HTC VIVE PRO WIRELESS |
HTC VIVE PRO WIRELESS |
HTC sa vo virtuálnej realite snaží, priniesla už ako pôvodný Vive headset, tak aj vylepšený Vive Pro a pridáva naň aj wireless nadstavbu. Tú si môžete pridať ako na pôvodný, tak aj nový headset a odstrihnúť sa od káblov. Ak sa obávate, ako to celé funguje, otestovali sme to pre vás.
Ešte predtým ako začneme, zhrňme si, aké VR headsety sú teraz k dispozícii. Momentálne sa headsety rozdeľujú na niekoľko základných typov, ak nerátame už zabudnuté násady na mobily:
My sme vyskúšali Vive Pro verziu s doplnkovým wireless headsetom, a to na desktope s RTX 2080 Ti, ktorý decentne zvládal dodávať do headsetu VR obraz. Totiž Pro verzia má 1600p rozlíšenie a dodávať to v plnej kvalite na dva displeje v 90 Hz nie je jednoduché.
Špecifikácie Vive Pro:
Displej: Dual AMOLED 3.5"
Rozlíšenie: 1440 x 1600 pixelov na každé oko (2880 x 1600 pixelov spolu) (615 PPI)
Refresh: 90 Hz
Uhol pohľadu: 110 stupňov
Zvuk: Hi-Res zvuk v headsete
Input: Integrovaný mikrofón
Pripojenie: USB-C 3.0, DP 1.2, Bluetooth
Senzory: SteamVR Tracking, G-sensor, gyroscope, proximity, IPD sensor
Ergonómia: nastavenie vzdialenosti šošovky od oka, nastaviteľné uchytenie
Wireless adaptér:
Wireless vysielač
Interná PCI-e karta do PC
Externý senzor
Powerbanka 10050 mAh Quickcharge 3.0
Vive Pro bol doteraz jeden z najkvalitnejších VR headsetov, čo sa týka kvality obrazu a teraz sa k nemu pridal aj Valve Index, ktorý tiež ide na 1600p (má 120 Hz displeje). Oba však majú relatívne vysokú cez 1000-eurovú cenu. Konkurenčný Oculus tu mierne zastal a namiesto toho, aby skúsil priniesť kvalitnejší headset (vraj ho zrušili), skúsil ísť do nižšej ceny a jednoduchosti.
Vive Pro tu má výhodu v možnosti nastavovania si vzdialenosti displeja od očí (veľmi vhodné, ak nosíte okuliare), ako aj možnosť nastavenia odstupu očí. Nové headsety to už v rámci šetrenia často vynechávajú, ale znamená to aj možnosť slabšieho alebo neostrého obrazu práve pre vaše oči.
Ak rozmýšľate, či sa oplatí ísť do pôvodné lacnejšieho Vive headsetu, ten má 1200p rozlíšenie, ktoré je dostatočné na vstup do virtuálnej reality. Pixely sú väčšie a respektíve mriežka medzi nimi je viditeľnejšia. Pri Pro je už takmer neviditeľné, ale stále je tam taká veľmi jemná sieťka. Pri 4K alebo 5K to už bude prakticky neviditeľné. Samozrejme, 4K alebo 5K už bude problém v natívnom rozlíšení napájať výkonom, ale treba vedieť, že pri VR nie je nevyhnutné ísť s rozlíšením. Nižšie rozlíšenia na zážitku neuberú, dôležitá je spomínaná mriežka a plynulosť obrazu. Plynulých 90 fps je tu potrebné, aby vám nebolo zle. Ani RTX 2080 Ti nezvláda všetky VR tituly na plnom 1600p rozlíšení a je vhodné znižovať rozlíšenie.
Ako to celé zapojíte?
Samotné zapájanie Vive je náročnejšie, keďže stále vychádza z pôvodného systému so senzorovými stanicami, ktoré presne čítajú polohu headsetu a ovládačov. Musíte si tak v izbe zapojiť aspoň dve sledovacie stanice, čo je základ pre plochu aspoň 5x5 metrov. Pričom jedna bude napríklad pri PC, druhá na vzdialenejšom mieste izby, ale tak, aby sa navzájom videli a vy by ste následne hrali medzi nimi. Je to potrebné preto, aby VR vedelo sledovať vaše ruky z ktorejkoľvek strany.
