FORZA HORIZON 5 |
FORZA HORIZON 5 |
V bežnej situácii by sme minimálne vo dvojici boli o takomto čase v Nemecku a každý deň vám prinášali dojmy, videá a rozhovory z desiatok rôznych stretnutí s vývojármi rôznych hier. Od malých až po tie najväčšie, od najznámejších až po neznáme indie tituly. Bohužiaľ, svet je stále zviazaný pandémiou, kvôli čomu sedíme doma za monitormi a dianie v hernom svete pozorujeme len na diaľku. Vývojári na nás ale nezabudli a stále sa chcú stretnúť, aj keď len online. A to je aj prípad Plaground Games, ktorí si nás pozvali na svoju digitálnu prezentáciu Forza Horizon 5. Síce sme si hru nemohli sami vyskúšať, ale autori predviedli demo a hlavne nám na otázky poriadne dlho odpovedal kreatívny riaditeľ Mike Brown a my pre vás každé jedno z jeho slov prepísali.
Vidieť sme mohli úvodnú jazdu po Mexiku, ktorá ide presne v stopách predchádzajúcich hier a prezentuje v krátkej pasáži všetko, o vás tu čaká – rôzne triedy áut, rôzne typy pretekov a rôzne prostredia. To všetko je v Mexiku vyhnané ešte viac do extrému a dôkazom je aj to, že sa na trate dostávate zoskokom z lietadla a to rovno za volantom svojich áut. Sami ste to video asi videli, bolo by zbytočné ho opisovať detailnejšie, ale povieme si niečo o autách, ktoré v ňom boli, no a tiež o miestach, ktoré ste v ňom videli.
Prvým autom je Ford Bronco Badlands 2021, čo je perfektné auto na skúmanie ešte stále činnej sopky, čo je prvé prostredie, ktoré v hre navštívite. Je to zároveň najvyššie položené miesto, aké doteraz bolo vo Forza Horizon sérii, no jednoducho sa z neho viete rýchlo dostať na jedno z najnižších. Zároveň je Bronco jedno z dvojice áut, ktoré hviezdia na obale Forza Horizon 5. Hra ponúkne doteraz najvariabilnejšie prostredia v sérii a to znamená, že okrem sopky sú tu aj nížiny, kopce, džungľa spolu s rôznymi chrámami a nesmie chýbať púšť, takže si tu užijete aj Baja pretekanie. Nechýbajú však ani mestá, dedinky alebo farmy a s tým spojené asfaltky, kde môžete prevetrať napríklad 2020 Corvette Stingray.
Nie je to len o moderných autách, z ikonických legiend sa predvádza Porsche 911 Type 964 "Desert Flyer" z roku 1989. Posledným prezentovaným autom v ukážke je Mercedes-AMG One, ktoré prináša F1 technológie do auta, ktoré môže jazdiť po normálnych cestách a tu si ho naozaj užijete. Asi vás neprekvapí, že toto je druhé auto, ktoré sa dostane na obálku hry. Toto auto má v skutočnosti prepínanie medzi cestným a okruhovým režimom, ktoré autori do hry preniesli a jediným prepnutím sa tak upraví odpruženie, vysunie sa krídlo a podobne, čo nie je len vizuálna zmena, ale má to veľký vplyv na jazdu, čo nám v rozhovore Mike potvrdil. Celý zoznam áut nám pomaly začnú odhaľovať a potešujúce je, že sa staršie modely dočkali modernizácie z technického hľadiska a hra sa rozšíri aj o nové súčiastky na vylepšovanie áut, mali by tisícky nových.
Už prejazd okolo fariem ukazuje zlovestne sa blížiacu piesočnú búrku v pozadí, no kým v skutočnosti by ste utekali od nej, tu sa rútite priamo do nej, aby ste si vychutnali veľmi netradičný zážitok z jazdy. Počasie je v tejto hre extrémnejšie ako v minulosti a môže sa meniť náhodne, prípadne je súčasťou scenárov niektorých eventov a pretekov. Okrem tradičného počasia tu tak narazíte aj na takéto extrémnejšie varianty. Ročné obdobia zostávajú a stále sa menia na týždennej báze, ale svet ovplyvňujú inak, aby zodpovedali mexickým reáliám. Takže sneh nepokryje celú mapu, ale len vysoké miesta, inde môže byť stále veľmi horúco. Tu sa ale s obdobiami veľmi mení vlhkosť a správanie vody, ktorej je v niektorých obdobiach naozaj veľa, čo už aj výrazne ovplyvňuje jazdu (piesočná búrka je skôr vizuálna a nemá vplyv na jazdu ako takú). Na jeseň začne búrkové obdobie a s ním prídu aj silné tropické búrky ako ďalší extrém počasia. Mike tvrdí, že to sú najextrémnejšie búrky, aké kedy v sérii boli, čo je odvážne tvrdenie, keďže dvojka mala celú expanziu Storm Island založenú na extrémnych búrkach.
