ROG ASTRAL GEFORCE RTX 5080

ROG ASTRAL GEFORCE RTX 5080

9.5

Grafická karta približujúca sa k dokonalosti

Test

NVIDIA, ako už býva zvykom, ako prvé zo svojich grafických kariet uviedla do predaja svoje dva top modely, a to RTX 5090 a RTX 5080. Hoci z pohľadu hardvéru ide prevažne o evolúciu než revolúciu, nemožno uprieť že obe grafické karty budú aj napriek tomu kraľovať trhu v najbližších rokoch. Nám sa na redakčný test dostala do rúk najlepšia verzia, ktorú ponúka výrobca ASUS, teda ROG Astral Geforce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition.

Názov sa môže zdať nekonečný, no po prvom rozbalení a uchopení karty do rúk naň hneď zabudnete. Nielenže karta vyzerá na prvý pohľad prémiovo, rovnako výnimočný pocit kvality pocítite aj zo samotných materiálov. Tomu dosť napomáha hmotnosť, nakoľko karta váži úctyhodných 2,9 kg. Pre predstavu, to je prakticky dvojnásobná hodnota bežného ultrabooku. Ide teda o masívny kus hardvéru a tomu zodpovedajú aj rozmery. ROG Astral zaberá až 4 sloty a dosahuje hrúbku 76mm a dĺžku 357,6mm. Pred kúpou si teda dobre premerajte, či sa vám vôbec zmestí do vašej skrinky.

Vráťme sa ale trochu späť k samotnému baleniu. Nakoľko si kupujete prémiový produkt, narastajú aj isté očakávania k obsahu balenia. V balení okrem grafickej karty dostane aj redukciu z 3x 8-pin na 16-pin, držiak karty, ROG magnet, ROG Keycap, ROG PCB meter a nechýba, samozrejme, ani manuál a ďakovná karta. Balenie je tradične na vysokej úrovni, nemusíte sa teda báť, že by sa karta pri preprave nejako poškodila. Podstatný je ale samotný výkon a už z rôznych náznakov môžeme tušiť, že nepôjde o výrazný skok oproti RTX 4080 Super. Na to sa ale už pozrieme v našich praktických testoch.

Špecifikácie ROG Astral Geforce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition

  • Čip: GB203
  • Architektúra: Blackwell 2.0
  • Taktovanie: Base 2295 MHz, Boost 2760 MHz, OC: 2790 MHz
  • Zbernica: 256-bit, PCI Express 5.0
  • Pamäť: 16GB GDDR7 (30 Gbps, 960 GB/s)
  • Jadrá: 10752 stream procesorov, 128 ROP, 84 RT jadier, 336 AI (Tensor) jadier
  • Výkon:28 TFLOPS (FP32), 56.28 TFLOPS (FP16)
  • TDP: 360W
  • Napájanie: 1x 16 pin
  • Sloty: 3.8 Slot
  • Rozmery:6 x 149.3 x 76 mm
  • Hmotnosť: 2913g
  • Porty: 3x DisplayPort 2.1b, 2x HDMI 2.1b
ROG Astral Geforce RTX 5080
ROG Astral Geforce RTX 5080 RTX 5080 v ROG Astral edícii je pôsobivá.
RTX 5080 v ROG Astral edícii je pôsobivá.


ROG Astral Geforce RTX 5080 Čakajte 3.8 slotovú kartu.
Čakajte 3.8 slotovú kartu.


ROG Astral Geforce RTX 5080 S kartou dostanete kábel, podstavec a aj doplnky
S kartou dostanete kábel, podstavec a aj doplnky