V tejto oblasti sledovania už dlhšie existuje zjednodušený systém,ktorý používajú Mixed reality headsety, kde sú senzory priamo v headsete a netreba rozmiestňovať žiadne stanice (aj HTC čoskoro prinesie takýto systém vo Vive Cosmos), ale zároveň tam je obmedzenie viditeľnosti ovládačov a menšia presnosť sledovania pohybu. Je to jednoduchší systém pre menej náročných používateľov. Pre náročnejších sú tu práve systémy ako Vive alebo Valve Index, ktoré chcú ponúknuť viac.
Ak máte káblovú verziu Vive headsetu, fungujete cez kábel, ktorý ide z headsetu a cez malý hub sa zapojí do grafickej karty. Ak idete wireless, grafickú kartu obchádzate, ale do PC si vložíte PCI kartu spracúvajúcu obraz. Tá má svoj malý vysielač na Intel WiGig technológii, ktorý umiestnite napríklad na vrch monitora a bude s headsetom komunikovať. Má dosah 5 metrov a záber 150 stupňov. Nestalo sa mi, že by mal problém s pripojením.
Samotný Wireless adaptér pre headset sa umiestňuje na vrchný popruh headsetu a následne sa k displeju pripojí len krátkym káblom. Zatiaľ čo k pôvodnému Vive headsetu to len priamo pripojíte na horný popruh, k Vive Pro (ten má kvalitnejšiu a pohodlnejšiu konštrukciu uchytenia s jednoduchým doťahovaním a nasadzovaním) si musíte ešte dokúpiť ešte upevňovaciu sadu. Tá umožní lepšie pripojiť adaptér na headset a pridá aj oddelenie od hlavy mäkkou výstelkou, vďaka čomu adaptér ani necítite a necítite ani jeho zahrievanie. Totiž adaptér sa vie pekne pri používaní zahriať. Videl som, že na internete si na to niekto lepil aj ventilátor, ale nemyslím, že je to potrebné. Samozrejme, keďže idete bez káblov, potrebujete batériu v podobe powerbanky, ktorú do adaptéra zapojíte USB káblom. Môžete si ju pri hraní vložiť do vrecka a už ste plne vybavení na wireless hranie.
Originálna HTC batéria pre Wireless má 10050 mAh a prakticky vyzerá a funguje rovnako ako bežné powerbanky. Headset vydrží napájať okolo 2,5 hodiny s tým, že okolo 5-6 hodín sa mi nabíjala (s 15 W Quickcharge 3.0 nabíjačkou, neviem presne, či nabíjačka s vyšším výkonom nabije rýchlejšie). Pritom rátajte, že hranie okolo dvoch hodín na VR je viac ako dosť, oči a aj vy sa za ten čas určite unavíte, hlavne ak si pustíte Beat Saber alebo inú aktívnu hru. Ak je vás viac alebo plánujete VR party, ideálne je mať poruke ďalšiu batériu, alebo aj dve alebo aj tri, kedy ich len vymeníte, keď bude potrebné a vybité zatiaľ dáte nabíjať. Je tu síce doporučená originálna powerbanka, keďže má pri sebe aj sponu na opasok, do ktorej sa presne hodí, ale mali by fungovať aj iné powerbanky - niektorí používatelia pripojili aj 26,800 mAh powerbanku a mali vystarané aspoň na 6 hodín. Len tu neexperimentujte s lacnými powerbankami, aby ste si neodpálili headset, minimálne Quickcharge 3.0 podporu musí mať.
A ako sa hrá bez káblov?
Bezkáblové hranie je určite pohodlnejšie, hlavne ak hrávate aktívnejšie hry, kde sa aj pohybujete. Pri wireless systéme sa už do kábla nezamotávate ani keď sa točíte, nezavadzia vám. Je to pekný krok vpred, ale zároveň je wireless adpatér len medzikrok k plnému wireless headsetu.
Samotný headset tak teraz doplníte adapterom, a teda ergonómia a aj vizuálne to už nie je úplne dokonalé. Ale samotný adaptér na hlave nezavadzia a nejako som ho ani nevnímal, skôr som stále musel myslieť na to, že niekde treba odložiť batériu. Tá je navrhnutá na zaseknutie za opasok alebo do vrecka. Je to dobrý systém, keďže to nezaťažuje hlavu a môžete mať za opaskom aj veľkú batériu. Ale zároveň naň musíte myslieť, keď dávate headset dole alebo niekomu inému, aby ste sa náhodou s batériou vo vrecku nevybrali preč a nezhodili headset. Možno je škoda, že tu nie je možnosť pripnúť ju priamo k adaptéru, pre jednoduchšiu manipuláciu. Viete si to uchytiť na stranu headsetu, ako som to robil pri testovaní ja, ale nie je to dobrý spôsob, keďže navažuje na jednu stranu.