Núkajú sa hneď aj porovnania so štvorkou a Mike hovorí, že je tých zmien oveľa viac ako dokáže vôbec vymenovať, ale priblížil nám to na kampani. Tá je opäť vystavaná na slobode a možnosti, aby si hráči razili vlastnú cestu hrou. Teraz ale ešte posilnili aspekt voľby, takže môžete hlavný obsah dať bokom, aby ste viac skúmali svet, robili kaskadérsky kúsky a podobne. Každopádne ale hra na hlavné ciele nezabúda a lepšie vás na ne pripraví a odprezentuje ich.
Sloboda sa do hry pretavila aj formou Event Labu, ktorý podľa Mika umožňuje vytvárať vlastné trate a eventy na rovnakej úrovni, ako sú trate v hre, takže aj so všetkými skokanskými mostíkmi, bariérami, kontajnermi a podobnými vecami, ktoré občas obsahujú základné trate. Event Lab ale bude naozaj masívny, prinesie nielen predchádzajúce funkcie, ako fungovali napríklad Blueprinty, ale zakomponuje aj úplne nové prvky. Môžete tiež využívať zničiteľné predmety a v rámci svojich eventov si ich umiestňovať do sveta a zničiť. Môžete si však meniť aj pravidlá toho, ako pretekáte, no nie je to len o pretekaní. Môžete robiť eventy so zbieraním predmetov a každému zozbieraniu priradiť zvukové efekty, zobrazenie správy a robiť mnoho iného. Navyše tento nástroj vychádza z toho, ktorý používajú samotní autori. „Môžete to využiť na to, aby ste si od základov spravili vlastné hry,“ uzavrel to Mike.
Naratívne hra nadväzuje na štvorku. Tam ste začali ako nováčik a stali ste sa superhviezdou, ktorou už teraz ste a vlastne v Mexiku budujete festival. Takže hra ponúkne aj už známe postavy, no keďže je v novom prostredí, nezabúda ani na nové a lokálne postavy. Najobľúbenejšou Mikovou postavou je Romero, ktorého charakterizoval ako „hlas Mexika“ a hlas mu prepožičal herec Abraham Vega. Ten podľa Mika vo svojej úlohe dokonale ukázal, že miluje Mexiko a rád sa o to delí s celým svetom, takže znie nadšene, úprimne a odviedol vraj skvelú prácu, takže by sme si čas strávený s ním mali užívať.
A prečo Mexiko? Mike prezradil, že si ho vybrali už zhruba pred 3 rokmi, keď dokončili štvorku a začali s ranou fázou vývoja päťky. Podľa jeho vlastných slov najskôr chceli vytvoriť najväčšiu Horizon hru vôbec, na čo hneď nadviazala myšlienka, že nemôže byť len veľká, ale aj najviac rôznorodá a plná rôzneho obsahu, čo môžu hráči objavovať. Hľadali tak niečo rozľahlé a rôznorodé. No a voľba padla na Mexiko: „Mexiko je ako celý svet stlačený do jednej krajiny. Už len v tom jednom videu je zasnežená sopka, piesočné púšte, suché pobrežie a rovnako aj veci, ktoré sme vo videu nevideli, ako kopce, farmy, kaňony, úžasné historické mestá s brilantnou architektúrou. A okrem samotného Mexika je tu aj kultúra, ktorá je známa a zbožňovaná po celom svete.“ Pre Mika to tak nie je len o krajine, ale aj o ľuďoch, hudbe, kultúre a histórii, ktoré sú dôvodom, prečo je krajina ideálnym zasadením pre Horizon festival.
