BATMAN: ARKHAM ASYLUM |
BATMAN: ARKHAM ASYLUM |
Zvučné mená strhávajú na seba pozornosť, nech sa už spájajú s čímkoľvek. Autorstvo, spolupráca alebo zaangažovanosť je dobrou vizitkou. Niekedy prvoplánovanou s cieľom dodať novovzniknutému štúdiu alebo ohlásenému projektu na dôležitosti. Väčšinou ide o mená, ktoré sa kedysi dávno z diaľky pozerali na vývoj tamtej alebo onej klasiky. Pre britské štúdio, ktoré má na triku iba prehliadanú FPS Urban Chaos by to platilo dodnes. Rocksteady Studios sú ale po novom autori Batman: Arkham Asylum.
Mená nie sú všetko, no práve príbeh Rocksteady spĺňa všetky body raketového vzostupu a kráča v šľapajách Švédov Starbreeze, autorov Chronicles of Riddick. Nik si už nespomenie na Enclave. Meno sa s nimi vezie dodnes. A ak budeme o Britoch alebo Švédoch v budúcnosti počuť, vždy budú autormi hitovky.
Bob Kane je autorom Batmana, komiksový veterán Paul Dini zase autorom scenára Arkham Asylum, Kevin Conroy prepožičal temnému rytierovi hlas, Jokera geniálne nadaboval opäť Mark „Luke Skywalker“ Hamill. Tieto mená sú dôležité, sú súčasťou orchestra dirigovaného Rocksteady a spolu uštedrili kopanec do gulí komiksových adaptácií a všetkého spájaného s licenciami. Dámy a páni, autori neznámej Urban Chaos sú tvorcami najlepšej komiksovej akcie v histórii!
Zlatko, som doma!
Dokonalá znalosť predlohy a až prehnaný zmysel pre detailné vykresľovanie charakterov prostredníctvom doplnkových informácií robí z hry to, čo spravil Nolan s Batmanom vo filme. Arkham Asylum sa však nesnaží ísť až do takej hĺbky, nerozoberá dôležitosť existencie zloduchov a hrdinov. Nie je potrebné poznať ich skutočné motívy. Kocky sú vrhnuté, strany pevne definované. Batman vs Joker. Gotham vs bomby. Gordon vs smrť. Ľahká čitateľnosť hlavných protagonistov nie je prekážkou pre strhujúci príbeh o revolúcii za bránami Arkhamu. Naopak, má silu popliesť vás a spochybňovať vaše závery.
Tempo hry nie je diktované súbojmi, elementárnym prvkom Arhkam Asylum, ale práve rozprávaním, ktoré si prepožičiava štruktúru a stupňovanie z komiksov, pričom si necháva rezervy pre zvraty. Arkham Asylum si aj takto buduje napätie a keď príde na spomienky na uličku, kde zabili Brucovi Wayneovi rodičov alebo vnútorný súboj s psychotropnými látkami, zasiahnu vás emócie ako dýka od chrbta. Nečakane. Rocksteady dokonca jednou zo scén vzdávajú hold Metal Gear Solid 2 a jej vyvrcholenie patrí medzi silnejšie momenty ako pohľad do vreca na telá v márnici.
Kde je boss?
Je to nepriestreľný scenár, ktorý vás ťahá neustále vpred a nenechá odpočinúť ani samotného Batmana, ktorý nemá čas kedy si prezliecť kostým. Ten je čoraz viac opotrebovanejší s väčším počtom dier na plášti. To je aj dôvod, že za behu spoznávate známych zloduchov, bez zdržovania absorbujete ich nahrávky zo sedení a postupne sa zoznamujete s prácou temného rytiera. A to hra skúša na vás také triky ako oddaľovanie prvého súboja s bossom. Dokončili ste demo a bolo vám ľúto, že ste nemohli natiahnuť jednu Titanovi do držky, keď vyliezol z klietky? Ani mu nenatiahnete.