Konštrukcia

ROG nenechalo v prípade RTX 5080 nič na náhodu a kartu okrem kvalitného chladenia vybavilo aj prémiovým napájaním. O chladenie sa starajú 4 dostatočne veľké ventilátory v konfigurácii 3 zo spodnej strany a jeden z vrchu, ktorý má za úlohu zefektívniť tlak a samotné prúdenie vzduchu, a to až o 20%. Optimalizácia chladenia, samozrejme, nekončí len pri ventilátoroch. Karta je vybavená aj veľkou odparovacou komorou (Vapor chamber), ktorá sa stará o efektívnejšiu výmenu a odvod tepla. Z odparovacej komory sa o finálne rozptýlenie tepla postará asi 2 cm chladič s jemným, špecificky navrhnutým rebrovaním, ktorý je väčší než samotná PCB doska grafickej karty. A to prakticky presne o šírku posledného ventilátora. Vďaka tomu dokáže jeden ventilátor tlačiť vzduch dnu a druhý ho vyťahovať von a rozptyľovať do skrinky. Ide teda o celkom predimenzované chladenie, no vďaka tomu sa vám karta odmení nízkymi teplotami, často do 60 stupňov, a nízkou hlučnosťou v záťaži.

Pri bežnej práci a multimédiách vie karta pracovať prakticky bezhlučne. Z konštrukčného hľadiska teda ROG ťažko niečo vytknúť, možno len dĺžku pribalenej redukcie z 8-pin na 16-pin. Vďaka veľkosti grafickej karty nedokážete kábel dostatočne ohnúť, aby ste skryli konektory pre pripojenie 8-pin káblu, čo celkovo dokáže narušiť vizuálny dojem. Záleží, samozrejme, aj od skrinky a ako máte vyvedenú kabeláž, no ak by bola redukcia minimálne o polovicu dlhšia bola by oveľa univerzálnejšia. Samozrejme, môžete si dokúpiť vlastnú redukciu, takže nejde o nejaký závažný problém, ak by vám konektory vizuálne prekážali.

Nechýba, samozrejme, ani RGB osvetlenie, ktoré ASUS vyriešil elegantne a zároveň štýlovo. Stačí len jeden dlhý pruh pozdĺž celej karty, žiadne blikajúce nápisy alebo RGB na každom rohu karty. Viete si, samozrejme, nastaviť aj rôzne extravagantné módy ak by vás nudili pomalé prechody alebo statické farby, prípadne viete osvetlenie aj úplne vypnúť. Všetky nastavenia viete vykonať v aplikácii GPU Tweak III, kde si okrem sledovania podrobných štatistík viete jednoducho prepínať módy grafickej karty, prípadne si nastavovať rýchlosť ventilátorov, taktovanie alebo spotrebu energie. Podsvietenie a ďalšie nastavenia viete, samozrejme, zmeniť aj v aplikácii Armoury Crate, ktorú môžete poznať napríklad z Asus handheldov alebo notebookov.

Výkon a technológie

Očakávania v oblasti posunu výkonu boli obrovské, no množstvo ľudí po úvodnom nadšení zostalo sklamaných. Očakávania podporila aj samotná NVIDIA, ktorá už pri predstavovaní prišla so silným marketingovým prehlásením, že RTX 5070 bude dosahovať v hrách výkon ako RTX 4090 prakticky za štvrtinovú cenu. To znie výborne, ak by za tým nebolo jedno veľké „ale“. Fps síce môžu byť s využitím najmodernejšieho DLSS a generovania snímok podobné ako pri natívnom renderingu na RTX 4090, no netreba zabúdať, že podobné funkcie má k dispozícii tiež. Predstava toho, aký posun vo výkone dosiahne taká výkonná karta, akou by mala byť RTX 5080 oproti minulej generácii, ale priniesla po reálnych testoch sklamanie, resp. vytriezvenie z pôvodného nadšenia.

Karta je, samozrejme, výkonná, o tom sa netreba dohadovať a bez problémov prekonáva RTX 4080 Super, prípadne konkurenciu od AMD. Problémom ale je, že skok v hrubom výkone sa pohybuje na úrovni okolo 9 – 12%, pričom spotreba stúpla oproti minulej generácii približne o 15%. V číslach to môže znamenať aj to, že výkon stúpol z 52,22 TFLOP na 56,28TFLOP. V hrubom výkone sa teda karta ani len nepribližuje k RTX 4090 s 82,58 TFLOP. Karte rovnako nepomáha že aktuálne je k dispozícii len v 16GB verzii a ostáva len dúfať, že NVIDIA prinesie aj vyššie pamäťové verzie, keďže trend zvyšovania nárokov na kapacitu VRAM za posledné roky rýchlo stúpa. Už pri vydaní karty nie je absolútne žiadny problém naraziť na situácie s nedostatkom VRAM, čo by sa pri tomto segmente a cenovej hladine GPU rozhodne nemalo stávať.