Problémom však môže byť niečo tak veľké a bohaté v dnešnej dobe vytvoriť, keďže majú vývojári kvôli pandémii obmedzené možnosti, takže som musel nadviazať aj dodatočnou otázkou, ako vlastne pre toto britské štúdio prebiehal vývoj mexického prostredia. Mike vysvetlil, že začali ešte pred pandémiou a cesty za spoznávaním a skúmaním prostredia tak prebehli ešte v pohode. Aj keď počas týchto ciest spravili obrovský kus roboty, neskôr potrebovali nejaké veci doplniť, pričom využili služby fotografov aj sprievodcov, s ktorými nadviazali kontakt pri pôvodných cestách, takže ich mohli napríklad poslať, aby doplnili materiály pre sopku.
Tento rok sa ale do Mexika sami vrátili, aby zachytili jeho zvuk. Mike to priblížil: „Každá časť herného sveta má unikátny a realistický ambientný zvuk, ktorý v skutočnosti počujete v danej časti Mexika. Poslali sme teda tímy, aby zaznamenávali len zvuky a obrazy daných lokalít." Mike verí, že hovorí za celý tím, keď tvrdí, že sú naozaj hrdí na soundtrack v novej hre. Séria vždy ťažila zo skvelej hudby. Myslí si, že to je doteraz najsilnejší soundtrack v sérii a v porovnaní s minulosťou to nie je len licencovaná hudba, ale spolupracovali s hudobníkmi (aj nejakými mexickými), aby pripravili skladby čisto pre hru. Tri z týchto skladieb si môžete vypočuť v úvodnom videu. Mike zatiaľ nepriblížil konkrétne mená a skladby zo soundtracku, ten priblížia v najbližších týždňoch. Taktiež nepotvrdil ani to, či sa dočkáme integrácie nejakej 3rd party streamovacej služby, napríklad Spotify. Z jeho slov to ale znelo tak, že niečo možno pripravujú.
Vizuál sa parádne zlepšil a ťaží z toho hlavne atmosféra počas jazdenia, kde môžete doslova z obrazu cítiť nielen vysoké teploty, ale aj vlhkosť, čo perfektne ilustruje napríklad mexická džungľa. Na Xbox Series X hra beží v 4K pri 30fps a na Xbox Series S v 1080p pri 30fps. Hre nebude chýbať Performance režim s lockom na 60fps. Vo Forzavista režime navyše pribudnú aj raytracing efekty v podobe odrazov. Týka sa to všetkých vecí, ktoré budete robiť okolo svojich domov alebo súčastí festivalu.
Prístupnosť hier je dnes veľkou témou, čo môžeme vidieť aj na tom, že sa mnoho hier snaží priniesť špeciálne režimy upravené tak, aby ich mohli hrať aj ľudia s nejakým postihnutím, prípadne malé deti. V novej Forza Horizon hre takýto režim nebude chýbať a dokážu ju tak prejsť hráči s rôznou zručnosťou, avšak nebude to len o tom. Autori pracujú aj na nových pomocných funkciách, aby si hru mohol užiť naozaj každý hráč. Z drobných noviniek Mike prezradil aj to, že je v hre vylepšená AI zvierat, pričom je údajne jeden člen tímu práve na toto zaťažený. Mike síce neprezradil, kto to je, ale vieme aspoň to, že pribudne niekoľko nových druhov zvierat do sveta, ktoré reagujú na autá, na zvuky. Takže sa k nim v tichých autách môžete nenápadne priblížiť, ale hlučné auto ich vyplaší a utečú.
Na záver dostal Mike náročnú otázku – na čo je najviac hrdý? „Ako kreatívny riaditeľ sa pozerám na celú hru, kde mám nejakú zodpovednosť za všetky časti hry, takže je pre mňa náročné vybrať len jednu oblasť. Túto otázku som dostal už mnohokrát a moje odpovede sa vždy menia. Ale z pohľadu, kde sme dnes, tak zbožňujem svet. Je nesmierna zábava objavovať Mexiko, ktoré sme pre hru vytvorili tým, že sme zmysluplne skombinovali množstvo rôznych častí. Pôsobí to prirodzene, nie ako hra a myslím si, že to je obrovský úspech nášho environment tímu“. Takže dúfajme, že má pravdu a naozaj si jazdu ich videoherným spracovaním Mexika takto užijeme.
PC
Xbox One Xbox Series X|S Vývoj: Microsoft / Playground games Štýl: Racing
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|