Myslím, že je zbytočné predstavovať kultovú hru, akou nesporne Diablo2 je. Každý, kto sa rozhodol túto recenziu čítať, zrejme vie o čo ide a behať rozsiahlymi pláňami či dungeonmi, plniť questy, bojovať proti rôznym príšerám a hatať cestu temnému zlu za pomoci svojej obľúbenej postavy mu nerobí problém. Ak nie, možno vás čítanie presvedčí, že je čas, aby ste to skúsili. Takže sa teraz pozrieme, čo na nás Blizzard v podobe nového datadisku nachystal.
Zabitím Diabla sa miesto hlavnej postavy vyprázdnilo a na jeho pomyslenú stoličku si sadol Baal, posledný z troch Prvotných ziel. Ak to neviete, alebo ste zabudli, Diablo2 skončilo zničením dvoch z troch Prvotných ziel, Mephista a Diabla a rozbitím Soulstonov - kameňov s ich dušami. Posledný kameň zostal u pološialeného Mária, ktorý by ďalej prežíval v sanatóriu svoje pekelné a démonické sny, nebyť Baala, ktorý ho našiel a kameň so svojou dušou, zdrojom jeho sily, si jemu patričným spôsobom vzal späť. Príbeh datadisku začína na severe barbarských plání, kde je v posvätnej hore Arreat uložený kameň Worldstone, obsahujúci esenciu celého sveta. Baal teraz útočí na barbarov a spomínaný kameň chce použiť na otvorenie brán pekla a následne nato zničiť celý svet. Nám teda nezostáva nič iné, len si vybrať obľúbenú postavu, vyčistiť myš a Baala poslať tam, kde už Slnko nevychádza.
Datadisk obsahuje 2 nové postavy a nový piaty akt, pozostávajúci zo šiestich questov. Do piateho aktu sa však dostanete len s postavou, ktorá už Diabla zabila. Ak budete chcieť hrať s niektorou z nových postáv, musíte začať pekne od začiatku a prejsť všetky 4 akty Diabla2. Z toho vyplýva, že musíte vlastniť aj hru Diablo2 a hardwarové nároky sú rovnaké aj v tomto datadisku. Novinkou je, že to konečne celé pôjde vo vyššom rozlíšení - 800x600.
Najskôr začnem novými postavami. Ako som spomenul sú dve: Assassin-ka a Druid.
Assasinka je majsterka bojových umení, ale aj majsterkou v ovládaní mysle nepriateľa. V boji používa špeciálne zbrane – katary, čo sú dosť ostré nástavce na ruky, takže dokáže bojovať naraz dvomi. Pri hraní sa môžete uberať v zásade dvomi cestami. Prvá z nich je bojová, čiže čisto zabíjanie ako napr. u barbara alebo paladina. Druhá je cesta kladenia pascí a lákanie oháv do ich blízkosti, tu sa to podobá hraniu za kúzelníčku alebo nekromancera. Samozrejme, určite sa dajú kombinovať a vznikne veľa variánt, toto sú základné.
Martial Arts sú prvou z troch vetví a sú to bojové schopnosti. Sú rozdelené do dvoch skupín na Charge- up a Finishing Moves skill-y. Charge-up skillov je šesť, trvajú niekoľko sekúnd, Assasinka sa musí nimi nabiť, sú trojité a pridávajú určité vlastnosti k Finishing Moves. Finishig Moves sú štyri druhy, jeden na ruky, ostatné na kopy a sú to dokončovacie údery. Druhou vetvou sú Shadow Disciplines. Sú to pasívne schopnosti a fungujú neustále. Tu si môžete vylepšiť svoje majstrovstvo so zbraňami, alebo vďaka svojmu cviku ovládať vlastnú myseľ, prípadne si vylepšiť mentálne schopnosti na ničenie oháv. Treťou vetvou sú Traps – pasce, ktoré dokážu strieľať oheň, blesky, či spôsobiť fyzické zranenia. Zaujímavá je Death Sentry, ktorá odpaľuje mŕtvoly zabitých oháv a je podobná Nekromancerovmu kúzlu Corpse Explosion.
Druid ovláda sily prírody, má schopnosť privolať si na pomoc sily z prírodnej a živočíšnej ríše, príp. sa do zvieracej podoby premeniť. Štýl hrania teda bude dosť závisieť od vetvy, ktorou sa budete uberať.
Prvou vetvou sú Summoning skilly. Umožňujú Druidovi vyvolávať havranov, vlkov, medveďov, zvieracích duchov, či vínnu révu. Shape Shifting skilly sú druhou vetvou a umožňujú Druidovi zmeniť sa do podoby vlka či medveďa a získať tak schopnosti charakteristické pre tieto zvery. U vlka napr. rýchlosť, možnosť nakaziť ohavu besnotou, u medveďa silu. Poslednou vetvou sú Elemental skilly a nájdete tu vzdušné, ohnivé a ľadové kúzlo, ako je napr. vyvolanie tornáda, sopky či armagedonu, takže túto vetvu bude zrejme treba vo vyššej obtiažnosti kombinovať s inou.
