PLAYDATE

PLAYDATE

Drobná krabička plná radosti

Test

Už veľmi dlho mi v hrách niečo chýba. Samozrejme, raz za čas vyjde niečo výnimočné, ale z hier čoraz viac smrdí biznis. Neberiem to nutne ako niečo zlé, herný biznis je najväčšia časť zábavného priemyslu a točia sa v ňom väčšie peniaze ako vo filmovom a hudobnom dokopy, takže prináša prácu aj zábavu obrovskému množstvu ľudí po celej zemeguli. Avšak chýba mi tam trochu toho „punku“, ktorým bola herná scéna typická v 90. rokoch alebo aj pri začiatku indie boomu pred takmer 20 rokmi. Chýba mi tam, že z hier necítim radosť a nadšenie ľudí, ktorí za nimi stoja. A to, že už nevychádza prakticky nič, čo by som predtým nevidel. Teda až na toto.

Za tie roky som hral na desiatkach konzol, prakticky som si vyskúšal niečo z každej jednej generácie od tej prvej, rukami mi prešli handheldy a z posledných troch generácií mám všetky konzoly. Ale niečo ako Playdate som v rukách ešte nemal. Handheld je niche hitom, na ktorého objednávky sa čakajú mesiace ako kedysi na Trabanta. Stojí za ním menší startup Panic, ktorý prišiel s myšlienkou na inú platformu, kde budú vychádzať iné hry a môže ich tvoriť prakticky každý. Konzola vyšla v apríli 2022, ale až v apríli tohto roka sa oficiálne dostala až k nám, takže Panic vybavoval aj objednávky priamo zo Slovenska.

Playdate prichádza v jednoduchom, no štýlovom balení, kde vyniká práve samotný handheld a vedľa neho je niečo, čo je práve to, čo mi chýba. Je tam kartička s jednoduchým nápisom „Have fun!“ Kedy naposledy vám niekto poprial, aby ste sa s jeho hrami bavili? Pod touto kartičkou je žltý nabíjací USB-C kábel a jednoduchý manuál, ktorý však vlastne ani nemusíte vyťahovať. Práca s konzolou je jednoduchá a vlastne celým úvodným spustením vás prevedú obrazovky, ktoré uvidíte na displeji. Akurát si teda dajte pozor na to, aby bol handheld pred prvým spustením nabitý. To je všetko.

Ešte pred prvým spustením ale poďme na detaily o samotnom handhelde. Ten je naozaj drobný a má rozmery len 76 × 74 × 9 mm pri váhe 86 gramov. Ideálne tak padne do vrecka, ale radšej si zoberte aj tyrkysové otváracie puzdro. Jednoducho sa na handheld nasadí a máte chránený displej. Vyhotovením je kvalitné a tiež vyzerá dobre. to koniec koncov platí aj pre celý handheld ako taký. Všetko tu pekne sedí, všetko lícuje, materiály sú kvalitné a aj keď mám handheld už dlhšie, nebadať na ňom známky používania. Bližšie môžete dizajn preskúmať na fotkách okolo tohto textu a mnohí sa určite do handheldu na prvý pohľad zamilujete.

Ale viac vás asi zaujíma to, čo je vo vnútri handheldu. Poháňajú ho procesory STMicroelectronics STM32F746 (ARM Cortex-M7F) 180 MHz a Espressif Systems ESP32-D0WDQ6 80 MHz. Nie je to tak nejaké delo, ale bohato to stačí na mnoho nových aj starých hier a nejaké tie aplikácie. K tomu je tu 16MB RAM a 4GB flash úložisko. Zo možno nepôsobí ako veľa, ale bude vám to naozaj bohato stačiť a to na dlho. Najväčšia hra, akú som zatiaľ stiahol, má len 158MB, takže takýchto tam zmestíte kopu. K tomu tu nechýba podpora Wifi alebo Bluetooth 4.2, aby ste sa mohli pripájať online. Avšak aj keď handheld obsahuje Bluetooth technológiu, zatiaľ stále nemá zabudovanú podporu Bluetooth slúchadiel. Má však 3,5mm výstup pre slúchadlá, takže môžete použiť klasické s jackom.

