AGE OF WONDERS II: THE WIZARD'S THRONE |
AGE OF WONDERS II: THE WIZARD'S THRONE |
Povedzte, koľkokrát sme my hráči svojím úporným snažením a skalopevným zotrvaním pred monitormi už zachránili celý svet? Občas aj nejaký ten lokálny vesmír prežil len a len vďaka našej poctivej práci s klávesnicou a s obľúbenou myškou...
Nik nás neospevuje, na ulici nie sú oslavné sprievody vždy keď dohráme a zničíme zlo v jeho tisíc podobách (dokonca už ani 1.Máj nie je to pravé orechové na dohranie hry).
Dosť už nostalgie, poďme opäť hrať úlohu spasiteľa, tentokrát vo svete Age Of Wonders 2: The Wizard's Throne. Stačí vsunúť CD a nainštalovať a ocitnete sa vo svete, ktorý je ovládaný mágiou a tými, čo mágii vládnu. Aby ani náhodou nedošlo k omylu ohľadne profesie, meno Merlin jasne vraví, že budete čarovať až sa bude prášiť. Pretože o tom táto turn-based stratégia je, kúzla a čary vo všetkých podobách, perfektne prepracované efekty a rozmanité účinky.
V intre Merlin s poslednými zbytkami vojska ľudí uteká na lodi, ktorá pláva vzduchom (no vzducholoď to nie je) a nad šírym morom ich prepadá dračia letka. Loď sa ocitá v plameňoch, všade skaza a Merlin sám padá do mora a klesá na dno....prízračné zjavenie tajomného starca a akési slová o obnovení sfér...Merlin sa preberie na pláži s vedomím, že musí navrátiť svojmu ľudu bezpečie a vyhnať hordy nepriateľov. Ten starec zo sna, Gabriel, je posledný strážca magických sfér. Práve on si vybral Merlina, aby ho postupne učil mágii a pomohol mu obnoviť vládu nad sférami a blahobyt na zemi.
Príbeh sa ďalej odvíja postupne, ako prechádzate jednotlivé mapy. Takže k nemu len toľko, že patrí ku klasike - treba zlikvidovať zlo a jeho služobníkov. Dej je však naplnený aj komplotmi, zradou, smrťou a láskou. Musím povedať, že v jeden moment ma trošku aj príjemne prekvapil svojou inováciou. Porozprávajú ho medzi levelové videá, trocha toho textu (dabovaný aj písaný) a tiež dejové zvraty počas hrania tej ktorej mapy.
Ak ste hrali alebo aspoň videli Heroes of Might&Magic, Disciples alebo prvé AOW a páčilo sa vám, tak toto sa vám bude páčiť viac! Podľa mňa je AOW2 lepšie ako posledné HOMM. Nebite ma, poviem prečo. AOW2 na prvý pohľad zaujme nádhernou grafikou, kopec zmysluplných detailov, nádherne spracované postavy jednotiek, chutné kopčeky miest (veď posúďte na obrázkoch tu okolo). Hru môžte hrať v rozlíšení od 800x600 do 1600x1024. Druhá bezva vec sú zvuky a hudba. Tu už vládne dosť vysoký štandard a aj AOW2 sa chváli pôvodnou hudbou, ktorá na pozadí rozhodne netrápi sluch. Skladby sú v mp3 formáte a môžte si, ak sa vám zunuje pôvodná hudba, z menu spustiť aj inú, vlastnú mp3. No toto som nevyužil, pretože vstavaná hudba sa naozaj dá počúvať). Hrať môžte samostatnú mapu, kampaň alebo multiplayer (LAN, internet, email). Prechádzate mapy tak, akoby ste kráčali po magickom kruhu jednotlivých sfér, čo znamená, že začínate tutorialom (odporúčam, len ak ste to ešte nehrali, inak ho preskočte) a pokračujete sférami - prvá je oheň a nasledujú voda, život, vzduch, zem, smrť a kozmos. V každej sfére je mapa začiatočníka, pokročilého a jedna špeciálna (nepovinná). V každej okrem kozmosu - toto je záverečný level, v ktorom už ovládate všetky sféry mágie. V každej mape ovládate iné rasy a teda máte iné jednotky. Hra však umožňuje obsadzovať mestá a tak skoro vždy máte možnosť hlavné boje viesť s jednotkami, ktoré vám vyhovujú.
