LIONHEART: KING'S CRUSADE |
LIONHEART: KING'S CRUSADE |
Richard Levie Srdce opäť povstal v novej historickej stratégii, v ktorej skríži meč so Saladinom. Komu bude patriť sväté mesto Jeruzalem? Kto zvíťazí a bude dominovať na bojovom poli? Tentoraz to nezávisí striktne od histórie, ale od vášho výberu a schopností.
V Lionheart: King's Crusade sa hráči zúčastnia tretej krížovej výpravy v rokoch 1189 - 1192 a ako je už naznačené v úvode, bojovať sa bude v mene známeho anglického panovníka, aj múdreho vodcu mohamedánov. Pre každého je pripravená osobitná kampaň. Popri ťaženiach sú naporúdzi samostatné scenáre s bojmi s nákupom ľubovoľných jednotiek v predurčenej sume. Sortiment dopĺňa multiplayer, kde si dvaja hráči môžu navzájom zmerať sily. Ak ste hrali predchádzajúci titul od Neocore Games s názvom King Arthur (Kráľ Artuš) a čakáte rovnaký koncept, ibaže bez kúziel, vedzte, že tieto hry sú dosť výrazne odlišné. Hoci systém boja je obdobný, po obsahovej stránke je to tentoraz trochu inak.
Hra je orientovaná predovšetkým na boje v štýle Total War doplnené o precízny manažment jednotiek pred bitkou a neobsahuje výstavbu. Nejedná sa len o prostoduchú alebo orezanú kópiu populárnej strategickej série. Lionheart síce vychádza z rovnakého základu, ale snaží sa hľadať svoje vlastné cestičky a ponúknuť aj nové a neošúchané prvky. A treba uznať, že tvorcom sa to celkom darí. Teda, aspoň čo sa týka vymýšľania nápadov. S ich realizáciou to už také ružové nie je.
V každej kampani je cieľom poraziť súperov a to splnením epizodických misií na dostupných bojiskách, ktoré reprezentujú sektory na mape. Misie sa spravidla skladajú z niekoľkých úloh, ktoré vyžadujú postup podľa stanovených krokov. Napríklad v úvode križiackej výpravy je to odolávanie náporom súpera, kým sa nevylodia všetky posily určené na misiu. V druhej fáze sa treba zmocniť jedného zo styčných bodov, aby sa napokon uskutočnilo obliehanie mesta. Bohužiaľ, aj napriek ilúzii rôznorodosti je primárny cieľ každej misie v konečnom dôsledku jediný a vždy rovnaký – eliminovať protivníka, len sa mierne menia podmienky na bojisku. Pri prvých mapách si to neuvedomíte, ale pri ďalších už nastupuje jasný stereotypný postup. Nápaditým, ale nie celkom domysleným prvkom v boji je vytvorenie obliehacích alebo obranných doplnkov priamo na bojisku vo fáze obliehania. Jedná sa o rýchly nákup za pridelené body. Podľa okolností a strany sa dá na bojisku umiestniť statický trebuchet, katapult, obranná vežička, či pasca z kolov alebo oleja.
Okrem toho sa v boji prejavujú vplyvy počasia a terénu, ktoré určujú dostrel, dohľad, rýchlosť postupu a afekt jednotiek pri útoku. Jednotky získavajú črty, majú určité taktické možnosti aj formácie, manipulácia s nimi však nie je až taká pohodlná ako v bitkách Total War. Navyše inteligencia vlastných aj súperových jednotiek je na tom biedne. Svoje jednotky je najlepšie ovládať manuálne, inak pri priblížení súpera obvykle bezhlavo vyrazia do útoku a často sú ubité presilou. Na druhej strane, protivník reaguje podobne a väčšinou ho stačí vyprovokovať jednou jednotkou a vlákať od pasce. Aj keď sa boje tvária takticky, aj na vyšších obtiažnostiach sa dá vo väčšine prípadov zvíťaziť prostoduchým zastrašením súpera masou jednotiek, ktoré vrhnete súčasne na spoločný cieľ. Nepriateľom poklesne morálka, utekajú z bojiska a je po paráde. V konečnom dôsledku sú boje dosť banálne, nepredstavujú žiadnu reálnu výzvu a nepôsobia veľkolepo. Navyše jednotky sa nie celkom pohodlne ovládajú a niekedy pokrivkáva kamera, ktorá sa za určitých podmienok skrátka nedá dobre usmerniť.
Vstupu armády do zóny konfliktu predchádza veľmi štýlový a zaujímavý manažment vojska. Nákup samotných jednotiek pred bojom až tak neprekvapí, podobne ako sortiment, ktorý sa rozširuje aj v závislosti od splnených misií. Ponuku tvorí dobová pechota, lukostrelci a jazda v rôznych formách s odlišnými charakteristikami a efektom. Ale hrdinovia a tiež každá štandardná jednotka má podrobne rozpísané parametre, dá sa viacerými spôsobmi vylepšovať, získava skúsenosti, vyššie úrovne a body na zlepšenie atribútov a získanie zručností. Hrdinovia sa rozvíjajú rýchlejšie a majú viac možností, vojská získavajú skúsenostný bod len pri každej tretej úrovni. Pri dostatku financií je možné každej jednotke viacnásobne zaplatiť tréning útoku a obrany, ktorý zvyšuje silu a odolnosť. Užitočné je aj priradenie liečiteľa, ktorý po bitke uzdraví 30 % mužstva danej jednotky. Kňaz alebo Imam zas zvýši morálku družiny a je tak menej náchylná k zbabelému úteku v krízových situáciách. Je možné priradiť aj kapitána, ktorý zvyšuje účinok jednotky podobne, ako hrdina. K tomu sa dajú priraďovať aj predmety do inventára a opäť, ako hrdinom, tak aj bežným vojakom. Sú to zbrane, brnenie, ale aj posilňujúce odvary, ktoré sa aktivujú priamo na bojisku a pridávajú krátkodobý bonus. Stále to však nie je všetko.
