 400 MHz / inde sa uvádza 600MHz
- Budú schopné zvládnuť rozlíšenie 2048x1268, ale konzola nebude podporovať HD-Formát
- 500 milionov polygónov za sekundu (Teoreticky)
- 50 miliárd shader-operácii za sekundu
Pamäť:
- 512 MB 700 MHz 1T-SRAM / pred touto informáciou sa hovorilo o 256MB 1T-SRAM
Bolo počuť aj o flash pamäti (512 MB) a 2 slotoch (nie žilinských ;-)) na GameCube memory karty + 4 porty na GC gamepady - kvôli kompatibilite a spätnej podpore. USB dnes majú pomaly aj akváriá, ale hovorí sa o 2 slotoch pre SD memory karty. Broadcom Corporation zabezpečí bezdrôtovú komunikáciu Wi-Fi s podporou protokolov 802.11b a 802.11g (vhodné napríklad aj na komunikáciu s Nintendom DS). A okrem toho
Han Solo (zamestnanec spoločnosti Factor 5) spomínal, že Revolution má obsahovať aj PPU (Physical Procesor Unit). Podľa neho má mať 32MB pamäť. Zvukový chip má podporovať dnes už štandard DD 5.1/DTS 7.1. Oficiálne informácie o veľkosti nie su známe, ale veľmi ľahko sa dá veľkosť odhadnúť na základe otvoru na médiá. Predstaviť sa to dá aj prirovnaním k externej CDROM mechanike, prípadne inde použili prirovnanie s tromi filmovými DVD obalmi. Otázne ostáva aj to ako to do takej krabičky celé napchajú, aké bude chladenie, ak by konzola mala veľký výkon a ako to chcú vtlačiť do prijateľnej ceny.
|
konzola s ovládačom
|
Nintendo zatiaľ tieto špecifikácie nepotvrdilo, ale ani nevyvrátilo. Na druhej strane určite vieme, že spoločnosti IBM a ATI potvrdili vývoj CPU a GPU pre konzolu Nintendo Revolution. Firma MoSys pracuje na pamäťových riešeniach, ako pre GC, tak aj pre Revolution. Celý scenár o rozhodovaní Nintenda medzi dvoma verziami HW znie veľmi reálne, ale nedajme sa hneď zmiasť. Taká veľká vec ako je nová generácia konzol musí byť pripravovaná roky. Dovolím si povedať, že pri japonskej dôslednosti to musí byť naplánovane na hodinu presne. Avšak karty mieša veľa okolností, ktoré by mohli plány zmeniť. A tiež som si istý, že pojem „plán B“ poznajú aj v krajine vychádzajúceho slnka. Konfigurácie majú reálne hodnoty, problém vidím “len“ v 3 slovách: small, quiet a affordable.
Čo sa týka spätnej kompatibility, už pri prvých informáciach bolo priamo z Nintenda počuť, že Revolution bude plne podporovať GC hry. Momentálne sa ale ku kompatibilite s GC moc nevyjadrujú. Zdanlivo zlovestné mlčanie môže potvrdzovať vyššie popísanú teóriu o tom, že sa v Nintende vážne prepracováva Revolution na Dualthread architektúru, kvôli ktorej mohli nastať problémy so spätnou kompatibilitou s “old-gen“ verziami. Dosť bolo úvah a polemizovania, prejdeme pomaly k oficiálnym a hlavne konečne Revolučným faktom. Prejdime k nemenej dôležitému doplnku konzol, “drobnosti“ bez ktorej by HW a hry boli úplne zbytočné...
- „Zlatko, prosím ťa, prepneš to na správy?“
- „Hmm, no počkaj. Ktorý je od telky?!“
- „Ten biely, nie, ten vedľa!“
|
ukážka ovladania
|
Áno, ten biely je nový gamepad, alebo lepšie povedané Revolúcia od Nintenda. Keby sa asi pred pol rokom spravila súťaž s názvom: „Uhádni dizajn nového gamepadu od Nintenda.“, tak by cenu pravdepodobne nik nezískal. V tomto prípade by sa ale dalo aktualizovať slovenské porekadlo: „Nesúď knihu podľa obalu“ na „Nesúď gamepad podľa dizajnu“, lebo Big N schovalo pod rozporuplný dizajn hi-tech hračku, konkrétne 3D senzory. Vďaka nim dokáže Revolution registrovať presnú polohu ovládača v miestnosti, dokáže rozpoznať smer, rýchlosť, ale aj natáčanie(rotáciu). Túto technológiu využívajú rôzmanití chodiaci alebo tancujúci roboti na udržiavanie rovnováhy. Nintendo sa každopádne rozhodlo kráčať svojou vlastnou cestičkou, zábavou v štýle Eye-Toy alebo Gametrak. Využitie ovládača bolo prezentované na jednoduchých demách, ako napríklad: Fishing, Shock Stick (asi hra o samotnom gamepade :)), Air Hockey a podobne. Dalo by sa povedať, že práve vďaka gamepadu má konzola názov Revolution (Revolúcia). Aj keď „Nintendo Shock“ by bolo asi výstižnejšie.
