ROG CHAKRAM CORE |
ROG CHAKRAM CORE |
ASUS sa snaží vylepšovať v každej hernej oblasti a minulý rok rozšíril aj svoju ponuku myší. Pridal do nej zaujímavý doplnok, a to ROG Chakram Core myš. Tá ponúka niečo viac ako bežné myši a hneď vo viacerých smeroch. Poskytuje niečo, čo by mohlo hráčov zaujať a priniesť iné zážitky alebo vylepšenia.
Myš je dostupná v základnej káblovej verzii Chakram Core, ale nedávno sa rozšírila ponuka aj o wireless verziu Chakram a hráči si tak môžu vybrať podľa svojich preferencii a, samozrejme, aj podľa svojej peňaženky. Vzhľadom na svoje funkcie ani myš jedna nie je práve najlacnejšia, ale držia sa v prijateľných cenách.
Špecifikácia:
Myš tak ponúka kvalitný senzor, kvalitné switche, ale aj doplnky, ako je závažie, joystick a aj netradičnú novinku, a to podporu Reflex analyzátora. Obe zaujímavé funkcie, pričom jedna poteší hráčov, ktorí si chcú rozšíriť možnosti myši a skúsiť iné ovládanie a druhá zase hráčov snažiacich sa o monitorovanie a doladenie odozvy svojho ovládania a PC.
Samotná myš je štandardná herná myš pre pravákov. Ponúka decentné čierne plasty príjemné na dotyk a na stranách vzory pre obmedzenie šmýkania myši. Zároveň je ľavá strana na spodku mierne rozšírená pre lepšiu stabilizáciu a aj uloženie palca. Aj keď chýbajú gumené okraje alebo aspoň pogumovanie plastov. Na druhej strane sa na myši nebude aspoň nič ošúchavať.
Na spodnej strane ponúka ako senzor, tak aj dostatočne veľké klzné plochy a ASUS sa sem rozhodol umiestniť aj DPI tlačidlo. Čo je zaujímavý trend, keďže to nie je práve optimálne, ale osobne ho mám radšej na vrchnej strane myši. DPI tlačidlo zároveň slúži na prepínanie profilov a aj nadefinovanie profilov bez aplikácie.
Samotný vrchný kryt myši je polopriesvitný a odnímateľný. Jeho prichytenie riešia magnety a môžete si ho nadvihnúť pre možnosť pridania závažia. To má takmer 14 gramov a z ľahkej myši vám spraví stredne ťažkú. Mne viac sedí s pridaným závažím, keďže myš má váhu a stabilitu, ale ak si chcete menej zaťažovať ruku pri dlhom hraní, ideálne je mať myš čo najľahšiu.
Zo zaujímavostí odnímateľné sú aj tlačidlá, rovnako sú polopriesvitné a držia sa na magnetoch. Môžete ich jednoducho vybrať a napríklad očistiť myš okolo nich. Zároveň pri ich odnímaní uvidíte aj Omron switche, ktoré nimi stláčate. Tie ponúknu dlhú životnosť a len jemne počuteľné kliknutie. Pridávajú sa dve bočné tlačidla a aj spomínaný joystick. Joystick je pritom umiestnený na ľavej bočnej strane, kde ho máte pod palcom (záleží aj na tom, akú veľkú ruku máte a aký dlhý palec). Joystick si pritom môžete vymieňať, viete si dať buď viac vyvýšený joystick, alebo menej, prípadne túto časť myši zakryť, aby vám tam nič nezavadzalo. Joystick k tomu môžete používať ako v digitálnom, tak analógovom gamepadovom móde.
Čo sa týka intuitívnosti a pohodlnosti používania joysticku, je to taký hit&miss. Osobne mi to skôr vyhovovalo na doplnkové funkcie, ako je plné ovládanie napríklad postavy alebo auta, ale viete to využiť. Je však potrebné si zvyknúť na to, že joystick je umiestnený na boku a musíte to ovládanie dostať do ruky. Môže však pekne nahradiť jednu páčku gamepadu v hrách, ktoré si priam pýtajú gamepadové ovládanie.
Myš sa celkovo drží dobre, ponúka štandardnú výšku na dobré podopretie dlane a aj pohodlné stláčanie tlačidiel. Koliesko je pogumované s jemným vrúbkovaním. Čo sa týka pohodlnosti samotného joysticku, ten je umiestnený niekde pri úrovni kolieska a povedal by som, že je až príliš vpredu. Ak ho chcem dosiahnuť, musím posunúť ruku mierne vpred. Dá sa na to zvyknúť, ale radšej by som ho mal rovno pod palcom.
