F1 2002 |
F1 2002 |
Prekoná ďalšie pokračovanie série F1 od EAsportu práve vyjdené Grand Prix 4? No uvidíme, ale obaja dlhoroční súperi sú na veľmi vysokej úrovni.
F1 2002 vás znovy zavedie do veľkej ceny Formule 1, kde si zajazdíte na všetkých okruhoch veľkej ceny za ľubovoľný tím a v úlohe ľubovoľného jazdca z tejto sezóny. Hra ponúka možnosti ako Grand Prix, Driving School, Race, Test Day a samozrejme nechýbajú multiplayerové závody.
|
|
|
V móde Driving School si vyskúšate, ako sa trénujú piloti F1. Dostajete sa do formule pre dvoch alebo troch jazdcov a po úvodnom rozbehu inštruktora preberáte riadenie. Vašu potrebnú trasu máte zvýraznenú na ceste farebnými pruhmi a ak sa podľa nich budete riadiť a nevyletíte z trate, skúšku máte spravenú. Takýchto testov tam máte niekoľko a sú zamerané na rôzne situácie, od maximálnej rýchlosti cez prechádzanie zákrut až po brzdenie a vyhýbanie sa prekážkam. V móde Race si len vyberiete ľubovoľnú trať a skúsite na nej byť čo najlepší a pripísať si tak čo najlepšie hodnotenie do vášho profilu. Ďalej je tu Grand Prix to je už klasická veľká cena, kde pôjde o to získať čo najviac bodov do finálneho hodnotenia a kde prehra v niekoľkých závodoch nemusí znamenať koniec. A nakoniec v Test Day móde si môžete vyskúšať trať sami a snažiť sa najazdiť čo najlepší čas.
Hra ma celkom prekvapila, síce sa hovorilo, že Grand Prix 4 je zábavnejšie a F1 2002 reálnejšie, no teraz neviem. Oba tituly sú kvalitné a veľmi dobre prepracované. Ale celkovo F1 sa mi aj tak lepšie ovládalo a aj menu boli prehľadnejšie. Obe hry v sebe majú množstvo nastavení obtiažnosti, ktoré robia závody veľmi dobre hrateľné a jednoduché alebo naopak profesionálne náročné. Napríklad na najľahšej obtiažnosti sa vám zapne automatické radenie rýchlostí podľa typu zákruty a okruhu, takže vy len pridávate a uberáte plyn na danej rýchlosti a snažíte sa držať trate. Vtedy je tu len minimálna šanca, že vyletíte a pre začiatočníkov a hráčov, ktorí sa chcú len odreagovať, je to veľmi vhodné a nefrustrujúce. Prípadne, ak ste už skúsenejší a viete si preraďovať podľa potreby, môžete si pred jazdou naštudovať plán okruhu aj s vypísanými rýchlosťami, ktoré sa dodržiavajú v konkrétnej zákrute. Podľa obtiažnosti sa vám nastavuje aj zničenie monopostu, kde v ľahších obtiažnostiach pri náraze stratíte tak maximálne spojler, alebo zadné krídlo, ale vo vyšších idú do hry aj kolesá a aj celý monopost po ktorého prevrátení sa už ani nepohnete. Plus môžete zapnúť náhodné poruchy, alebo nechať poruchovosť vzrastať s ubehnutými kilometrami.
