KING’S BOUNTY II |
KING’S BOUNTY II |
King’s Bounty si mnohí hráči dávajú do súvislosti so sériou Heroes of Might and Magic ako jej predchodcu. Kým druhá menovaná séria si získala enormnú popularitu po celom svete a niekoľko pokračovaní, King's Bounty dostalo spirituálne pokračovanie až v roku 2008 s prívlastkom Legends, ktoré sa muselo za každú cenu odlíšiť od notoricky známej ťahovej stratégie. Po viac ako 30 rokoch od prvého dielu však vývojári z 1C Entertainment prichádzajú s pokračovaním, ktoré odvážne zasadzuje za názov číslicu dva. Aj tentoraz sa však rozhodli, že robiť kópiu už nemá zmysel a King’s Bounty II prináša množstvo noviniek, ktoré mnohých hráčov milo prekvapia a iných skôr odradia.
Už na prvý pohľad je jasné, že pokračovanie sa výrazne odklonilo od prapôvodného King’s Bounty hneď v žánri. Namiesto strategického pohľadu zhora budete svet Nostrie odhaľovať z pohľadu tretej osoby v štýle RPG hier. V preview verzii hry sme dostali na výber z troch postáv, okolo ktorých sa rozvinie príbeh King’s Bounty II. Aivar je typický bojovník, ktorý sa sústreďuje na vedenie armády, posilňuje ich štatistiky, no nemá dar kúzlenia. Katharine je zase mocná čarodejnica, ktorá síce nepridáva armáde tak veľkú silu, ale dokáže ovládnuť bojisko so svojou knihou kúziel. Tretia postava, ktorú nemôžeme menovať, je akousi kombináciou oboch predchádzajúcich postáv a môžete sa pri nej venovať vylepšovaniu armády, no zároveň ju podporiť kúzlami.
Každý z troch hrdinov sa na začiatku hry ocitne v pevnosti Crucis, kde si odpykáva trest za zločin, ktorý nespáchal. Náhle však príde správa od samotného princa Nostrie, ktorý vás chce vidieť, a tak sa po mesiacoch ocitnete na slobode s prideleným koňom a pár jednotkami, ktoré vás majú na ceste chrániť. Podobne ako v RPG hrách oslovujete postavy, od ktorých sa dozviete, že krajina je sužovaná viacerými problémami, od záhadnej choroby, cez mŕtvych, ktorí vstávajú z hrobov, po politické hry, ktoré naznačujú, že Nostria smeruje do záhuby. Váš hrdina sa vydáva na cestu, aby naplnil svoj osud spasiteľa, ktorý má znovu priniesť poriadok. Po naverbovaní jednotiek vysadnete na koňa a putujete po krajine, kým vás nezastavia nepriatelia. Namiesto toho, aby ste vytiahli meč a bojovali, sa hra prepne do taktického režimu a začína ťahový súboj.
Kým zo screenshotov to vyzerá ako zaujímavý koncept, z hrania preview verzie sme si mohli overiť pomer cestovania na koni a ťahových súbojov. Jednoznačne hra ponúka viac priestoru na bádanie ako samotných bitiek a reálne sa pripravte na to, že budete viac hrať RPG z pohľadu tretej osoby ako stratégiu. Po krajine budete putovať na koni a rôzne zákutia so skrytými pokladmi preskúmate pešo. Na mape sú však rozmiestnení nepriatelia, ktorí vám zatarasia cestu a je nutné s nimi bojovať. Pred vašou postavou uvidíte akúsi žiarivo zlatú čiaru, ktorá ohraničuje ich teritórium, a keď ju prekročíte, kamera sa presunie spoza vášho chrbta na pohľad z vtáčej perspektívy.
Nepriateľské jednotky po krajine neputujú, ale majú pevne stanovené body, na ktorých sa s nimi musíte pustiť do boja. Pevne daný je ich počet a rozmanitosť a aj samotné bojisko. Súboje sa totiž neodohrávajú na nejakej virtuálnej pláni, ale v reálnom prostredí, v ktorom sa vaša postava nachádza. Bojové pole je preto ovplyvnené rozložením rôznych prekážok, čo prináša nový aspekt taktiky, kedy musíte využívať zákryty či vyvýšenia. Je dôležité poznať aj všetky vlastnosti vašich aj nepriateľských jednotiek. Okrem špeciálnych útokov majú rôzne vlastnosti, ako je kontrolná zóna, kvôli ktorej jednotka zaútočí pri akomkoľvek pohybu, ktorý sa okolo nej udeje. V kombinácii s prostredím tak môžete využiť rozloženie jednotiek a vytvoriť nepreniknuteľnú barikádu, spoza ktorej budú vaše jednotky ostreľovať nepriateľa.