ROG Astral Geforce RTX 5080
ROG Astral Geforce RTX 5080 Masívny chladič pomôže dobrému chladeniu.
Masívny chladič pomôže dobrému chladeniu.


ROG Astral Geforce RTX 5080 Karta má podsvietenie po celej dĺžke.
Karta má podsvietenie po celej dĺžke.


ROG Astral Geforce RTX 5080 Podstavec bude viac ako vhodný, ak nechcete riskovať zlomenie slotu.
Podstavec bude viac ako vhodný, ak nechcete riskovať zlomenie slotu.





Za čo ale treba NVIDIU pochváliť, je nová verzia DLSS 4 a Frame Generation. To, ako dokázala posunúť kvalitu nového transformačného modelu oproti staršej implementácii konvolučných neurónových sietí na upscaling obrazu, je obrovskú krok vpred. Obraz aj pri 1440p rozlíšení má ostrosťou veľmi blízko k natívnemu rozlíšeniu pri nastavení na kvalitu, prípadne vo vyvážených nastaveniach pôsobí ako kvalitný režim na starších CNN. Pri 4K je aj vyvážené nastavenie veľmi ostré a stráca sa len minimum detailov. Občas sme sa stretli s menšími pôrodnými bolesťami, kedy sa nám pri transformačnom modeli objavil nejaký artefakt vo forme prebliknutia textúry, no to z veľkej časti vyriešil update ovládačov už počas testovacej fázy. Transformačný model sa ale NVIDIA rozhodla uvoľniť na všetky RTX grafické karty, takže vyššiu kvalitu upscalingu si budete môcť otestovať aj na minulej generácii, za čo NVIDIU rozhodne chválime. Dôvodom lepšej kvality obrazu pri využívaní transformačného modelu (TM) je možnosť pracovať až s dvojnásobným množstvom parametrov obrazu, než to bolo pri CNN. Síce TM dosahuje v priemere nižšie fps než CNN z dôvodu väčšej náročnosti na výpočet, no ide o jednotky fps, ktoré sa oplatí obetovať.

Prím ale hrá pri tejto generácii nová technológia Multi-frame generation. Ako už samotný názov napovedá, ide o technológiu generovania snímok, no nielen AI dopočítaním snímky medzi dvomi snímkami, ako to bolo v minulej generácii. NVIDIA upravila svoju renderovaciu pipeline pre generovanie snímok a za pomoci AI Optical Flow dokáže medzi dve skutočné snímky vtesnať až 3 vygenerované snímky. Samozrejme, ako používateľ máte k dispozícii kontrolu toho, koľko snímok chcete dopočítať, pričom v nastaveniach Frame generation zmizol prepínač zapnúť / vypnúť a nahradila ho možnosť voľby 2x, 3x, 4x. Dobrou správou je, že ak by hra nemala v menu spomínanú funkcionalitu, tak prístup k týmto nastaveniam získate priamo v karte hry v NVIDIA aplikácii.

Z minulej generácie generovania snímok dobre vieme že spolu s vygenerovanými snímkami stúpa aj latencia. To sa ale podarilo NVIDII dostatočne znížiť pomocou technológie REFLEX 2, pričom rozdiel medzi 2x, 3x a 4x bol prakticky minimálny, resp. len jednotky ms. Nesmieme ale zabúdať že aby MFG vedel fungovať korektne, potrebuje mať dostatočne dobré základné fps, ideálne aspoň na úrovni okolo 45-60. Samozrejme, platí že čím ich máte viac, tým lepšie.

ROG Astral Geforce RTX 5080
ROG Astral Geforce RTX 5080 Spolu s kartou prichádza nové DLSS4
Spolu s kartou prichádza nové DLSS4


ROG Astral Geforce RTX 5080 Nové RTX 50 karty dostávajú aj multi frame generation.
Nové RTX 50 karty dostávajú aj multi frame generation.


