NINTENDO WII U |
NINTENDO WII U |
Minulý rok to bola šesť hodinová rada na 3DS, tento rok sa opäť ako had krútil okolo stánku Nintenda dav ľudí čakajúcich na 20 minútovú tour s najnovšou konzolou WiiU. Bez ohľadu na to, čo sa o hardvéri píše, ako je rýchly, čo všetko dokáže a aký je potenciál, sú bezprostredné dojmy z hrania nie veľmi pozitívne. Wii U NIntendo zatiaľ komunikuje ako tablet, resp. ďalšiu perifériu, nie ako celok, ktorý pripojíte k televízoru.
Po tlačovej konferencii nebol nik dvakrát múdrejší, žiadna cena ani predbežné obdobie, v ktorom sa dostane na trh, ani to, akú bude mať softvérovú výbavu a čo sa vôbec skrýva vo vnútri, pretože ak niekto napíše, že je výkonnejšia ako PS3 a Xbox360, nemáme mu dôvod neveriť, ale Mario vyzerá stále ako Mario aj na malom displeji, Battle Mii ako upscalovaná Wii grafika do HD a nový Ghost Recon potrebuje vyladiť nielen samotnú grafiku, ale aj úroveň a hlavne kompresiu obrazu posielaného do tabletu.
Je vraj vo vývoji iba štyri mesiace a presne takto dlho má Ubisoft k dispozícii dev kity, priznáva producent, na meno ktorého si nespomeniem. Na otázku, aké má rozlíšenie displej, sa len pousmeje a povie: “To by som aj ja rád vedel,” v zápätí mi prezrádza, že Ghost Recon Online bude sťahovateľná hra vydaná súčasne s konzolou. Kedy to bude? Nevie.
Ghost Recon Online bola jediná hard core hra, ktorú bolo možné na E3 hrať, ak nerátame rolling demo Zeldy, ktoré vyzerá jednoducho vynikajúco a pohlcujúci súboj s pavúkom v obrovskej lodi chrámu bol uchvátivý, avšak pasívny. Mohli ste nanajvýš prepínať kamery umiestnené do priestoru sledujúc zápas Linka s monštrom, je to však málo.
Tablet má na sebe 6,3 palcovú obrazovku, ktorá nemá haptickú odozvu, ako sa hovorilo, čo nič nenasvedčuje tomu, že by niekedy nemohla pribudnúť alebo o nej Nintendo neuvažuje. Odozva displeja je mimoriadne rýchla, presná a obraz vysokokontrastný. Treba však poznamenať, že Nintendo aj v roku 2011 zabúda na to, že existuje niečo také ako multitouch a gestá viacerými prstami. Na tele tabletu vedľa konektoru pre 3,5 jack je zaparkovaný stylus. Bohužiaľ.
Okolo displeja a na chrbte sa rozkladá kompletná sada tlačítok, aké nájdete na štandardnom gamepade s dvomi analogmi: d-pad, štvoricu A, B, X, Y, predné triggery, dva shifty a dva analogové pady. Nejde o joysticky, ale posuvné plôšky, aké má PSP. Sú presné, no postrádajú precíznosť páčiek. Chce to však trochu cviku, aby ste jedným padom korigovali pohyb a druhým kameru. Okrem týchto sa na tele tabletu nachádzajú aj Home, +, -, Power Button, mikrofón, reproduktory a kamera.
Na výstavnej ploche boli dva prototypy tabletu, jeden macatejší a druhý s diétnejšou spodnou stranou medzi gripmi, za ktoré ho uchopíte. Ergonómia je skvelá, výborne sa drží v rukách, môžete ho aj doslova zdrapnúť, mohutné plasty a výborné dielenské spracovanie nedovolí, aby niečo praskalo alebo aby sa telo poddalo hrubšiemu zachádzaniu. Má to však jeden malý háčik. Tablet Wii U vyzerá ako iPad, ktorý vyrába Fisher Price. Hračkársky dojem podčiarkuje biely lesklý plast, z ktorého je vyrobený aj tablet uDraw a široká obruba okolo displeja.
Tablet má vo vnútri akcelerometer a gyroskopy, takže s ním pohodlne môžete točiť okolo svojej osy, dvíhať ho nad hlavu, nakláňať ho, pohybovať ním do strán. Každý pohyb je prevedený na obrazovku a prekvapivo rýchlo reaguje. V Battle Mii napríklad hráč, ktorý má tablet, ovláda vesmírnu lodičku nakláňaním zariadenia, zatiaľ čo dvojica sleduje obrazovku rozdelenú na dve časti a snaží sa koráb zostreliť. Battle Mii predstavuje jeden príklad ideálnej integrácie a využitia ako ovládačov (Nunchuk plus Wiimote), tak aj tabletu a schopnosti deliť zobrazovacie plochy tak, aby lovci nevideli obeť a zase naopak. Na veľmi podobnom princípe pracuje aj Chase Mii, kde unikáte trojici hráčov cez bludisko.
Potenciál vo Wii U je obrovský a aj tieto jednoduché demá ukázali, že nemusí ísť o zložité mechanizmy, aby boli kreatívne a obohatili herný zážitok. Bude zaujímavé sledovať, ako firmy postupne budú zapájať a kombinovať veľkú telku s malým displejom a využívať ďalšie zobrazovadlo, pretože už to nie je iba o zobrazovaní mapy. Wii U dokáže na 6,2” displej klonovať obraz, ale aj sledovať rovnakú scénu z iného uhla prípadne priblíženého pohľadu.
Dotykový displej a akcelerometer sú novými ovládacími prvkami a s nimi sa pochopiteľne všetko aj komplikuje. Ubisoft napríklad využíva absolútne všetko a tak sa stáva, že neviete, kam sa máte skôr dívať, či na mapu na tablete, kde dotykom zadávate waypointy pre spolubojovníkov, kde prebieha aj výzbroj, rozoberanie zbraní, upgradov alebo na obrazovku, kde sa skutočne bojuje. Rané demo umožnilo kosiť nepriateľov, schovávať sa za kryty a využívať aj dronu na prieskum, označenie nepriateľov. Ghost Recon však má nielen komplikovanú ovládaciu schému, po vizuálnej stránke vyzerá horšie ako päťročný Advanced Warfighter. Aj keď ide iba o sťahovateľnú hru, postavy nemajú tiene, prostredie postráda detaily a farebná schéma je preexponovaná, takže pôsobí úplne vyblednuto, navyše využíva iba hnedé odtiene.
Čo vyvoláva otázku, dokážu si opäť poradiť tretie strany s novým hardvérom alebo bude najlepšie hry robiť opäť iba Nintendo? Dojmy z E3 indikujú, že nech je Wii U akokoľvek horúci hardvér a otvára široké možnosti, ak nebude zvládnutá ovládacia schéma a zábavne zapojený tablet do hry, budeme opäť hrať iba upscalované Wii tituly s nafúkanými hlavami Mii postavičiek, narýchlo zbuchnuté hry známych sérií, medzi ktorými je Ubisoft expertom a potom niekoľko rokov čakať na novú Zeldu.
Wii U je vynikajúci hardvér, no zatiaľ nemá hry, o konzole sa vie málo, aby sme sa začali triasť na premiéru konzoly, ktorá otvorí novú generáciu. Je to veľká zodpovednosť, veríme, že Nintendo ani tentoraz nesklame, cenou, line-upom a zážitkom. Wii U na to má, aby sa stal nástupcom Wii, ktorý uľahodí aj core obci.