ATLANTIS 3 : NEW WORLD |
ATLANTIS 3 : NEW WORLD |
Keď uzrel svetlo sveta prvý diel Atlantis-u od francúzskych Cryo, získal si veľa fanúšikov, niektorých kvôli prevratnej grafike (na tú dobu, písal sa rok 1997), iných nadchla atraktívna tematika a v neposlednej rade nemožno zabudnúť na tých, ktorí preklínali vysokú obtiažnosť. Hra bola komplet predrenderovaná, na prechádzanie medzi lokáciami používala animácie, na svet ste sa dívali z vlastných očí, za pomoci unikátneho Omni3D enginu. Už ste neboli obmedzený statickými obrazovkami, ale vďaka tomuto systému ste sa mohli v každej scéne rozhliadať o 360 stupňov v reálnom čase. Po prvý krát bol použitý tento engine v hre Versailles 1685 (Cryo 1997). Cryo začalo novú éru adventúr. Od roku 1997 vyšlo nespočetne veľa adventúr s podobným alebo licencovaným enginom. Každá nová hra prinášala vždy lepšiu grafiku a lepšie puzzly. Atlantis (neskôr aj jeho mladší kolega Atlantis II (1999)) bol vždy nemenovaným kráľom tohto žánru. Až kým neprišiel Myst III, graficky jedinečný s kvalitnými puzzlami. Vždy musí však príjsť titul, ktorý nášho kráľa zosadí z trónu.
Bude ním Atlantis III s podtitulom New World ? Poďme sa pozrieť naňho bližšie.
|
|
|
Prvý dotyk : Nie, nebol bolestný, avšak prekvapujúci. Menu bez nejakých náznakov pomenovania tlačítok, znamenal len začiatok. Skoro až filmové intro to len potvrdilo, že Cryo to s grafikov naozaj vedia.
Samozrejme prvá vec, ktorá zaujme snáď každého z nás je grafické spracovanie. Pri sledovaní animovaných sekvencií (FMV) som mal pocit, že sledujem film, do detailov prepracované postavy, zosynchronizované pohyby úst pri rozhovoroch (technológia Omni-synch), kvalitný strih a práca s kamerov a hlavná hrdinka, archeologička v podaní francúzskej herečky Chiari Mastroianni. Samozrejme prostredia, v ktorými budete prechádzať nezaostávajú za FMV, neľútostná púšť Hoggar, egyptský svet, svet ľadu, snehu a divých zvierat, svet rozprávky 1000 a jednej noci. Všetky tieto svety sú navzájom pospájané tajomstvom sklenenej lebky, ktorej tajomstvo sa zatiaľ nikomu nepodarilo objaviť. Lebka, ktorá čaká na vyvoleného a podelí sa s ním o tajomstvo nepredstaviteľnej hodnoty. Pátranie po pozostatkoch Atlantskej civilizácie privádzajú našu Chiaru do Hogarrskej púšte, kde sa stáva súčasťou špinavých praktík muža s pištoľou. Ponúka jej výmenný obchod vyriešenie záhady okolo lebky začo jej daruje život. Keďže nemá na výber, začína pátranie po účely skenenej lebky a atlantskej civilizácie.
|
|
|
Dryhý Dotyk : Pri prechode medzi lokáciami si určite všimnete jednu nepeknú vec, chýbajú animácie počas prechodu z jednej do druhej lokácie. Úplne na začiatku v púšti tieto sprievodné animácie sú, ale už v ďalších svetoch ich autori vypúšťajú. Je to veľká škoda, možno ich viedlo k tomu opozeranie, ktoré sa isto po určitom čase dostaví, možno to bola rozsiahlosť, ktorú by potom hra zaberala, ono už tri cd je na dosť peknú diskotéku. Hra vychádza aj na DVD, takže je možné, že vďaka tejto technológii sa chýbajúce animácie objavia práve v tejto verzii, a nielen to, istého zlepšenia sa dočká aj grafika a samozrejme hudba.
