ASSASSIN'S CREED: REVELATIONS |
ASSASSIN'S CREED: REVELATIONS |
Bolo dokonale strážené. Teraz, keď už vieme, čo znamenajú tie blikajúce elementy nad dôležitými objektami a prečo nie je možné zájsť za okraj mapy, množia sa iné otázky a Ubisoft sa ich snaží v Assassin's Creed: Revelations zodpovedať. Ba čo viac, ukončuje rozohranú partiu po vzore mnohých iných sérií s trojkou v názve, v ktorej sú kocky vrhnuté od 12. storočia. Ezio vymenil Altaira, ale starý zabijak nepovedal svoje posledné slovo. Tajomstvo zabijakov bolo dokonale strážené. A teraz prichádza k jeho odhaleniu.
Revelations je tak nielen o hľadaní pravdy, putovaní na východ v snahe nájsť odpovede na filozofické otázky o žití a bytí. Všetky totiž ležia niekde hlboko pod pevnosťou Masyaf, odkiaľ majster po prvýkrát v roku 2007 vypustil holubicu a informoval svet, že zabijak je na ceste. Ubisoft sa vracia poeticky na začiatok a kto by čakal typický kruh života, bude možno v Revelations vidieť kruh bludný. Ubisot má svet zabijakov premyslený do posledného detailu, akákoľvek nelogickosť môže byť zhodená na adresu Animus zlej spoločnosti Abstergo, v ktorej Desmond cestuje v čase späť a cez DNA sú extrahované spomienky predkov – Altaira a Ezia.
Ubisoft môže chŕliť pokračovania Assassin's Creed každý rok, stačí zmeniť kulisy a časové obdobie. Revelations nie je tak radikálnou zmenou, ale skôr kozmetickou. Zásadných zmien, prvkov či prelomových mechanizov by ste tu hľadali márne. Od Brotherhood už zabijak nie je v teréne sám, ale má na povel svojich ľudí. Séria sa za tie štyri diely zmenila zo stealth akcie, kde prím hralo hľadanie informácií a cieľa, na otvorený svet plný príležitostí s rozhodovaniami a fungujúcim ekonomickým systémom, aký nájdete v stratégiách.
Križovatka osudov
Revelations je viac menej rozšírením Brotherhood a to dokonca až do takej miery, že prsty bratstva siahajú aj ďalej ako za brány Instanbulu, kde sa celý príbeh odohráva. Regrútovaním a pomáhaním občanov na uliciach rozširujete svoje rady a neskôr ich môžete posielať na misie do najväčších miest Európy. Zabijaci postupne získavajú skúsenosti, rastie im sila a môžu podnikať oveľa náročnejšie úlohy ako obsadzovanie miest. Ich počet je odvodený od aktuálneho vplyvu v meste a ten zo začiatku bude nulový.
Nové mesto skrýva nové možnosti, ale len na prvý pohľad. Obchodíky, remeselné dielne aj základne jednotlivých frakcií zlodejov, žoldnierov a kurtizán sú pod patronátom nepriateľa, ktorý svoje teritórium stráži plne vyzbrojenými pevnosťami – vežami. Odstránením veliteľa a zapálením signalizačného ohňa získate kus mesta pre seba. Nie vždy je to však jednoduché. Dostať sa do pevnosti nepozorovane je takmer nemožné. Na balkónoch sú vojaci s puškami, na strechách ďalší, na zemi stráže v brnení s halapartňami a pod. Vždy však existuje cesta, ako sa zbaviť veliteľa.
Obsadzovanie funguje obojsmerne, nepriateľ môže zaútočiť na vašu základňu. Stáva sa to vtedy, ak sa necháte odhaliť a dávate o sebe vedieť na každom kroku. Odveta prebieha systémom tower defense hry, ktorá je, pravdu povediac, zbytočná. Ako v každej inej takejto hre, je cieľom odraziť jednu vlnu za druhou a na konci zničiť bossa – obliehací stroj. Za zabitých nepriateľov vám rastú body, za ne kupujete jednotky a rozostavujete ich ako figúrky na šachovnici po strechách. Čo zábavne vyzerá na papieri, je v praxi nešťastne realizované. K plynulému a prehľadnému rozostaveniu chýba rýchlosť, ktorú by hra docielila pohľadom zhora na celú ulicu. Takto sa dívate na dianie z pohľadu Ezia, ktorý takisto môže zasiahnuť do boja privolaním bombového útoku alebo použiť svoju zbraň.
Bez zľutovania
A keď už hovoríme o novinkách, tak dvomi najzásadnejšími sú bomby a hák. Z nájdených alebo zakúpených surovín sa dajú vyhotoviť výbušné, lepivé, trieštivé, omračujúce, jedovaté, dymové či iné bomby a rovno ich použiť v teréne pri úteku, diverznej akcii alebo útoku. Bomby sú vynikajúcim doplnkom zbraňového arzenálu, kde nechýba obligátna vyskakovacia dýka, meč, strelná zbraň a teraz aj hák. S ním sa dá spúšťať po lanách rozvešaných na strechách ako elektrické vedenie, zabíjať aj zachytávať na nedostupných miestach.