|
|
|
Ako na vec alebo výstavba
Začínate vždy s Merlinom a skoro vždy máte aj pár priateľských jednotiek (alebo ak prídete k neutrálnej jednotke, môže sa pridať na vašu stranu za peniaze). Ideálom sú rôzni utečenci (refugees), ktorí sa pridávajú zdarma. Prvou úlohou je obsadiť a vybudovať mesto, ktoré bude slúžiť ako základňa/pevnosť pre kúzelníka. Mestá podľa veľkosti sú outpost, town, city. V každom postupne budujete objekty alebo jednotky. Známy systém, postavíte baraky a môžte verbovať armádu, postavíte Champion guild a máte lepšie jednotky apod. Budovy sú tu aj magické, najdôležitejšia je magická veža, ktorá slúži Merlinovi na rozšírenie jeho vplyvu a pomáha k ďalším vylepšeniam. Totiž každý kúzelník v hre má svoju sféru vplyvu, to znamená dosah, kam až môže zosielať kúzla. Keď je vo veži, vplyv sa okolo neho znásobí, vyššia veža a niektoré stavby ešte ďalej zlepšujú jeho dosah. Na mape potom vidíte čiarami naznačené kruhy každého čarodejníka. Tieto kruhy sú veľmi dôležité a často na veľkosti sféry bude závisieť váš úspech! Budovať môžte aj obytné domy (aby mesto rýchlejšie rástlo a bolo tak efektívnejšie), ďalej obchodný tovar (zvyšuje zisk zlata) a tiež jednu super vecičku - môžte dať príkaz k migrácii obyvateľstva a vybrať aj rasu, ktorá v meste bude (v praxi môžte napr. vysťahovať mesto Halflingov a nasťahovať si tam Elfov). Chvíľu to trvá, no občas sa oplatí. Tiež môžte mesto zrovnať so zemou alebo len vyplundrovať (zisk zlata). Toto som moc nepoužíval, vačšinou sa oplatí mesto budovať a mať z neho príjem. Ale ak chcete bleskovú vojnu, tak niektoré mesta je lepšie plundrovať a ničiť a sústrediť svoje zdroje na kľúčové pozície. Špeciálne sú prípady, keď začínate mapu a nemáte mesto, najbližie je ďaleko alebo tak opevnené, že nemáte šancu ho obsadiť, vtedy si všimnite, že máte jednotku "settlers", ktorá nám už je známa z Civilizácie. Settlersovia môžu obnoviť zničené mesto a často to je jediný spôsob, ako prežiť mapu a zvíťaziť (pretože obnovené mesto už obsahuje hotové budovy aj dostatok obyvateľov). Trvá to jeden ťah. Settlersovia môžu obnovovať aj iné zničené objekty, ale tiež stavať cesty, strážne veže (malé a efektívne opevnenie s hradbami) a outposty (založená nová osada, ktorá postupne prerastie v mesto).
Mestu pomáhajú rôzne bonusy, ktoré vylepšujú zisk, rýchlosť výstavby, rýchlosť rastu populácie...
Pozor, výstavba chrámov umožní božstvu dávať vám náhodne úlohy (zlikvidovať neverných, zničiť štruktúru, obsadiť mesto apod.), za ktoré dostanete zaujímavé odmeny!
Vojaci do boja!