Križiaci sa pred bránami mesta pripravujú na obliehanie.
Pri postupe za križiakov hráč získava vplyv vychádzajúci zo vzťahov so štyrmi európskymi veľmocami. Čím vyšší vplyv, tým viac výhod, treba však dobre zvážiť, s kým sa budete bratríčkovať a s kým budete na nože. U mohamedánov nevládne rivalita a namiesto riešenia vzťahov s konkurentmi sa orientujú na hľadanie poznania a kultúrny rozvoj, ktorý sa prejavuje v troch oblastiach so zaujímavými vylepšeniami. Sú to veliteľské črty, vojenský rezort a hlavný rezort. Prvá kategória je jasná, zahrňuje vylepšenia pre lídra, ktorými v boji posilňuje vlastné a oslabuje súperove jednotky. Vo vojenskom rezorte sa odomykajú nové jednotky a hlavný rezort ponúka ekonomické výhody a tiež bonusy pre hrdinov a kapitánov. U oboch frakcií je dôležitá úroveň viery, ktorá určuje, do akej miery je možné využívať v boji veliteľské schopnosti, respektíve ovplyvňuje efekt relikvií. Jednotky sa dajú kupovať, ale prebytočné aj predávať, avšak za nižšiu sumu, za akú boli kúpené. Ak omylom kúpite jednotku, o ktorú nestojíte a okamžite sa jej zbavíte, získate späť celý obnos. Do boja nemusíte nasadiť všetky sily, ale niektoré môžu odpočívať. Väčšinu spomínaných prostriedkov a predmetov získate po splnení misie, pričom každý sektor ponúka inú odmenu a väčšinu si môžete zvoliť ten, na ktorý zaútočíte. Po víťazstve obvykle nasleduje aj výber osobitej odmeny z viacerých možností. Uprednostníte väčšiu sumu dukátov a pár bodov na vylepšenia v rezorte? Alebo radšej zvýšite úroveň viery, prijmete jednotku žoldnierov, či si vyberiete artefakt? Pokušení je vždy viacero a výber neľahký.
Treba uznať, že do hry sú zakomponované naozaj šikovné prvky. Lenže nestačí len mať dobré nápady, ale mali by sa aj adekvátne zapracovať a umiestniť do dobre fungujúceho celku. V Lionheart: King's Crusade nefunguje poriadne skoro nič. Nie sú to len boje spojené s biednou AI, ktoré ani zmes praktických ideí nedokázala dostatočne zatraktívniť. Tvorcovia sú neprecízni a je to vidieť všade. Pri kampani za mohamedánov je zle označená obtiažnosť sektorov. Od prvého bojiska vraj treba očakávať „ veľmi ťažkú obtiažnosť" a na pokročilých sektoroch už len „ľahkú". Dôvod zmätku je prostý. Kampaň za križiakov začína na opačnom konci mapy a tomu zodpovedá aj úroveň sektorov, ktorú tvorcovia zabudli preznačiť pri postupe za Saladína. Môžete si povedať, že je to maličkosť, ale podobných zmätočných maličkostí je viac, a to je už citeľné.
Technicky hru vývojári absolútne nezvládli. Zastaralý engine je odpustiteľný, niektoré lokality vyzerajú celkom pekne, aj keď iné fakt biedne. Miznúce a blikajúce textúry, padanie hry a misia, ktorá po niekoľkých misiách vždy zamrzne, to už ale chuť na krížovú výpravu poriadne uberá. Tvorcovia pre prvých hráčov pripravili bonusové jednotky v bezplatnom sťahovateľnom balíčku. Namiesto toho sa ale mali radšej sústrediť na výrobu záplat, ktoré táto hra rozhodne potrebuje. Ak máte hru v úmysle kúpiť, neulakomte sa na DLC, a radšej počkajte, kým bude dostatočne zaplátaná. Inak budete dokonale frustrovaní, aj keď vám na bojisku bude mrznuť bonusový Lancelot a Jana z Arku. Navyše teraz je hra vzhľadom na svoje (ne)kvality predražená (40 EUR za toto je priveľa), ale snáď sa k nám časom dostane za symbolickú sumu a v češtine podobne ako titul King Arthur.
Lionheart: King's Crusade poukazuje na dve zásadné skutočnosti. Na jednej strane, je žiarivým príkladom toho, že sa stále dajú vymyslieť a použiť inovatívne prvky, ktoré obohatia žáner stratégií. Na druhej strane je dôkazom, že nestačí mať zaujímavé idey, ale treba ich aj vedieť adekvátne použiť a spracovať, inak zlyhajú spolu s hrou. Keby nápady použité v King's Crusade vzali do rúk zruční vývojári, dokázali by vytvoriť klenot. V podaní Neocore Games sa nám ale do rúk dostáva len mrazený, či skôr mrznúci, polotovar. Dobrá hra, ale len v kategórii béčkových titulov.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Paradox Interactive / Neocore Games Štýl: Stratégia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|