Spolu s novými kúskami bol vylepšený aj súbojový systém, ktorý nabral surovejší a brutálnejší prejav. Nabodávanie, prepichávanie, lámanie kostí, odstreľovanie, rozbíjanie lebiek a iné finiše známe z multiplayeru sú zakomponované aj do príbehu. Každá zbraň má iný efekt, ktoré sa postupne prejedia, ale stále vyzerajú fantasticky ako napríklad také zlomenie väzov mečom zarazeným do hlavy. Súbojový systém sa o niečo zrýchlil, stále môžete hádzať piesok do očí, odzbrojovať nepriateľov, kradnúť im mešce počas boja, preskakovať ich alebo použiť dymovnicu a jeden po druhom ich v zapichnúť. Veľkou zmenou je časté používanie strelných zbraní, ktoré tentoraz komplikujú riadne život. AI ich dokáže používať mimoriadne presne a zasiahne extrémne rýchlo. Často tak ani neviete, odkiaľ prišiel výstrel alebo prečo ste zleteli zo strechy.
Zbrane, brnenia, bomby aj umelecké diela sa dajú kupovať v obchodíkoch. Môžete ich rozhádzať davu, podplatiť verejného činiteľa alebo za ne kúpiť pamätihodnosť ako Veľký bazár, Hagia Sofia. Ekonomický systém sa od Brotherhood nezmenil, mesto začína prekvitať vašimi činmi a na oplátku vás odmení vedľajšími misiami aj nepovinnými úlohami, ktoré sú previazané na frakcie. Zvyčajne ide o rôzne akrobatické kúsky, počty zabití a ich prevedenie, za ktoré sa odomykajú zbrane alebo schopnosti rýchlejšie nasadiť do akcie aj zabijakov. Sú výdatným doplnkom príbehových misií a pri hre vás udrží aj hľadanie truhlíc a fragmentov Animusu rozhádzaných po celom meste.
Vlažne, ale isto
Revelations je štruktúrovaný ako predchodca s drobnými obmenami. Jednotlivé misie majú ešte podúlohu potrebnú na jej 100% splnenie. Raz musíte zabiť piatich zo sena, inokedy zostať inkognito a pod. Príbehová linka Revelations je takým malým rébusom, bolo sľúbené veľké odhalenie, no na všetky otázky nedostanete odpovede a zavŕšenie jednoznačne poukazuje, že Ubisoft sa môže kľudne vrátiť späť, dokonca aj k obom hlavným hrdinom, ktorých budete vidieť starnúť. Ezio hľadá päticu pečatí na odomknutie tajomstva knižnice pod Masyafom, Altair sa zase snaží žiť podľa učenia zabijakov a Desmond hľadá cestu von z Animusu a to netradičným spôsobom – v FPS pohľade, v nepodarenej logickej narážke na Portal.
Príbeh a dejové linky sa prepletajú a rozvíjajú predošlé udalosti, spomínajú drámu v závere Brotherhood, ale vedú aj k úplnému začiatku a objavujú sa tu opäť známe postavy a historické fakty, ktoré celej hre pridávajú na uveriteľnosti sveta a lokalít, kam vás zavedie. Kto však s Assassin's Creed nikdy neprišiel do kontaktu, bude riadne sklamaný a zmätený. Revelations je robená pre tých, ktorí sa už poznajú s Eziom. A nie je to len príbehom, ale aj kvantom činností predstavovaných v úvode s kadenciou samopalu.
Hlavným dejiskom Revelations je Konštantínopol, alebo Instanbul, ako len chcete. Križovatka kultúr, kontinentov, náboženstiev je bohatá, živá, ale aj fádna, vlažná a niekedy až nudná. Oproti Rímu či Florencie pôsobí Konštantínopol až príliš rovnako a to aj napriek tomu, že jednotlivé štvrte odrážajú iný vplyv, architektúru aj presvedčenie. Mesto silne pripomína jednotvárnu a chladnú stredovekú trojicu z prvého Assassin's Creed. Je to zavinené aj faktom, že je ignorovaný vidiek, široké okolie, kam sa pozriete v rýchlej akčnej scéne na koňoch. Ubisoft dokonca použil trik s backtrackingom pri Masyafe, kde o voľnosti nemožno vôbec hovoriť. Napriek širokým možnostiam, pôsobí Revelations lineárnejšie čo sa týka príbehu, chce sa do cieľa dostať čo najskôr. Po ani nie 12 hodinách je po všetkom.
Ďalší gameplay sa skrýva vo vedľajších misiách a pochopiteľne v rozšírenom multiplayeri, kde sa kombinujú tradičné módy so schopnosťou splynúť v dave a nepozorovane zabíjať súperov. Zvýšil sa nielen počet módov, ale aj úloh, odmien aj odznakov za vaše aktivity, ktorými sa odomykajú schopnosti, kill streaky, perky do kitov. Multiplayer je rýchly, dynamický a oproti ostatným hrám neštandarný. Vyžaduje však trpezlivosť a niekoľko hodín, aby ste pochopili, ako funguje systém schovávania sa, aktivovanie pascí a kumulovanie bodov za efektné zabitia.
Ubisoft chŕli rok čo rok nový diel Assassin's Creed a na Revelations je už badať únavu. Systém použitý v Brotherhood je vyladený, kozmeticky upravený a doplnený o nezmyselné strategické prvky. Je obdivuhodné, že séria sa rokmi neustále mení a Ubisoft sa snaží inovovať, aj keď sa už od povôdnej idei odklonil a razí si smer k otvoreným akciám nabitých obsahom. Pre fanúšikov ide o jasnú kúpu, ku ktorej treba pristupovať opatrne, pretože vás môže zaskočiť a rovnako aj sklamať, ak očakávate zázraky predovšetkým v závere. Že bude ďalší diel, je jasné ako facka. Takže o rok s Eziom alebo bez neho.
RECENZIE HRÁČOV |
9.0
|
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Ubisoft / Conquest / Ubisoft Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|