Inokedy vám lukostrelci nepomôžu vôbec, napríklad vtedy, keď sa budú chcieť triafať do kostí kostlivcov. Pred každým súbojom si môžete pozrieť, kto sa proti vám postaví a aké má vlastnosti a tomu prispôsobiť váš výber jednotiek. Váš hrdina má k dispozícii len 5 slotov na jednotky. Ich počet v každom slote závisí od vášho vplyvu. Na rozdiel od HOMaM tak nebojujete s obrovskými armádami, pri ktorých vyššie počty vyhrávajú. Počet jednotiek budete môcť navyšovať postupne, keď vaša postava získa viac skúseností. U obchodníkov verbujete len samotný typ jednotiek a za peniaze si môžete kúpiť len tak veľkú armádu, ako to dovolí úroveň vášho hrdinu. Dôležitejšie je pozerať sa na ich schopnosti a príslušnosť, aby nemali postihy za morálku.
Jednotky sa rovnako ako vaše talenty rozdeľujú do štyroch skupín – Poriadok, Moc, Anarchia, Múdrosť. So zvyšovaním úrovne budete môcť investovať body do týchto talentov a postupne zistíte, ktorý štýl hry preferujete. Anarchia je spájaná s banditmi, Múdrosť s čarodejníkmi, Poriadok reguluje armádu a jej schopnosti a Moc sa sústreďuje hlavne na jej silu. Tieto označenia však nájdete aj vo vašom zozname úloh. Občas sa vašej postave naskytne príležitosť vyriešiť zadanú úlohu viac ako jedným spôsobom. Anarchistický prístup vám zvýši odmenu, no je možné, že zvolíte morálne pokrivenú cestu zbytočného vraždenia. Inokedy pacifistická cesta Poriadku neprináša zisk, ale vyhnete sa tak zbytočným komplikáciám. Vaša postava preto nevie voliť možnosti v dialógoch ako v RPG hrách, ale musí urobiť rozhodnutie priamo v teréne.
Tento prístup možno poteší všetkých, ktorí neradi čítajú a rozhovory preskakujú, no zároveň to uberá hĺbku postavám, ktorých dialógy sú vopred napísané. Celá hra tak pôsobí ako fixný produkt s malým množstvom variability. Krajina je stále rovnaká a nemení sa, súboje sú iba na vyhradených miestach, počet a rozmanitosť nepriateľov je pevne daná a bojiská sú tiež zafixované prostredím. Nič nie je náhodne generované a zdá sa tak, že King’s Bounty II je pomerne jednorazový zážitok. Rozhodnutia vo vedľajších úlohách nemali veľký dopad, no možno neskôr uvidíme zásadnejšie zmeny v príbehu. Ten má však dosť trpkú príchuť cynizmu, keďže sa týka neznámej epidémie, konšpirácií, utečencov a neschopnej vlády.
Hru sme prvýkrát hrali na Gamescome v roku 2019, kedy hra bola nadabovaná len po rusky a v tej dobe nebolo možné odkryť okolnosti príbehu. Ťažko určiť, či mali vývojári už vtedy v pláne dotýkať sa vyššie menovaných tém, alebo ich ovplyvnili okolnosti roku 2020. Každopádne, všetky postavy v hre majú svoj názor na pandémiu, protiepidemické opatrenia či práva menšín a ich dialógy pripomínajú všetko, čo ste za ostatný rok čítali na diskusných fórach a sociálnych sieťach. Plusom hry je, že titulky sú aj v českom jazyku. Mínusom je, že ich v mnohých prípadoch nemáte chuť čítať, pretože názory NPC postáv sú na facku. Nepomáha tomu ani priemerný dabing postáv v anglickom jazyku. V ruštine môže mať hra trochu väčšie čaro.
Z preview verzie nie je možné hodnotiť celý príbeh, preto očakávame, že sa naplno rozvinie a vysvetlí všetky motívy neskôr v hre. Prostredie, v ktorom sa príbeh odohráva, však vyzerá očarujúco a ocenia ho najmä hráči, ktorí radi skúmajú všetky zákutia kvôli skrytým pokladom. Stratégov zase potešia súboje, ktoré si vďaka obmedzeným jednotkám, množstvu aktívnych a pasívnych schopností a prekážok na bojisku vyžadujú skutočne taktický prístup. Hru nekazili žiadne výrazné bugy a tak sa zdá, že tu máme konečne hotový produkt, ktorý je potrebné už len vyladiť do vydania, ktoré je naplánované už o mesiac na 24. august.
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: 1C Entertainment / 1C Entertainment Štýl: Stratégia / RPG
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|