|
|
|
Pred každým závodom, presne ako v skutočnosti, si môžete dať na trati niekoľko tréningových jázd, potom nasleduje sobotňajšia kvalifikácia, kde sa snažíte zajazdiť čo najrýchlejšie kolo, aby ste sa umiestnili čo najlepšie v štartovacom rošte. A v nedeľu už nasleduje Warm-up a potom samotný závod. Súťažíte toľko kôl, koľko ste si nastavili a podľa pravidiel, aké ste si zvolili. Ak jazdíte Veľkú cenu, kde vlastne prechádzate všetky trate, je vhodné nastaviť si menej kôli aby ste ju stihli prejsť skôr ako ošediviete. Nastavujete podľa chuti v percentách, ak si dáte 100%, tak prechádzate plných 60-70 kôl čo trvá takú hodiny a pol. Najvýhodnejšie je dávať si tak 10 percent, čo bude 6-7 kôl a tie zajazdíte tak za 10 minút. To sa ešte dá zvládnuť. Tam je jediná nevýhoda, že vlastne ani nemusíte zájsť do boxov, paliva máte dosť a pneumatiky sa vám tiež nestihnú opotrebovať. Ale dá sa tu nastaviť niekoľkonásobné opotrebovanie pneumátík a vyššia spotreba paliva, takže si vlastne nastavíte aj nutný počet zastávok.
Vaša konkurencia bude reálna podľa minulej sezóny, takže ak hráte za Šumiho, najviac za sebou čakajte Coultharda, Ralfa Schumachera, Montoyu a Barrichella. Všimol som si, že najviac z nich bol úspešný Ralf, jemu to už v tejto sezóne moc nejde, tak aspoň v hre nech sa poteší :) Ak však hráte na najľahšej obtiažnosti, nemusíte sa báť, pripadáte si ako Šumi na veľkých cenách tento rok, vždy prvý a ostatní za vami minimálne 6-10 sekúnd. Ale to len ak hráte za Ferrari, ak si zvolíte také Minardi, máte čo robiť, aby ste došli aspoň v prvej šestke.
Grafika v hre sa vydarila, dosť podobná tej v Grand Prix 4. Tu sa mi hra zdá dynamickejšia a prostredie viac zamerané na detaily. Výber kamier je dosť rozsiahly, rôzne kamerové pohľady zvonka monopostu alebo si môžete prepnúť aj klasický arkádový pohľad spoza auta. Autori do nového pokračovania pridali aj meniteľné počasie počas závodu, kde vám môže začať a skončiť pršať kedykoľvek, suchá dráha sa zmení na mokrú a vám neostáva nič iné, ako si ísť prezuť pneumatiky a prispôsobiť sa novým podmienkam. Čo sa týka fyzikálnej stránky enginu, autori tam znovu dopracovali niekoľko vecí a teraz už váš grip zavisí nielen od vlhkosti povrchu okruhu, ale aj od teploty prostredia, vozovky a typu pneumatík, ktoré máte nasadené, od ich opotrebovanosti a aj celkovej váhy prostredia. Čo sa týka rýchlosti, myslím, že F1 2002 je oveľa menej náročné ako GP4, ale aj tak doporučujem minimálne Geforce 2 Mx a 800mhz procesor.
|
|
|
Zvuky sú v hre celkom dobré, pekne je spravený zvuk motora a oživuje to komentár a príkazy do vysielačky, ktoré dostávate cestou. Samozrejme, všetko je to plne v 3D podpore, takže ak máte DTSko, budete sa cítiť akoby ste boli priamo v kokpite.
Hra je dobrým nástupcom poslednej F1 2001. Myslím, že teraz autori pripravili niečo pre všetky kategórie hráčov od víkendových až po profíkov, ktorí poznajú na monoposte každú skrutku. No Schumacher už je majster sveta, tak prečo ho neskúsiť prekonať aspoň v hre?
Čo sa týka ešte ďalších rozdielov oproti Grand Prix 4, tu je už aplikovaná aj sezóna 2002, takže čakajte aj tímy Renault a Toyota spolu s ich jazdcami a farbami monopostov, plus uvidíte aj pozmenenú trať v Hockenheime.
Hru u nás distribuuje Cenega za 1699Sk. (GP4 distribuuje Logus za 1999Sk)
Plusy:
- výber obtiažností od jednoduchej po zložitú
- pekná grafika a autentické spracovanie okruhov
- testovacie jazdy
Mínusy:
- ešte tomu niečo chýba, uvidíme zase o rok
- stále chýbajú stupienky víťazov
- stále je tu za všetko trest Stop and Go ktorý sa už veľmi nedáva