Tu treba rátať, že myš je primárne pre pravákov. Celý dizajn ju tak smeruje, ale ak ste ľavákom a aj hrávate s myšou na ľavej strane, nevyhnutne myš nemusí byť zlá. Ja som ľavák a povedal by som, že joystick mi sedí lepšie pri používaní ľavou rukou, kde je ideálne umiestnený pre ovládanie prstenníkom. Možno ešte lepšie ako palcom pre pravú ruku.
Celú myš si nastavujete cez Armoury Crate aplikáciu ASUSu, kde vám myš rozpozná a umožní previazať podsvietenie cez Aura Sync s celým PC, alebo si ho nadefinovať samostatne. Zároveň viete nastaviť všetky tlačidlá samostatne, či už na základné klávesy alebo na makrá prípadne mediálne funkcie. Napríklad ja si na dve ľavé tlačidlá dávam volume up a down.
Rovnako si v aplikácii viete nadefinovať joystick, kde máte plne analógový mód ako na gamepade (ten si napríklad premapujete v ovládaní steamu) alebo digitálny, v ktorom si môžete dať štyri funkcie na štyri smery joysticku. Štandardne sú tam nastavené šípky. Pričom ASUS to defaultne namapoval s tým, že šípka hore smeruje hore a nie k monitoru, čo je zvláštne. Nevadilo by to, keby sa to dalo nastaviť, ale všetko ostatné tam viete priradiť, len šípky nie. Viete si však dať aj W,S,A,D a napríklad pohybovať nimi postavou. Viete si tam nadefinovať aj iné funkcie pre hru alebo ASUS má rovno v preddefinovaní stealth funkciu, ktorá vám minimalizuje okná. Spolu sa tak na myši dá nadefinovať 9 tlačidiel.
Okrem toho v aplikácii viete meniť DPI, frekvenciu komunikácie a všetky základné funkcie myši, ale aj správanie sa senzoru pri nadvihnutí myši, kde niekto preferuje úplné zastavenie snímania už po viac ako milimetrovom zdvihnutí, niekto chce, aby aj po dvojmilimetrovom zdvihnutí senzor fungoval. Tieto dve nastavenia si aj môžete vybrať. Je to o zvyku hlavne v multiplayeri, kde každá malá chyba môže byť smrteľná.
Zároveň pre multiplayerových hráčov, respektíve pre fanúšikov benchmarkov, je tu funkcia Nvidia Reflex, ktorá, ak máte aj kompatibilný monitor ,vám do Nvidia prehľadu oneskorenia pridá aj oneskorenie myši.
Nvidia Reflex je novinka od Nvidie, ktorá umožňuje na jednej strane znižovať oneskorenie odozvy hier, a to zapracovaním reflex funkcii priamo do nich, na druhej strane aj merať oneskorenie v celom systéme. Na toto meranie doteraz boli potrebné drahé systémy a veľa práce. Teraz to bude jednoduché, ale je potrebné mať kompatibilné zariadenia.
Priamo v PC oneskorenie, ktoré vytvára CPU+GPU+hra, vie Nvidia merať rovno, to si môžete zapnúť kedykoľvek, ale na meranie oneskorenia myši a monitora už potrebuje kompatibilný hardvér. Ak budete mať ROG Chakram Core, myš už budete mať a ostáva len monitor. Pôvodne boli podporované len 360 Hz monitory, ale začiatkom roka už Nvidia ponuku rozšírila. Pri týchto monitoroch sa myš zapája priamo do nich a až z nich ide do systému. Monitor následne vie odmerať oneskorenie tlačidla myši, napríklad podľa záblesku. To si musíte nastaviť na monitore.
Keď budeme mať kompatibilný monitor, tak sa k myši ešte vrátime. Podľa meraní Nvidie má ROG Chakram Core oneskorenie 0.6 ms, čo je veľmi rýchla odozva a je prakticky ideálna pre multiplayerových hráčov. Tu treba rátať, že wireless verzia bude mierne pomalšia, okolo 1-2ms, nebude to však výrazné oneskorenie.
ROG Chakram Core je prekvapivo šikovná myš, ktorá svoje možnosti rozširuje nad štandardy bežných myší. Ponúka ako vylepšenia ovládania, tak jednoduché rozoberanie, závažie, ale aj podporu Nvidia Reflex. Zároveň jej nechýba kvalitný senzor, tlačidlá a celkovo je pohodlná a dobre spracovaná. Možno tlačidlo na DPI nemuselo byť na spodnej strane, ale to už záleží, ako často ho využívate.
Celkovo je myš prijateľná, aj keď vzhľadom na ponuku patrí k drahším a káblovú kúpite za približne sto eur, wireless cez 150 eur.