ROG Astral Geforce RTX 5080 Karty zvládajú kompletnú ponuku DLSS funkcií..
Karty zvládajú kompletnú ponuku DLSS funkcií..





NVIDIA teda urobila masívny krok v oblasti, v ktorej už dávno kraľovala, a to AI a softvérová podpora programov pre jej hardvér. Či už ideo renderovacie nástroje, video tvorbu, fotografie, strojové učenie a trénovanie AI modelov priamo na vašom PC, s novými kartami nebude mať absolútne žiadny problém. Teda až na kapacitu VRAM, kde v prípade potreby väčšej kapacity musíte siahnuť po RTX 5090 s prakticky dvojnásobnou cenou (MSRP). Opäť ale platí, že ak vlastníte minulú generáciu, tak upgradom nezískate masívny nárast výkonu a výrazne lepšie renderovacie časy.

Ak ste už dlhšie nepoužívali NVIDIA karty ale napríklad GPU od AMD alebo Intel, poteší vás aj zmena aplikácie pre správu grafickej karty. GeForce Experience nahradila konečne modernejšia verzia aplikácie, ktorá nevyžaduje registráciu a prihlásenie, aby ste ju vedeli používať. Osobne si myslím že stále má NVIDIA čo doháňať v porovnaní s aplikáciou Adrenalin od AMD, no je to na dobrej ceste. Čo je ale v dnešnej dobe stále ťažko pochopiteľné, je zastaranosť ovládacieho panelu NVIDIE, ktorý je bez výraznej zmeny už roky. Zároveň by bolo oveľa pohodlnejšie nastavovať všetky funkcie v rámci jednej aplikácie a nie hľadať, ktorú aplikáciu vlastne treba použiť. Nehovoriac o tom, že pri hodnote samotnej spoločnosti je trochu úsmevná jej neochota v tomto smere investovať viac.

Testy

Grafickú kartu ROG Astral GeForce RTX 5080 sme už tradične podrobili sérii testov, kedy sme otestovali nielen jej herný výkon, ale aj výkon v produktívnych aplikáciách a syntetických benchmarkoch.

Samotná testovacia zostava pozostáva z nasledovných komponentov:

  • Procesor AMD Ryzen 7 5800X
  • RAM: 32 GB DDR4 3666MHz
  • Chladenie: Arctic Freezer II AIO 240mm
  • Skrinka: Fractal Design Meshify S2 (3x 140mm)
  • Zdroj: EVGA 750B
  • Základná doska: MSI X570-A PRO

Plne si uvedomujeme limitácie našej zostavy, kde pri novších a výkonnejších procesoroch viete dosiahnuť približne o 7-15% vyššie fps, pričom platí, že CPU bottleneck sa znižuje s rastúcim rozlíšením. Teda pri 4K rozlíšení môžete počítať s priemerným bottleneckom na úrovni 7% a pri 1440p na úrovni 10 – 15%. Ďalším významným faktorom je PCI Express 4.0, nakoľko karta disponuje verziou 5.0. A, samozrejme, nesmieme zabudnúť na ovládače, ktoré po čase môžu upraviť výkon karty v niektorých hrách, ktoré sme testovali.

Ako referenčnú vzorku hier sme zvolili:

  • Cyberpunk 2077
  • Counter-Strike 2
  • Indiana Jones and the Great Circle
  • F1 23
  • Forza Motorsport
  • COD Black Ops 6 MP
  • Marvel’s Spider-man 2
  • Kingdom Come: Deliverance 2