Jednotky v hre sú paráda, každá rasa má svoje špecifká. Základné druhy su pešiaci, jazda, lietajúce a iné. Každá jednotka má nejakú unikátnu vlastnosť, takže sa aj neskôr v hre oplatí vyrábať aj niektoré "slabšie". Majú základné atribúty - útok a sila útoku, obrana, magická obrana, pohyb, HP (život). Ďalej tiež vlastnosti - jazda má špeciálny bonus pri útoku v pohybe, legionári dokážu svojimi štítmi lepšie brániť útokom, nymfy dokážu zviesť protivníka a ten sa pridá k vám (nielen počas boja, ale aj potom ostáva s vami, čo je super, lebo pár nýmf dokáže vybudovať slušnú armádu), veľké mamuty dokážu ničiť mestské hradby apod. Je toho tak veľa, že nemá zmysel to tu rozpisovať. Dôležité je, že armády môžte kombinovať podľa potreby. Každá jednotka zbiera skúsenosti po zabití nepriateľa a môže byť až dvakrát vylepšená. Vojaci tiež majú svoju morálku a keď táto klesne, tak sa zvyšuje šanca, že jednoducho dezertujú. Na to pozor! Zlá morálka dokáže zariadiť zmiznutie celej armády (platí to aj pri mestách, môžu vyhlásiť samostatnosť). Zvlášť nechutní boli Halflingovia, to nie je rasa pre boj, ich výhoda je v šikovnom obchodovaní. Nemám ich rád a radšej som migroval k inej rase (elfovia, ľudia).
Stretnete sa aj s špeciálnymi "summoned" jednotkami, to sú magicky privolaní služobníci, ktorí majú často naozaj unikátne vlastnosti. Majú aj nevýhodu, existuje protikúzlo, ktorým ich jednoducho pošlete domov (paf a sú preč). Jednotky môžte používať samostatne (keď treba len niekam zájsť a niečo prázdne obsadiť) alebo združovať do armád (max 8 v jednej). Vojaci vás stoja peniaze každý ťah, takže pozor na náklady!
|
|
|
Kedy konečne začneme s kúzlami?
Veľmi silná a prepracovaná stránka hry, ktorá rapídne zvyšuje hrateľnosť. Na začiatku levelu si môžte u Merlina vybrať jedno profesné zameranie, alebo aj viac, ak ho obťažíte zároveň negatívami (byrokrat, zhýralec...). Tie ostatné pozitívne skilly môžte v hre rozvíjať, takže nebudete ukrátení. Väčšinou som nechal základnú voľbu chaneller, ktorá zníži nároky kúzel na manu. Dôležité veci - kumulujete každým ťahom manu, ktorá slúži na vyvolávanie kúziel, vyvíjate nové kúzla alebo skilly (to tiež berie manu, môžte si nastaviť pomer). V každom ťahu môžte kúzliť len v rozsahu svojich spell casting points (to je ten belasý kryštáľ vpravo), takže ak máte maximum 80 na ťah a kúzlo potrebuje 120, počkáte si dva ťahy a potom bude kúzlo pripravené. Postupne ako hráte jednotlivé sféry, niektoré kúzla sú drahšie. Kúzla už objavené vidíte v knihe, sú rozdelené na globálne (môžte čarovať na mape), jednotkové (zlepšujú schopnosti bojovníkov) a bojové (útočné a iné kúzla použiteľné počas boja). Úplne perfektná je možnosť niektoré kúzla udržiavať počas celej hry aktívne, síce to spotrebuje dodatočnú manu každý ťah, ale môžte mať permanentne zlepšené jednotky, môžte očarovať cesty, takže v Merlinovej sfére vplyvu len vaše jednotky po cestách pôjdu rýchlo ako vlaky alebo všetky jednotky vo vašej sfére budú vyliečené na začiatku ťahu. Opäť AOW2 ponúka veľa možností ako sa vyšantiť. Dôležité sú kúzla summoning triedy, tými vyvoláte magické jednotky a môže to zachrániť aj vašu kožu, ak jednotky z mäsa a kostí sú moc ďaleko a potrebujete sa brániť bárs aj slabej nezávislej jednotke niekde v tyle. Sú dobré aj do normálneho boja, každý ťah však stoja manu na udržiavanie. Páčili sa mi globálne útočné kúzla - na miesto na mape spustíte magickú smršť, džungľu jedovatých rastlín alebo len jedovatý oblak. Každé zabíja jednotky, ktoré vkročia do zóny smrti a nádherne sa tým dajú brániť niektoré miesta. Unikátne je kúzlo úprava terénu, môžte na mape vyčarovať nepriechodné hory alebo zmeniť hory na nádhernú rovinku a to permanentne! Ak protivník také kúzlo nemá, môžte mu pekne zavariť zmenou terénu. Kúziel je veľa, nerátal som ich, chcem si zachovať predsa zdravý rozum, haha.