Čo sa týka samotného wireless hrania, necítil som tam žiadny lag. Pri 90Hz to reaguje veľmi rýchlo, obraz nie je oneskorený a ani komprimovaný. Celé to funguje cez XR kodek od Displaylinku, ktorý bol presne na tento účel vytvorený, ten sa spolu s rýchlym Intel WiGig prenosom veľmi dobre dopĺňa (niečo takéto by potreboval rozbiehajúci sa herný internetový streaming). Prakticky tak nevidíte rozdiel oproti hraniu s káblom.
Pre aktivovanie headsetu si na PC len spustíte Vive Wireless aplikáciu, ktorá to celé aktivuje a pripojí sa na headset. Následne už funguje rovnako ako s káblom a komunikuje to štandardne cez SteamVR systém, kde vidíte, či sa vám aktivovali všetky stanice a ovládače a systém už ďalej štandardne spolupracuje so samotnými hrami. Pritom v Steam VR aplikácii nájdete aj zaujímavé vývojárske nastavenia, kde si môžete jednoducho zvýšiť alebo znížiť rozlíšenie podľa toho, ako vám stíha váš PC, vidíte pekne rýchlosť odozvy grafiky (najlepšie pod 10 ms) a hodnotu, pod ktorou by ste sa mali držať.
Samotné Vive ovládače sú relatívne masívne, ale ovláda sa s nimi dobre, majú touchplochy namiesto páčok, senzorové stláčanie a aj základné spodné tlačidlo. Sú pevné a aj keď niekedy udriete do zeme alebo stola, alebo niečoho, čo vo virtuálnej realite nevidíte, nemusíte sa o ne báť. Fungujú na baterky a raz za čas si ich musíte dať nabiť. Nabíjanie je tu rýchle aj s priloženými USB nabíjačkami.
A čo ponuka hier?
HTC sa s ponukou hier veľmi dobre rozbehli a nielen s ponukou hier, ale aj služieb. Potom ako spravili svoj Viveport obchod, spustili aj Viveport Infinity predplatné. To je veľmi dobrým vstupom do VR sveta, kde síce nie sú všetky tituly, ale bez nakupovania si môžete vyskúšať aplikácie každého druhu, aby ste si spravili čo najlepší prehľad o možnostiach a kvalite titulov. Je to prakticky obmena Game passu pre VR, kde je mix všetkého a pravidelne tam pribúdajú nové tituly za jednotné predplatné. Je tam už cez 660 titulov, a teda veľký výber. Plus ak sa vám niektoré zapáčia, môžete si ich kúpiť so zľavou a ostanú vám, keď zrušíte predplatné. Plus stovky titulov a aplikácii sú aj zadarmo.
Zároveň Viveport má už doplnok Viveport VR, kde máte obchod vo virtuálnej realite, ktorý je rozšírený o možnosť VR Preview. Niektoré tituly vám ponúknu možnosť hru ukázať vo virtuálnej realite, väčšinou ide o ukážku jedného prostredia z hry, v ktorom sa môžete rozhliadať v 360 stupňoch, prípadne autori pridali iné doplnky ako video alebo aj interaktívne možnosti. Viveport k tomu má aj čisto sekciu na videá, kde je rozsiahla ponuka VR videí. Na tie sa však nemusíte nevyhnutne spoliehať na Viveport, ale spustíte ich aj cez rôzne VR videoplayer aplikácie (je ich dostatok), viete prehrávať aj videá zo súborov alebo z Youtube. HTC pridalo aj peknú novinku a to sekciu Great with Wireless, kde sú tituly vhodné pre wireless, napríklad s väčšou voľnosťou.
Viveport pritom môžu používať aj iné headsety, Tvorcovia už dávnejšie už pridali podporu pre Oculus Rift a najnovšie aj pre Mixed Reality. Plus ostatné headsety fungujúce cez Steam VR pôjdu tiež. HTC sa tu snaží otvoriť ostatným headsetom a vytvoriť jednu veľkú ponuku pre každého. Pritom veľa ďalších titulov nájdete aj na Steame. Keďže Oculus nie je taký otvorený konkurencii ako HTC, do jeho obchodu sa priamo s Vive nedostanete, ale dá sa to obísť cez cez Revive aplikáciu.
Aké hry sú najlepšie?
VR hry ešte stále nedosiahli svoj vrchol, ale už majú 4 roky aktívneho života za sebou a medzitým už autori prišli na to, aké hry sú najlepšie a o aké hry majú hráči najväčší záujem. Sú to hlavne menšie veci, ale zato zaujímavé či už ovládaním, alebo intenzitou.