Základný tvar gamepadu nápadne pripomína diaľkové ovládanie, ale na rozdiel od neho má podstatne menej tlačidiel. Na samotnom vrchu okrem tlačidla “on/off“ sa nachádza digitálny D-Pad, pod ním je klasický GC A-button a na opačnej strane ako Trigger B-button. Všeobecne známe Select a Start sú v strede, avšak medzi ne pribudlo aj ďalšie tlačidlo s názvom „Home“, určené podobne ako na novom Xboxe na prístup k sťahovaniu hier, demoverzií, videí, patchov a podobne. Posledné dve tlačidlá (a) a (b), ktoré pravdepodobne budú premenované na X a Y (ak si dobre pozriete trailer, tak tam je X a Y) sú situované na oko veľmi neergonomicky. Vtip je v tom, že ak si gamepad obrátite o 90° – zjaví sa pred vami klasický NES ovládač, pri lepšej predstavivosti niekto uvidí aj GBA/micro (bez displeja samozrejme :)). Revolution podporuje 4 gamepady (na každom sú 4 indikátory) fungujúce na Bluetooth technológii. Pre milovníkov bojového umenia pripravilo Nintendo takzvané “Revolution nunčaky“ – presnejšie ide o prídavnú perifériu pre ľavú (pre ľavákov pravú) ruku s analógovou páčkou a dvoma trigger tlačidlami Z1 a Z2. Nunčaky spomínam z jednoduchého dôvodu – zariadenia spolu komunikujú cez klasický kábel. Očakáva sa viac druhov prídavných zariadení.
|
ovládač aj s joy expanziou
|
Použitie slova ergonómia je v tomto prípade dosť odvážne, každopádne predpokladám, že dizajn ovládača bol poriadne prediskutovaný... Kto by si chcel vyskúšať ako sa Revolition gamepad drží v ruke žiaden problém! Pre fanúšikov časopisu ABC mám zaujímavú
vystrihovačku. Stačí vytlačiť na tvrdší papier, vystrihnúť, polepiť a môžete sa hrať (že sa hráte :)).
Zhrňme si teda oficiálne parametre Revolution gamepadu:
- 3D Senzory – senzory schopné rozpoznať polohu ovládača, pohyb do všetkých strán, natáčanie a rýchlosť pohybu.
- Multifunkčnosť v podobe rozširujúcich portov na používanie rôznych periférií, ako je napríklad analógový ovládač s dvoma triggermi pre ľavú ruku (viď. obrázky).
- Wireless – bezšnúrové riešenie, ktoré by malo mať dosah okolo 3 - 5m
- Vibrácie – dnes už bežný štandard
Hry budú vyvíjané špeciálne pre tento gamepad. Ovládanie funguje na podobnom princípe, ako Eye-Toy, len s tým rozdielom, že sa bude snímať iba pohyb ovládača. Napríklad sekanie nepriateľov katanou (gamepadom) by nemal byť problém, rovnako ako ovládanie stratégií, FPSiek a rôznych hier typu „rybolov“ a ďalších, založených na využití senzorov pohybu zabudovaných v útrobách revolučného ovládača. Medzi hlavné tituly, ktoré určite na Revolution uvidíme, patria: Super Mario, The Legend of Zelda, Animal Crossing, Metroid Prime, Super Smash Brothers a Donkey Kong. Okrem originál Nintenďáckych hier môžeme očakávať aj pokračovania terajších trhákov (RE5?), ale aj veľa úplne nových, inovatívnych hier.
A aby som tento článok ešte viac zmystifikoval, je tu ešte jedna zaujmavá teória (pravdepodobne od niekoho, kto je z gamepadu stále v šoku), ktorá hovorí o tom, že vypustením informácií o tomto ovládači sa Nintendo snaží len zaujať a šokovať. V skutočnosti sú vraj dizajn aj finesy gamepadu ešte utajované a toto je vlastne len veľká marketingová kampaň. Veď každý marketing potrebuje od zákazníka počuť hlasné ¥€$. Ale toto je aj na mňa priveľa.
|
revolution s DVD
|
Slovo na záver.
Či bude Revolution koNzola s veľkým „N“ sa dozvieme v priebehu budúceho roka. Francúzi si dokonca trúfli predpovedať deň s veľkým „Ň“ na 16. júna 2006, ale drvivá väčšina sa zhoduje s neurčitým termínom - koniec 2006. Ak by sa vyplnili všetky optimistické predpovede, tak nás naozaj čaká Japonská Revolúcia ako nikdy
(minimálne čo sa týka pomeru cena/výkon/zábava). Pearl Harbour bude oproti tomu
bitka o hračky na pieskovisku a tragédia v Hiroshime... ok, tú asi ani tá najlepšia konzola nevyžehlí. Každopádne sa na budúcu generáciu konzolového sveta všetci veľmi tešíme, či bude ružová, ako sme si ju vysnívali, sa ukáže PO REKLAME... (doslova :)).