PUZZLE AGENT |
PUZZLE AGENT |
Puzzle Agent nijako nezakrýva svoju žánrovú príbuznosť a silnú inšpiráciu v majstrovskom diele Professor Layton od Level-5. Nemusí, pretože nepredstavuje vôbec žiadnu konkurenciu. A ak sa ukáže tento koncept úspešný, Telltate zaručene z neho spraví seriál. Už teraz si pre istotu necháva pootvorené zadné dvierka. A možno vznikne celý nový žáner, ktorý doplní tony tých „detektívnych adventúr", ktoré od vás chcú, aby ste klikali na skryté predmety. Puzzle Agent je medzi takouto rýchlokvasnou tvorbou inteligentnou logickou hrou, bohužiaľ vo finále pôsobí tak trochu rozpačito, uponáhľane. Zaručene vás nenasýti, ale umocní hlad po ďalších hádankách. Ja som ho musel ukájať krížovkami v starších týždenníkoch. Ale o čom tu točíme?
V prvom rade predloha Professor Layton je postavená na sérii logických hádaniek, ktoré sú buď jasne definované grafickým znázornením problému alebo sú vysvetlené rafinovaným popisom s cieľom vás zmiasť a nabádať k jednoznačnému riešeniu, aby ste po vybraní odpovede obyčajne z niekoľkých možností dumali nad tým, kde ste spravili chybu. Na pozadí stoviek hádaniek sa rozvíja mimoriadne zaujímavý, tajomný príbeh s ešte tajuplnejšími postavami s najtajnejšími túžbami a temnými tajomstvami, takže si stále hovoríte, že ešte jednu hádanku a idem spať. Integrovaný pomocník vám s logickými rébusmi pomôže, ale nič nie je zadarmo, musíte ho uplatiť mincami.
Agent Tethers sa hlási do služby
A zatiaľ čo Layton v priestore nachádzal nezmyselne schované mince za kameňom či komínom, v Puzzle Agent majú racionálne vysvetlenie. Mince sú nahradené prilepenými žuvačkami na stoloch, plotoch, stenách, trámoch, rímsach, pultoch a pod. A agent Tethers z oddelenia Výskumu hádaniek, pridruženého k FBI, potrebuje žuť, pomáha mu to pri koncentrácii. To si tak odlepí huba bubu z dverí a hneď vyrieši podľa negatívu, kde sú nielen farby, ale aj strany otočené, ktorý trpaslík chýba na polici.
V čom Puzzle Agent pôsobí uponáhľadným dojmom, resp. jasne definovaný test konceptu, je nízky počet hádaniek, celková krátkosť a príliš rýchle finále zložené zo štyroch puzzlov. Cesta k nemu prekvapivo vedie cez početné rozhovory, preskúmanie prostredí a príde aj na tradičnejšie adventúrne prvky ako zaostrovanie na objekty, vedenie nie príliš košatých dialogóv, čítanie poznámok, či cestovanie po mape do ďalších lokalít. V Puzzle Agent som narazil na 37 hádaniek, ktoré varírujú overenú predlohu alebo sa postupne stávajú zložitejšími s pridaním ďalších premenných či objektov ako napríklad vytýčiť chlieviky okolo chrobákov (pozri obrázok).
Dôjde na hľadanie cesty z bludísk, kreslenie ideálnych čiar, rafinované počty, rozdeľovanie objektov, matematicky-logické vykladanie problémov, až po banality typu poskladajte obrázok z roztrhaných kúskov papiera či prerežte všetky zábrany jedným ťahom. U hádaniek, kde dokladáte do obrazcu objekty podľa siluet, som si všimol, že nemajú presne vymedzené hranice, čím dochádza k zavádzaniu (niekde môžu pretŕčať objekty, inde nie). U iných puzzlov sa stretnete s neakceptovaním druhého riešenia, ktoré je takisto správne.
Prvý prípad býva najťažší
Obtiažnosť príjemne kolíše, niekde pritvrdí, inde vám zase nechá priestor a donúti vás tu a tam použiť aj pomocníka. Z nedočkavosti alebo hladu po ďalšom puzzle. Tempo hry odsýpa aj vďaka strelenému príbehu agenta Tethersa, ktorý je po prvýkrát vyslaný do terénu prešetriť záhadu zastavenia produkcie výroby gúm na gumovanie vo fabrike niekde v zabudnutom mrazivom provinčnom mestečku Scoggins. A gumy sú kľúčové, bez nich Biely dom nemôže opraviť svoje omyly. Tethers vždy čakal na svoju prvú príležitosť, ale v kútiku duše dúfal, že nikdy nepríde. V teréne postupuje podľa učebnice, dôsledne zapisuje poznámky, pýta sa hlúpe otázky a sám sebe dokazuje, že na to má. V spoločnosti jednoduchých ľudí si dokazovať ani nemusí, že je neohrozeným agentom. Obyvatelia, ktorí tvoria uzatvorenú komunitu, ho dostávajú do kolien náturou introvertov a ich „jednoduchosť" (rozumej, inteligencia) ho zase vie poriadne vykoľajiť.
Puzzle Agent je postavený na fungujúcom i keď nezmyselnom scenári, dialógy a hlavne absurdné situácie sú plné humoru a aj napriek jednoduchosti vás ťahá neustále vpred. V samotnom závere, keď je záhada zatvorenej fabriky takmer vyriešená, dochádza až príliš rýchlo k uzavretiu prípadu. Bleskový finiš tak necháva mnohé záhady mestečka Scoggins a tajomstvá o neviditeľných ľuďoch neobjasnené a dobre rozbehnutý vlak je prudko zastavený ručnou brzdou, ako keby chceli autori počuť názor: „Tak čo na to hovoríte, zaplatíte si aj za druhú epizódu?"
Bývalý výtvarník Telltale Games Graham Annable dostal priestor pre svoj bláznivý príbeh, materská spoločnosť dodala know how a je z toho podarená puzzle adventúra, ktorá má potenciál pokračovať mesiac čo mesiac. S dobre nastavenou koncovou cenou (9,95 dolára) by bolo hriechom nezoznámiť sa s Puzzle Agentom a herným systémom, ktorý je silno návykový.
RECENZIE HRÁČOV |
7.0
|
PC
Wii Vývoj: Telltale Games / Telltale Games Štýl: Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|