V Arkhame to funguje inak. Keď príde k prvému boss fightu, pocítite, že Rocksteady sa odvážne stavia k tradičnej mechanike a snaží sa juoživiť kombinovaním žánrov. Či už je to presun z jedného miesta na druhé bez jediného úderu alebo opatrné našľapovanie na pontónoch v kanáloch. Možno si ani neuvedomíte, že bojujete s bossom. A to je trochu aj problém. Po dohraní si budete želať, aby ich bolo viac. Oveľa viac. Predsa, zloduchom nie je len Joker, ale aj Bane, Killer Croc, Poison Ivy, Riddler, Harley Quinn.
Batman: Arkham Asylum je žánrovo mimoriadne pestrá hra. Dalo by sa hovoriť aj o priamom nasledovníkovi Riddicka. Nič v nej nevyčnieva, ale sa dokonale doplňuje, až je to čudné, že takto vyzreté dielo má na svedomí nezávislé štúdio. Základ vychádza z 3rd person akčných adventúr a jednoduchého súbojového systému, na ktorom je celá postavená. No, nie všetko je len boj, príde aj na FPS pasáže, taktiku, vedenie dialógov v obmedzenej forme, 2D hopsačku, stealth a dokonca aj na pátranie a hľadanie.
Práce detektíva
Budete sledovať pachové stopy, odtlačky prstov či DNA, ktoré vás dovedú na potrebné miesto. Suplujú minimapu alebo kompas, ich úlohou je navigovať hráča v priestore. Úlohy sú jasne definované a zaznačené na mape, takže nie je možné zablúdiť. Pozorný prieskum priestorov rozľahlého sanatória Arkham sa však odporúča. Nie všade sa dostanete cez dvere, ale budete sa krčiť vo vetracích šachtách, vystreľovacou kotvičkou hľadať alternatívne cesty vysoko nad zemou a pod. Každá snaha o zmapovanie terénu je odmenená, Riddler naplnil Arkham svojimi hádankami.
Motivačný faktor nájsť všetky je mimoriadne vysoký, postupným získavaním nových hračiek sa dostanete na inak neprístupné miesta. S hákom strhnete chabé steny, explozívnym gélom oslabíte statiku a takým ultrazvukovým skenerom zase deaktivujete bezpečnostné zariadenia. Gadgety poslúžia aj v boji, no práve s nimi sa skracujú vzdialenosti pri prechádzaní Arkhamu. Chytrým dizajnom lokalít bol dokonca eliminovaný backtracking, aj keď sa budete často vracať do už preskúmaných miest.
Na univerzálnom opasku sa Batmanovi hompáľajú aj Batarangy rôznych typov a je vybavený špeciálnym röntgenovým pohľadom – Detective mode. Jeho aktivovaním máte dokonalý prehľad o situácii, viete, kam vedú káble od uzamknutých dverí, kde je možné vyhodiť do vzduchu stenu, kde je vchod do vetracej šachty a kde sa pohybujú nepriatelia. Ak sa k nim priblížite, vidíte, akú držia v rukách zbraň a aký je ich momentálny psychický stav. A práve oň vám pôjde. Keďže Batman nikdy nikoho nezabíja ani neberie do rúk tradičné zbrane, musíte sa ich zbaviť po batmanovsky, v tichosti, nepozorovaný.
Predo mnou sa neschováš
Stavba lokalít počíta s viacerými alternatívnymi cestami, ako využiť prostredie vo váš prospech. S explozívnym gélom môžete označkovať miesta, kde sa stráže pohybujú a potom vo vhodný okamih ho nechať vybuchnúť. Cez sklenené stropy môžete nepriateľa uzemniť, zhodiť ho z plošinky, zpacifikovať schovaný za rohom, v tichosti ho prepadnúť zozadu, obesiť za nohy alebo skopnúť efektným plachtením z výšky. Metód likvidácie nie je nekonečne, ale ak pochopíte princíp tichého boja, bude radosť postupným riedením počtu stráži vyvolávať v tých žijúcich obavy. Stačí pred ich zrakom vrhnutým Batarangom zhodiť zavesené telo a už začínajú jednať chaoticky. Morálka je zrazu preč, nastupuje impulzívne sliedenie, čo vám hrá do karát. Vyvolávanie strachu ešte nikdy nebolo zábavnejšie.