CyberPunk 2077

Jedna z mála hier, ktorá stále drží krok a optimalizáciu s najnovšími technológiami. Je síce už staršia, ale stále ide o jednu z graficky najnáročnejších hier, no získané výsledky nám dokážu naznačiť trend, kam RTX 5080 zapadne v najbližších rokoch pri nových hrách, ktoré ešte len prídu. Hru sme testovali na Ultra, RTX Ultra a RTX Overdrive presete v 1440p a 4K rozlíšení. Hra má k dispozícii aj najnovšie DLSS 4 a MFG, takže sme sa zamerali nielen na porovnanie pressetov v rozlíšení, ale aj samotného DLSS. Potvrdilo sa nám, že DLSS s využitím CNN dosahuje o cca 2 fps lepšie priemerné hodnoty než TM, no hlavný rozdiel v kvalite si viete hneď všimnúť pri generovaní snímok alebo maximálnom Ray-tracingu. Odrazy sú výrazne ostrejšie a prakticky nerozoznateľné od natívneho rozlíšenia (v Quality nastavení). Rovnako dobre funguje aj samotný REFLEX 2, vďaka ktorému sa všetky možnosti nastavenia generovania snímok držia s latenciou na úrovni 35-55ms a hra je aj náročnejších scénach super hrateľná. Pri RTX Ultra pressete v 1440p sme s MFG 4x a DLSS na Quality nastaveniach dosahovali priemerné fps na úrovni 285, pričom minimálne boli na úrovni 250 fps. Takú plynulosť sme vedeli dosiahnuť ale len vďaka dobrým základným fps, kedy sme s rovnakým nastavením v natívnom rozlíšení s DLAA dosahovali priemerné hodnoty na úrovni 65 fps. Podobné hodnoty sa nám podarilo dosiahnuť aj v 4K rozlíšení, no tu sme si už museli pomôcť s DLSS na Quality a pri 4x generovaní sme dosiahli maximálnych 194 fps.

Presnejšie výsledky si viete pozrieť v našich grafoch. Spotreba počas testov nemala problém atakovať hranicu 350W v natívnych rozlíšeniach a okolo 280-300W so zapnutým DLSS. ROG Astral, ale treba pochváliť za celkovú efektívnosť a hlučnosť chladenia, nakoľko počas testovania sme nepresiahli hranicu 61 stupňov Celzia a otáčky dosahovali maximálne okolo 1550 RPM. Karta bola ale napriek tomu väčšinu času relatívne tichá bez otravných zvukov. Dostavil sa aj jemný Coil whining, ale to až pri fps prekračujúcich hranicu 300.

ROG Astral Geforce RTX 5080
ROG Astral Geforce RTX 5080 Výkon je vysoký, aj keď 16GB pamäte je pre Indiana na hrane.
Výkon je vysoký, aj keď 16GB pamäte je pre Indiana na hrane.


ROG Astral Geforce RTX 5080 Indiana karta potiahne takmer na 111 fps v 1440p
Indiana karta potiahne takmer na 111 fps v 1440p


ROG Astral Geforce RTX 5080 V nvidia aplikácii si môžete zvoliť nové DLSS4
V nvidia aplikácii si môžete zvoliť nové DLSS4




CS 2

Nástupca legendárneho Counter-Strike Global Offesive a hra, ktorú netreba asi nikomu bližšie predstavovať. Dohady o optimálnom nastavení sú rôzne, no pre účely testovania sme sa rozhodli využiť Very High presset v 1440p a 4K rozlíšení. Bez zapnutej funkcie FSR sme sa bez problémov pohybovali na úrovni okolo 250 fps v 1440p rozlíšení a okolo 230 fps v 4K rozlíšení. Samozrejme, fps v 1440p skákali aj bližšie k 300 fps, no tu sa už prejavila brzda v podobe staršieho a pomalšieho CPU. Výsledky namerané v 4K sú teda oveľa reprezentatívnejšie.

Indiana Jones and the Great Circle

Novinka z dielne MachineGames nám priniesla nádhernú grafiku s prepracovanými scenériami. No ako už iste viete, hru si bez podpory Ray-tracingu nezahráte a ak si chcete vychutnať hru aj s Path-tracingom, budete potrebovať veľmi výkonnú kartu od NVIDIE. Hra je náročná nielen na výkon, ale aj na veľkosť VRAM, kde pri prekročení jej kapacity sa stane hra nehrateľnou. My sme sa rozhodli RTX 5080 nešetriť a v 1440p s Verry Ultra pressetom a zapnutým Full RTX sme v natívnom rozlíšení dosiahli priemerných 63 fps v otvorených lokáciách (merané v Káhire). V uzatvorených lokáciách sme často zaznamenali skok aj na úrovni cca +20 fps a viac pri rôznych pressetoch. Supreme presset s maximálnym Path-Tracingom (Full RTX) a s DLSS na Quality nastaveniiach dosahoval priemerné hodnoty na úrovni 62 fps v otvorenej lokácii. Otestovali sme si aj optimalizovaný presset od Digital Foundry kde sme v natívnom rozlíšení bez Path-Tracingu dosiahli priemerných 95 fps v otvorenej lokácii. Hra je teda super hrateľná aj na tých najvyšších možných nastaveniach, no už atakujeme hranicu využitia 16 GB VRAM.

