GAMESCOM 09 |
GAMESCOM 09 |
GamesCom patrí do Lipska, hovorí mi kamarát, ktorý si svoju akreditáciu pripol na šnúrku minuloročnej Games Convention. Som na výstavisku iba pár hodín, ale zásadnú zmenu nepociťujem. Svetové herné veľtrhy namiesto toho začínajú splývať do jednej veľkej udalosti zloženej zo zážitkov pospájaných chvíľami strávenými nad stojanmi s interaktívnym obsahom. A keď sa niekoho opýtam, ako sa mu páči v Lipsku, ani sa nepozastavuje nad tým, že sme v Kolíne. Obsah je dôležitejší, no bez toho všetkého navôkol by možno nebol taký chutný.
Oficiálnym mottom GamesCom, výstavy, ktorá po ôsmych rokoch konvertovala a zmenila svoje miesto pôsobenia, je „Oslávte hry“. Lipsko vymenila za nemecký Kolín nad Rýnom. Nové dejisko je vítané s otvorenou náručou každým, kto sa musí po Koelnmesse pohybovať denne niekoľko hodín. Miestne hotely prekvapujú voľnými lôžkami aj niekoľko týždňov pred vypuknutím tohto šialenstva, infraštruktúra je ukážková. Električky chodia presne, po celom meste, aj po polnoci a dovezú vás kamkoľvek. Čiste teoreticky sa cesta do Kolína dá prirovnať sledovaniu filmu priemernej dĺžky. Výstavisko je vzdialené od letiska Köln – Bonn 15 minút cestou vlakom a ďalších 70 minút lietadlom z Viedne.
Herzlich willkommen in Köeln
Tri vchody pripravené privítať odhadom 250 000 návštevníkov (oficiálne čísla v čase uzávierky článku neboli k dispozícii) ústia do obrovských koridorov s vysokými stropmi a presklenenými stenami. Vytvára sa ilúzia vzdušnej priestrannosti a funguje dokonale. Úzke hrdlá neexistujú, jediné rady, ktoré počas výstavy vidíte, sú pri stánkoch s jedlom a herných trhákoch priamo na pľaci. Šesť mega pavilónov (z toho dva sú určené iba pre profesionálov) skrýva ešte svoje rezervy a určite aj organizátorov teší, že výstavná plocha o rozlohe 120 000 m2 sa môže o nejaký ten metrík nafúknúť.
GameCom má veľmi blízko rozložením stánkov a širokými chodníčkami medzi nimi práve k Tokyo Game Show. Počas novinárskeho dňa zívajú pavilóny prázdnotou a kľudne sa môžete presúvať medzi nimi na kolobežke, keď sa brány otvoria aj pre verejnosť, nedochádza tu k tlačenici, ale môžete sa svojím tempom presúvať a slobodne nadýchnuť bez toho, aby vám pľúca prepichla horúčava. Teplota vzhľadom na množstvo techniky a ľudí bola vyššia, no vzduchotechnika stíhala nepríjemne horúci vzduch posielať preč. Pred letným sparnom nebolo iného úniku, ako sa schovať vo vnútri a robili sme to s radosťou.
GamesCom sa dá prirovnať aj k E3, hráčmi považovanú za matku herných udalostí a najlepšiu výstavu na svete. Dôvodom je pochopiteľne množstvo ohlásení a predstavení zásadných noviniek. Organizátori hovorili o 100 premiérach (nemeckých, európskych a svetových), medzi ktoré sa počíta aj predstavenie Guitar Hero 5, Forza 3, FIFA 10, PES 10, Batman: Arkham Asylum na domácej pôde. Tie najdôležitejšie pochádzajú z inej váhovej kategórie, hrateľná verzia Command & Conquer 4 bola v stánku EA, po výstavisku sa pohyboval skutočný Kane skrývajúci úsmev, v Blizzarde sa 4 hodiny čakalo na Diablo III, Ubisoft o dušu predvádzal RUSE a Avatar, u Sony sa dalo Subaru rozmlátiť v Gran Turisme 5, u Bethesdy zase zočiť Brink a u kovbojov z Rockstaru Red Dead Redemption.
Les Celebrites
Na výstavnej ploche by ste nenašli tituly s jesenným termínom vydania, ktoré tu neboli v hrateľnej podobe. A nielen tie. Vystavovatelia a celý herný svet vnímajú európske výstavy vážnejšie ako po minulé roky, no stále im neprikladajú až taký status dôležitosti. Napriek tomu počas Microsoft/Lionhead tlačovky bol Petrom Molyneuxom predstavený tretí diel série Fable, Kaz Hirai pricestoval prvýkrát na takýto event a nenechal si ujsť predstavenie PS3 Slim, Square Enix vyslal svojich producentov, aby ukázali Final Fantasy XIII a IV, rezident Hideo Kojima sa opäť ukázal s novým trailerom a bolo ho možné každý deň odchytiť na stánku Konami, aby vám niečo podpísal, nemecký Crytek tu až príliš veľkolepo odhalil Nanosuit 2, Tony Hawk diktoval na U-rampe a niečo povedal aj o svojej hre.
Nemecko je momentálne najväčším herným trhom v Európe a to ešte aj úzko profilovaným. Hráčov zaujímajú prevažne PC hry s M-kovým ratingom. Pochopiteľne z tohto dôvodu sa najväčšie rady vinuli okolo stánkov Diablo III, Operation Flashpoint 2, Star Wars Old Republic, AION, Risen, Modern Warfare 2, C&C 4 či Need For Speed Shift. Kdekoľvek sa ocitla celebrita, herný trhák alebo rozdávačka sformovala sa rýchlosťou blesku masa dychtivo čakajúca na darček lietajúci nad hlavami ostatných, podpis alebo aspoň fotku. Kríza sa však pretavila aj do množstva upomienkových predmetov, ktorých bolo tento rok pomenej, čo sa odrážalo na zúfalých pohľadoch okoloidúcich závidiacich nafukovací meč Dragon Age zastrčený za vakom mnohých návštevníkov.
Pod strechami štyroch hál sa ukrývali stánky vystavovateľov, pričom dve z nich mohli byť kľudne ignorované, pokiaľ ste neprahli po kľudnejšej atmosfére sprevádzajúcich Progaming, stravovacích kútov alebo detsky zameraných hier Nintenda, Segy či dtp. Nintendu tohtoročný návrat na európsku pôdu nevyšiel, zmes športových aktivít je z roka na rok opozeranejšia, ako aj rôzne kompilácie minihier. O niečo menej žalostnejšia atmosféra vládla v stánku Microsoftu, ktorý rozdelil svoju výstavnú plochu medzi Windows 7 a tri svoje potencionálne hity Lips, Halo ODST a Forza 3.
Dnu i von
Evidentným faktorom, prečo bol stánok Microsoftu často prehliadaný a nebol tak natrieskaný, boli financie. To vieš, Spielberg, Beatlesáci niečo stoja. Jednoznačne najdominantnejšou špoločnosťou bola Sony. Nielen početné billboardy po meste, ale aj vysunuté štylizované stánky sa nachádzali roztrúsené po celom výstavisku. Domovský stánok pozýval sviežimi farbami a atrakciami, aby ste sa pohúpali so Sackboyom, zaspievali si pri stojanoch so SingStarom, preplietli lešením k Uncharted 2, odstáli v ďaždi demo ukážku Heavy Rain alebo si len zarelaxovali pri malých PSN hrách.
Najväčšiemu a nakrajšiemu stánku sekundovala kreácia Bethesdy, ošarpané prepravné kontajnery skrývajúce vo vnútri oázu so skutočnou vodou sa nedajú označiť inak ako za najkreatívnejšie miesto. Ak si k tomu pripočítate ľudí navlečených v dotrhaných šatách ovešaných reťazami, postapokaliptická atmosféra sa tu dala krájať. Drvivá väčšina vystavovateľov vsadila na otvorené prevzdušnené stánky odhaľujúce svoju konštrukciu a ponúkajúc aj kino či nejakú atrakciu navyše ako koncept vozidla Volvo, maskotov firiem, na hydraulikách postavené šasi Audi TT a pod.
GamesCom to nie sú len hry, ale aj sprievodné aktivity odohrávajúce sa vo vnútri a mimo Koelmesse. Súťaž v modovaní skriniek, videoherné múzeum a stretnutie Cosplayerov berieme ako samozrejmosť. Od piatku sa v parku neďaleko Neumarktu začali mobilizovať všetci držitelia platforiem a otvárali svoje autobusy plné demo stojanov. Kto chcel, mohol sa s PSP v rukách nechať vytiahnuť do 50 m výšky a odtiaľ obdivovať nákupnú zónu pod ním. Organizátori pripravili aj hudobný festival, ktorý privítal také mená ako Gentleman, Toten Hosen, Ska-P.
Opäť sa ukázalo, že každý si niečo na GamesCome našiel, no nestihol absolvovať všetky lákadlá. Niekto ignoroval výrobu vlastného trička s motívom výstavy, iný radšej tvrdohlavo stál v rade na Diabla, ďalší spokojne ochutnával praclík a cupital za svojím otcom. GamesCom je pre všetky vekové kategórie oboch pohlaví.
Najväčšia herná výstava našla svoje nové miesto a nutno povedať, že jej mimoriadne pristane (no more Lipsko!) S potenciálom pre expanziu či už výstavnej plochy alebo počtu premiér má GamesCom dobre vydláždenú cestu pre to, aby sa o nej hovorilo viac v európskom a svetovom merítku ako nemeckom.
Našinca isto zaujíma, koľko takýto špás stojí, resp. koľko musí z prasiatka vytiahnuť, aby sa do Kolína dostal. Odhliadnuc od spôsobu dopravy a kvality ubytovania vás jednodenný lístok vyjde na 12,5 EUR (cez víkend 15 EUR), poobedný vstup po 16:00 stál 6,5 EUR a permanentka 31 EUR. Stravné zhltne asi najviac rozpočtu, priamo na výstavisku stojí plechovka Coly, Red Bullu či iného bublinkového posiľňovača 3 EUR, klasický šnicel so šalátom 7 EUR.