V rámci jednej sféry sa všetky objavené kúzla aj skilly prenášajú do ďalšieho levelu, takže v tretej mape už môžte byť celkom king.
Hrdinovia ako hybná sila (od)boja
Sú tu aj oni, nemôžu predsa chýbať! Podobní a predsa iní ako v HOMM. Začínate aj bez nich, po chvíle hrania sa niektorý prihlási a za pár zlaťákov je váš. Na začiatku len jeden, neskôr aj viac. Systém atribútov majú ako normálne jednotky, len sú silnejší a s pribúdajúcimi levelmi sa učia nové veci (streľba z luku, svätá mágia, čierna mágia, rôzne odolnosti, zlepšenia atribútov, nové zručnosti apod.). Jeden fakt nadupaný hrdina dokáže premôcť armádu bez magickej podpory, dokáže sám kúzliť, ak ho to naučíte a vyberá si z tých kúzel, ktoré má Merlin k dispozícii. Hrdina cez leadership a marksmanship zlepší aj vlastnosti ostatných bežných vojakov v jeho armáde. Tiež má svoj inventár a v ňom, ak nájde alebo získa, magické predmety. Meče, palcáty, brnenia, helmy, prstene atď. Merlin je podobne stavaný a fakt špica vec je, že si dokážu navzájom predmety posielať aj cez celú mapu! Teleportom, aké jednoduché! Stačí mana a je to. Ocenil som to napríklad vtedy, keď som mal prsteň lietania a potreboval aj druhý hrdina preletieť "skratkou", len som mu poslal prsteň a bolo to. Hrdinu môžte vidieť na obrázku.
Hrdina pri postupe na ďalšiu mapu ostáva aj s vlastnosťami z predošlej mapy, avšak len v rámci jednej magickej sféry (keď teda opustíte prvú sféru ohňa, Belendor už vo vodnej sfére chýba). Hrdinovia sa objavia ešte na konci hry, ale viac vám nepoviem.
Ešte jedna vec, všetky jednotky v hre sú samozrejme smrteľné, okrem Merlina a ostatných kúzelníkov. Títo sa vždy objavia v domácej veži nasledujúci ťah po smrti v krásnom pentagrame.
|
|
|
Ekonómia, management, diplomacia a iné civilizovanosti
Asi najlepšie spravená a funkčná diplomacia, akú som videl, je práve v AOW2. Ak už ste stretli iného kúzelníka (t.j. jeho jednotky alebo ste vstúpili do jeho sféry vplyvu a vice versa), tak by mal byť v menu diplomacie a tiež stav (vojna, mier, aliancia). Môžte mu navrhovať mier, spojenectvo, tlačiť naňho, aby vyhlásil vojnu inému, môžte si s ním vymieňať kúzla (obvzlášť šikovná vecička, ak chcete rýhlo napredovať s výskumom, nádherný je stav, keď ste spojencom s dvoma mágmi, čo navzájom bojujú, môžte to krásne využívať na vlastný prospech, kroch kroch). Môžte chcieť niektoré jeho mesto alebo štruktúru alebo aj kúzelný predmet. Toto funguje na základe vzájomného prospechu, takže ak niečo chcete, niečo adekvátne treba ponúknuť (aj zlato a manu). Po skončení ťahu dostávate hlášky o tom, či prijali alebo nie. Odporúčam naštudovať, niektoré mapy bez používania diplomacie neskončíte.