Problém nastal pri prechode na 4K rozlíšenie, kedy sa hra vo Verry Ultra pressete s High Path-Tracingom stala prakticky nehrateľná a zasekla sa už v menu na 3 fps. Dôvodom bolo prekročenie kapacity VRAM. Aby sme dostali hru do hrateľného stavu, bolo potrebné znížiť Path-Tracing na Medium nastavenie. Vtedy sme spolu s DLSS na Quality dosiahli priemerných 45 fps v otvorených lokáciách.

F1 23

Hoci ide o staršiu hru, ktorá už má svojho nasledovníka, ide v našom prípade o hru, ktorú sme podrobili množstvu testov na rôznych typoch hardvéru, takže už tušíme, čo môžeme od nej očakávať. Zároveň bude pre vás jednoduchšie porovnať výkon RTX 5080 napr. s RTX 4080, nakoľko nájdete na internete množstvo testov danej verzie hry. Hra beží skvele či už v 1440p, alebo 4K rozlíšení, kde dosahujeme pri Ultra pressete s Ultra Ray-tracingom a DLSS na Quality priemerných 148 fps pri 1440p a 123 fps pri 4K. Výraznejší rozdiel je s vypnutým Ray-tracingom, a to 262 fps proti 197 fps v 4K.

ROG Astral Geforce RTX 5080ROG Astral Geforce RTX 5080ROG Astral Geforce RTX 5080ROG Astral Geforce RTX 5080ROG Astral Geforce RTX 5080ROG Astral Geforce RTX 5080ROG Astral Geforce RTX 5080ROG Astral Geforce RTX 5080

Forza Motorsport

Ďalší zo súťažných titulov, pri ktorom ako hráč chcete dosiahnuť čo najlepšiu konzistenciu fps, no zároveň si chcete vychutnať aj peknú kvalitu obrazu, aby ste si dokázali nasimulovať čo najviac realitu pretekania. Pri Ultra pressete s RTX Ultra nastaveniami dosahujeme v 1440p s DLSS na Quality 113 fps, pričom v 4K sme s DLSS na Balanced nastaveniach dosiahli priemerných 98 fps. Hra bola teda výborne hrateľná s dostatočným priestorom na optimalizáciu pre dosiahnutie čo najlepších fps.

Prekvapivá bola samotná spotreba GPU, ktorá sa pri DLAA pohybovala na úrovni okolo 300W, pričom so zapnutým DLSS sme často nepresahovali 210W. Netreba asi hovoriť, že so zapnutým DLSS a nižšou spotrebou bola karta zároveň aj tichšia.

Call Of Duty: Black Ops 6 - Multiplayer

Jedna z najpopulárnejších FPS hier je stálicou herného trhu prakticky už cez dve dekády. Hardvérové nároky stále stúpajú, ale vy chcete dosahovať čo najlepšie fps, aby ste získali kompetitívnu výhodu a naplno využili vaše monitory s vysokými obnovovacími frekvenciami. Zamerali sme sa preto na 1440p rozlíšenie, kde sme pri Extreme pressete s DLAA dosahovali priemerných 103 fps a benchmark vyhodnotil náš CPU ako 15% bottleneck. Pri rovnakých nastaveniach so zapnutím DLSS na Quality sme sa ale hneď dostali na úroveň 122 fps a po zapnutí generovania snímok sme dosiahli hranicu priemerných 219 fps. Opäť sa tu vytvára priestor pre rôzne optimalizácie, takže ak by ste chceli dosiahnuť aspoň stabilných 144 fps nemal by to byť po drobných úpravách žiadny problém.

