STARTOPIA |
STARTOPIA |
V ďalekej budúcnosti niekde v galaxii...mohol by sa začať príbeh. Ale pravda je krutá. Tak krutá a desivá, ako vzájomná medzigalaktická vojna mnohých agresívnych rás. Po vojne a následnej temnote prichádza obnova a Startopia!
Píše sa rok....aký vlastne? Veď je to fuk, všetko je zničené a jediná šanca existuje v novom začiatku. Nie, nie si na nábore do novej sekty. Si v Startopii, strategickej simulačnej hre. Zároveň si jedinou alebo jednou z mála šancí na obnovu. Vo vesmíre ostali opustené zariadenia, trosky a všakovakí chytráci a piráti. Všetci si chcú trhnúť aspoň niečo pre seba... Ty si šéf kozmickej stanice - mesta, ktoré opäť stojí na začiatku - preto len jedna sekcia je prístupná tvojim megalomanským plánom na budovanie. Čo to máš budovať? Predsa životné prostredie pre deväť mimozemských rás. Ich príslušníci postupne pribúdajú na tvoju stanicu, záleží len na tebe, aké atraktívne prostredie im pripravíš.
Základom stanice Startopia je klasický tórus (alebo rotujúci vlk, taká stará hračka. Ak neviete, študujte geometriu). Jeho rotácia pomáha udržiavaniu umelej gravitácie. Existencia tórusu spôsobuje občas zvláštne javy perspektívy - hore je tiež "zem" a obzor neexistuje. Tvojím cieľom je budovať - najprv jednoduché zariadenia z výbavy inventára stanice. Miestnosť, kde môžu návštevníci prespať. Miestečko, kde môžu jesť. Miesto, kde môžu očistiť svoje telá od kozmického prachu. Toľko k základným potrebám - potreby "ľudí" - to je to, čo musíš uspokojovať. Prídu na rad aj ďalšie, niektoré neštandardné - zábava a láska napríklad. Staviaš teda aj diskotéky a hniezdočká lásky (doslova). Medicínske centrá, labáky, fabriky a recyklačné jednotky, elektrárne a sklady, obchody s kadečím...je to veľa. Ale aj bezpečnostná centrála a väzenie nájdu uplatnenie - sabotéri a agenti nespia a tvoji "security drones" budú mať čo robiť!
Zvláštnu výbavu stanice, technológie aj rôzny tovar kupuješ od okololetiacich obchodníkov, ktorí sa občas pristavia (a zájdu do baru, aspoň podľa hlasu jedného z nich, spiťák jeden) a ponúkajú svoj tovar. Predávať môže aj stanica - vlastný vyrobený tovar (fabrika). Platí sa energiou. Energia je vôbec dôležitá - napríklad na otvorenie gigantických dverí do novej sekcie (tuším ich je 16) alebo na platy pre tvojich zamestnancov.
|
|
|
To je celkom fajn časť hry - každý, fakt každý emzák má svoju charakteristiku (vidieť na obrázku) a jeho atribúty sa menia podľa hry. Niektoré bytosti môžete najať, aby pracovali pre stanicu - nie vždy však budú súhlasiť! Môžu získavať vyššie hodnosti a to pomôže funkčnosti stanice a ich loajalite. Dokonca majú aj koníčky - napríklad streľba vo voľnom čase alebo zbieranie "4T2ds Fž" dačoho mimozemského. No úprimne, tie ich štatistiky až taký význam nemajú... Bavilo ma však sledovať, ako v hniezdočku lásky rôzne rasy sa dokážu miešať :-)
Jedno z menu stanice ti ukáže presne, koľko osôb je na stanici, koľko ich tam už žije trvalo a koľko len prechádza, aké majú nálady a potreby, čo ich trápi apod. Paráda, nie? Na stanici okrem sekcií sú tri podlažia (levels) - technická sekcia (tu buduješ väčšinu vecí na chod stanice), zábavné poschodie (disco, bar, obchod, streľnica ...) a bio deck. Bio paluba má v sebe dokonca povrch, ktorý môžeš teraformovať (hmm, mňa to až tak nebavilo, robiť z malého jazierka väčšie a tak).
|
|
|
Takže buduješ, uspokojuješ potreby a obraciaš každý kúsok energie, aby bolo na nové zariadenie a otvorenie novej sekcie. Po chvíľke to človeka prestáva baviť a začína nuda. Hmpf, zase prestrelka. Hmpf, zase dačo chcú, zase niekto zomrel a treba platiť rodine. Hmpf, zase tu je ten starý spitý pirátsky obchodník. Hmpf, otvorím ďalšiu sekciu...
|
|
|
Po chvíľke sa mi ani tá muzika nezdá taká podarená. Pekná a chytľavá je. Určite na začiatku hry zaujme. Ale stále dokola? Kde sme? No fuj.
Grafika - v 3D spracovaná. Pri pohybe stanicou, rotáciách a približovaní z rôznych uhlov sa mi páčila. Akonáhle som však zaujal statickú pózu mŕtveho chrobáka, tak vyzerala dosť čudne (napr. nejaký radar vyzeral ako palacinka,hehe, dal by som si). Aspoň, že sa hýbali tí emzáci a droidi (plné chápadlá práce s upratovaním odpadkov. To by ste neverili, čo za svinstvo sa na stanici nazbiera. Hlavne, keď šetríte na odpadkových košoch,hehe). Aj uväznená energia v akomsi akumulátore sa pekne morfovala (úplne ako jedno tech-demo spred pár rokov). Hlavne, že grafika šlape hladko a neruší hru.
Ovládanie - celkom jednoduché a intuitívne. To platí hlavne na pohyb po stanici v 3D. Jedinú chybičku som si všimol, keď som "držal" nejaký objekt (napr. nové odpakové koše) a pohol som sa s ním v pozdĺžnej osi zároveň s nejakou inou, tak som sa skĺzol až ku kraju stanice).
Fanatici môžu hrať aj multiplayer (až traja vedúci stanice naraz). Neskúšal som, nemal som odvahu niekoho ukecať :-)
Hra je stredne náročná na železo. Autori uvádzajú ako minimum PII 350MHz, 64 RAM, 8Mbyte 3D karta DX8.0a, 350Mbyte na disku a odporúčajú PIII 600MHz, 128 RAM a 32Mb 3D kartu a 500 mega na disku. V oboch prípadoch CDROM samozrejme.
Ďalšia budovacia hra, autori sa snažili zaujať akože RPG prvkom pri postavách emzákov na stanici, snažili sa aj vkĺbiť nejaké tie úpravy terénu a iné hybridné "vylepšenia", snažili sa o atmosféru streľbou, agentami a pirátmi.... Záverečný dojem mám z toho zmiešaný a je na vás, či sa vám táto hra bude alebo nebude páčiť. Mňa už pustila...