Veľmi zaujímavý je displej od Sharpu. Ten má veľkosť 2.7 palca, rozlíšenie 400×240 pixelov a 1bit farby. Teda vlastne je „čiernobiely“, kde ešte zvláda zobrazovať rôzne odtiene. Pri takejto veľkosti však aj malé rozlíšenie stačí na pomerne ostrý obraz so 173ppi. Displej sa podobá tým, ktoré sú v čítačkách e-kníh. Výhodou je nízka spotreba, široké pozorovacie uhly až 170° a to, že každý pixel si pamätá svoj stav bez nutnosti refreshu, takže je displej prekvapivo rýchly. Obrovskou nevýhodou je absencia podsvietenia. O zvuk sa stará zabudovaný mono reproduktor, ale môžete pripojiť stereo slúchadlá alebo dokovaciu stanicu so stereo zvukom.

A ako teda prebieha ten úvodný zážitok z handheldu? V zásade sa úvodné nastavenie nelíši od iných platforiem. Jednoducho si vytvoríte účet, prihlásite sa na Wifi a konzola si už ďalej stiahne všetky potrebné veci, aktualizácie a podobne. Určite uvítate, že úplne všetkým od úvodného zapnutia vás konzola prevedie, takže nemáte šancu spraviť nejakú chybu alebo sa niekde zaseknúť. Keď prebehnú základné nastavenia, len jej jednoducho necháte čas, aby si zvyšok konzola nastavila a stiahla sama. Príjemným spestrením nielen tohto procesu je, že tu je všetko pekne animované. Nie je to žiaden veľký zázrak, ale poteší to, keď konzola niečo robí a na obrazovke vám to zobrazuje milou animáciou.

A vlastne tak následne funguje aj celý systém handheldu Playdate. Každý jeden aspekt je tu vytvorený tak, aby vás rozveselil. Máte stiahnutú novú hru? na obrazovke je reprezentovaná darčekom, ktorý si najskôr musíte rozbaliť. Systém je pritom stavaný veľmi jednoducho a elegantne, aby ste mali vždy po ruke hlavne nainštalované hry. Ak sa chcete prepnúť do nastavení alebo inde, jednoducho stlačíte drobné okrúhle tlačidlo v pravom hornom rohu. Tým v hrách vyvoláte pauzu a dokážete sa kedykoľvek dostať do nastavení. Ak toto tlačidlo stlačíte pri hraní, okrem zapauzovania vám vyhodí aj jednoduché menu, kde si môžete spraviť screenshot.

Naozaj je všetko prispôsobené čo najväčšej prístupnosti. Samozrejme, ak chcete, dokážete sa dostať do pokročilejších nastavení, ale pre to musíte ísť trochu hlbšie. Všetko ostatné máte dostupné ihneď. Jednak je tak dizajnovaná konzola, ale taktiež jej systém je veľmi pekne rýchly. Teda okrem sťahovania. To je podozrivo pomalé pri tak malých hrách. Dokonale si pri všetkom vystačíte s D-padom, dvoma akčnými tlačidlami, menu tlačidlom a kľukou. Na hornej hrane je ešte tlačidlo na vypnutie/zapnutie a uspanie konzoly.

Musím povedať, že ovládacie prvky sú pomerne drobné. Nemám namiesto rúk nejaké lopaty, ale napríklad o trochu väčší D-pad by som bral. Jeho kvalita a tuhosť sú ale parádne. Rovnako tlačidlá sú spracované kvalitne. No a potom je tu tá kľuka. Tá je v základnej polohe zasunutá do konzoly. Elegantne ju viete vyklopiť a potom už len točíte. Ovláda sa naozaj príjemne, má hladký chod a drží polohu, v akej ju necháte. A na čo sa používa? V systéme napríklad na rolovanie, v hrách a aplikáciách to je obmedzené len kreativitou a predstavivosťou autorov. Na konzole napríklad existuje filmový prehrávač, kde vlastne točením kľuky ovládate prehrávanie. Podobne ako bratia Lumièrovci kedysi veľmi dávno. Vyzerá to napríklad takto.

Ako tu vlastne fungujú hry? Playdate má vlastný digitálny obchod Catalog, ktorý ponúka aktuálne viac ako 150 hier od tvorcov z celého sveta. V porovnaní s ostatnými platformami to nie je veľa, ale ponúka vybrané hry, ktoré sú dostatočne kvalitné alebo zaujímavé. Ich cena je pár eur, najdrahšie sú za 9,99$, ale väčšina stojí polovicu alebo menej, takže za málo peňazí dostanete naozaj kopu muziky. A rovno s konzolou máte prístup aj k prvej sezóne hier zadarmo, čo znamená, že každý týždeň dostanete zadarmo 2 nové hry alebo aplikácie. Sú to rôzne žánre a rôzne veľké hry. niektoré si zahráte pár minút, iné vás chytia a budete sa k nim vracať. Samozrejme, tie najväčšie hry, ako napríklad Mars After Midnight, tam nie sú.