Piaty akt je rozsahom dosť veľký. Ak prirátame bonusové úrovne, nebude dohranie záležitosťou pár hodín. Vašou základňou v piatom akte bude pevnosť Harrogath, prvou úlohou bude odraziť útok na túto pevnosť. Na pláni za ňou stretnete barbarov bojujúcich proti vpadlíkom a katapulty vrhajúce na vás ohnivé, ľadové či otrávené bomby. Po zabití vodcu vpadlíkov Shenka a cestou cez Frigid Highlands dostanete druhú úlohu - vyslobodiť 15 barbarov so zajatia v tejto oblasti. V treťom queste budete zachraňovať dcéru jedného zo starešinov - Anyu, ktorú uniesol zradca z pevnosti. Vo štvrtom ho za to náležite potrestáte. V piatom queste sa budete prebíjať horou Arreat až na jej vrchol, kde pred vstupom do chrámu so vzácnym kameňom otestujú vaše schopnosti traja prastarí barbari. Verte, nie je to žiadna sranda, cesta späť neexistuje a portál otvoriť nemôžete, skrátka musíte sa s nimi porátať ručne-stručne. V šiestom bude na konci vašej púte čakať samotný Baal, ktorý bude na vás posielať kopu oháv, kým sa proti vám nepostaví sám a vy ho v očakávaní finálneho filmíku (fakt vydarený), ako inak pošlete tam, odkiaľ prišiel a svet oslobodíte od zla.
Asi najviac zmien, alebo vylepšení sa týka predmetov, ktoré môžete nájsť alebo si sami vyrobiť. Každá postava môže používať špeciálnu časť výstroja, ktorú iná postava neoblečie. Napr. Barbar novú helmu, Paladin štít, Amazonka nový luk, pre Nekromancera je to malý totem, Kúzelníčka bude používať magické gule :) (Orby), Druid zvieracie kože namiesto helmy, Assasinka špeciálnu jednoručnú zbraň - pazúry. A okrem toho tisíce ďalších nových predmetov. Zmeny sa týkajú aj príšer, nájdete nové druhy, nových bossov a samozrejme silnejšie ako boli predtým. Poďme ale k predmetom. Z množstva nových predmetov , ktoré zvyšujú hrateľnosť, spomeniem prvé RUNY. Každá Runa má svoje jednoslabičné meno, nejaké magické vlastnosti a dá sa vkladať do socketovateľných predmetov, ktoré samozrejme zlepšuje o jej magické vlastnosti. Okrem toho, ak vložíte do socketed predmetu Runy v správnom poradí a tým z nich vytvoríte magické slovko (2 runy a viac), daný predmet získa ďalšie bonusové vlastnosti.
Ďalšími novými predmetmi, ktoré sa dajú vkladať sú JEWELS (klenoty). Sú podobné ako gemy (drahokamy), ale majú viac magických vlastností a delia sa na dva druhy: magické a vzácne.
CHARMY (talizmany) sú ďalšou novinkou. Pokiaľ ich budete nosiť vo svojom inventári, pridajú vám ich magické vlastnosti. Ak ich odložíte napr. do truhlice, prestanú na vás pôsobiť.
Crafted Items sú novými predmetmi, ktoré získate len transmutáciou iných predmetov v Horadricovej kocke. K tomu ale budete potrebovať nejaký predmet (napr. zbraň), Jewel, príslušnú runu a perfect gem.
Elite Items, na ktoré nesnieme zabudnúť, sú nové druhy zbraní, ktoré nájdeme len vtedy, ak budeme hrať obtiažnosť Nightmare (Act IV, V) a Hell a sú charakteristické vyšším damage.
K starým setom (majú takisto vylepšené vlastnosti) pribudlo 16 nových, takže bude čo hľadať, novinkou sú dielčie bonusy, takže nejaký bonus dostaneme, aj keď nebude set nájdený celý.
Vylepšilo sa najímanie spolubojovníkov (aj ich AI), kde je možné ich čiastočne vyzbrojiť, prenášať medzi aktami, uzdravovať ich, takže konečne nebudú na príťaž. Ďalšími zmenami v krátkosti sú: tlačítko Repair All u kováča, ktoré vám opraví celú výzbroj na sebe; možnosť vloženia sekundárnej zbrane a štítu a v priebehu boja meniť výzbroj jedným tlačítkom; väčšia veľkosť truhlice; nové recepty na transmutáciu v Horadricovej kocke; rôzne grafické vylepšenia, atď. atď atď.
Hudobná stránka je v datadisku perfektná, za zmienku stojí, že hudbu nahral Slovenský rozhlasový symfonický orchester v Bratislave a osobne sa mi páči najviac.Blizzard zase prekonal sám seba a to, čo nám teraz ponúka, je hratelnejšie, lepšie a krajšie, takže môžem len odporúčať.