Peniaze, teda zlato získavate primárne z miest, tiež z menších štruktúr na mape - mlyny, zlaté bane a nejaké, hmm, už neviem čo. Občas nájdete aj voľne pohodenú kopu zlata, čo v bežnom živote asi nezažijete, heh. Tiež môžte skúmať ruiny a kadejaké iné skúmadlá, tam nájdete väčšinou predmet alebo manu alebo kúzlo. Na mapke sú aj pohodené kôpky materiálu, ten keď vezmete, tak v najbližšom meste vybudujú jednu stavbu okamžite (vždy ponúkne takú, ktorá nie je už zaradená na stavbu). Všetci vojaci vás stoja peniaze na údržbu (žold), takže v prehľade vidíte aj to, koľko míňate a koľko zarábate a môžte menežovať...
Manu produkujú Power Nodes, tieto pramene many bývajú rôzne - podľa sfér mágie (ohnivá, vodná...). Ak prameň a vaše zameranie je rovnaké, dáva 20 energie, ak nie, tak len polovicu. Ak poznáte to pravé kúzlo, môžte nód transformovať na svoju sféru mágie. Opäť vidíte náklady na manu na každý ťah, takže si môžte plánovite zhŕňať potrebné množstvá do rezervy. Aj mana sa na začiatku zvykne len tak váľať na zemi, kto skôr príde....
V prehľade vidíte aj svoje aktívne kúzla, pravý klik aj ukáže, kde kúzlo pôsobí a tiež môžte vidieť prípadné nepriateľské aktívne kúzla (ak ich namierili na vás) a tiež sa môžte pokúsiť vynájdeným protikúzlom ich zrušiť.
Záver
AOW2 síce beží pod XP v pohodičke, funguje aj v okne aj vo fullscreene, všetko plynulo a bez padania, ako minumum uvádzajú Windows98/ME/2000/XP CPU 300MHz, RAM 64MB (128 odporúčajú) a DX8 kompatibilnú grafiku a zvukovku, ale podľa mojich skúseností potrebuje trocha viac. Hlavne pamäť a CPU. Ja som šlapal na 256RAM a 1,3CPU, no po niekoľkohodinovom hraní hra veľmi swapovala na disk, pozoroval som spomalenie a tak ma to štvalo, že som uložil hru a šiel spať. No to už bolo tak ráno o tretej, takže aj dobre, že to tak (ne)funguje.
AOW2 ponúka nám hráčom aj pohodlné a prehľadné ovládanie, myšou môžte aj zoomovať či už na mape alebo aj v boji, takže sa môžte pozrieť hrdinom aj do gatí a mapu skúmať orlím zrakom. Dobré aj pre nás, čo máme staršie oči :-). Ukladanie hry, nastavovanie kadečoho a multiplayer možnosti uspokojili, možnosť zvoliť si štýl hry na klasické ťahy alebo simultánne (vtedy už keď ťahá protivník, môžte na niektoré veci reagovať, čítať správy, pracovať s mestami (veeeľmi dobré pre multiplayer...možnosť voľby, či chcete boj taktický alebo rýchly (boj sa len prepočíta, nič s jednotkami nerobíte ani nevidíte boj)...možnosť limitovať ťahy aj časovo (napr.na 1 minútu, vtedy sa treba obracať), čo som videl tuším naposledy v ťahovke v Historyline od BlueByte. Ďalej naozaj pekné kresby kúzelníkov aj každej rasy a ich jednotlivé popisy (že koľko je rás? no každý kúzelník má tu svoju a potom ešte tie magické privolané). V neposlednej rade pútavý príbeh (English negramotných by asi potešila SK/CZ verzia) a pekné videá, fakt veľa možností v každom aspekte hry. To všetko pre mňa spravilo hru vysoko hrateľnou, addictive by som povedal po anglicky. Možno som na niektoré vychytávky v hre pozabudol, ale jedno viem isto:
Jedno plastové CD a toľko hodín zábavy!
Plusy:
+výborne spracovanie
+taktické boje v 3D teréne
+mágia, mágia, mágia
Mínusy:
-deň má len 24 hodín!
-po niekoľkohodinovom hraní príliš zaťažuje systém