FENOMÉN - PLAYSTATION |
FENOMÉN - PLAYSTATION |
Sony sa do dejín kultúry v najširšom slova zmysle zapísala v druhej polovici dvadsiateho storočia minimálne dva krát a ja si veru netrúfam odhadnúť, ktorý podpis bol zásadnejší. Oba totiž, Walkman i PlayStation, zmenili raz na navždy vnímanie toho, kvôli čomu vznikli. V tej najbanálnejšej a zároveň najdôležitejšej rovine ide o to, že značka stratila svoj špecifický význam a stala sa synonymom výrobku. Ak napíšem, že prenosné kazeťáky vyrábali v osemdesiatych rokoch všetci, znie to blbo, lebo nikto prenosné kazeťáky takto nevolal, pre všetkých to boli walkmany, hoci skutočné Walkmany mohla vyrábať len Sony. S playstationmi to nebolo iné, v laickej komunikácii nezasvätených sa takýmto označením herných konzol bez ohľadu na konkrétnu značku môžeme stretnúť dodnes. A môže za to PlayStation, rovnako ako za to, že tých nezasvätených je čoraz menej.
![]() |
Poďme ale k PlayStation. Smutným faktom je, že európsky launch v roku 1995 šiel celkom mimo mňa, nezachytil som, že čosi ako PlayStation existuje až do chvíle, čo sa šedá krabica objavila spolu s telkou na internátnej izbe, hneď vedľa nadupanej 386ky, alebo 486ky. To je prvá osobná skúsenosť a prvý postreh, dávno spred čias absurdných platformových vojen; prví ľudia, ktorí tu mali PlayStation, boli týpci od IT, informatici, už vtedy s príjmami, o ktorých sa nám len mohlo snívať. PlayStation ich uchvátil ako kus technológie, hrali Ridge Racera a tešili sa ako malé deti.
![]() |
Dospelí ľudia hrajú videohry, ba čo viac, hlavne dospelí ľudia hrajú videohry, deti sú na vedľajšej koľaji. Aby sme sa celkom nezapredali PlayStation vášni, treba povedať aj to, že o rozšírenie videoherného trhu smerom k dospelým užívateľom sa predovšetkým prostredníctvom product placementu pokúšali aj Nintendo a Sega skôr ako bol PlayStation najväčším hráčom na trhu, avšak dialo sa to nekoncepčne. Nintendo si napríklad zakladalo na tom, že zmienky o ňom sa relatívne často objavovali v mainstreamovej hollywoodskej filmovej produkcii.
![]() |
PlayStation zvolila inú cestu, cestu postupnej zmeny vnímania videohier a hrania cez sofistikovanú prezentáciu zvýrazňujúc alternatívny životný štýl. PlayStation sa mala stať jeho neoddeliteľnou súčasťou. PR texty tváriace sa ako normálna žurnalistika v serióznom hudobnom časopise (znova Rock & Pop) nezabúdali pripomenúť, že okrem hrania špičkových hier môže PlayStation slúžiť aj ako prehrávač CD, čo síce v roku 1996 nebolo také terno ako neskôr PS2 promovaná aj ako najlacnejší DVD prehrávač na trhu a tak isto PS 3 a Blu-ray.
Znova platí, že dnes to znie absurdne, ale v roku 1996 bolo jednoducho vzhľadom k zámerom Sony dôležité, aby herná konzola bola vnímaná ako užitočná aj iným spôsobom, ako len cez hranie sa.
![]() |
Prvú PlayStation som si zadovážil v lete 1996, takmer rok po európskom launchi, šlo o súkromný import, lebo to, čo poznáme dnes ako rozvinutý videoherný trh vtedy u nás prakticky nefungovalo. PlayStation ešte nebola masovka, ale už mala nakročené správnym smerom. Vtedy niekedy, ak sa pamätám správne, som si PlayStation všimol v správach, v hlavnom vysielacom čase, nešlo o PR a ak áno, ešte dnes sa hlboko klaniam. Deložovali akýsi squatt kdesi v Česku, prírodné dievčiny v batikovaných šatočkách, dredovaní alternatívni mladíci kráčajúci v stopách Boba Marleyho, vôkol kukláči, mladíci a dievčiny si len tak na rýchlo berú z domova, z ktorého ich práve policajti vykázali, tie najdôležitejšie veci. Digeridoo, bongá, čo sa na ne hrá, bongá, čo sa z nich inhaluje, šaty a tak ďalej, a medzi nimi, tmolí sa junák so skleným pohľadom, v jednej ruke prenosná telka, pod pazuchou druhej PlayStation, s voľne visiacim padom.
![]() |
Nešlo by to bez hier, tie ale prišli a boli ako žiadne iné, boli pre dospelých, čo sa znova chcú hrať. Porty zásadných titulov z iných platforiem, Doom napríklad, ale aj Duke Nukem 3D (na PlayStation ako Duke Nukem: Total Meltdown, port z PC len s pridanou hodnotou), Descent, či Worms a z arkádových automatov (Tekken), ďalej tituly „draftované" z konkurenčných platforiem, teda pokračovania populárnych sérií, ktoré sa presťahovali na PlayStation. Tu treba spomenúť Final Fantasy VII, kvôli ktorej si PlayStation zaobstarali všetci hráči, čo o sebe tvrdili, že milujú RPG a hlavne, nové, respektíve vynovené hry, ktoré sa stali system sellermi a maskotmi značky: Tomb Raider, Metal Gear Solid, Gran Turismo, WipEout, Rayman, Crash Bandicoot, ktorý o pár rokov neskôr doslova dobyl Slovensko vďaka obskúrnosti na STV zvanej Maxihra (to už bola na trhu PS2, na Slovensku sa ale Crasha Bandicoota predávali haldy, to všetko v časoch, keď už inde po ňom ani pes neštekol).
![]() |
A dospelí ľudia začali hrať videohry.