Marvel’s Spider-man 2

Po dlhšom čakaní sme sa aj na PC dočkali pokračovania populárnej Playstation série, no aj s bonusmi v podobe rozšírených nastavení a zapracovaní pokročilejších grafických nastavení. Hra vo Verry High pressete s Ultimate Ray-tracingom vyzerá famózne, no ťahá ju trochu dole neoptimálny technický stav v čase vydania, a pár fps určite uberajú aj prvé verzie ovládačov pre nové RTX 5080. Napriek tomu je karta schopná vyprodukovať so zapnutým DLSS na Quality solídnych priemerných 52 fps v 1440p rozlíšení. So zapnutím generovania snímok ale hneď skočíme na úroveň 115 fps. V 4K rozlíšení sme siahli radšej po Verry High RTX nastaveniach a DLSS na Quality, no aj tak sme sa pohybovali väčšinu času na úrovni 45 fps. Po vypnutí Ray-tracingu sme sa dostali na úroveň 110 fps a 87 fps v 4K rozlíšení.

Kingdom Come: Deliverance 2

Poslednou hrou, ktorú sme podrobili testovaniu, bol nový dlho očakávaný český titul Kingdom Come: Deliverance 2. Hra vyzerá aj bez Ray-tracingu fantasticky a zároveň vyšla hneď aj so slušnou optimalizáciou. Pri Ultra nastaveniach nebol problém dosahovať priemerné fps na úrovni 90-120 v 1440p rozlíšení. Po zapnutí DLSS na Quality sme sa pohybovali v rovnakých hodnotách s tým rozdielom, že spotreba klesla z 330-360W na 220-260W, a teda klesli aj otáčky ventilátorov. Teploty sa ako vždy držali do 62 stupňov. V 4K pri zapnutom DLSS na Quality sme dosahovali 85-120 fps, spotrebu na úrovni 310W a 8ms latenciu. Po vypnutí DLSS sa spotreba držala na hranici 360W, stúpla latencia na 13ms a fps sa priemerne pohybovali na úrovni 80-85.

Blender,  Rendering

RTX 5080 sme podrobili aj Classroom render testu v Blenderi, pričom sme otestovali CPU aj GPU rendering. Pri CPU renderingu sme na render jednej snímky potrebovali 6min 10s. Pri renderingu pomocou GPU sme na render jednej snímky potrebovali len 15 sekúnd pri využití CUDA jadier, a 20 sekúnd pri využití Optix. Pri prvom spustení renderingu, či už cez CUDA alebo Optix, musíte počítať s asi 5min načítaním, kým začne samotný render. Následne už renderujete prakticky okamžite.

 

Pri renderovaní v DaVinci Resolve sme tradične využili naše testovacie 4K ProRes Raw videá, pričom sme testovali redner 1min 30s videa do FHD záznamu, spolu aj s operáciami ako farbenie videa a pod. Práca v programe bola príjemná, bez sekania a bez problémov s náhľadom videa. Render trval len rekordných 9 sekúnd, čo je zatiaľ naša najlepšia nameraná hodnota. Ak je vaším primárnym využitím render videa, s RTX 5080 budete maximálne spokojní a nami testovaná verzia ROG Astral bola počas práce na videu prakticky po celú dobu v 0db móde, resp. v nehlučnom móde na nízke otáčky. 35-minútové video trvalo vyrenderovať 1m 32s, pričom sa exportovalo do 1080p Youtube kvality.

ROG Astral Geforce RTX 5080ROG Astral Geforce RTX 5080ROG Astral Geforce RTX 5080ROG Astral Geforce RTX 5080ROG Astral Geforce RTX 5080ROG Astral Geforce RTX 5080ROG Astral Geforce RTX 5080ROG Astral Geforce RTX 5080ROG Astral Geforce RTX 5080

3DMark

Pri syntetických testoch v 3DMark sme RTX 5080 podrobili tradičnému benchmarku Time Spy, Port Royal, Solar Bay a Speed Way. V Time Spy sme dosiahli skóre 22842 bodov, pričom GPU skóre dosahovalo 29 615 bodov a CPU skóre dosiahlo 9949 bodov. V Port Royal benchmarku sme dosiahli skóre 22 425 bodov a priemerných 103.82 fps. Zároveň sme v teste dosiahli aj najvyššiu spotrebu, a to 370W. V Speed Way teste sme dosiahli skóre 9168 bodov a 91,69 fps. Posledným zo sady testov bol Solar Bay, kde sme okrem super výsledkov zaznamenali aj veľmi výrazný Coil whining, pričom sme dosiahli skóre 154 400 bodov a 587 fps.