Do čierneho trafil český Beat Saber, ktorý ponúka rytmickú VR hru s laserovými mečmi a hudbou. Ten prakticky sám osebe rozbehol rytmické hry pre VR, už vychádzajú ďalšie podobné klony ako Audacity alebo Beat Blaster, aj keď na jednoduchosť a prehľadnosť Beat Saberu zatiaľ nemajú.
Ďalšia výrazná oblasť, ktorá veľmi dobre vo VR ide, sú FPS prestrelky, ktoré majú už veľmi peknú ponuku aj keď killer titul zatiaľ chýba. Je tu napríklad rozsiahly Arizone Sunshine alebo Raw Data, pekný je aj Overkill VR, Space Pirate Trainer, taktický je pre zmenu Superhot, je tu aj krvavý Doom VFR, veľmi je na Steame obľúbená multiplayerovka Pavlov VR v štýle CS. Plus čisto z Oculus ponuky sú kvalitné Lone Echo, Robo Recall prestrelky, teraz pridali Vader Immortal.
Zaujímavé sú aj zábavné hry s mini hrami ako The Lab od Valve alebo VR Funhouse od Nvidie, podobne je zábavný Job Simulator alebo Vacation simulator, zabaví Rick and Morty. Puzzle hry veľmi pekne zastupuje nový Angry Birds VR: Isle of Pigs alebo zo skákačiek Moss. Športové napríklad lezecký Climb od Cryteku a z automobilových si viete VR zapnúť v Project Cars alebo Assetto Corsa.
Osobne nemám rád jednoduché porty veľkých hier do VR, ale ak by ste ich chceli skúsiť, je tam Skyrim, Resident Evil 7, prípadne LA Noire VR Case files, Elite Dangerous alebo No Mans Sky, ale to sú už masívne hry na VR použitie a sú príliš namáhavé a možno aj zbytočné na hranie vo VR. Kratšie intenzívne zážitky sú zaujímavejšie. Hrami to však nekončí a Viveport a aj Steam majú množstvo aplikácií, kde určite treba skúsiť Google Earth vo VR, pekný je aj výlet na Everest vo VR. Zábavné sú aj VR animované filmy, ale aj výukové aplikácie, ako je anatómia alebo vesmír.
Určite chýba nejaký veľký killer titul, ktorý by ľudí priam lákal kúpiť virtuálku. Síce sa toho veľmi dobre zhostil Beat Saber, ale ten nemá až taký dosah. Prichádza však veľa nových titulov, ako napríklad Sniper elite VR, pôsobivý Boneworks s FPS akciou v štýl Half Life (možno budúci killer FPS titul?), pripravuje sa Lone Echo II a práve teraz vychádza Wolfenstein Cyberpilot.
Oplatí sa?
Samotný Vive Pro je jedným z najkvalitnejších VR headsetov a s pridaním wireless systému sa môže naplno odstrihnúť a využiť svoje možnosti (môžete ho pripojiť aj na pôvodné Vive). Nebudete tak už zakopávať o kábel, zamotávať sa do neho, nebude vás obmedzovať. Hlavne ak veľa hrávate a napríklad aj hrávate s kamarátmi, oplatí sa odstrihnúť. Je to už ako neobmedzovaná virtuálna realita, má kvalitný obraz a funguje bez viditeľného oneskorenia. Samozrejme, jediné obmedzenie je, že musíte k headsetu zapájať a vždy dobíjať powerbanku, čo osobne môžem povedať, že nie je problémom a nikdy som nevydržal vymíňať celú batériu naraz. Ak však hrávate dlho alebo hrávate s priateľmi, môžete si zaobstarať dve alebo tri powerbanky, prípadne kúpiť jednu väčšiu.
Celé sa to hrá veľmi dobre a aj nosí veľmi dobre. Jediný detail, ktorý tu ešte nie je dotiahnutý, je pozliepanie celého systému. Je to aj samozrejmé, keďže wireless adaptér je len doplnok k headsetu a nie je do neho plne zapracovaný. Uvidíme, či HTC pôjde v ďalšej verzii smerom k plnému zapracovaniu.
Celkovo je wireless adaptér pre tých, ktorí chcú od virtuálnej reality viac, nechcú byť obmedzovaní káblom a chcú sa odstrihnúť už teraz. Má to však aj svoju cenu a konkrétne wireless adaptér aj s clipom vyjde pre Vive Pro cez 400 eur.
- Wireless adaptér vyjde na 359 €
- Wireless adapter clip pre Vive Pro 75 €