Ďalšou vecou, ktorá vás neminie je jednoduchosť puzzlov, na ktoré narazíte. Nie žeby boli príliš jednoduché, ale vždy budete vedieť kam ísť a kde použiť predmet (ktorých v hre veľa nenájdete), budete hneď vedieť ako riešiť situáciu. Napriek tomu, sú puzzle veľmi rozmanité a zabávné zároveň, k slovu prídu aj akčné scény, hod oštepom, kameňom. Je to všetko krásne hlavne svet 1000 a jednej noci je proste úžasný, ale návšteva sveta, ktorým sa hra honosí v názve, sa nekoná. Atlantída a jej obyvatelia sú spomenutý iba ako mytológia, zlomok v príbehu, ako ochrancovia sklenenej lebky. Dej sa nádherne vynie niekoľkými časovými obdobiami, lineárne, ale v o to zaujímavejšom príbehu, do ktorého sa nie je problém ponoriť. Atlantis je veľmi nakazlivá záležitosť.
Počas hry stretnete niekoľko NPC postáv, s ktorými máte možnosť prehodiť zopár slov. Rozhovory sa nijako nevetvia, máte len možnosť si vybrať vec alebo udalosť na ktorú sa chcete spýtať, sú až príliš plytké. Počas rozhovoru sa kamera priblíži k tváram a vy budete môcť obdivovať synchonizáciu pier s hovoreným slovom, detaily očí, mihalnice, pehy, vlasy, mimika svalov už nevyzerá ako trhaný pohyb a otváranie úst nepripomína vianočného kapra, konečne je to také ako v reále. Do hry sa vám budú vplietať hudobné motívy, ktoré sa dajú hodnotiť ako priemer, niektoré zaujmú, iné si ani nevšimnete, nebudete nútený hudbu vypínať. Podobne je to aj so zvukovými efektami a dabingom. Nikoho neurazí hudobný doprovod.
|
|
|
Tretí Dotyk : Chiara Matroianni vyzerá stále okúzľujúco, postavy sú nádherne vymodelované, puzzle sú zjednodušené, hudba priemerná, príbeh nezamotaný, ale pri niekoľko násobnom pohľade na grafiku, to nie je ako pri prvom zoznamovaní sa. Bolo to v recenzii na Myst III, som sa rozplýval nad grafikou a lementovaním prečo hra beží v dnes už archaickom rozlíšení 640x480, a pýtal som sa ako by mohla hra vyzerať v rozlíšení vyššom. O Atlantis 3 sa hovorilo, že sa bude dať spúšťať vo vyšších rozlíšeniach, ako to vyzerá ? Preto som neváhal rozbehol hru v najmenšom rozlíšení, a potom v najvyššom, okrem toho, že mi sa mi hra v najvyššom poskytovanom rozlíšení 1024x768, značne spomalila, zmenšila sa šípka, grafika sa zmenila iba trochu, bola detailná jemnejšia, ale s nechutným rozmazaným efektom. Dôvod je asi jasný hra bola vyvíjaná aj na PS2, a to je dôvod prečo sa nerenderovala vo vysokých rozlíšeniach, ale len v 640x480, a ostatné sa len resizujú a o prípadné hrany sa postará 3D akcelerátor. DVD verzia by už týmto nedostatkom nemala trpieť.
Všetky obrázky sú natípané v strednom rozlíšení, v ktorom som celú hru hral.
Verdikt : Prvé čo vás prikovalo bol grafický kabát, neskôr to boli úžasné FMV sekvencie, zaujímavé, ale jednoduché puzzle, pohodová muzika, keby to takto vydržalo do konca je tu jasný víťaz a Myst III sa môže odobrať do dôchodku. Do dôchodku má ale ďaleko, Atlantis 3 určite hanbu svojim starším bratom neurobil, ale mohlo to byť lepšie. Kto vyrastal na predchádzajúcich dieloch určite nesklame diel tretí. Niekoho odradí jednoduchosť, ale je to hra ku ktorej sa môžete vrátiť znovu a obdivovať nádherné lokácie, ktoré len nato čakajú.
Chiara Mastroianni je naozaj veľkým ťahákom tak načo ešte čakáte ?