Skúsili sme aj NVIDIA DLSS Feature test, kde sme s vypnutým DLSS dosiahli 50,06 fps a so zapnutým DLSS sme dosiahli 188,57 fps.

Zhodnotenie

Očakávania boli obrovské a RTX 5080 to rozhodne nemala a ani nebude mať jednoduché. Hoci všetky testy zvláda podľa toho, ako by ste od danej kategórie GPU očakávali, stále sa nebudete vedieť po prechode z minulej generácie zbaviť pocitu, že ste očakávali niečo viac. Ak ale zvažujete prechod zo starších generácií GPU, tak asi nemáte veľmi nad čím váhať a nedá sa nič iné, len kartu odporúčať. Ak hľadáte kvalitne spracovanú kartu s výborným tichým chladením, tak ROG Astral GeForce RTX 5080 je karta ideálna pre vás. ASUS odviedol, ako už býva zvykom, svoju prácu výborne. Zamrzí len, že kartu ťahá trochu dole na dnešnú dobu menšia kapacita VRAM. Samozrejme, na hry bude stačiť 16GB ešte veľmi dlho, obzvlášť pri 1440p rozlíšení. No ak sa na kartu pozriem z pohľadu vývojára alebo človeka, ktorý ju berie ako pracovný a nie ako herný komponent, tak aspoň 20-24GB VRAM by bola oveľa prijateľnejšia voľba. Obzvlášť, ak ide o prémiový produkt z ponuky. Ak by vyšla táto karta pod označením napr. RTX 5070 Ti aj v danej cenovej hladine, tak by jej bolo ťažké niečo vyčítať. Primárny medzigeneračný pokrok sa teda skrýva skôr v nových technológiách, ako nová verzia DLSS 4, Reflex 2, Multi-frame generation a vyšší výkon pri AI výpočtoch.

Ak by sme mali hodnotiť len kvalitu zhotovenia samotnej ROG Astral, tak tej bez váhania môžeme udeliť 9,5 bodu. Ak sa pozrieme na kartu bez prihliadnutia na výrobcu, tak si z hodnotenia uberte 0,5 bodu.


napísal tomass 24.2.2025
Páči sa mi! (+2)
9.5
ROG ASTRAL GEFORCE RTX 5080
+ kvalitné spracovanie a materiály
+ nízka hlučnosť a teploty
+ Vapor chamber
+ DLSS 4 a Multi-frame Generation
+ výkon v profi segmente
- veľké rozmery a hmotnosť
- vysoká spotreba
- malý nárast výkonu v porovnaní s minulou generáciou


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Bsod (29)
Nedávno som si zakúpil PC od Alzy a mám problém s ...
|P : i5 13600kf, 32gb ram, z690... (0)
Ahojte, predávam PC komponenty, robím upgrade na 9...
|Oled monitor (6)
chystam sa kupit novy monitor a neviem sa rozhodnu...
|Intel i5 10400f + rtx 4070 + 3... (21)
Čavte, viete mi poradiť, čo by bolo potrebné vymen...
|Webová stránka key-wrld (9)
Ahojte, máte niekto skúsenosti s webovou stránkou ...
|Screenshots (61758)
Vkladajte sem vaše zaujímavé screenshoty z hier. O...
|Čo ma dnes potešilo ... (43040)
Sem mozte pisat co vas dnes potesio , co ste prije...
|Čo vas dnes nasr... nahnevalo ... (44104)
Opozitum temy co vas dnes potesilo , takze sem sa ...
|Must see (41701)
Su veci ktore sa slovami opisat nedaju a preto pat...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (19)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Svet, ukrajina, vojny ... (35727)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk