GAMESCOM 2011 |
GAMESCOM 2011 |
Organizátori najväčšej hernej udalosti v Európe narazili na strop. Tretí ročník GamesCom prerástol kolínske výstavisko, čo bol aj jeden z dôvodov, prečo sa v roku 2008 poberala z Lipska. V sobotu sa po výstavnej ploche o rozlohe 120 000 m2 premávalo viac ako 63 000 ľudí a ďalšie tisícky nervózne prešľapovali pred bránami, ktoré museli byť zatvorené kvôli bezpečnosti. Tam za nimi bol Battlefield 3, Skyrim, Batman, Zelda, Forza i Vita.
GamesCom sa podarilo zlomiť po druhýkrát nemožné, hranicu 250 000 návštevníkov a odstaviť Tokyo Game Show na vedľajšiu koľaj. Dôležitosť tohto podujatia podčiarkuje nielen zvýšený záujem zo strany širokej verejnosti, ale predovšetkým veľkosť nemeckého trhu, ktorý patrí súčasne k najväčšiemu v Európe. A keďže je orientovaný na PC, Blizzard tu pravidelne necháva tisíce hráčov ochutnať nové postavy v Diablo III a Valve si v kľude zorganizuje turnaj v DOTA 2 a víťazom rozdelí tučnú odmenu MILIÓN dolárov.
Už dávno neplatí, že veľkí hráči na trhu poznajú iba E3, nemecký Kolín je povinnou zastávkou pred vypuknutím predvianočného zhonu a pre mnohých aj skúškou ohňom ako budú prijaté zmeny v hernom systéme alebo celkovo úplne nová značka. Je tu však jedno ale, svetových premiér ani dychberúcich ohlásení sa tu nedočkáte. GamesCom sa koná dva mesiace po E3, kde sa strieľa z oveľa väčších kanónov a v Nemecku sa žne to, čo bolo zasiate v Los Angeles. O voľných stojanoch, demo kioskoch alebo čo i len jediného mobilného telefónu nemožno hovoriť. Tá masa hráčov zaplnila haly, lobby, vonkajšie priestory do posledného voľného miesta a ako rieka sa presúvala spojovacou tepnou pomedzi expozície.
Čo je nové v Kolíne?
Novinkou GamesCom 11 bola hala vyčlenená špeciálne iba online hrám, tu NCsoft demonštroval Guild Wars 2 aj novoohlásenú vecičku Wildstar, svoje miesto tu našli aj Wargaming.net s World of Tanks či hardvérové spoločnosti ako Intel či Sapphire. Než sa otvorili vstupy do celkovo siedmych hál, pre mnohých ako každá veľká herná udalosť skončila tlačovými konferenciami.
Microsoft hosťoval vo Vulkan Halle už tradičný Play Day, kde sa dali všetky jesenno-zimné tituly odskúšať, vrátane Gears of War 3, Kinect Star Wars či Forza 4 v super kokpite, ktorý bohužiaľ nebol priamo na stánku a bola to chyba. Hra začala až vtedy, keď ste sa pripútali! Na ploche sa túlal R2D2, kúsok ďalej hrala tenis Martina Hingisová, pred barom sa rozprestierala séria mobilov a vedľa prezentoval Age of Empires Online priamo Chris Taylor.
EA zvolila industriálnu štvrť na prezentáciu desiatky naplánovanej na najbližšie obdobie, vrchol tlačovky pochopiteľne patril vlajkovej lodi – Battlefield 3 a predvedenému co-opu či multiplayeru pre 64 hráčov v PC verzii. Novinkou je free-to-play PVP Warhammer Online: Wrath of Heroes a návrat k pouličnému futbalu vo FIFA Street.
Sony uzatvárala deň pred GamesComom mohutnou konferenciou zakončenou párty, kde si bolo možné všetky hry odskúšať na vlastnej koži vrátane Resistance Burning Skies, Move Fitness či Uncharted. Ohlásená bola nová verzia PSP bez Wi-Fi s predajnou cenou 99 EUR, cenovka 499 EUR bola zavesená na 24" 3D monitor a PS3 sa dočkala očakávaného zlacnenia na 249 EUR.
CD Projekt RED sa pochválil opäť konzolovým Zaklínačom a predstavil verziu 2.0 pre PC vo forme tučného zdarma distribuovaného obsahu, v 2K Games sa skloňoval iba jeden názov – Borderlands 2, v Bethesde prekvapivo novinku Harveyho Smitha Dishonored schovávala do vrecka dvojica Rage a Skyrim. Vieme, prečo, hrali sme ich a zaručene nesklamú.
Ísť či neísť
GamesCom narozdiel od svojho súkmeňovca E3 nekalkuluje so slovkom Show. Pozri sa na tie stánky, hovorí mi trochu otrávene, trochu znechutene kolega, zatiaľ čo je2ry horúčkovito utrácal peniaze na oficiálne tričká opodiaľ. A na tie široké rozostupy, dodáva jedným dychom. Čo si však neuvedomoval v tej chvíli a ani nikto, kto mal ešte síl hýbať sa po prvom novinárskom dni, že tie štedré chodníky budú na druhý deň zaplnené tak, že sa ktorýmkoľvek smerom budete hýbať rádovo po centimetroch.
A opäť sa dostávame ku kameňu úrazu, čakať dve hodiny na obľúbenú hru je v poriadku, čakať tri a viac je už na zamyslenie, ísť na výstavu a zistiť, že dnes tú radu nevystojím, poriadne zatrasie s presvedčením, že hry sú v prvom rade zábava. GamesCom je obrovská akcia a spolu s ňou prichádzajú aj radosti i strasti návštevníkov. Vysoká teplota v halách, nedýchateľný vzduch aj vo vetraných koridoroch, telocvičnový puch, vysoké ceny za jedlo a pitie (keď si vystojíte kilometrovú radu, inak hryziete praclík a pijete vodu), nemožnosť platiť kartami a iné drobnosti, ktoré sa celkovo podpisujú pod kvalitu zážitku na inak výborne zorganizovanom evente.
Výstava sa dostala do pozície, že organizátori budú musieť pristúpiť k regulácii davu. Videli sme to už na Tokyo Game Show, kde stopkami merali čas strávený s hrou alebo rozdávali časenky ako u lekára. Nechcem byť zlým prorokom, ale bol by som veľmi nerád, keby sa expozície premenili na „pozeraj, ale nechytaj", pričom prezentácie hier by sa diali hromadne pred obrovským plátnom za sprievodu komentára tvorcov. Na to je tu E3 aj TGS, GamesCom sa stále ako jediná zameriava prevažne na koncových zákazníkov a teda aj osobnú skúsenosť s hrami.
A keď už hovoríme o osobnej skúsenosti, určite to nebudete počuť posledný krát, na GamesCom sa treba aspoň raz ísť pozrieť, či už kvôli novinkám, očakávaným peckám, atmosfére, kolotoču, tlačenici, tričku, outdoorovým aktivitám alebo celkovo Kolínu. Na výstavisku aj mimo neho je stále čo robiť a počas GamesComu mesto žije hrami.
Rozhodovať sa môžete celých dvanásť mesiacov, ďalší ročník GamesCom sa bude konať 15. - 19. augusta 2012.