A tam, kde nie je možné využívať prostredie, tam nastupujú päste. Súbojový systém sa opiera o útok a counter okupujúce dve tlačítka. Obyčajne čelíte presile, kde neplatia pravidlá férovky. Vždy však viete, kto sa na vás chystá zaútočiť. Indikujú to zvislé čiary nad hlavami nepriateľov, ktorí neváhajú zobrať do rúk tupý predmet alebo strelnú zbraň. Ich sila progresom narastá a je nutné používať v boji aj hák na odzbrojenie protivníkov s paralyzérom, útok plášťom na dočasné oslepenie alebo finiše s efektnou spomalovačkou. Výzvou v každom súboji je udržať číslo komba čo najvyššie, to znamená, útočiť a vykrývať útoky bez toho, aby ste boli zasiahnutí a robiť to čo najrýchlejšie.
Čím vyššie je kombo, tým vyššie je bodové ohodnotenie a rýchlejší nárast skúsenostných bodov na nákup upgradov ako odolnejší oblek, počet vrhaných Batarangov alebo zjednodušenie dekódovania signálu. Kumulovanie bodov a čo najrýchlejšie vyčistenie miestností sa stali základom pre Challenge mimo nosného príbehu. Odohrávajú sa v rovnakých priestoroch, no majú vlastné pravidlá a miniúlohy ako obesenie jedného protivníka za nohy, tichý útok na druhého zozadu a skopnutie tretieho. Challenge sú prepojené na globálne rebríčky a odomykajú sa hľadaním Riddlerových hádaniek, čím je motivácia nájsť aj tú poslednú o to vyššia.
Späť do Arkhamu
Joker si dokonale naplánoval návrat do Arkhamu, keď pripravil pre Gordona a Batmana pascu, vypustil všetkých kriminálnikov a prebral velenie. Rocksteady si dokonale poradili so spracovaním predlohy a umožnili hráčom okúsiť, aké to je byť temným rytierom. Chutný kokteil žánrov stojaci na bezchybnom scenári, Unreal engine a skvelých hereckých výkonoch má silu nepustiť, kým hru nedohráte. A potom sa znovu ponoríte do sanatória. Batman: Arkham Asylum je prekvapením tohto roka, titul najkrajšia a najlepšia komiksová akcia jej právom patrí.
RECENZIE HRÁČOV |
9.5
GARFIELD
15.8.2011
...The Joker je hajzlík a Batman nie, spolu majú len trápenie...
...prečítať celé
|
9.0
|
9.0
|
10
BBOYRYXO
8.1.2010
Znoa sa mi do ruky dostala hra komixového pôvodu.Očakával som od hry ...prečítať celé
|
9.5
NATHAN DRAKE
12.12.2009
Určite ho poznáte. Dlhý, čierny plášť, veľké špicaté uši a jeho symbolom je netopier.Presne tak mysl...prečítať celé
|
9.5
LIFE28
18.10.2009
Štúdio Rocksteady týmto zabodovalo na plnej čiare. Na hre si dali naozaj záležať, a to nielen po str...prečítať celé
|
9.5
ISAAC CLARK
11.10.2009
Batman. Jeden z najslávnejších komiksových superhrdinov a zároveň ikonická postava DC Comics, ktorú ...prečítať celé
|
9.0
DHA
14.9.2009
Temné mraky sa zatiahli nad nočným Gothamom a namiesto mesiaca sa na oblohe rozžiaril svetelný lúč s...prečítať celé
|
8.0
TUPAC8
6.9.2009
Ako viete Batman je už dávno známy pojem.Od filmov už velmi dávno , až po Lego batman a dnešného vel...prečítať celé
|
9.5
F1REFLY
31.8.2009
Priznám sa, nikdy ma Batman neťahal. Ani filmy ma nikdy neťahali, skrátka som Batma...prečítať celé
|
9.5
P3X0
28.8.2009
Batman sa vracia...na naše monitory. Gotham City ma opäť problémy, a skúste hádať kto ich vyrába ? A...prečítať celé
|
8.0
SCORPWIND
18.7.2020
+ atmosféra a príbeh ako zo starých Batman filmov+ rozmanitosť hrateľnosti+ herecké výkony...
zobraziť
|
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Eidos / CENEGA / Rocksteady Games Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|