Po vzore iných platforiem viete v Catalogu listovať medzi všetkými hrami alebo si ich jednoducho filtrovať, vybrať si z kategórií, dokonca vlastností hry a podobne. Hry si môžete tiež dať do wishlistu a tak ďalej. Už som spomenul Mars After Midnight, čo je hra od tvorcu Papers, Please a je naozaj kvalitná. Viac som o nej napísal v predchádzajúcom článku. Okrem toho je tam ale pestrá paleta všetkého možného. Nápadité indie tituly a aj napodobeniny klasických RPG, vizuálne novely, adventúry, jednoducho všeličo. Aj známe koncepty tu však vždy majú nejaký zaujímavý twist. Je tu napríklad klasický had, ale v modernejšom a chytľavejšom podaní.

Keďže je Playdate otvorený systém, nie ste odkázaní len na to, aby ste si kupovali hry na Catalogu. Samizdatová tvorba tu naozaj bujnie a kopa hier je aj na Itchi prípadne ich ľudia len tak niekde zavesia. Tvorba hier pre Playdate je totiž jednoduchá a Panic dokonca vytvoril vlastné vývojárske prostredie nazvané PULP, kde po nejakom tom trénovaní dokáže tvoriť hry snáď každý. Pracujete v ňom na PC cez prehliadač, ponúka vizuálne skriptovanie a je podobne zjednodušené. Preto je na handhelde už viacero aj slovenských hier.

Tie hry potom do handheldu dostanete hneď niekoľkými spôsobmi. Stačí vám len ich súbor. Jeden elegantný spôsob je cez webové rozhranie po prihlásení na stránke Playdate, kde len súbor pretiahnete do políčka pre upload a následne si konzola hru sama stiahne. Alebo sa pripojíte cez PC káblom a v handhelde zapnete Data Disk režim. V ňom môžete na handheld a z neho kopírovať čo len chcete. Takto do handheldu dostanete aj rôzne fanúšikovské projekty a porty, prehrávače, aplikácie, Doom a podobne. Áno, aj ten Doom. Síce nebeží dokonale, ale na prácu nejakých nadšencov je to parádny výsledok. Viac sa dozviete tu. Na Playdate sú už rozbehané aj Pokémon hry, Dr. Mario a neviem čo ďalšie.

Naozaj je badať, že Playdate je otvorený a komunitný projekt. Internet je dnes strašne toxickým miestom, ale málokde som našiel tak príjemnú a nápomocnú komunitu ako medzi Playdate používateľmi, ktorí už konzolu poznajú naspamäť a sú ochotní so všetkým pomôcť, vytvárajú vlastné veci a radi vyskúšajú tie vaše. Playdate má veľmi schopne spracovaný systém a v Panic dobre zapracovali aj na webovom rozhraní, kde máte prístup k obrovskému množstvo možností. Od prenášania hier do handheldu až po tvorbu vlastných.

Často sa pri recenzií konzol zaoberáme aj príslušenstvom, čo je však v tomto prípade trochu zbytočné. Ono toho príslušenstva pre Playdate ani po 2 rokoch niet veľa. Minimálne nie toho oficiálneho. K dispozícii je už spomínaný kryt, ktorý je magnetický a samostatne stojí $29. Ale nájdete už aj alternatívne od tretích strán, aj keď nie lacnejšie. No a je tu ešte spomínaná dokovacia stanica. Tá vám Playdate nabije, funguje ako stereo reproduktory a aj ako držiak na perá. Vyzerá fakt štýlovo, ako taký malý CRT TV z 90. rokov. Tá však ešte nie je dostupná a mala by prísť čoskoro. Viac toho nie je a, ako som už spomínal, zatiaľ nemôžete počítať ani s Bluetooth slúchadlami.

Je to zaujímavý drobný kúsok hardvéru, ktorý vám vyčaruje úsmev na tvári. A to sa už dnes až tak často nevidí. Ak mi na handhelde niečo prekáža, je to absencia podsvietenia displeja. Nie som najmladší a na takéto vecičky mám čas po večeroch. Je otrava, že si nemôžem s handheldom len tak ľahnúť na gauč, ale vždy si musím aj zasvietiť, aby som vôbec niečo videl. Snáď pripravia v Panic nejakú novú verziu s podsvietením displeja, aby sa dalo hrať aj v tme. A cena je možno trochu prestrelená. $199 je dosť, ale ak máte radi netradičné veci, Playdate si zamilujete.

napísal matus_ace 6.5.2024
PLAYDATE

|Stalker shadow of chernobyl - ... (0)